rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#76 Bericht door parid001 » 23 jan 2012, 21:49

Heb het ook maar van degene van wie ik de gietstukjes heb gekocht.
Ik ben er nog niet uit, of ik dat stukje in het carter ga plaatsen.
Dit ivm met het mogelijk los komen.
En er rijden veel zonder en heb daar geen negatieve ervaringen van gehoord op het forum.
Dus wat is wijsheid????

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#77 Bericht door TonK » 23 jan 2012, 22:39

bertRS schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:
bertRS schreef:Als je het blok niet hoeft aan te passen heeft dat te maken met het aantal tanden of de leverancier van de tandwielen?
De jager maakt tandwielen maar denk dat er wel meer bedrijven zijn die deze gemaakt hebben of nog maken.

Groet Bert
Aantal tanden Bert.

Enzo
Ik denk niet dat het met het aantal tanden te maken heeft maar met de grote van de tanden en de diameter er van. Ik heb namelijk 73 tands tandwiel en er zijn er met meer dus daar zou je dan het gehele blok moeten aanpassen omdat die dan meer tanden hebben of zie ik dit nu verkeerd :?:

Groet Bert
Het heeft weinig met het aantal tanden van doen, des te meer met de diameter van het wiel.

Een bepaald type Hemeyla had 20x80, past er ook zo in.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#78 Bericht door lazy rider » 23 jan 2012, 22:42

Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .

Johan

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#79 Bericht door dolle aad » 23 jan 2012, 23:02

:shock: ik ben het spoor bijster #-o

Matieu laat opvulstukjes zien voor de :idea: buitenkant van het carter . (kvl )

Heeft toch weinig van doen met die olie- verhalen .


Ben ik nou van het rechte pad verdwaald :?

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#80 Bericht door danahi » 23 jan 2012, 23:31

opvulstukjes voor buitenkant en opvulstukje voor binnenkant Aad

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#81 Bericht door parid001 » 23 jan 2012, 23:33

Niet helemaal aad.

1 opzet stukje voor het buitenkant van het carter
1 opzet stukje voor de onstekings kant

En 1 gietstukje voor in het carter als je een rechte vertanding gebruikt.
Dit laatste is het middelste gietstukje op de foto.

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#82 Bericht door Theove » 23 jan 2012, 23:49

Nooit geweten :oops:

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#83 Bericht door dolle aad » 23 jan 2012, 23:50

Alleen
Om gaatjes in de spoelpoorten te voorkomen bij uitfraisen

Maar ik laat me nog graag overtuigen door de vak jury


8)
Heb ik dan te zwaar aan de pijp gelurkt :lol:

:-({|=

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#84 Bericht door redfox » 24 jan 2012, 00:00

dolle aad schreef:Alleen
Om gaatjes in de spoelpoorten te voorkomen bij uitfraisen

Maar ik laat me nog graag overtuigen door de vak jury



Heb ik dan te zwaar aan de pijp gelurkt 8)

:-({|=

Ja Aadje je geeft jezelf al antwoord lekker je mandje in het is al laat :lol:
En ik weet het al ik ga zo ook :wink:
Wat een stelletje nachtbrakers zijn wij toch :whistle :study :study :study

Gebruikersavatar
parid001
Berichten: 1926
Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
Locatie: AMERSFOORT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#85 Bericht door parid001 » 24 jan 2012, 21:13

foto's van het stukje
moet nog wel wat gefreesd worden wil de rechte vertanding er langs lopen
En of het zin heeft, ik weet het niet.
Bijlagen
carter 1.jpg
carter 1.jpg (97.15 KiB) 1601 keer bekeken
carter 2.jpg
carter 2.jpg (99.23 KiB) 1601 keer bekeken
carter 3.jpg
carter 3.jpg (91.72 KiB) 1601 keer bekeken
carter 4.jpg
carter 4.jpg (89.66 KiB) 1601 keer bekeken

dolle aad
Berichten: 2351
Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#86 Bericht door dolle aad » 25 jan 2012, 00:29

Oke , Mathieu

Bedankt voor je duidelijke foto ,

Zie nu pas welk stukje je exakt bedoelt, op deze foto .

het is duidelijk iets anders dan wat ik voor ogen had .

Ik ken het ook niet , en voor het eerst dat ik het zelfs zie . Je hebt dan vast gelijk en was mijn oordeel onjuist over dit inzet stukje .

