Cilinderkop geforceerd zonder type nr

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Luwek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 mei 2010, 05:36
Locatie: Hannover
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#1 Bericht door Luwek » 04 feb 2011, 16:43

het viel mij laatst op dat op mijn cilinderkop geen type nr heeft.
deze hoort toch aan de 'onderkant' ergens te staan?
het ziet er niet naar uit dat er iets aan is weggevijld ofzo..

kan iemand mij misschien vertellen waar zo'n kop vandaan kan komen? gewoon puur uit interesse;)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 16:47

Luwek schreef:het viel mij laatst op dat op mijn cilinderkop geen type nr heeft.
deze hoort toch aan de 'onderkant' ergens te staan?
het ziet er niet naar uit dat er iets aan is weggevijld ofzo..

kan iemand mij misschien vertellen waar zo'n kop vandaan kan komen? gewoon puur uit interesse;)
Je had ze ook imi. Dat zal dus het geval zijn.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10759
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 216 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#3 Bericht door Caspar » 04 feb 2011, 17:20

Op mijn geforceerde koeling zit gegarandeerd de eerste cilinderkop , en die heeft vreemd genoeg ook geen nummers.
Ook Mucke heeft er daar een paar van in huis. Vreemd......
Trouwens allemaal met de lage compressie voor de 2 pk setup.
Waarom zou een imi fabrikant die maken ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 17:37

Caspar schreef:Op mijn geforceerde koeling zit gegarandeerd de eerste cilinderkop , en die heeft vreemd genoeg ook geen nummers.
Ook Mucke heeft er daar een paar van in huis. Vreemd......
Trouwens allemaal met de lage compressie voor de 2 pk setup.
Waarom zou een imi fabrikant die maken ?
Ik heb ook een kop met nummers voor een 2pk en een imi.

Enzo
Bijlagen
DSCN0530 (Small).JPG
DSCN0530 (Small).JPG (53.53 KiB) 7638 keer bekeken

Gebruikersavatar
mucke
Berichten: 662
Lid geworden op: 25 aug 2003, 15:40
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#5 Bericht door mucke » 04 feb 2011, 17:50

Enzo-tvdzijden schreef:
Caspar schreef:Op mijn geforceerde koeling zit gegarandeerd de eerste cilinderkop , en die heeft vreemd genoeg ook geen nummers.
Ook Mucke heeft er daar een paar van in huis. Vreemd......
Trouwens allemaal met de lage compressie voor de 2 pk setup.
Waarom zou een imi fabrikant die maken ?
Ik heb ook een kop met nummers voor een 2pk en een imi.

Enzo

ik heb zeker 6 immi koppen zonder ook maar een merkteken zichtbaar
ze vallen wel op door de dunnere koelribben
Bijlagen
DSCF0037.JPG
DSCF0037.JPG (96.46 KiB) 7612 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10759
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 216 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#6 Bericht door Caspar » 04 feb 2011, 18:23

Yep , die bedoel ik. Daar heb ik er ook 2 van liggen.
Die op de foto van Tjerry heeft nog een merk , welliswaar imi , maar toch.
Zou het kunnen dat Kreidler ze ooit zelf gemonteerd heeft ?
Want die bij mij was gegarandeerd de eerste kop, nooit vervangen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 18:24

Caspar schreef:Yep , die bedoel ik. Daar heb ik er ook 2 van liggen.
Die op de foto van Tjerry heeft nog een merk , welliswaar imi , maar toch.
Dat was mijn discussie. Wel imi gemaakt :wink:

Enzo

Gebruikersavatar
Luwek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 mei 2010, 05:36
Locatie: Hannover
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#8 Bericht door Luwek » 04 feb 2011, 18:27

die van Mucke, die komt overeen..
een immitatie dus?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10759
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 216 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#9 Bericht door Caspar » 04 feb 2011, 18:45

Ik twijfel er aan of het wel imitatie is......
Misschien was de vaste toeleverancier niet in staat om tijdig te leveren en is Kreidler uitgeweken naar een andere leverancier ?
Als het dan door Kreidler af fabriek gemonteerd is , is het dan imi ??
Ik heb wel érg veel van die koppen gezien op Kreidlers , ook op originele exemplaren

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 18:49

Caspar schreef:Ik twijfel er aan of het wel imitatie is......
Misschien was de vaste toeleverancier niet in staat om tijdig te leveren en is Kreidler uitgeweken naar een andere leverancier ?
Als het dan door Kreidler af fabriek gemonteerd is , is het dan imi ??
Ik heb wel érg veel van die koppen gezien op Kreidlers , ook op originele exemplaren
Tijdelijke imi. :D Er is dus wel degelijk imi gemaakt en verkocht voor geforceerd.

