rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Heb het ook maar van degene van wie ik de gietstukjes heb gekocht.
Ik ben er nog niet uit, of ik dat stukje in het carter ga plaatsen.
Dit ivm met het mogelijk los komen.
En er rijden veel zonder en heb daar geen negatieve ervaringen van gehoord op het forum.
Dus wat is wijsheid????
Ik ben er nog niet uit, of ik dat stukje in het carter ga plaatsen.
Dit ivm met het mogelijk los komen.
En er rijden veel zonder en heb daar geen negatieve ervaringen van gehoord op het forum.
Dus wat is wijsheid????
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Het heeft weinig met het aantal tanden van doen, des te meer met de diameter van het wiel.bertRS schreef:Ik denk niet dat het met het aantal tanden te maken heeft maar met de grote van de tanden en de diameter er van. Ik heb namelijk 73 tands tandwiel en er zijn er met meer dus daar zou je dan het gehele blok moeten aanpassen omdat die dan meer tanden hebben of zie ik dit nu verkeerdEnzo-tvdzijden schreef:Aantal tanden Bert.bertRS schreef:Als je het blok niet hoeft aan te passen heeft dat te maken met het aantal tanden of de leverancier van de tandwielen?
De jager maakt tandwielen maar denk dat er wel meer bedrijven zijn die deze gemaakt hebben of nog maken.
Groet Bert
Enzo
Groet Bert
Een bepaald type Hemeyla had 20x80, past er ook zo in.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .
Johan
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .
Johan
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
ik ben het spoor bijster
Matieu laat opvulstukjes zien voor de buitenkant van het carter . (kvl )
Heeft toch weinig van doen met die olie- verhalen .
Ben ik nou van het rechte pad verdwaald
Matieu laat opvulstukjes zien voor de buitenkant van het carter . (kvl )
Heeft toch weinig van doen met die olie- verhalen .
Ben ik nou van het rechte pad verdwaald
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Niet helemaal aad.
1 opzet stukje voor het buitenkant van het carter
1 opzet stukje voor de onstekings kant
En 1 gietstukje voor in het carter als je een rechte vertanding gebruikt.
Dit laatste is het middelste gietstukje op de foto.
1 opzet stukje voor het buitenkant van het carter
1 opzet stukje voor de onstekings kant
En 1 gietstukje voor in het carter als je een rechte vertanding gebruikt.
Dit laatste is het middelste gietstukje op de foto.
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Alleen
Om gaatjes in de spoelpoorten te voorkomen bij uitfraisen
Maar ik laat me nog graag overtuigen door de vak jury
Heb ik dan te zwaar aan de pijp gelurkt
Om gaatjes in de spoelpoorten te voorkomen bij uitfraisen
Maar ik laat me nog graag overtuigen door de vak jury
Heb ik dan te zwaar aan de pijp gelurkt
-
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
- Locatie: ZHZ
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
dolle aad schreef:Alleen
Om gaatjes in de spoelpoorten te voorkomen bij uitfraisen
Maar ik laat me nog graag overtuigen door de vak jury
Heb ik dan te zwaar aan de pijp gelurkt
Ja Aadje je geeft jezelf al antwoord lekker je mandje in het is al laat
En ik weet het al ik ga zo ook
Wat een stelletje nachtbrakers zijn wij toch
- parid001
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 17 sep 2006, 10:33
- Locatie: AMERSFOORT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
foto's van het stukje
moet nog wel wat gefreesd worden wil de rechte vertanding er langs lopen
En of het zin heeft, ik weet het niet.
moet nog wel wat gefreesd worden wil de rechte vertanding er langs lopen
En of het zin heeft, ik weet het niet.
- Bijlagen
-
- carter 1.jpg (97.15 KiB) 1601 keer bekeken
-
- carter 2.jpg (99.23 KiB) 1601 keer bekeken
-
- carter 3.jpg (91.72 KiB) 1601 keer bekeken
-
- carter 4.jpg (89.66 KiB) 1601 keer bekeken
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Oke , Mathieu
Bedankt voor je duidelijke foto ,
Zie nu pas welk stukje je exakt bedoelt, op deze foto .
het is duidelijk iets anders dan wat ik voor ogen had .
Ik ken het ook niet , en voor het eerst dat ik het zelfs zie . Je hebt dan vast gelijk en was mijn oordeel onjuist over dit inzet stukje .