(ben ook benieuwd ook ,wat je aan het fabrieken bent )groeten aad

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#87 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 jan 2012, 06:29

TonK schreef:
bertRS schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Als je het blok niet hoeft aan te passen heeft dat te maken met het aantal tanden of de leverancier van de tandwielen?
De jager maakt tandwielen maar denk dat er wel meer bedrijven zijn die deze gemaakt hebben of nog maken.

Groet Bert
Aantal tanden Bert.

Enzo
Ik denk niet dat het met het aantal tanden te maken heeft maar met de grote van de tanden en de diameter er van. Ik heb namelijk 73 tands tandwiel en er zijn er met meer dus daar zou je dan het gehele blok moeten aanpassen omdat die dan meer tanden hebben of zie ik dit nu verkeerd :?:

Groet Bert

Het heeft weinig met het aantal tanden van doen, des te meer met de diameter van het wiel.

Een bepaald type Hemeyla had 20x80, past er ook zo in.
Helemaal gelijk in Ton, was even uitgegaan van een originele Kreidler koppeling. :oops:
De diameter zal meelopen met het aantal tanden.

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#88 Bericht door Eifelyeti » 25 jan 2012, 06:35

en de vordeel is van dit gietstuk is ????

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#89 Bericht door Maarten » 25 jan 2012, 08:00

Eifelyeti schreef:en de vordeel is van dit gietstuk is ????

parid0001 schreef:Het stukje komt links naast de bovenste rode pijl van de foto van enzo hier boven.
Dan komt de olie die recht omhoog geslingerd wordt door de rechte vertanding( ipv van schuin geslingerd door de schuine vertanding) tegen het gietstukje aan en wordt het beter getransporteerd naar de onderdelen die smering nodig hebben.
De olie gaat dan weer goed door het olie gaatje in het carter, waar het met de schuine vertanding al door heen geslingerd wordt.
Middelste gietstukje op de foto.


Sommige doen er gewoon meer olie in.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#90 Bericht door danahi » 25 jan 2012, 08:44

Volgens mij is het geheel zinloos om dit stukje in je carter te monteren, maar ik heb er dan ook niet voor geleerd...

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#91 Bericht door veldmuis » 25 jan 2012, 12:09

Ik denk dat het alleen nut heeft wanneer het inzetstuk niet zover weggefreest hoeft te worden. Dan zal hij vast een behoorlijke kluit olie opvangen en transporteren naar de juiste plaatsen. Nu is het alleen maar extra ballast , het inzetstuk valt immers helemaal weg achter het randje wat er standaard al zit.

Het zal dus vooral nut hebben met een kleiner koppelingshuis...lijkt mij. Maar wat zeggen de experts?

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#92 Bericht door Lieuw » 25 jan 2012, 17:17

lazy rider schreef:Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .

Johan


Je smering wordt nooit verstoord door een rechte vertanding.
Zelf vandaag nog even een test gedaan op de draaibank, bij 1000 toeren per minuut (is ongeveer 4000 toeren krukas) dan spat bij de rechte vertanding de olie recht naar buiten.
Bij de schuine vertanding spat de olie ( je raad het al ) ook recht naar buiten. Wat ik natuurlijk allang wist.

Het besproken opvangrandje in het carter is wel erg belangrijk. Deze moet dan wel blijven zitten.

Er werd in het verleden vaak wel meer olie in het carter gedaan omdat de blokken vaak "achter over" gemonteerd zaten in het frame of als er geen kickstartertandwiel werd gebruikt.
Deze zorgt er namelijk voor dat zelfs bij het kleinste beetje olie in een bak de olie blijft circuleren, en over de versnellingsbak tandwielen gespat word.

Wat wel zo is dat bij aangepaste verhoudingen door diameter verschil van de tandwielen misschien iets het niveau moet worden verhoogd. We praten dan over 3mm niveau verhoging.

Nog even iets anders:

Waarom een rechte vertanding ?

Niet doen voor de vermogens toename (ongeveer 0,1 tot 0,2 pk winst) dit is namelijk marginaal.

Voordelen

Kleine lager belasting, keuze in overbrengingen en het ontlasten van de koppeling bij hoge vermogens doordat de koppeling sneller draait.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#93 Bericht door lazy rider » 25 jan 2012, 17:40

Lieuw schreef:
lazy rider schreef:Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .

Johan


Je smering wordt nooit verstoord door een rechte vertanding.
Zelf vandaag nog even een test gedaan op de draaibank, bij 1000 toeren per minuut (is ongeveer 4000 toeren krukas) dan spat bij de rechte vertanding de olie recht naar buiten.
Bij de schuine vertanding spat de olie ( je raad het al ) ook recht naar buiten. Wat ik natuurlijk allang wist.

Het besproken opvangrandje in het carter is wel erg belangrijk. Deze moet dan wel blijven zitten.

Er werd in het verleden vaak wel meer olie in het carter gedaan omdat de blokken vaak "achter over" gemonteerd zaten in het frame of als er geen kickstartertandwiel werd gebruikt.
Deze zorgt er namelijk voor dat zelfs bij het kleinste beetje olie in een bak de olie blijft circuleren, en over de versnellingsbak tandwielen gespat word.

Wat wel zo is dat bij aangepaste verhoudingen door diameter verschil van de tandwielen misschien iets het niveau moet worden verhoogd. We praten dan over 3mm niveau verhoging.

Nog even iets anders:

Waarom een rechte vertanding ?

Niet doen voor de vermogens toename (ongeveer 0,1 tot 0,2 pk winst) dit is namelijk marginaal.

Voordelen

Kleine lager belasting, keuze in overbrengingen en het ontlasten van de koppeling bij hoge vermogens doordat de koppeling sneller draait.

Hallo alexander ,

Deze aanpassingen worden al vele jaren toegepast in de racerij , de mensen die daar rondrijden hebben dit dus allemaal voor jan met de korte achter naam gedaan en hebben dus totaal geen ervaring met dit soort dingen ?
Ze hebben dit volledig uit de lucht gegrepen !
Mensen zoals kees van leeuwen die hier speciaal aparte in zet stukjes voor gieten en er al vele jaren ervaring mee hebben vertellen dus een broodje aap , nauw ik dacht het niet .
En een draaibank geeft nooit de zelfde omstandigheden als wat er in je blok gebeurt , en het randje wordt niet verwijdert er wordt alleen een kleine opening van het blok afgedicht , zodat de stuwing van de olie meer een bepaalde richting op is .
Trouwens heeft enzo de foto geplaatst waar het randje wordt weggehaald , maar alleen als je met grotere tandwielen gaat rijden , dit heeft niets met het verhaal van de olie huishouding te maken .
Maar goed als dit jouw advies is hier voor de mensen op het forum dat moet jij weten , ik deel deze mening in ieder geval niet met je .

johan

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#94 Bericht door Eifelyeti » 25 jan 2012, 17:54

Maarten schreef:
Eifelyeti schreef:en de vordeel is van dit gietstuk is ????

parid0001 schreef:Het stukje komt links naast de bovenste rode pijl van de foto van enzo hier boven.
Dan komt de olie die recht omhoog geslingerd wordt door de rechte vertanding( ipv van schuin geslingerd door de schuine vertanding) tegen het gietstukje aan en wordt het beter getransporteerd naar de onderdelen die smering nodig hebben.
De olie gaat dan weer goed door het olie gaatje in het carter, waar het met de schuine vertanding al door heen geslingerd wordt.
Middelste gietstukje op de foto.


Sommige doen er gewoon meer olie in.
Maarten, ik kan het lezen....ma dit is aleen Theorie....

jij zelfs heft veel kilometers met een rechte vertanding in jij 6 bak gerijd....zonder problemen..zo te zien bij de Revisiebericht van Arnold....of is dit geen ori KVV rechte vertanding gewest???

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#95 Bericht door Lieuw » 25 jan 2012, 18:23

lazy rider schreef:
Lieuw schreef:
lazy rider schreef:Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .

Johan


Je smering wordt nooit verstoord door een rechte vertanding.
Zelf vandaag nog even een test gedaan op de draaibank, bij 1000 toeren per minuut (is ongeveer 4000 toeren krukas) dan spat bij de rechte vertanding de olie recht naar buiten.
Bij de schuine vertanding spat de olie ( je raad het al ) ook recht naar buiten. Wat ik natuurlijk allang wist.

Het besproken opvangrandje in het carter is wel erg belangrijk. Deze moet dan wel blijven zitten.