De kop die jullie laten zien ziet er beter uit dan de imi kop die ik heb die heeft buiten de iets dunnere koelribben en iets andere bougiegat een verbrandingsruimte zonder squishrand. Dus een krater meteen naar beneden.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10759
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 216 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#11 Bericht door Caspar » 04 feb 2011, 18:55

Die koppen van Mucke en mij (zonder nummer) hebben ook een vrij diepe verbrandingsruimte zonder squish.
Maar ze zijn erg netjes afgewerkt over de hele lijn , ook de schroefdraad en het bougiegat zien er net zo mooi uit als bij de originele koppen die ik heb , vandaar mijn vermoeden. Gewoon o.e.m. kwaliteit

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 578
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#12 Bericht door RS69 » 04 feb 2011, 19:13

Het nummer voor de 2pk is 15.03.06
Dit nummer heb ik eigenlijk nog nooit aangetroffen op een 2 pk kop.
Op beursen heb ik veel cilinderkoppen gezien maar allemaal zonder nummer en met dunne koelribben.
De koppen met het nr 15-6306 zijn met dikkere koelribben en bedoelt voor de snellere cilinders vanaf 4,2 pk, en hebben een W nummer die denk ik de ontwikkings fase aangeeft.
Dus ik denk dat kreidler de 2 pk versie ook zonder nummers heeft gemonteerd.
Gr
:rs
Laatst gewijzigd door RS69 op 04 feb 2011, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 19:15

De squish rand van de ori vind ik toch wel een voordeel.
Als we binnenkort de LF gaan open maken zal ik weer eens opletten bij de kop.
Hier nog een foto van de bovenkant

Enzo
Bijlagen
DSCN0533 (Small).JPG
DSCN0533 (Small).JPG (73.26 KiB) 7568 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luwek
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 mei 2010, 05:36
Locatie: Hannover
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#14 Bericht door Luwek » 04 feb 2011, 20:16

dit kreeg ik gepeebeed van iemand:

Ik weet niet of de cilinderkoppen zonder nummer voor geforceerde koeling immi zijn,er zou namelijk ook een serie aangemaakt zijn door Mahle zonder het befaamde nummer.
Wat opvallend is aan de cilinderkoppen zonder nummer is de afwerking die vaak beter is dan bij de koppen met nummer,ook zijn de koelribben van deze koppen iets dunner maar alles is gewoon veel gladder afgewerkt.
Beide koppen zouden door elkaar gemonteerd zijn volgens kenners,anderen waaronder Enzo beweren dat het immi is,ik weet het verder ook niet geheel zeker natuurlijk.

groet




mijn brommer komt overigens uit duitsland, dus een 2 pk kop lijkt me sterk? of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10759
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 216 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#15 Bericht door Caspar » 04 feb 2011, 20:20

Op de 2,9pk zitten ze ook , zou dus best kunnen.
En ik begin steeds meer te geloven dat het gewoon Mahle koppen zonder nummer zijn........

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 20:33

Caspar schreef:Op de 2,9pk zitten ze ook , zou dus best kunnen.
En ik begin steeds meer te geloven dat het gewoon Mahle koppen zonder nummer zijn........
Maak nog eens een foto van de bovenkant Caspar. Lossen we dit misschien op.

Enzo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 20:35

Luwek schreef:Beide koppen zouden door elkaar gemonteerd zijn volgens kenners,anderen waaronder Enzo beweren dat het immi is,ik weet het verder ook niet geheel zeker natuurlijk.

groet

mijn brommer komt overigens uit duitsland, dus een 2 pk kop lijkt me sterk? of zie ik dat verkeerd?
Ik beweer het niet. :wink: Daar ik heb geen bewijzen van. Ik gaf alleen aan dat er imi koppen zijn. Zou dus kunnen.

Er is nu duidelijk te zien (foto boven en onder) hoe een Mahle kop eruit ziet.

Enzo

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 578
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#18 Bericht door RS69 » 04 feb 2011, 20:39

Ik denk ook dat ze origineel zijn want er zijn er zoveel van in omloop en dan voor de standaart cilinder, waar toch niet echt veel vraag naar was/is.
Zal eens kijken wat ik nog heb liggen.
Gr.
:rs
Laatst gewijzigd door RS69 op 04 feb 2011, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 20:40

RS69 schreef:Ik denk ook dat ze origineel zijn, want er zijn er zoveel van in omloop en dan voor de standaart cilinder waar toch niet echt veel vraag naar was/is.
Zal eens kijken wat ik nog heb liggen.
Gr.
:rs
Zou zou ik het ook opvatten. Kan niet anders.
Voor 70cc was het een ander verhaal.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 04 feb 2011, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

WimOudewater
Berichten: 893
Lid geworden op: 02 aug 2010, 23:34
Locatie: Oudewater
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#20 Bericht door WimOudewater » 04 feb 2011, 20:40

Ik heb wel eens ergens gelezen dat er door Mahle kleine series cilinderkoppen heeft laten gieten bij KS Kolbenschmidt, of dit was bedoeld als kosten besparing of iets dergelijks weet ik niet, en ik weet niet of hierbij de geforceerde kopjes ook zaten. Maar, het zou makkelijk eens kunnen aan de afwerking te zien.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 578
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#21 Bericht door RS69 » 04 feb 2011, 20:44

WimOudewater schreef:Ik heb wel eens ergens gelezen dat er door Mahle kleine series cilinderkoppen heeft laten gieten bij KS Kolbenschmidt, of dit was bedoeld als kosten besparing of iets dergelijks weet ik niet, en ik weet niet of hierbij de geforceerde kopjes ook zaten. Maar, het zou makkelijk eens kunnen aan de afwerking te zien.
Zou misschien wel kunnen.
K.S heeft ook cilinders gemaakt.
:rs

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10759
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 216 keren
Ontvangen waarderingen: 121 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#22 Bericht door Caspar » 04 feb 2011, 22:28

Bij deze de foto van 1 van die kopjes , komt van een 2pk 3 voetbakje 1969

Ik denk inderdaad dat dit weer 1 van de vreemde fratsen is uit Kornwestheim.
Samen weten we alles :wink:
Bijlagen
geforceerde kop2.jpg
geforceerde kop2.jpg (28.97 KiB) 7472 keer bekeken
geforceerde kop1.jpg
geforceerde kop1.jpg (98.77 KiB) 7472 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#23 Bericht door Enzo-tvdzijden » 04 feb 2011, 22:32

Inderdaad er zijn er meer dan we denken. Hier zitten weer golfjes in de (smalle) ribben bij de kopbouten.

Enzo

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9736
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 43 keren
Ontvangen waarderingen: 119 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#24 Bericht door Henk 3bakvoet » 04 feb 2011, 23:24

Van de vele cilinderkoppen die ik hier heb is er niet één met een nummer, de kleur van de aluminium kop, de perfecte afwerking en maatvoering, denk daar bij aan het perfect monteren van je aluminium kap zegt mij dat dit 100% origineel is.
Vooral als je bedenkt dat er meer zonder nummer in omloop zijn als met nummer.

Ik heb ze met een nummer nog nooit gezien, althans gemonteerd bij een standaard 1.8 of 2.0 pk geforceerde cilinders.
Misschien zijn ze in het begin bij de eitanken er mee begonnen maar zijn daar bij de latere modellen 1968-1972-73 absoluut mee gestopt.

Er zijn er gewoon te veel zonder nummer in omloop, en dat voor een onderdeel die als de hele brommer versleten is nog minimaal 15 brommerlevens mee zal gaan.
Bijlagen
cilinderkop1.jpg
cilinderkop1.jpg (91.05 KiB) 7431 keer bekeken
cilinderkop.jpg
cilinderkop.jpg (92.43 KiB) 7431 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53346
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 322 keren
Ontvangen waarderingen: 523 keren

Re: Cilinderkop geforceerd zonder type nr

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 05 feb 2011, 10:09

Henk er zijn wel eens lieden die de draad van de bougie mollen of de koelkapbevesting slopen.
Voor Marcel zijn LF moesten we ook een nieuwe kop scoren.

Enzo

Plaats reactie