Rijden in de bergen / smering?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#51 Bericht door nozems » 16 sep 2010, 17:29

Marijn,jouw meter bevestigd ook mijn ervaring :wink:

toch vraag ik me af,aan de ervarringsdeskunigen waar de meeste vastlopers mee zijn ontstaan,naar boven toe,of juist naar beneden toe?

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#52 Bericht door hannes » 16 sep 2010, 17:59

:oops:
Laatst gewijzigd door hannes op 16 sep 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#53 Bericht door nozems » 16 sep 2010, 18:29

dit geldt niet voor een standaard machine,tenzij ie net nieuw is en het zuigertje nog lekker strak,maar als je gekieteld rijdt of een afwijkende luchttoever,sproeiermaat gebruikt is het wel handig!

en een rijk en of te rijk mengsel laat je motor ook sneller slijten,en je bereikt niet altijd een goede werktempratuur en kan onder bepaalde condities ook slecht op temratuur komen,ook weer niet goed,zal er niet van vastlopen,maar wel harder slijten.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#54 Bericht door gijsvanzanten » 16 sep 2010, 19:24

Tja, wat is een ervaringsdeskundige? De een vind dit, de ander vind dat. En eens word je het nooit. Ik houd het gewoon maar bij de kleur van de bougie, en het juiste gevoel hebben voor je machine. Wij hebben berg-op en berg-af, nog niet een keer een vastloper gehad. En verder moet een ieder er maar zijn eigen invulling aan geven. :) :)

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#55 Bericht door hannes » 16 sep 2010, 20:04

Gijs,
als je dit gewend bent zie foto 8)
En na een ritje door de bergen en ziet dat de bougie bijna muis grijs ist :shock:
gr hannes :wink:
Bijlagen
koffiebruin_hannes_879.jpg
koffiebruin_hannes_879.jpg (37.08 KiB) 6601 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hannes op 16 sep 2010, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#56 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 sep 2010, 20:08

Hannes ik heb bij de vorige Eifelrit ook niks aangepast aan mijn Fluor Kreidler ori setup. Ook kleurde mijn bougie prachtig bruin halverwege de slopende ritjes. Gewoon met ori sproeier 78.

Enzo

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#57 Bericht door hannes » 16 sep 2010, 20:15

Enzo-tvdzijden schreef:Hannes ik heb bij de vorige Eifelrit ook niks aangepast aan mijn Fluor Kreidler ori setup. Ook kleurde mijn bougie prachtig bruin halverwege de slopende ritjes. Gewoon met ori sproeier 78.

Enzo
zal ik zeker doen Enzo :thumbleft
Gr hannes :wink:

Gebruikersavatar
rs-r
Berichten: 845
Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
Locatie: Waregem (België)
Gegeven waarderingen: 238 keren
Ontvangen waarderingen: 43 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#58 Bericht door rs-r » 16 sep 2010, 20:17

Rijden in de bergen.. De mooiste herinneringen..
Tourmalet alt. 2115 meter
Setup aanpassen van mijn TM [-X
Bijlagen
Naamloos-gescand-24 (Medium).jpg
Naamloos-gescand-24 (Medium).jpg (43.97 KiB) 6435 keer bekeken

Gebruikersavatar
tonnie de groot
3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
Berichten: 1711
Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rijden in de bergen / smering?

#59 Bericht door tonnie de groot » 16 sep 2010, 20:18

dag heren,

wat zullen die zwitsers vroeger dan allemaal hebben moeten doen, om een juiste machine te krijgen, ik lees weer veel onzin in deze topic.
het belangrijkste is,tijdens de afdaling niet compleet met dichte gashendel te rijden.tussengas geven.en NIET met hoge toerentallen de berg af rijden met het gas dicht.

en zo als ENZO het al zei.....................gewoon origineel houden..............nooit geen DALLAS.

mvg van tonnie

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#60 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 sep 2010, 20:18

rs-r schreef:Rijden in de bergen.. De mooiste herinneringen..
Tourmalet alt. 2115 meter
Setup aanpassen van mijn TM [-X
Op die hoogte gaat hij alleen maar rijker lopen. :idea:

Enzo

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#61 Bericht door gijsvanzanten » 16 sep 2010, 21:07

