pk's en moment
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Leef je uit: http://www.timloto.org/download/pdf_les ... rmogen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/782" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/782" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: pk's en moment
????Ed.P schreef:Geen toerental geen koppel.
Vermogen gedeeld door toerental is koppel!
Wel eens een stoomgemaal gezien?
Daar zie je geen toerental, maar koppel....................
Ronald
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: pk's en moment
Jekihero schreef:????Ed.P schreef:Geen toerental geen koppel.
Vermogen gedeeld door toerental is koppel!
Wel eens een stoomgemaal gezien?
Daar zie je geen toerental, maar koppel....................
Ronald
Precies als je het toerental niet weet weet je het koppel ook niet....hoeveel koppel had je stoomgemaal ?
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: pk's en moment
Ed.P schreef:Jekihero schreef:????Ed.P schreef:Geen toerental geen koppel.
Vermogen gedeeld door toerental is koppel!
Wel eens een stoomgemaal gezien?
Daar zie je geen toerental, maar koppel....................
Ronald
Precies als je het toerental niet weet weet je het koppel ook niet....hoeveel koppel had je stoomgemaal ?
Dat jij het koppel niet weet betekent niet dat het er ook niet is!
Dat stoomgemaal is niet van mij, maar van ons allemaal!
Voor details: http://www.museumdecruquius.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ronald
NB
Wel eens een getal door 0 gedeeld? De uitkomst is verrassend!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: pk's en moment
Ed is opgegroeid met pk, koppel en toerentallen. Die kent het klappen van de zweep.
Het kwijl loopt uit je bakkes bij het zien van zijn vermogens testbank en computers.
En dan voor de hobby nog een losse voor een Kreidler blok.
Enzo
Het kwijl loopt uit je bakkes bij het zien van zijn vermogens testbank en computers.
En dan voor de hobby nog een losse voor een Kreidler blok.
Enzo
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Voor 40 km per uur is 4 pk waarschijnlijk te veel, hier kun je best 75 mee halen.
Een Dyno berekend je vermogen door de acceleratie van de rol te meten in combinatie met het toerental van de rol.
Het koppel wordt vervolgens berekend uit het vermogen en het krukastoerental.
De heren rekenwonders zullen mij nog wel aan willen vullen maar eenvoudig gezegd is dit het verhaal.
Wietse
Een Dyno berekend je vermogen door de acceleratie van de rol te meten in combinatie met het toerental van de rol.
Het koppel wordt vervolgens berekend uit het vermogen en het krukastoerental.
De heren rekenwonders zullen mij nog wel aan willen vullen maar eenvoudig gezegd is dit het verhaal.
Wietse
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Ook wel handig, toerentalmeter, en die kan nog véél meer.
- Bijlagen
-
- Voltcraft AT400.jpg (15.57 KiB) 7832 keer bekeken
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: pk's en moment
P(vermogen in W) = 2 x pi x N(toerental in Omw/sec) x Md (motordraaimoment)
Zoals Edp al zegt....geen N>>>geen Md
Zoals Edp al zegt....geen N>>>geen Md
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: pk's en moment
Dat jij het koppel niet weet betekent niet dat het er ook niet is!
Dat stoomgemaal is niet van mij, maar van ons allemaal!
Voor details: http://www.museumdecruquius.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ronald
NB
Wel eens een getal door 0 gedeeld? De uitkomst is verrassend!
Ik zeg ook niet dat het er niet is maar dat je niet weet hoeveel het is omdat je het toerental niet weet , is er dan niemand die even de moeite neemt om er achter te komen hoe je koppel berekend....pfff effe stoom afblazen
NB
Hoeveel koppel had ons stooomgemaal dan ?
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Met de gegevens kan je niet veel.is er dan niemand die even de moeite neemt om er achter te komen hoe je koppel berekend
Wat voor rollenbank (rol, wervelstroom, of??)
Wat voor meting (statisch of dynamisch?)
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Dat is een acceleratie bank met behulp van een vliegwiel (de rol). Dan moet je het gewicht en de diameter weten. Daaruit is met de toerental stijging per tijds eenheid het koppel wat je uitoefent op het vliegwiel te berekenen.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
Stel je hebt dit vermogen gehaald bij een toerental van 8000 rpm, dan kom ik op een koppel van 3,45 Nm, klopt aardig volgens mij.
Je moet alleen weten bij welk toerental van je krukas de meting is geweest, in dit geval zou je dit om kunnen rekenen met je tandwielverhouding, de verhouding in de versnellingsbak, omtrek van je achterwiel en de omtrek van de rol.
Het is natuurlijk makkelijker om je toerental gewoon te laten meten door de Dyno, die rekend dat dan netjes voor je om in een koppel grafiek.
Wietse
Je moet alleen weten bij welk toerental van je krukas de meting is geweest, in dit geval zou je dit om kunnen rekenen met je tandwielverhouding, de verhouding in de versnellingsbak, omtrek van je achterwiel en de omtrek van de rol.