(ben ook benieuwd ook ,wat je aan het fabrieken bent )groeten aad
Bedankt voor je duidelijke foto ,
Zie nu pas welk stukje je exakt bedoelt, op deze foto .
het is duidelijk iets anders dan wat ik voor ogen had .
Ik ken het ook niet , en voor het eerst dat ik het zelfs zie . Je hebt dan vast gelijk en was mijn oordeel onjuist over dit inzet stukje .
(ben ook benieuwd ook ,wat je aan het fabrieken bent )groeten aad
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Helemaal gelijk in Ton, was even uitgegaan van een originele Kreidler koppeling.TonK schreef:Ik denk niet dat het met het aantal tanden te maken heeft maar met de grote van de tanden en de diameter er van. Ik heb namelijk 73 tands tandwiel en er zijn er met meer dus daar zou je dan het gehele blok moeten aanpassen omdat die dan meer tanden hebben of zie ik dit nu verkeerdbertRS schreef:Aantal tanden Bert.Enzo-tvdzijden schreef:Als je het blok niet hoeft aan te passen heeft dat te maken met het aantal tanden of de leverancier van de tandwielen?
De jager maakt tandwielen maar denk dat er wel meer bedrijven zijn die deze gemaakt hebben of nog maken.
Groet Bert
Enzo
Groet Bert
Het heeft weinig met het aantal tanden van doen, des te meer met de diameter van het wiel.
Een bepaald type Hemeyla had 20x80, past er ook zo in.
De diameter zal meelopen met het aantal tanden.
Enzo
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Eifelyeti schreef:en de vordeel is van dit gietstuk is ????
parid0001 schreef:Het stukje komt links naast de bovenste rode pijl van de foto van enzo hier boven.
Dan komt de olie die recht omhoog geslingerd wordt door de rechte vertanding( ipv van schuin geslingerd door de schuine vertanding) tegen het gietstukje aan en wordt het beter getransporteerd naar de onderdelen die smering nodig hebben.
De olie gaat dan weer goed door het olie gaatje in het carter, waar het met de schuine vertanding al door heen geslingerd wordt.
Middelste gietstukje op de foto.
Sommige doen er gewoon meer olie in.
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Volgens mij is het geheel zinloos om dit stukje in je carter te monteren, maar ik heb er dan ook niet voor geleerd...
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Ik denk dat het alleen nut heeft wanneer het inzetstuk niet zover weggefreest hoeft te worden. Dan zal hij vast een behoorlijke kluit olie opvangen en transporteren naar de juiste plaatsen. Nu is het alleen maar extra ballast , het inzetstuk valt immers helemaal weg achter het randje wat er standaard al zit.
Het zal dus vooral nut hebben met een kleiner koppelingshuis...lijkt mij. Maar wat zeggen de experts?
Het zal dus vooral nut hebben met een kleiner koppelingshuis...lijkt mij. Maar wat zeggen de experts?
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
lazy rider schreef:Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .
Johan
Je smering wordt nooit verstoord door een rechte vertanding.
Zelf vandaag nog even een test gedaan op de draaibank, bij 1000 toeren per minuut (is ongeveer 4000 toeren krukas) dan spat bij de rechte vertanding de olie recht naar buiten.
Bij de schuine vertanding spat de olie ( je raad het al ) ook recht naar buiten. Wat ik natuurlijk allang wist.
Het besproken opvangrandje in het carter is wel erg belangrijk. Deze moet dan wel blijven zitten.
Er werd in het verleden vaak wel meer olie in het carter gedaan omdat de blokken vaak "achter over" gemonteerd zaten in het frame of als er geen kickstartertandwiel werd gebruikt.
Deze zorgt er namelijk voor dat zelfs bij het kleinste beetje olie in een bak de olie blijft circuleren, en over de versnellingsbak tandwielen gespat word.
Wat wel zo is dat bij aangepaste verhoudingen door diameter verschil van de tandwielen misschien iets het niveau moet worden verhoogd. We praten dan over 3mm niveau verhoging.
Nog even iets anders:
Waarom een rechte vertanding ?
Niet doen voor de vermogens toename (ongeveer 0,1 tot 0,2 pk winst) dit is namelijk marginaal.
Voordelen
Kleine lager belasting, keuze in overbrengingen en het ontlasten van de koppeling bij hoge vermogens doordat de koppeling sneller draait.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Lieuw schreef:lazy rider schreef:Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .
Johan
Je smering wordt nooit verstoord door een rechte vertanding.
