pk's en moment
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 25 jul 2005, 22:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: pk's en moment
De grafiek klopt wel, maar meet inderdaad het toerental van de rol.
Het lijkt me heel stug dat je max vermogen bij 1475rpm ligt. Dat is meer iets voor een heavy duty diesel
Dus als je dat toerental terugrekent (bandomtrek, eindoverbrenging en bak primair en secundair) en invult in deze formule (n * M * PI / 30000) dan krijg je het koppel van het blokje.
Het lijkt me heel stug dat je max vermogen bij 1475rpm ligt. Dat is meer iets voor een heavy duty diesel
Dus als je dat toerental terugrekent (bandomtrek, eindoverbrenging en bak primair en secundair) en invult in deze formule (n * M * PI / 30000) dan krijg je het koppel van het blokje.
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: pk's en moment
Das niet zo moeilijk;Ed.P schreef:
Hoeveel koppel had ons stooomgemaal dan ?
Elke pomp met een slagvolume van ca. 1m3 hangt aan een arm van ca 5m.
Ongeveer 5.000 kgm (ca. 50.000 Nm) dus.
Het wordt wel interessant te bekijken wat het nodige vermogen van de 8 ketels tesamen was.
De max capaciteit per pomp; ca. 180 m3/hr. Opvoerhoogte ca. 3 m.
Pomp rendement ca. 70%
Bij bovenstaande gegevens nodig vermogen per pomp.........................2.1 kW !!
En als de 8 pompen tegelijk werken.
Tot. capaciteit ca. 1.440 m3/hr.
Tot. moment 40.000 kgm (ca. 400.000 Nm)
Tot. vermogen ca. 10.1 kW.
Nergens anders wordt m.i. de relate koppel - vermogen beter geillustreerd
Ronald
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Nu ben je mij even kwijt (oftewel ik ben te onkundig om dit te snappen).Das niet zo moeilijk;
Elke pomp met een slagvolume van ca. 1m3 hangt aan een arm van ca 5m.
Ongeveer 5.000 kgm (ca. 50.000 Nm) dus.
slagvolume (in m3) * 10.000 (?) * arm (in m) = kgm?
Hieronder een principe animatie van een stoommachine:
Volgens mij wordt er door het stoom een druk uitgeoefend op de zuiger (P) die daardoor een kracht (F) op de drijfstang uitoefent. Die oefent vervolgens weer een kracht uit op het vliegwiel (Ft).
Hoe groter het slagvolume, hoe kleiner de druk P van de zuiger.
Drukken en krachten hierboven zijn gemiddelden omdat de waarden wijzigen tijdens de slagen van de "motor"
Daarna volgt een enorm vliegwiel met een enorme massatraagheid (da's niet voor niets).
Zou je mij kunnen uitleggen hoe jouw berekening werkt, dan leer ik weer wat bij en dat doe ik graag.
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: pk's en moment
Ik ben geen leraar maar doe een poging.Theove schreef:
Zou je mij kunnen uitleggen hoe jouw berekening werkt, dan leer ik weer wat bij en dat doe ik graag.
Er zijn twee aanvliegroutes te verzinnen om de gestelde vraag te beantwoorden.
1) Hoeveel koppel/vermogen is nodig.
2) Hoeveel koppel/vermogen is beschikbaar.
Ik heb omwille van de eenvoud en beschikbaarheid van gegevens gekozen voor variant 1) en beschouw het nodige koppel vanaf de gebruiker, de pomp(en).
Mijn bedoeling was immers de relatie en het begrip koppel / vermogen duidelijk te maken.
Bovendien zijn o.a. pompen mijn vakgebied.
Het nodige koppel wordt dus bepaald door de kracht * arm van de gebruiker.
Kracht = slagvolume van de pomp = massa = 1.000 kg, en de arm waaraan de pompzuiger hangt = ca. 5 meter.
En idd het beschikbare koppel laat zich ruw uitrekenen m.b.v. de stoomdruk, zuigeroppervlak en weer de arm.
De capaciteit van de stoomketel bepaalt dan het vermogen.
Ten overvloede: Het vliegwiel voegt niets toe, maar kost energie. De funktie behoeft geen toelichting.
Ronald
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Oké, benadering vanaf de gebruiker, ik zat aan het slagvolume van de motor te denken maar kwam daar niet verder mee. Bedankt.
Vliegwiel is uiteraard om de "dode" momenten tussen de slagen op te vangen en zo de pomp regelmatig te laten draaien.
Vliegwiel is uiteraard om de "dode" momenten tussen de slagen op te vangen en zo de pomp regelmatig te laten draaien.
- papabrolli
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0