Ja, dat bedoel ik nou. Ik rijd ook gewoon met een 78er sproeier er in en dezelfde smereng 1:45, meer niet. En als je denkt dat het niet goed is, dan doe je het op je eigen manier. Dan ga je lekker vet smeren en wat je al zo meer kan bedenken. En als jij je daar lekker bij voelt, en dan heb ik het niet over het motortje, vooral doen. Want mij maakt het niets uit, ik doe het toch op mijn manier. Want die Duitsers hebben echt wel bedacht dat die Kreidlers af en toe flink klimmen en dalen moeten. En anders hadden ze in de handleiding wel gezet; berg op, sproeier 80 of 82, berg af sproeier 78 of kleiner. :roll: :roll: :D

Gebruikersavatar
rick rol
Berichten: 3332
Lid geworden op: 30 sep 2004, 19:06
Locatie: noordwijkerhout
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#62 Bericht door rick rol » 16 sep 2010, 21:14

dag heren,

wat zullen die zwitsers vroeger dan allemaal hebben moeten doen, om een juiste machine te krijgen, ik lees weer veel onzin in deze topic.
het belangrijkste is,tijdens de afdaling niet compleet met dichte gashendel te rijden.tussengas geven.en NIET met hoge toerentallen de berg af rijden met het gas dicht.

en zo als ENZO het al zei.....................gewoon origineel houden..............nooit geen DALLAS.

mvg van tonnie


Applaus voor deze man zo denk ik er ook over.... wij gaan morgen naar de eiffel toe en we veranderen niks aan de set up deden we vroug jaar ook niet en we rijden met big bore dus dit zegt genoeg.Smeren 1op35 en klaar is kees.

RR

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#63 Bericht door hermanp » 16 sep 2010, 22:41

Geheel met Tonnie eens, zo ongeveer staat het ook in de boekjes.
Heb eergisteren voor het eerst sinds 3000 km mijn bougie bekeken, de electrodenafstand was ruim een millimeter en hij startte koud wat slechter... kleur? Geen idee...

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#64 Bericht door Andy » 16 sep 2010, 22:59

De eifel is populair tegenwoordig :) Ook om in te rijden, we horen het wel Rick als die is vastgelopen.

Wat een toestand en paniek om een paar heuvels, veel smering is niet het belangrijkste wel de afstelling en hoe je rijdt.

Met afdalen niet je gas helemaal dichtdraaien maar een stukje open in de juiste versnelling,,,,,,,,,,

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#65 Bericht door nozems » 17 sep 2010, 06:12

he he jij heb het door Andy :wink: :D

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#66 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 sep 2010, 13:06

hannes schreef:Gijs,
als je dit gewend bent zie foto 8)
En na een ritje door de bergen en ziet dat de bougie bijna muis grijs ist :shock:
gr hannes :wink:
Hannes jongen, laat je niet gek maken, een grotere sproeier waanzin, er zijn natuurlijk heel veel kreidler rijders die het tijdstip van de ontsteking zo hebben afgesteld dat hij op top beter presteert, uiteraard gaat bij een tweetakt dit ten kosten van kracht onderin (laat je dit in de bergen nou net nodig hebben) ze hebben het tijdstip niet voor de katzijnkut op 0.95 gezet een waarde die zo wel vlak als in de heuvels een prima resultaat geeft.

En die opgevoerde 50 cc lijken die doen het wel aardig op een polderweg, wel met de wind in de rug, tegen wind vanaf 3 beaufort moet men al snel terug naar zijn 4 en plat er op, ook dat krijg je kado bij een aangepast ontstekingstijdstip.

Hannes jou berggeit loopt als een zonnetje en vergeet niet, de bougie is de spiegel van je motorblok, koffiebruin Hannes! grijs? wit? zwart? je rijdt dan op de rand van de krant en is de zaak niet in de juiste verhouding en ligt ernstige motor schade op de loer.

Koffie bruin zo als op jou foto, dan is de verbranding en smering optimaal en alles in balance en de kans op een vast loper gereduceerd tot 0

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#67 Bericht door nozems » 17 sep 2010, 14:41

Nou Henk,hoeft niet betekennen dat ie op de rand vande krant rijdt,moet je mijn bougie,s eens zien :mrgreen: ..vaak hoe enger ze eruit zien hoe lekkerder ze rijden :wink:

ik weet nog dat Hannes em eruit draaide bij de Dijken rit en hij vondt em licht,hij zat zowat tegen zwart aan :shock: zoals ik dat zag :wink:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#68 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 sep 2010, 15:00

nozems schreef:Nou Henk,hoeft niet betekennen dat ie op de rand vande krant rijdt,moet je mijn bougie,s eens zien :mrgreen: ..vaak hoe enger ze eruit zien hoe lekkerder ze rijden :wink:
Ja inderdaad Pascal, vraag het de ervarings deskundigen, dit is één van de kenmerken van een ophandenzijnde vastnaaier :lol:

Maar goed ik zal mij niet verder in deze discussie mengen dit is een topic voor de echte kreidler boy`s

P`s

koffie bruin

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#69 Bericht door nozems » 17 sep 2010, 16:01

dat is waar,ze lopen het hardst voor ze 'gaan'...maar die van mij loopt niet hard gelukkig :mrgreen:

uiteindelijk kan alleen een duurtestproef van 25.000km ofzo uitsluitsel geven welke mengverhouding het beste is,en of je beter altijd 'volaan' of dat halfgas,met geknepen gas ook kan,dit gaat alleen op bij een exact gelijkwaardige machines...je snapt al,je zult er nooit achterkomen.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#70 Bericht door Zatopek » 17 sep 2010, 18:25

Jezus, wat een gezever over koffiebruin, 1 : 35 of 1 : 100............. pffffffffff. Veel plezier in De Eifel voor degenen die gaan en hou het heel en smeer vooral de kelen :D

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#71 Bericht door dijk » 17 sep 2010, 18:56

gaat over in de bergen met smering :cry:
Laatst gewijzigd door dijk op 17 sep 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#72 Bericht door nozems » 17 sep 2010, 20:55

gezever??en dan zelf 1op28 smeren met een standaard RS??jaja :roll: :lol:

ik zeg hetzelfde als Andy,zorg dat je afstelling oke is,en niet van dat benauwde!

Gebruikersavatar
hannes
Berichten: 2278
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:27
Locatie: arnhem-holland
Gegeven waarderingen: 88 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#73 Bericht door hannes » 17 sep 2010, 21:03

Henk 3bakvoet schreef:
hannes schreef:Gijs,
als je dit gewend bent zie foto 8)
En na een ritje door de bergen en ziet dat de bougie bijna muis grijs ist :shock:
gr hannes :wink:
Hannes jongen, laat je niet gek maken, een grotere sproeier waanzin, er zijn natuurlijk heel veel kreidler rijders die het tijdstip van de ontsteking zo hebben afgesteld dat hij op top beter presteert, uiteraard gaat bij een tweetakt dit ten kosten van kracht onderin (laat je dit in de bergen nou net nodig hebben) ze hebben het tijdstip niet voor de katzijnkut op 0.95 gezet een waarde die zo wel vlak als in de heuvels een prima resultaat geeft.

En die opgevoerde 50 cc lijken die doen het wel aardig op een polderweg, wel met de wind in de rug, tegen wind vanaf 3 beaufort moet men al snel terug naar zijn 4 en plat er op, ook dat krijg je kado bij een aangepast ontstekingstijdstip.

Hannes jou berggeit loopt als een zonnetje en vergeet niet, de bougie is de spiegel van je motorblok, koffiebruin Hannes! grijs? wit? zwart? je rijdt dan op de rand van de krant en is de zaak niet in de juiste verhouding en ligt ernstige motor schade op de loer.

Koffie bruin zo als op jou foto, dan is de verbranding en smering optimaal en alles in balance en de kans op een vast loper gereduceerd tot 0
Hallo henk,
Ik zelf hebt er weinig verstand van en daarom moet ik het van jullie hebben :clap
Van de week ga ik ff langs paul met mijn berggeitje en mijn setup even te laten nakijken{IK WIL ALLES ORGINAL}.
Nou ik ga voor jullie nog even een filmke uploaden :offtopic
Kunnen jullie nog even ontspannen :mrgreen:
Gr hannes :wink:

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rijden in de bergen / smering?

#74 Bericht door TonK » 18 sep 2010, 01:10

Kleur van de bougie, daar valt over te redetwisten, het ding kleurt door de verbranding van de olie, is dus sterk afhankelijk van de hoeveelheid en soort olie en nog een handvol andere factoren.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Rijden in de bergen / smering?

#75 Bericht door Zatopek » 18 sep 2010, 08:33

nozems schreef:gezever??en dan zelf 1op28 smeren met een standaard RS??jaja :roll: :lol:

ik zeg hetzelfde als Andy,zorg dat je afstelling oke is,en niet van dat benauwde!
Ludlums vol schrijven over steeds hetzelfde Pascal, dat is gezever. Doe het of doe het niet :wink: No offense!!! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zatopek op 18 sep 2010, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie