slecht lopen door een te rijk mengsel

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
madiggy
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:16
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

slecht lopen door een te rijk mengsel

#1 Bericht door madiggy » 16 mei 2011, 14:36

Ik heb een rmc-s uit 80 en altijd problemen met de benzine het is net of de benzine altijd te rijk is. De brommer is ook moeilijk af te stellen als de motor koud is loopt deze redelijk en blijft ook stationair lopen als de motor warm is na ongeveer 20km blijft de motor niet meer stationair draaien en zelfs bij het schakelen wil hij dan ook weleens uitvallen en als hij een paar minuten stationair loopt lijkt of er "kooltjes" in de bougie komen en dan kon je ook niet weg rijden (bougie schoonmaken en dan lukt het weer om hem te starten)
Wat heb ik zelf al geprobeerd: De ontsteking meerdere malen gecheckt en nieuwe contactpunten,de voorontsteking(staat nu op 1,8 uitgemeten ook geprobeerd met 0,9 wat standaard is maar dat was niks veel "kooltjes"in de bougie). Sproeier moet goed zijn ik weet nu niet zo wat er in zit omdat ik er ook al verschillende sproeiers geprobeerd en met deze loopt de motor het beste ik ben ook eentje lager gegaan als die er nu in zit maar was een slechter resultaat.
Een nieuwe carburateur Bing 1/14/99 dezelfde als die er op zat toen ik hem kocht maar die was niet compleet en zat een luchtfilter op dat was gescheurd en geen zeef dus ook en ander luchtfilter met zeef er op gezet.
Bougie B8HS
Benzine meng ik zelf met Shell Advance Ultra T2 (synthetisch) ik heb ook niet synthetische geprobeerd in het begin toen ik hem had maar het zelfde resultaat. meng 1 op 50
Ik heb er ook nog een nieuwe uitlaat op gezet en ben van 25 naar 28 gegaan maar ook geen verschil.
Met toerritten is het niet fijn om zo rond te rijden, ik gebruik de brommer ook elke dag maar meer voor kortere ritjes en dat gaat redelijk.
Heeft iemand een serieuze oplossing voor dit probleem?
Ik heb wel op deze site geprobeerd te zoeken naar een oplossing maar niet gevonden

Gebruikersavatar
Lacsap
Berichten: 1244
Lid geworden op: 03 dec 2008, 17:48
Locatie: Berkel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#2 Bericht door Lacsap » 16 mei 2011, 15:39

Eigenlijk geef je het antwoord al in de titel... Als hij slecht loopt omdat hij te rijk staat moet hij armer....

Zit je uitlaat niet dicht gekoold? Wat voor cilinder zit erop? Welke sproeier? Heb je de contactpunten netjes op 0,35 gezet?
Voorontsteking van 1,8 is te veel, je moet rond de 1,2mm zitten of iets lager. Zijn je zuigerveren nog goed? Is de zuigerspeling nog netjes?
Al is een andere bougie geprobeerd?
Zijn allemaal factoren die ermee te maken hebben. Alles 1 voor 1 uitsluiten.

Gr Pascal

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2011, 18:26

Welke sproeier heb je erin. Standaard is een 82. Maar deze is veel te groot en alleen i.c.m. origineel 14mm luchtfilter te gebruiken met ook nog de inzet.

Gebruikt je een groot RS luchtfilter zal de set beter gaan lopen. Je komt dan op sproeier 70-74 uit.

Enzo

kreidlercross
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 jul 2010, 19:49
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#4 Bericht door kreidlercross » 16 mei 2011, 18:30

moet er geen warmere bougie in een B7HS?
dat is dacht ik standaard voor een orginele set up.
een 8 is iets kouder voor de gekietelde cilinders

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2011, 18:35

kreidlercross schreef:moet er geen warmere bougie in een B7HS?
dat is dacht ik standaard voor een orginele set up.
een 8 is iets kouder voor de gekietelde cilinders
B7HS is al veel te koud :wink:

Je moet er een NGK B6 HS of een Bosch W7AC in hebben voor goede verbranding.

En een voorontsteking van 1,2mm. (denk dat je niet goed hebt gemeten)

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#6 Bericht door Caspar » 16 mei 2011, 21:34

B6Hs zal mooier schoon branden en beter starten.
Ontsteking toch maar tussen de 0,95 en 1,2 mm vbdp zetten. (1,8mm kan bij mij niet eens , sleufjes te kort)
Geen keerringen lek ? Rookt hij niet als een gek ? Valse lucht ergens ?
Sproeier i.d.d. ergens tussen de 70 en 74.
Mengsmering is prima zo. ( of heb je een rekenfoutje gemaakt met het bijmengen van de olie ??)