Het is natuurlijk makkelijker om je toerental gewoon te laten meten door de Dyno, die rekend dat dan netjes voor je om in een koppel grafiek.
Wietse
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: pk's en moment
P(Kw)=T(Nm).n/9549
2.74=T.8000/9549
T=2.9/0.84=3.45 Nm let wel dit is je koppel bij maximaal vermogen 4pk = 2,9 Kw als het toerental dan 8000(aangenomen) is.
Hierin is even geen rekening gehouden met versnellingsbakverliezen.
Maximum koppel zou dan ergens rond de 7400 Rpm zitten maakt dan rond de 3,5 Nm.
Let wel, er zitten vele aannames in deze berekening omdat bepaalde gegevens niet bekend zijn.
Wietse
2.74=T.8000/9549
T=2.9/0.84=3.45 Nm let wel dit is je koppel bij maximaal vermogen 4pk = 2,9 Kw als het toerental dan 8000(aangenomen) is.
Hierin is even geen rekening gehouden met versnellingsbakverliezen.
Maximum koppel zou dan ergens rond de 7400 Rpm zitten maakt dan rond de 3,5 Nm.
Let wel, er zitten vele aannames in deze berekening omdat bepaalde gegevens niet bekend zijn.
Wietse
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: pk's en moment
Jij hebt in de grafiek de tijd op de X-as staan maar normaal staat daar toerental of snelheid. Ik denk dat als dat veranderd wordt dat je een wat normaler beeld krijgt.
Verder is het zo dat je positieve en negatieve druk boven en onder de zuiger krijgt als de motor loopt. De resultante daarvan, de gemiddelde geïnduceerde druk levert samen met het oppervlak van de zuiger een kracht omlaag. De drijfstang levert die gemiddelde kracht aan je krukas en zo krijg je een bepaald koppel, door de vertragingen in je bak en tandwielverhouding (van uitgaande as naar achtertandwiel) vermeerdert en door de straal van je achterband vermindert. Het koppel per tijdseenheid is je vermogen. Als je weet wat je koppel is bij een bepaald toerental en je vult dat in de formule: P(Kw)=T(Nm).n/9549 , waarbij n het toerental is, dan zie je wat het vermogen in KW is bij dat toerental.
Zo is ook goed te zien dat zelfs als het koppel afneemt (na Max. koppel toerental) en het toerental stijgt dat je dan toch nog steeds meer vermogen krijgt (tot een bepaald punt welliswaar).
Weet je nu van verschillende toeren het koppel dan kun je zo dus bij die toerentallen het vermogen uitrekenen en als je die dan uitzet in een grafiek waarbij X=toeren, Y=vermogen en je verbind die punten met een vloeiende lijn, dan krijg je dus een grafiek waarbij je kunt zien hoe je vermogen wordt opgebouwd.
Verder is het zo dat je positieve en negatieve druk boven en onder de zuiger krijgt als de motor loopt. De resultante daarvan, de gemiddelde geïnduceerde druk levert samen met het oppervlak van de zuiger een kracht omlaag. De drijfstang levert die gemiddelde kracht aan je krukas en zo krijg je een bepaald koppel, door de vertragingen in je bak en tandwielverhouding (van uitgaande as naar achtertandwiel) vermeerdert en door de straal van je achterband vermindert. Het koppel per tijdseenheid is je vermogen. Als je weet wat je koppel is bij een bepaald toerental en je vult dat in de formule: P(Kw)=T(Nm).n/9549 , waarbij n het toerental is, dan zie je wat het vermogen in KW is bij dat toerental.
Zo is ook goed te zien dat zelfs als het koppel afneemt (na Max. koppel toerental) en het toerental stijgt dat je dan toch nog steeds meer vermogen krijgt (tot een bepaald punt welliswaar).
Weet je nu van verschillende toeren het koppel dan kun je zo dus bij die toerentallen het vermogen uitrekenen en als je die dan uitzet in een grafiek waarbij X=toeren, Y=vermogen en je verbind die punten met een vloeiende lijn, dan krijg je dus een grafiek waarbij je kunt zien hoe je vermogen wordt opgebouwd.
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: pk's en moment
Toerental meten of gewoon toerental van de rol weten en die omrekeken naar krukastoeren. (band omtrek, tandwielverhouding, versnellingsbak, primaire vertanding). Zo moeilijk kan dat niet zijn.
je moet in de grafiek het motortoerental zien te krijgen.
je moet in de grafiek het motortoerental zien te krijgen.
- kreidler rmx
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 07 sep 2009, 11:10
- Locatie: In de tank van mijn dappie
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: pk's en moment
1234567890 schreef:Deze heeft een rol waar je je brommer op moet zetten en gas geven.
Ook zo eentje die ronddraait ?
Sorry, ik kon het niet laten
Zoek gewoon iemand met een goede vermogensbank joh, en als dat mini ding 40 loopt, zoek gewoon fabrieks gegevens op ?