voorontsteking RS met HPI

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

voorontsteking RS met HPI

#1 Bericht door john » 06 feb 2012, 09:14

hallo allemaal
Ik ben een beetje aan het kloten gekomen met de afstelling van mijn HPI binnenrotor
Kan iemand mij misschien vertellen hoeveel voorontsteking ik aan moet houden?
het gaat om een RS met licht getunede SB(origineel mahle) en 24mm carburateur

groeten John

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4720
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 78 keren
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#2 Bericht door kreidler844 » 06 feb 2012, 11:49

tussen 3.5 en 4 mm op het merkteken.
Ik rij zelf met 3,8 op de cupracer

Wietse

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#3 Bericht door john » 06 feb 2012, 14:06

hmm dan is het niet gek dat ie niet lekker wil trekken ofnie?
want hij staat nu op 1,2mm (origineel)

gr john

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 2928
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 160 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#4 Bericht door Theove » 06 feb 2012, 19:28

Volgens de handleiding hoort de HPI tussen de 2 en 4mm: http://www.hpi.be/pdf/068_1cyl_2T_ned.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb 'm op 3mm staan.

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#5 Bericht door john » 06 feb 2012, 19:56

mooi dan ga ik dat ook maar eens proberen.
ik had hem nu op 1,2mm staan maar hij wou het niet trekken in de 4 en 5 terwijl de rest goed was
misschien dat dit het probleem op lost

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53379
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 324 keren
Ontvangen waarderingen: 527 keren

Re: voorontsteking RS met HPI

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 feb 2012, 20:17

Niet gelezen zeker die handleiding :cry:

Enzo

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#7 Bericht door lazy rider » 06 feb 2012, 23:16

3.4 tot 3.7 m/m vbdp werkt meestal het beste .
Dit is ook afhankelijk van het model HPI 2003 of 2006 .
Welk type cdi heb je erbij zitten 2006 ? met 1 of 2 curves ?
Als je wat meer info geeft kunnen we een beter passend antwoord geven .

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#8 Bericht door TonK » 07 feb 2012, 17:50

Adviezen waar je weinig aan hebt !

Van belang is de voorontsteking bij toerental van maximum koppel, en die bepaal je met een stroboscooplamp.

Er zit te veel spreiding in de opgegeven curve om op een merkteken af te stellen.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4720
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 21 keren
Ontvangen waarderingen: 78 keren
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#9 Bericht door kreidler844 » 07 feb 2012, 18:03

TonK schreef:Adviezen waar je weinig aan hebt !

Van belang is de voorontsteking bij toerental van maximum koppel, en die bepaal je met een stroboscooplamp.

Er zit te veel spreiding in de opgegeven curve om op een merkteken af te stellen.
Niet helemaal met je eens Ton, de enige juiste methode is volgens mij op de testbank.
Zo ben ik op 3,8 uitgekomen.
Een HPI en een stroboscooplamp gaat volgens mij niet.

Wietse

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53379
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 324 keren
Ontvangen waarderingen: 527 keren

Re: voorontsteking RS met HPI

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 feb 2012, 18:08

Beste Ton,

Geheel met je eens dat eigenlijk niemand een exact advies kan geven. Met een dergelijke raceontsteking is niet effe monteren, instellen op vaste waarde en knallen maar.
Dat werkt alleen met een standaard set met bijbehorende ontsteking.

Echter weet nu de vraagsteller zeker dat 1,2mm zeker niet goed is.

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#11 Bericht door TonK » 07 feb 2012, 18:21

1,2 mm voorontsteking is zeker niet verkeerd, merktekens op de HPI moet je vergeten , zijn van te veel variabelen afhankelijk.

Uiteraard is het zoeken naar het juiste tijdstip op de testbank een juiste methode.

Bij mij is elke ontsteking met een stroboscooplamp af te stellen, waarom zou dat met een HPI niet gaan ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53379
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 324 keren
Ontvangen waarderingen: 527 keren

Re: voorontsteking RS met HPI

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 feb 2012, 18:27

TonK schreef:1,2 mm voorontsteking is zeker niet verkeerd, merktekens op de HPI moet je vergeten , zijn van te veel variabelen afhankelijk.

Uiteraard is het zoeken naar het juiste tijdstip op de testbank een juiste methode.

Bij mij is elke ontsteking met een stroboscooplamp af te stellen, waarom zou dat met een HPI niet gaan ?
Interpretatie van de voorontsteking wordt ook wel eens verkeerd gedaan.
Lage toeren, 7.000 rpm voor een standaard SB met Bosch ontsteking of volgas.
Bij sterke curve ontstekingen zou ik voor de laatste kiezen.

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#13 Bericht door TonK » 07 feb 2012, 18:39

Er bestaat maar één interpretatie van het ontstekingstijdstip, dat is wanneer de bougie vonkt vóór het BDP.

Het meest kritische is daarbij het tijdstip bij toerental van maximum vermogen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 53379
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 324 keren
Ontvangen waarderingen: 527 keren

Re: voorontsteking RS met HPI

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 feb 2012, 19:30

TonK schreef:Er bestaat maar één interpretatie van het ontstekingstijdstip, dat is wanneer de bougie vonkt vóór het BDP.