Er werd in het verleden vaak wel meer olie in het carter gedaan omdat de blokken vaak "achter over" gemonteerd zaten in het frame of als er geen kickstartertandwiel werd gebruikt.
Deze zorgt er namelijk voor dat zelfs bij het kleinste beetje olie in een bak de olie blijft circuleren, en over de versnellingsbak tandwielen gespat word.

Wat wel zo is dat bij aangepaste verhoudingen door diameter verschil van de tandwielen misschien iets het niveau moet worden verhoogd. We praten dan over 3mm niveau verhoging.

Nog even iets anders:

Waarom een rechte vertanding ?

Niet doen voor de vermogens toename (ongeveer 0,1 tot 0,2 pk winst) dit is namelijk marginaal.

Voordelen

Kleine lager belasting, keuze in overbrengingen en het ontlasten van de koppeling bij hoge vermogens doordat de koppeling sneller draait.

Hallo alexander ,

Deze aanpassingen worden al vele jaren toegepast in de racerij , de mensen die daar rondrijden hebben dit dus allemaal voor jan met de korte achter naam gedaan en hebben dus totaal geen ervaring met dit soort dingen ?
Ze hebben dit volledig uit de lucht gegrepen !
Mensen zoals kees van leeuwen die hier speciaal aparte in zet stukjes voor gieten en er al vele jaren ervaring mee hebben vertellen dus een broodje aap , nauw ik dacht het niet .
En een draaibank geeft nooit de zelfde omstandigheden als wat er in je blok gebeurt , en het randje wordt niet verwijdert er wordt alleen een kleine opening van het blok afgedicht , zodat de stuwing van de olie meer een bepaalde richting op is .
Trouwens heeft enzo de foto geplaatst waar het randje wordt weggehaald , maar alleen als je met grotere tandwielen gaat rijden , dit heeft niets met het verhaal van de olie huishouding te maken .
Maar goed als dit jouw advies is hier voor de mensen op het forum dat moet jij weten , ik deel deze mening in ieder geval niet met je .

johan


Beste Johan,

Het vulstukje staat hier niet ter discussie !
Het gaat erom of de schuine danwel rechte vertanding invloed heeft op het eraf spatten van de olie.
Het stukje in het carter moet daarom juist blijven zitten.
Als het vulstukje een scheppende vorm heeft dan zal dit zeker de olie circulatie verbeteren. Dit heb ik nooit in mijn stukje ter discussie gesteld. Wel dat de schuine vertanding de olie een bepaalde richting op spoelt, dit is namelijk niet zo. Het spat er gewoon radiaal af.

Ik wist niet dat je gelijk kwaad werd ......... maar ik verlaat deze discussie wij maken dan ook tenslotte voor het eerst tandwielen en bakken vandaag. :o

Grt Alexander

strebbel
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2008, 18:06
Locatie: omgeving westland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#96 Bericht door strebbel » 25 jan 2012, 18:35

normaal gooit de schuine vertanding de olie door de opening aan de bovenkant op de versnellingstandwielen, met rechte vertanding gebeurd dit minder hierdoor gaan de bakken nog wel eens gieren, Kees v Leeuwen heeft dit blokje gemaakt en plaats dit in alle blokken waar hij een rechte vertanding in maakt, het heeft een afgeschuinde achterkant die de olie van het tandwiel afschept en door de opening over de versnellingbak stuurt, werkt perfect zegt hij nooit geen klachten meer over gierende bakken.
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.

groet Henk

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#97 Bericht door lazy rider » 25 jan 2012, 18:52

strebbel schreef:normaal gooit de schuine vertanding de olie door de opening aan de bovenkant op de versnellingstandwielen, met rechte vertanding gebeurd dit minder hierdoor gaan de bakken nog wel eens gieren, Kees v Leeuwen heeft dit blokje gemaakt en plaats dit in alle blokken waar hij een rechte vertanding in maakt, het heeft een afgeschuinde achterkant die de olie van het tandwiel afschept en door de opening over de versnellingbak, werkt perfect zegt hij nooit geen klachten meer over gierende bakken.
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.

groet Henk

Dit klopt henk met schuine vertanding wordt de olie meer door het bovenste gat geduwd , met rechte vertanding gebeurt dit minder en kunnen daardoor smeer problemen ontstaan . Bekijk het principe van een olie tandrad pomp maar eens of het principe van een schroef compressor of vele andre pompen deze duwen allemaal de vloeistof in een richting .
Bij schuine vertanding zal er b.v 25 % in de rondte geslingerd worden en 75% in een richting geduwd worden .Bij rechte vertanding wordt er meer in de rondte geslingerd en minder in een richting geduwd vandaar het gieren van de versnellings bak .
Ik heb ook regelmatig gietstukjes van kees vandaar dat ik dit onderwerp ook heb aangehaald .

