probleem4-bak indirect

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
RJS
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mar 2011, 18:35
Has thanked: 0
Been thanked: 0

probleem4-bak indirect

#1 Bericht door RJS » 06 jul 2011, 13:31

Hallo

Heb mijn 4-bak indirect blokje laten reviseren, maar na het terugplaatsen in het frame werkt mijn 4-bak indirect
Schakelen.jpg
Schakelen.jpg (77.92 KiB) 13243 keer bekeken
niet meer goed
kan alleen in de 1e en 2e versnelling komen, nu had ik al een nieuwe schakelveer gekocht, maar die lijkt toch anders!
inmiddels ben ik het spoor bijster :( voordien schakelde ie prima, alles is wel aan de ruime kant, zal wel nieuw spul op moeten
iemand nog tips?
Bijlagen
Schakelveer-nieuw-en-oud.jpg
Schakelveer-nieuw-en-oud.jpg (78.93 KiB) 13243 keer bekeken

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#2 Bericht door lampie » 06 jul 2011, 13:38

eerst ff controleren of je met een baco of waterpomp tang wel in de versnellingen kunt komen(direct op de blokas zeg maar). is dit niet zo terug gaan naar degene waar je het hebt laten doen. lukt dit wel dan controleren of alles speling vrij en goed gemonteert is.

lampie

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 532
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: probleem4-bak indirect

#3 Bericht door Wybe » 06 jul 2011, 14:00

wij hadden het zelfde probleem.
ook na het reviseren met nieuwe bronzen bus!
wij hebben nieuw schakel mechanisme erop gezet.
en een busje om het pijpje gedaan aan het blok waar de veer omheen komt want daar zit meestal ruimte op.
en dan wil hij ook niet goed schakelen!
als je mechanisme erg ruim is wil het ook niet!

gr Wybe.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: probleem4-bak indirect

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jul 2011, 16:07

De meeste cilinders 15.43.97 zijn 5,3 pk. Het is zo goed als zeker deze cilinder. De latere 6,25 pk cilinder herken je aan de W6 versie bij het nummer en de poort grote.

Nieuwe veer is goed. Je excenter is ook erg ingesleten dus ik stel voor alles te vernieuwen. Anders kan het NOOIT een fijn schakelend blokje worden.

Het lijkt er op dat je niet goed meer weet hoe je het zaakje moet monteren. Ik denk de veer verkeerd gedaan

Enzo

RJS
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mar 2011, 18:35
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#5 Bericht door RJS » 07 jul 2011, 12:17

Hoi

Ben er een tijdje mee bezig geweest om de boel af te stellen, maar het is de 1e en 2e versnelling goed of de 3e en 4e goed :?
ga eerst maar wat nieuwe onderdelen bestellen om de speling wat weg te krijgen.

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#6 Bericht door lampie » 07 jul 2011, 12:31

goed plan. persoonlijk vind ik de indirect een hopeloos systeem. bouw ze zelf altijd om naar direct. kost wel wat maar dan heb je ook wat :mrgreen: .

lampie

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: probleem4-bak indirect

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2011, 12:39

Ik heb nergens last van. Heb zelfs een 6-bak direct weer geruild voor 5-bak indirect. Schakelt als een warm mes door de boter.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9057
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: probleem4-bak indirect

#8 Bericht door Caspar » 07 jul 2011, 12:49

als alle schakelonderdelen in- en buiten het blok fris en fruitig zijn , is er niks aan de hand.
Het buiten-liggende schakelmechanisme is i.d.d. minder goed beschermd dan de latere directe schakeling.
Vuil , water en zand doen door de jaren heen hun slopende werk.
De bestuurder word daar niet vrolijk van en gaat uit frustratie dan met de lompe klomp door de versnellingen heen raggen.
Dat doet de inhoud van je blok natuurlijk geen goed.
Feit is dat een goed onderhouden indirect blok nog altijd beter schakelt dan een nieuw Zündapp 517 blok !

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 791
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#9 Bericht door Tissue » 07 jul 2011, 13:02

waar heb je de bak laten reviseren? vraag anders daar even voor advies wat je het beste kunt doen, voordat je van alles aan gaat schaffen.

