lengte condensator

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

lengte condensator

#1 Bericht door A.v.d.Els » 17 jan 2010, 11:12

hallo.
wat is het verschil tussen een lange en een korte condensator????
op welke type hoort een lange,en op welke een korte???
bvd.Toon.

Gebruikersavatar
Roc-A-Fella
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 jan 2010, 17:50
Locatie: Zuidland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#2 Bericht door Roc-A-Fella » 17 jan 2010, 11:48

lang en kort zou niet uit moeten maken zolang je maar het goede type koopt.
ik dacht dat kreidler altijd bosch condensatoren had.

en natuurlijk zorgen dat je geen al te groote condensator koopt die tegen je vliegwiel aan gaat zitten.

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#3 Bericht door A.v.d.Els » 17 jan 2010, 17:07

waarom zijn er dan lange en korte in de handel?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 jan 2010, 17:11

A.v.d.Els schreef:waarom zijn er dan lange en korte in de handel?
Omdat er meer merken een punten ontsteking hebben.

De "echte" Bosch met logo en nummer zijn al jaren niet meer te koop. Deze waren lang.

Enzo

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door rm-mer » 17 jan 2010, 18:08

Inderdaad, de lange originele vind je bijna niet meer.

Dit jaar heb ik gelukkig een lot kunnen kopen, deze condensators gaan véél langer mee dan de nieuwe bosch condensators uit een gele doosje.

pieter1
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2004, 00:05
Locatie: hoogvliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#6 Bericht door pieter1 » 17 jan 2010, 18:26

zit wel degelijk verschil in ,ook in capaciteit ,bij sommigen staat het er op :!: :wink:

Het is ook een combinatie ,vroeger waren er ook andere zwarte spoelen met andere inwendige weerstanden /windingen

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 jan 2010, 19:36

Wil de echte Bosch condensator nu opstaan :lol:
Bijlagen
DSCN1726 (Small).JPG
DSCN1726 (Small).JPG (33.98 KiB) 8020 keer bekeken
DSCN1725 (Small).JPG
DSCN1725 (Small).JPG (32.63 KiB) 8020 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten/sbargh
Berichten: 726
Lid geworden op: 25 apr 2004, 16:17
Locatie: 's-heerenberg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Maarten/sbargh » 17 jan 2010, 20:28

Ik snap niet wat iedereen steeds heeft met zijn condensator? Ik rijd al minimaal 5 jaar met dezelfde? En daarvoor heeft iemand al meer dan 20 jaar met dat ding gereden? Komt dat van het stilstaan ofzo?

Groeten!

klemmertje
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 feb 2007, 21:12
Locatie: (Pea)nut(s)-village
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door klemmertje » 17 jan 2010, 22:20

Maarten/'sbargh schreef:Ik snap niet wat iedereen steeds heeft met zijn condensator? Ik rijd al minimaal 5 jaar met dezelfde? En daarvoor heeft iemand al meer dan 20 jaar met dat ding gereden? Komt dat van het stilstaan ofzo?

Groeten!
Hallo;

Ik snap dat soms ook niet. Ik heb er zelf ook nog nooit een kapot gehad.

Wat wel gebeurd is dat ze verouderen. Doorgaans loopt de capaciteit dan terug.

Verouderen is vooral het product van temperatuur en tijd maal de kwaliteit van het product.

Zo hebben de klassieke mica/olie condensatoren bijna het eeuwige leven, maar zijn groot, zwaar en duur.
Goedkope meuk gaat met een beetje hitte hollende achteruit. :oops:

Ze hebben dus niet het eeuwige leven, vooral hitte is "killing" voor deze componenten.

Maar gelukkig kun je tegenwoordig de condensator met een tester vrij eenvoudig testen. Vroeger gingen ze nogal eens vroegtijdig de prullenbak in onder het moto "better safe than sorry".

Succes ermee,

Klemmertje

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#10 Bericht door A.v.d.Els » 17 jan 2010, 22:44

Maarten/'sbargh schreef:Ik snap niet wat iedereen steeds heeft met zijn condensator? Ik rijd al minimaal 5 jaar met dezelfde? En daarvoor heeft iemand al meer dan 20 jaar met dat ding gereden? Komt dat van het stilstaan ofzo?

Groeten!
jouw reactie heeft niets met mijn vraag te maken.
ik spreek niet over problemen,ik wil graag het verschil weten.

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Flacko » 17 jan 2010, 22:55

:idea: En bij het monteren van de condensator niet op de condensator slaan maar deze met een gemodificeerde lijmklem oid monteren!

pieter1
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2004, 00:05
Locatie: hoogvliet
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door pieter1 » 20 jan 2010, 16:55

Nogmaals het verschil zat in de spoelen ,de latere bobine`s met de dunne witte aansluiting * andere nummers op de spoelen ) ,hadden bijna allemaal dezelfde waarde`s gemeten ,had je de wat oudere met de soort nylon omvlochten draad moest je eigenlijk de langere (hogere capaciteit ) condensator nemen

Meestal hadden de wat hogere compressie brommers (zundapp /kreidler ) ook wat betere spoelen met de hogere condensatoren dan bv de puch maxi`s van vroeger :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#13 Bericht door Caspar » 21 jan 2010, 21:34

Je wil het verschil weten ?
De lange heeft een grotere capaciteit dan de korte.
Gevolg: Door de grotere capaciteit worden je contactpunten iets beter gespaard. Ook heb je een iets krachtiger vonk als de punten openen.

De condensator zit er in principe in om vonkvorming en dus inbranding van je contactpunten te minimaliseren.
Wat zit er in? : opgerold Papier en zilverpapier gedrenkt in electroliet , een vloeibare isolator.
Wat is het probleem ? : Condensatoren drogen uit door ouderdom, hitte en lekkage.
En dan ? : er kan een onderbreking ontstaan in de condensator, je punten branden dan snel in. Maar er kan ook een kortsluiting ontstaan in je condensator. Dit heeft het zelfde effect als het zwarte draadje tegen massa houden: Buhhhhhh > te voet verder :cry:

Nu tevreden met de uitleg ??

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door A.v.d.Els » 22 jan 2010, 05:45

Caspar schreef:Je wil het verschil weten ?
De lange heeft een grotere capaciteit dan de korte.
Gevolg: Door de grotere capaciteit worden je contactpunten iets beter gespaard. Ook heb je een iets krachtiger vonk als de punten openen.

De condensator zit er in principe in om vonkvorming en dus inbranding van je contactpunten te minimaliseren.
Wat zit er in? : opgerold Papier en zilverpapier gedrenkt in electroliet , een vloeibare isolator.
Wat is het probleem ? : Condensatoren drogen uit door ouderdom, hitte en lekkage.
En dan ? : er kan een onderbreking ontstaan in de condensator, je punten branden dan snel in. Maar er kan ook een kortsluiting ontstaan in je condensator. Dit heeft het zelfde effect als het zwarte draadje tegen massa houden: Buhhhhhh > te voet verder :cry:


Ha!eindelijk een duidelijk antwoord op mijn vraag.
bedankt Caspar!!!

Nu tevreden met de uitleg ??

Plaats reactie