Gebruikersavatar
madiggy
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:16
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#7 Bericht door madiggy » 25 mei 2011, 12:26

Zoals jullie al gemerkt hadden ben ik niet zo technisch
Met een B6HS bougie loopt ie al beter en de uitlaat heb ik ontkoold(zelf gedaan met ontstopper wat op deze site stond) nu blijft de brommer ook redelijk stationair lopen maar moet toch beter kunnen. Men had mij verteld dat ik niet lager mocht met de warmtegraad van de bougie als 8. De ontsteking staat nu op 1,2 (gemeten met een lampje e.d.(niet zelf gedaan) Rookt niet als een gek,geen valse lucht, sproeier 74. Ga wel over op andere olie Valvoline tts schijnt beter te verbranden of iemand een andere suggestie
Er is nog een probleem wat ik nog niet genoemd had nl als de motor warm is en ik moet bv stoppen voor een verkeerslicht en ik knijp de koppeling in slaat de motor regelmatig af zet ik hem in zijn vrij (met tussengas terug schakelen) en rem dan blijft ie meestal stationair lopen. Je leert er mee rijden maar wel vervelend als je met meerdere brommers rijdt want dan hoor je je eigen brommer niet.
Al met al weer een stukje beter met jullie hulp.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 mei 2011, 16:24

madiggy schreef: Men had mij verteld dat ik niet lager mocht met de warmtegraad van de bougie als 8.
Dan heeft "men" er weinig verstand van. Let wel op welk merk "men" met de 8 bedoeld. :!:
Bij Bosch is dat heet en bij NGK is dat koud. :idea:

Enzo

franksuper
Berichten: 1145
Lid geworden op: 07 sep 2002, 20:19
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#9 Bericht door franksuper » 26 mei 2011, 02:29

lijkt er toch op dat je onsteking niet in orde is,afstand tussen de punten goed?
puntjes niet ingebrand
vonken tussen de punten? condensator vernieuwen. onstekingsspoel ? ff alles nakijken, doormeten.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#10 Bericht door Caspar » 26 mei 2011, 22:08

Wat doet hij als je even zonder luchtfilterhuis rijd ??

By the way: Wat voor cilinder heb je er op ??
Met een 1,8 of 2,0pk cilinder begrijp ik het probleem al met een 14mm carburateur.
Zuiger niet versleten ?

Gebruikersavatar
madiggy
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:16
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#11 Bericht door madiggy » 30 jun 2011, 11:54

Heb de ontstekingsspoel(imi) en condensator (beide nieuw) vervangen en de ontsteking staat nu op 1,2 voorontsteking ( meerdere tijdstippen geprobeerd dit was dit de beste optie) zonder luchtfilter maakt weinig verschil alleen meer geluid en iets slechter optrekken. De cylinder die er op zit is een 15.49.71 ik weet niet hoeveel pk deze is. De zuiger is niet versleten. De vonk ziet er goed uit maar blijft slecht stationair lopen er zit een sproeier in van 64 leek mij erg laag heb deze vervangen voor een van 66 toen bleef die heel hard stationair lopen en was niet lager te krijgen in toeren met stationair schroef. Iemand gaf aan dat een 74 met groot luchtfilter standaard is (heb ook groot filter) maar dan loopt ie helemaal niet. Luchtsproeier heb ik niet naar gekeken maar ik geef het nog door want vandaag heb ik wat tijd om er iets aan te doen. Ik denk toch dat het in de carburateur zit de condensator die ik vervangen heb zat los in de ontsteking daarom een nieuwe er in gezet maar of die kapot was daar twijfel ik aan,iemand gaat de spoel en condensator doormeten en als deze niet stuk zijn heb ik ze reserve.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jun 2011, 11:59

madiggy schreef:. De cylinder die er op zit is een 15.49.71 ik weet niet hoeveel pk deze is. De zuiger is niet versleten.
Hoe heb je gemeten of de zuiger/cilinder niet is gesleten? Een paar honderdste mm is namelijk niet te zien zonder meetapparatuur.

De cilinder zal een 15.43.71 zijn. Dat is een Duitse 2,9 pk. En op een 14mm zit geen luchtsproeier. :wink:

Heb je een metaal zeefje in de zwarte plastic koker?