Afgelopen zomer in schagen nog een ernstige val partij gezien door vastlopen , daar wordt je niet vrolijk van .

Johan

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9762
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 420 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#98 Bericht door Maarten » 25 jan 2012, 20:20

Eifelyeti schreef:Maarten, ik kan het lezen....ma dit is aleen Theorie....

jij zelfs heft veel kilometers met een rechte vertanding in jij 6 bak gerijd....zonder problemen..zo te zien bij de Revisiebericht van Arnold....of is dit geen ori KVV rechte vertanding gewest???

Ja, dat klopt Roman, ik heb zonder problemen gereden met de rechte vertanding gedurende vele jaren. En ik heb de Kreidler flink op zijn donder gegeven... maar dat was met 10 pk. En nu met ongeveer 20 pk...

Maar, ik wil er toch ook meer van weten.

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#99 Bericht door Lieuw » 25 jan 2012, 21:20

lazy rider schreef:
strebbel schreef:normaal gooit de schuine vertanding de olie door de opening aan de bovenkant op de versnellingstandwielen, met rechte vertanding gebeurd dit minder hierdoor gaan de bakken nog wel eens gieren, Kees v Leeuwen heeft dit blokje gemaakt en plaats dit in alle blokken waar hij een rechte vertanding in maakt, het heeft een afgeschuinde achterkant die de olie van het tandwiel afschept en door de opening over de versnellingbak, werkt perfect zegt hij nooit geen klachten meer over gierende bakken.
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.

groet Henk

Dit klopt henk met schuine vertanding wordt de olie meer door het bovenste gat geduwd , met rechte vertanding gebeurt dit minder en kunnen daardoor smeer problemen ontstaan . Bekijk het principe van een olie tandrad pomp maar eens of het principe van een schroef compressor of vele andre pompen deze duwen allemaal de vloeistof in een richting .
Bij schuine vertanding zal er b.v 25 % in de rondte geslingerd worden en 75% in een richting geduwd worden .Bij rechte vertanding wordt er meer in de rondte geslingerd en minder in een richting geduwd vandaar het gieren van de versnellings bak .
Ik heb ook regelmatig gietstukjes van kees vandaar dat ik dit onderwerp ook heb aangehaald .

Afgelopen zomer in schagen nog een ernstige val partij gezien door vastlopen , daar wordt je niet vrolijk van .

Johan

Toch nog iets er van zeggen :D

Je aangevoerde voorbeelden hebben niets van doen met deze vergelijking. Pompen zitten in een huis/kamer en werken volgens het "verdringer" principe. De vertanding waar we steeds over praten is dit duidelijk niet (zit in een "hele ruime" kamer).

Je kunt beter je verhouding omzetten 75% radiaal en 25% een kant op (alleen al de spoed van een schroefcompressor lijkt niet op een schuine vertanding).
Alleen is die verhouding zelfs nog veel te enthousiast. Nogmaals het vulstukje staat niet ter discussie , dit vangt namelijk de radiaal opgeslingerde olie op en stuwt deze naar de andere kamer. Ik denk zelf naar de verhouding 95 % radiaal en 5% een of andere kant op.
Oh ja, en vast lopen kan natuurlijk een heleboel oorzaken hebben (met inderdaad beroerde gevolgen). En gierende vertanding heeft vaak te maken met onnauwkeurige productie en of versleten tandwielen. Feit blijft wel dat als er iets meer olie opkomt dat dit iets het geluid dempt.

Grt Alexander

Gebruikersavatar
bertRS
Berichten: 1361
Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
Locatie: Nijverdal
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt

#100 Bericht door bertRS » 25 jan 2012, 21:32

Is het dan verstandig om er iets meer olie in het blok te doen zodat het niveau wat hoger komt staan :?:
De van Veen blokken met rechte vertanding hebben die ook z'n vulstukje in het blok zitten :?:
Ik heb nu zelf ook een rechte vertanding gemonteerd en wil niet dat de boel kapot loopt of lawaai gaat maken.

Groet Bert

Plaats reactie