Zelf vandaag nog even een test gedaan op de draaibank, bij 1000 toeren per minuut (is ongeveer 4000 toeren krukas) dan spat bij de rechte vertanding de olie recht naar buiten.
Bij de schuine vertanding spat de olie ( je raad het al ) ook recht naar buiten. Wat ik natuurlijk allang wist.
Het besproken opvangrandje in het carter is wel erg belangrijk. Deze moet dan wel blijven zitten.
Er werd in het verleden vaak wel meer olie in het carter gedaan omdat de blokken vaak "achter over" gemonteerd zaten in het frame of als er geen kickstartertandwiel werd gebruikt.
Deze zorgt er namelijk voor dat zelfs bij het kleinste beetje olie in een bak de olie blijft circuleren, en over de versnellingsbak tandwielen gespat word.
Wat wel zo is dat bij aangepaste verhoudingen door diameter verschil van de tandwielen misschien iets het niveau moet worden verhoogd. We praten dan over 3mm niveau verhoging.
Nog even iets anders:
Waarom een rechte vertanding ?
Niet doen voor de vermogens toename (ongeveer 0,1 tot 0,2 pk winst) dit is namelijk marginaal.
Voordelen
Kleine lager belasting, keuze in overbrengingen en het ontlasten van de koppeling bij hoge vermogens doordat de koppeling sneller draait.
Hallo alexander ,
Deze aanpassingen worden al vele jaren toegepast in de racerij , de mensen die daar rondrijden hebben dit dus allemaal voor jan met de korte achter naam gedaan en hebben dus totaal geen ervaring met dit soort dingen ?
Ze hebben dit volledig uit de lucht gegrepen !
Mensen zoals kees van leeuwen die hier speciaal aparte in zet stukjes voor gieten en er al vele jaren ervaring mee hebben vertellen dus een broodje aap , nauw ik dacht het niet .
En een draaibank geeft nooit de zelfde omstandigheden als wat er in je blok gebeurt , en het randje wordt niet verwijdert er wordt alleen een kleine opening van het blok afgedicht , zodat de stuwing van de olie meer een bepaalde richting op is .
Trouwens heeft enzo de foto geplaatst waar het randje wordt weggehaald , maar alleen als je met grotere tandwielen gaat rijden , dit heeft niets met het verhaal van de olie huishouding te maken .
Maar goed als dit jouw advies is hier voor de mensen op het forum dat moet jij weten , ik deel deze mening in ieder geval niet met je .
johan
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Maarten, ik kan het lezen....ma dit is aleen Theorie....Maarten schreef:Eifelyeti schreef:en de vordeel is van dit gietstuk is ????
parid0001 schreef:Het stukje komt links naast de bovenste rode pijl van de foto van enzo hier boven.
Dan komt de olie die recht omhoog geslingerd wordt door de rechte vertanding( ipv van schuin geslingerd door de schuine vertanding) tegen het gietstukje aan en wordt het beter getransporteerd naar de onderdelen die smering nodig hebben.
De olie gaat dan weer goed door het olie gaatje in het carter, waar het met de schuine vertanding al door heen geslingerd wordt.
Middelste gietstukje op de foto.
Sommige doen er gewoon meer olie in.
jij zelfs heft veel kilometers met een rechte vertanding in jij 6 bak gerijd....zonder problemen..zo te zien bij de Revisiebericht van Arnold....of is dit geen ori KVV rechte vertanding gewest???
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
lazy rider schreef:Lieuw schreef:lazy rider schreef:Ik was aan het zoeken of ik nog een foto kon vinden van de aanpassingen ,maar mathieu heeft inderdaad goed het gaat om deze aanpassingen .
Ik had dit onderwerp niet naar voren gebracht als we allemaal gewoon met 10 pk waren blijven rondrijden , maar omdat we steeds vaker over de 20 pk heen gaan en 160 of 170 km/h gaan rijden .
Je wilt het niet meemaken als je blok blokkeerd met deze snelheden omdat de smering door je rechte vertanding is verstoord .
Vandaar dat ik dit onderwerp heb aangehaald .
Johan
Je smering wordt nooit verstoord door een rechte vertanding.
Zelf vandaag nog even een test gedaan op de draaibank, bij 1000 toeren per minuut (is ongeveer 4000 toeren krukas) dan spat bij de rechte vertanding de olie recht naar buiten.
Bij de schuine vertanding spat de olie ( je raad het al ) ook recht naar buiten. Wat ik natuurlijk allang wist.