Geeft de gasnaald verstellen effect? Ben ook wel eens bezig geweest met zo'n zelfde set. 10 verschillende sproeiers erin geen gunstig effect. Gasnaald verstelt in 1x helemaal toppie.

Enzo

Gebruikersavatar
madiggy
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:16
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#13 Bericht door madiggy » 30 jun 2011, 12:26

Volgens mijn monteur is de zuiger wel aan vervanging toe binnenkort. Er zitten wel 2 nieuwe zuigerveren op die ongeveer een 2000 km hebben gelopen en pas de zuiger nog een keer bekeken en leek ons nog redelijk maar ik ga er een nieuwe in zetten maar dan met 1 L-veer. Tot die tijd zal de Kreidler het er toch mee moeten doen (over enkele weken dan heb ik vakantie) Je hebt gelijk de cylinder is 15.43.71. Met luchtsproeier bedoel ik waar het sproeiertje in zit. De oude die er op zat was 2.22 dit noem ik luchtsproeier. Er zit een metalen zeef in de luchtfilter. Inderdaad de gasnaald zou het probleem kunnen zijn maar wat bedoel je met verstelt in de hoogte/laagte?( in welke inkeping de gasnaald zit) De gasnaald zit nu 2e inkeping van boven. Ik heb deze wel eens verzet maar ik dacht dat het toen ook niet goed was maar ik probeer het gewoon weer een keer omdat de ontsteking nu wel goed is.
Ik waardeer het dat je meedenkt.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jun 2011, 12:38

Zuiger met L-veer kan je alleen in een gebruikte cilinder monteren als hij absoluut GEEN kleine stootrand heeft.

2.22 is de naaldsproeier. Dus geen verwarring zaaien met een geheel verkeerde benaming.

Als je de naald helemaal naar beneden zet krijgt hij minder benzine in het onderste en midden toerengebied. Het ringetje zet je dan in de hoogste keping.

Je hebt een RMC-S met super breitwand. Daar hoort eigenlijk een andere carburateur op nl. de 1/14/174. Deze heeft een naaldsproeier 2,20. Die zou je ook kunnen proberen.

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#15 Bericht door LVS » 30 jun 2011, 13:07

zitten de orginele krukas keerringen van 30 jaar geleden nog in het blok ?

##

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jun 2011, 13:16

LVS schreef:zitten de orginele krukas keerringen van 30 jaar geleden nog in het blok ?

##
Dan kan hij ook de carterolie aan de koppelingkant of via de middenpakking uit het blok drinken en zal hij beroert lopen. Neem aan bij de demontage van de ontsteking dat je goed hebt gekeken of de keerring bij de krukas goed afdicht.

Enzo

Gebruikersavatar
madiggy
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:16
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#17 Bericht door madiggy » 30 jun 2011, 13:32

Ik ga de naald lager zetten als eerste en wordt dit niet beter een ander naaldsproeier, ik heb een naaldsproeier van 2.20 liggen (sorry voor de verwarring ik wist niet dat deze sproeier zo heette). Maak de carburateur ook meteen goed schoon vorige keren er op en af gehaald zonder goed te reinigen. Ik ga dit met thinner doen en let op de delen die niet van metaal zijn. Het blok heeft nieuwe keerringen en lagers gekregen in maart 2010 zo'n 4000km geleden. Het enige voordeel is dat ik iets handiger in sleutelen ben geworden met de brommer.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jun 2011, 13:59

Inderdaad stap voor stap. Dus eerst de gasnaald, testen en later pas de 2.20 naaldsproeier.
Daarna weer de verschillende stand van de naald proberen.

Enzo

Gebruikersavatar
madiggy
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2010, 10:16
Locatie: uden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: slecht lopen door een te rijk mengsel

#19 Bericht door madiggy » 30 jun 2011, 21:01

Het probleem van niet stationair lopen heb ik verholpen het was de gasnaald ik heb er een andere ingezet uit de oude 14 mm die ik nog had en een sproeier van 72 er ingezet en toen was de bromfiets ook af te stellen met de stationair schroef. War er nu precies met de andere gasnaald aan de hand is weet ik niet want op het oog lijken de 2 op elkaar. Naaldsproeier gewoon laten zitten die er inzat(2.22) en de gasnaald op de 2e inkeping van boven. Het lijkt nu ook dat er meer rook uit de uitlaat komt en dat er in de carburateur niet meer zoveel olie in blijft staan en dat lijkt me ook weer ok. Ik ben blij dat het verholpen is mijn dank aan Expert.

Plaats reactie