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 532
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: probleem4-bak indirect

#10 Bericht door Wybe » 07 jul 2011, 13:11

ik weet bijna wel zeker als je speling eraf is dat hij dan wel goed schakelt.
wij hebben ook een indirecte 4 bak en 2 directe 4 bakken.
1 van de directe 4 bak schakelt nog minder dan de goed afgestelde indirecte 4 bak!

gr Wybe.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: probleem4-bak indirect

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2011, 13:33

Wybe schreef: en een busje om het pijpje gedaan aan het blok waar de veer omheen komt want daar zit meestal ruimte op.
en dan wil hij ook niet goed schakelen!
gr Wybe.
De tip van Enzo :wink:

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=7358" onclick="window.open(this.href);return false;

Enzo
Bijlagen
DSCN1126 (Small).JPG
DSCN1126 (Small).JPG (36.58 KiB) 12944 keer bekeken

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#12 Bericht door lampie » 07 jul 2011, 14:02

het is maar goed dat we allemaal als man verschillent zijn anders stemden we allemaal cda, reden we zundapp en zaten we allemaal als man achter Lieke lexmond aan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
maar goed on topic kreidler freaks :D

lampie

edt
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2010, 12:48
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#13 Bericht door edt » 07 jul 2011, 14:11

dat busje van Coen is er moeilijk op te krijgen en zit er zeer strak omheen ( ruime opening )

hoort dat ?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9057
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: probleem4-bak indirect

#14 Bericht door Caspar » 07 jul 2011, 14:14

lampie schreef:het is maar goed dat we allemaal als man verschillent zijn anders stemden we allemaal cda, reden we zundapp en zaten we allemaal als man achter Lieke lexmond aan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
maar goed on topic kreidler freaks :D

lampie
Ik stem geen CDA maar heb wél een Zündapp in de schuur staan. Heb ook liever Manuele Kemp dan Lieke . Wat nu ? :mrgreen:

Effe alle gekheid op een stokje: Soms heb je speling tussen je schakelas en de exenter , ook al is alles nieuw.'
Neem dan een oude rolmaat , haal daar de spiraalveer uit en knip er een centimeter vanaf.
Dat stukje bladveer gebruik je om de speling op te vullen. Gratis tip

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48005
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 30 times
Been thanked: 44 times

Re: probleem4-bak indirect

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2011, 14:23

edt schreef:dat busje van Coen is er moeilijk op te krijgen en zit er zeer strak omheen ( ruime opening )

hoort dat ?
Nieuw zonder huls kom je op 8,5 mm en met huls (zit inderdaad een spleet tussen) op 10,0-10,5 mm

Enzo
Bijlagen
DSCN1127 (Small).JPG
Nieuw indirect carter
DSCN1127 (Small).JPG (41.93 KiB) 12931 keer bekeken

RJS
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mar 2011, 18:35
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#16 Bericht door RJS » 10 jul 2011, 16:51

Zaterdagmiddag mijn nieuwe onderdelen binnengekregen, direckt maar eens aan de slag gegaan
en jawel hoor hij doet het weer :D heb weer vier versnellingen, vandaag mijn 1e ritje gemaakt, ging heerlijk
bedankt voor alle tips.

Groet Reint Jakob
Bijlagen
Reint-Jakob-en-Kreidler-Jul.jpg
Reint-Jakob-en-Kreidler-Jul.jpg (98.36 KiB) 12833 keer bekeken

Gebruikersavatar
lampie
Berichten: 2019
Lid geworden op: 12 feb 2005, 17:57
Locatie: egg mountains city (achterhoek)
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: probleem4-bak indirect

#17 Bericht door lampie » 10 jul 2011, 17:06

nou das mooi nieuws kerel. tufse, komt nog genoeg mooi weer aan om lekker van te genieten.

lampie

Gebruikersavatar
Wybe
Berichten: 532
Lid geworden op: 08 mei 2010, 20:00
Locatie: Buitenpost (Friesland)
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: probleem4-bak indirect

#18 Bericht door Wybe » 10 jul 2011, 18:11

Wybe schreef:
en een busje om het pijpje gedaan aan het blok waar de veer omheen komt want daar zit meestal ruimte op.
en dan wil hij ook niet goed schakelen!
gr Wybe.
De tip van Enzo

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp?id=7358

Enzo


idd de tip van Enzo :wink:
en dat is een hele goede tip!

gr Wybe.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4162
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: probleem4-bak indirect

#19 Bericht door kreidler844 » 10 jul 2011, 19:07

Ziet er weer goed uit Reint Jakob,

Veel kilometers plezier ermee.

Wietse

Plaats reactie