Het besproken opvangrandje in het carter is wel erg belangrijk. Deze moet dan wel blijven zitten.
Er werd in het verleden vaak wel meer olie in het carter gedaan omdat de blokken vaak "achter over" gemonteerd zaten in het frame of als er geen kickstartertandwiel werd gebruikt.
Deze zorgt er namelijk voor dat zelfs bij het kleinste beetje olie in een bak de olie blijft circuleren, en over de versnellingsbak tandwielen gespat word.
Wat wel zo is dat bij aangepaste verhoudingen door diameter verschil van de tandwielen misschien iets het niveau moet worden verhoogd. We praten dan over 3mm niveau verhoging.
Nog even iets anders:
Waarom een rechte vertanding ?
Niet doen voor de vermogens toename (ongeveer 0,1 tot 0,2 pk winst) dit is namelijk marginaal.
Voordelen
Kleine lager belasting, keuze in overbrengingen en het ontlasten van de koppeling bij hoge vermogens doordat de koppeling sneller draait.
Hallo alexander ,
Deze aanpassingen worden al vele jaren toegepast in de racerij , de mensen die daar rondrijden hebben dit dus allemaal voor jan met de korte achter naam gedaan en hebben dus totaal geen ervaring met dit soort dingen ?
Ze hebben dit volledig uit de lucht gegrepen !
Mensen zoals kees van leeuwen die hier speciaal aparte in zet stukjes voor gieten en er al vele jaren ervaring mee hebben vertellen dus een broodje aap , nauw ik dacht het niet .
En een draaibank geeft nooit de zelfde omstandigheden als wat er in je blok gebeurt , en het randje wordt niet verwijdert er wordt alleen een kleine opening van het blok afgedicht , zodat de stuwing van de olie meer een bepaalde richting op is .
Trouwens heeft enzo de foto geplaatst waar het randje wordt weggehaald , maar alleen als je met grotere tandwielen gaat rijden , dit heeft niets met het verhaal van de olie huishouding te maken .
Maar goed als dit jouw advies is hier voor de mensen op het forum dat moet jij weten , ik deel deze mening in ieder geval niet met je .
johan
Beste Johan,
Het vulstukje staat hier niet ter discussie !
Het gaat erom of de schuine danwel rechte vertanding invloed heeft op het eraf spatten van de olie.
Het stukje in het carter moet daarom juist blijven zitten.
Als het vulstukje een scheppende vorm heeft dan zal dit zeker de olie circulatie verbeteren. Dit heb ik nooit in mijn stukje ter discussie gesteld. Wel dat de schuine vertanding de olie een bepaalde richting op spoelt, dit is namelijk niet zo. Het spat er gewoon radiaal af.
Ik wist niet dat je gelijk kwaad werd ......... maar ik verlaat deze discussie wij maken dan ook tenslotte voor het eerst tandwielen en bakken vandaag.
Grt Alexander
-
- Berichten: 347
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 18:06
- Locatie: omgeving westland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
normaal gooit de schuine vertanding de olie door de opening aan de bovenkant op de versnellingstandwielen, met rechte vertanding gebeurd dit minder hierdoor gaan de bakken nog wel eens gieren, Kees v Leeuwen heeft dit blokje gemaakt en plaats dit in alle blokken waar hij een rechte vertanding in maakt, het heeft een afgeschuinde achterkant die de olie van het tandwiel afschept en door de opening over de versnellingbak stuurt, werkt perfect zegt hij nooit geen klachten meer over gierende bakken.
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.
groet Henk
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.
groet Henk
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
strebbel schreef:normaal gooit de schuine vertanding de olie door de opening aan de bovenkant op de versnellingstandwielen, met rechte vertanding gebeurd dit minder hierdoor gaan de bakken nog wel eens gieren, Kees v Leeuwen heeft dit blokje gemaakt en plaats dit in alle blokken waar hij een rechte vertanding in maakt, het heeft een afgeschuinde achterkant die de olie van het tandwiel afschept en door de opening over de versnellingbak, werkt perfect zegt hij nooit geen klachten meer over gierende bakken.
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.
groet Henk
Dit klopt henk met schuine vertanding wordt de olie meer door het bovenste gat geduwd , met rechte vertanding gebeurt dit minder en kunnen daardoor smeer problemen ontstaan . Bekijk het principe van een olie tandrad pomp maar eens of het principe van een schroef compressor of vele andre pompen deze duwen allemaal de vloeistof in een richting .