Het meest kritische is daarbij het tijdstip bij toerental van maximum vermogen.
:clap :thumbleft

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#15 Bericht door john » 09 feb 2012, 14:10

Hallo het is volgens mij model 2005 met een enkele curve. Ik snap dat ik zal moeten experimenteren voor het exacte tijdstip maar het is fijn als ik in ieder geval een richtlijn heb. Ik kon er namelijk maar niet achter komen waarom hij niet goed trok. Nu is me dat wel duidelijk hij staat stationair op 1,2 en naarmate je gas bijgeeft word het tijdstip veranderd tot misschien zelfs na ontsteking. Heb ik dit goed? Gr john

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#16 Bericht door TonK » 09 feb 2012, 14:28

Dat heb je goed.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#17 Bericht door lazy rider » 09 feb 2012, 23:06

TonK schreef:Adviezen waar je weinig aan hebt !

Van belang is de voorontsteking bij toerental van maximum koppel, en die bepaal je met een stroboscooplamp.

Er zit te veel spreiding in de opgegeven curve om op een merkteken af te stellen.

Hallo Ton ,

De adviezen worden gedaan op basis van ervaringen [-X .
Vandaar dat er ook om meer gegevens gevraagd worden .
Na vele tientallen HPI ontstekingen afgesteld te hebben op de testbank komen we meestal uit op 3.4-3.7 m/m VBDP .
Dus dit zijn geen looze adviezen zoals jij ze noemt.
Maar de beste optie is het om het punt van vonken te controleren met de lamp en daarna de voorontsteking af te stellen met de mircometer , nu heeft niet iedereen deze in bezit .

Dus als uitgangs punt is dit een goede basis die we opgegeven hebben , en fijn tunen doe je op de testbank .

Johan

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#18 Bericht door TonK » 09 feb 2012, 23:58

Meestal is wat anders dan altijd, dus hanteer liever de beste optie, een testbank heeft blijkbaar wel iedereen ?

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#19 Bericht door lazy rider » 10 feb 2012, 18:05

TonK schreef:Meestal is wat anders dan altijd, dus hanteer liever de beste optie, een testbank heeft blijkbaar wel iedereen ?

Als bedrijf kun je bijna niet zonder een testbank .
En vele echte liefhebbers hebben meestal ook wel een testbank.

johan

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#20 Bericht door john » 10 feb 2012, 18:11

hallo hallo
ik heb hem nu op 3,5mm staan en het is inderdad flink opgeknapt.
het is alleen nog niet helemaal zoals het wezen moet hij trekt nog niet heel best
ik denk dat dit door de carburateur komt, heb nu de 20mm er nog even op om te testen
na het weekend zet ik de 24mm erop en hoop dat het dan beter is en dan fijn afstellen

en nee een testbank heb ik niet helaas

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#21 Bericht door drika » 10 feb 2012, 22:33

hij trekt nog niet heel best, maar hij moet op een goede en goed afgestelde 20mm toch al best trekken,of heb ik dat nou helemaal mis
het uiterste er uit krijgen is een ander verhaal
dirk

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#22 Bericht door Mach4 » 11 feb 2012, 02:04

Met een 20mm moet hij zelfs beter trekken,zeker bij een maar licht getunde SB,een kleinere diameter
geeft een betere trekkracht onderin.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#23 Bericht door drika » 11 feb 2012, 09:50

Mach4 schreef:Met een 20mm moet hij zelfs beter trekken,zeker bij een maar licht getunde SB,een kleinere diameter
geeft een betere trekkracht onderin.
bij mij lopen zulke cilinders op een 20 mm carburateur naar volle tevredenheid en ik kan er overal zeer goed met meekomen
dirk

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3330
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: voorontsteking RS met HPI

#24 Bericht door lazy rider » 11 feb 2012, 14:39

john schreef:hallo hallo
ik heb hem nu op 3,5mm staan en het is inderdad flink opgeknapt.
het is alleen nog niet helemaal zoals het wezen moet hij trekt nog niet heel best
ik denk dat dit door de carburateur komt, heb nu de 20mm er nog even op om te testen
na het weekend zet ik de 24mm erop en hoop dat het dan beter is en dan fijn afstellen

en nee een testbank heb ik niet helaas

Je bent nu in ieder geval op de goede weg ,
en nu 1 voor 1 dingen uitsluiten die niet helemaal 100 % zijn .

johan

john
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:13
Locatie: salland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: voorontsteking RS met HPI

#25 Bericht door john » 11 feb 2012, 19:57

hallo
nou misschien dat ik het dan toch ergens anders moet zoeken?
de cilinder is voorzien van een 2tal blinde poorten met poorten in de zuiger verder zijn de originele poorten aangepast
uitlaat is een opmaat expansiepijp
het zou misschoen ook nog aan de sproeier kunnen liggen
ik ga nog even flink experimenteren

Plaats reactie