pk's en moment

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
M3GTDRIVER
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
Locatie: Gemert
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: pk's en moment

#26 Bericht door M3GTDRIVER » 06 dec 2011, 07:12

Er zal toch wel een naam op staan, dan gewoon ff Googlen.

bwpsmeets
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jul 2005, 22:13
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: pk's en moment

#27 Bericht door bwpsmeets » 08 dec 2011, 13:39

De grafiek klopt wel, maar meet inderdaad het toerental van de rol.
Het lijkt me heel stug dat je max vermogen bij 1475rpm ligt.:shock: Dat is meer iets voor een heavy duty diesel
Dus als je dat toerental terugrekent (bandomtrek, eindoverbrenging en bak primair en secundair) en invult in deze formule (n * M * PI / 30000) dan krijg je het koppel van het blokje.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: pk's en moment

#28 Bericht door Jekihero » 09 dec 2011, 14:25

Ed.P schreef:
Hoeveel koppel had ons stooomgemaal dan ?
Das niet zo moeilijk;
Elke pomp met een slagvolume van ca. 1m3 hangt aan een arm van ca 5m.
Ongeveer 5.000 kgm (ca. 50.000 Nm) dus.

Het wordt wel interessant te bekijken wat het nodige vermogen van de 8 ketels tesamen was.
De max capaciteit per pomp; ca. 180 m3/hr. Opvoerhoogte ca. 3 m.
Pomp rendement ca. 70%
Bij bovenstaande gegevens nodig vermogen per pomp.........................2.1 kW !!
En als de 8 pompen tegelijk werken.
Tot. capaciteit ca. 1.440 m3/hr.
Tot. moment 40.000 kgm (ca. 400.000 Nm)
Tot. vermogen ca. 10.1 kW.

Nergens anders wordt m.i. de relate koppel - vermogen beter geillustreerd

Ronald

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: pk's en moment

#29 Bericht door Theove » 09 dec 2011, 15:36

Das niet zo moeilijk;
Elke pomp met een slagvolume van ca. 1m3 hangt aan een arm van ca 5m.
Ongeveer 5.000 kgm (ca. 50.000 Nm) dus.
Nu ben je mij even kwijt (oftewel ik ben te onkundig om dit te snappen).
slagvolume (in m3) * 10.000 (?) * arm (in m) = kgm?

Hieronder een principe animatie van een stoommachine:
Afbeelding

Volgens mij wordt er door het stoom een druk uitgeoefend op de zuiger (P) die daardoor een kracht (F) op de drijfstang uitoefent. Die oefent vervolgens weer een kracht uit op het vliegwiel (Ft).
Hoe groter het slagvolume, hoe kleiner de druk P van de zuiger.

Drukken en krachten hierboven zijn gemiddelden omdat de waarden wijzigen tijdens de slagen van de "motor"

Daarna volgt een enorm vliegwiel met een enorme massatraagheid (da's niet voor niets).

Zou je mij kunnen uitleggen hoe jouw berekening werkt, dan leer ik weer wat bij en dat doe ik graag.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: pk's en moment

#30 Bericht door Jekihero » 09 dec 2011, 18:58

Theove schreef:
Zou je mij kunnen uitleggen hoe jouw berekening werkt, dan leer ik weer wat bij en dat doe ik graag.
Ik ben geen leraar maar doe een poging.
Er zijn twee aanvliegroutes te verzinnen om de gestelde vraag te beantwoorden.

1) Hoeveel koppel/vermogen is nodig.
2) Hoeveel koppel/vermogen is beschikbaar.

Ik heb omwille van de eenvoud en beschikbaarheid van gegevens gekozen voor variant 1) en beschouw het nodige koppel vanaf de gebruiker, de pomp(en).
Mijn bedoeling was immers de relatie en het begrip koppel / vermogen duidelijk te maken.
Bovendien zijn o.a. pompen mijn vakgebied.
Het nodige koppel wordt dus bepaald door de kracht * arm van de gebruiker.
Kracht = slagvolume van de pomp = massa = 1.000 kg, en de arm waaraan de pompzuiger hangt = ca. 5 meter.

En idd het beschikbare koppel laat zich ruw uitrekenen m.b.v. de stoomdruk, zuigeroppervlak en weer de arm.
De capaciteit van de stoomketel bepaalt dan het vermogen.
Ten overvloede: Het vliegwiel voegt niets toe, maar kost energie. De funktie behoeft geen toelichting.

Ronald

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: pk's en moment

#31 Bericht door Theove » 09 dec 2011, 20:18

Oké, benadering vanaf de gebruiker, ik zat aan het slagvolume van de motor te denken maar kwam daar niet verder mee. Bedankt.

Vliegwiel is uiteraard om de "dode" momenten tussen de slagen op te vangen en zo de pomp regelmatig te laten draaien.

Gebruikersavatar
papabrolli
Berichten: 2073
Lid geworden op: 10 jul 2005, 19:43
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: pk's en moment

#32 Bericht door papabrolli » 09 dec 2011, 20:37

Hey Rob :? , gaat het nog een beetje met je :roll: of ben je nu echt aan het verdwalen :oops:

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: pk's en moment

#33 Bericht door pax00l » 10 dec 2011, 00:07

Nou die vraag nooit meer wat over pkjes,arme 1tot 10 :shock: :shock:

GR LOUIS

Plaats reactie