Bij schuine vertanding zal er b.v 25 % in de rondte geslingerd worden en 75% in een richting geduwd worden .Bij rechte vertanding wordt er meer in de rondte geslingerd en minder in een richting geduwd vandaar het gieren van de versnellings bak .
Ik heb ook regelmatig gietstukjes van kees vandaar dat ik dit onderwerp ook heb aangehaald .
Afgelopen zomer in schagen nog een ernstige val partij gezien door vastlopen , daar wordt je niet vrolijk van .
Johan
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9762
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Eifelyeti schreef:Maarten, ik kan het lezen....ma dit is aleen Theorie....
jij zelfs heft veel kilometers met een rechte vertanding in jij 6 bak gerijd....zonder problemen..zo te zien bij de Revisiebericht van Arnold....of is dit geen ori KVV rechte vertanding gewest???
Ja, dat klopt Roman, ik heb zonder problemen gereden met de rechte vertanding gedurende vele jaren. En ik heb de Kreidler flink op zijn donder gegeven... maar dat was met 10 pk. En nu met ongeveer 20 pk...
Maar, ik wil er toch ook meer van weten.
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
lazy rider schreef:strebbel schreef:normaal gooit de schuine vertanding de olie door de opening aan de bovenkant op de versnellingstandwielen, met rechte vertanding gebeurd dit minder hierdoor gaan de bakken nog wel eens gieren, Kees v Leeuwen heeft dit blokje gemaakt en plaats dit in alle blokken waar hij een rechte vertanding in maakt, het heeft een afgeschuinde achterkant die de olie van het tandwiel afschept en door de opening over de versnellingbak, werkt perfect zegt hij nooit geen klachten meer over gierende bakken.
Meest heeft hij er wel een aantal op voorraad, hij giet en bewerkt ze zelf.
groet Henk
Dit klopt henk met schuine vertanding wordt de olie meer door het bovenste gat geduwd , met rechte vertanding gebeurt dit minder en kunnen daardoor smeer problemen ontstaan . Bekijk het principe van een olie tandrad pomp maar eens of het principe van een schroef compressor of vele andre pompen deze duwen allemaal de vloeistof in een richting .
Bij schuine vertanding zal er b.v 25 % in de rondte geslingerd worden en 75% in een richting geduwd worden .Bij rechte vertanding wordt er meer in de rondte geslingerd en minder in een richting geduwd vandaar het gieren van de versnellings bak .
Ik heb ook regelmatig gietstukjes van kees vandaar dat ik dit onderwerp ook heb aangehaald .
Afgelopen zomer in schagen nog een ernstige val partij gezien door vastlopen , daar wordt je niet vrolijk van .
Johan
Toch nog iets er van zeggen
Je aangevoerde voorbeelden hebben niets van doen met deze vergelijking. Pompen zitten in een huis/kamer en werken volgens het "verdringer" principe. De vertanding waar we steeds over praten is dit duidelijk niet (zit in een "hele ruime" kamer).
Je kunt beter je verhouding omzetten 75% radiaal en 25% een kant op (alleen al de spoed van een schroefcompressor lijkt niet op een schuine vertanding).
Alleen is die verhouding zelfs nog veel te enthousiast. Nogmaals het vulstukje staat niet ter discussie , dit vangt namelijk de radiaal opgeslingerde olie op en stuwt deze naar de andere kamer. Ik denk zelf naar de verhouding 95 % radiaal en 5% een of andere kant op.
Oh ja, en vast lopen kan natuurlijk een heleboel oorzaken hebben (met inderdaad beroerde gevolgen). En gierende vertanding heeft vaak te maken met onnauwkeurige productie en of versleten tandwielen. Feit blijft wel dat als er iets meer olie opkomt dat dit iets het geluid dempt.
Grt Alexander
- bertRS
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
- Locatie: Nijverdal
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: rechtvertande tandwiel over 100g lichter gemaakt
Is het dan verstandig om er iets meer olie in het blok te doen zodat het niveau wat hoger komt staan
De van Veen blokken met rechte vertanding hebben die ook z'n vulstukje in het blok zitten
Ik heb nu zelf ook een rechte vertanding gemonteerd en wil niet dat de boel kapot loopt of lawaai gaat maken.
Groet Bert
De van Veen blokken met rechte vertanding hebben die ook z'n vulstukje in het blok zitten
Ik heb nu zelf ook een rechte vertanding gemonteerd en wil niet dat de boel kapot loopt of lawaai gaat maken.
Groet Bert