bevriezing inlaat spruitstuk

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

bevriezing inlaat spruitstuk

#1 Bericht door jpsprinter » 22 feb 2012, 19:10

Beste mensen van het kreidler forum, ik heb op mijn stage6 project veel last van het bevriezen van mijn inlaat. Hier door loopt de brommer heel belabberd. Als hij gestart wordt is alles redelijk goed, maar wil ik er een stukje mee rijden bevriest m'n inlaat en is het gedaan. Heeft iemand misschien een tip of een heel goed idee om hiervan af te komen?

Na al wat dingen geprobeerd te hebben.
- andere gasnaalden, andere sproeierbuis
- een 21 mm carburateur ipv van een 24 mm maar het wil niet weg gaan.

de setup:
-50cc minarelli verticaal racing
-v-force 8 kleps membraan eigenbouw membraanhuis (dit wordt wel warm).
-5-bak direkt
-homoet 6p
-21mm dellorto phbg
IMG-20111015-00013forum.jpg
IMG-20111015-00013forum.jpg (70.45 KiB) 3389 keer bekeken
de carburateur op de foto is nog de 24mm nu staat er een 21mm dellorto phbg op

een foto van het bevriezen
IMG00194-20111022-1139forum.jpg
IMG00194-20111022-1139forum.jpg (46.84 KiB) 3389 keer bekeken
HELP!!!

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#2 Bericht door Mach4 » 22 feb 2012, 19:16

Ik heb het wel eens opgelost door een lampje in de luchtfilterkast van een motor te monteren,maar aangezien je geen luchtfilterkast heb
gaat dat dus niet,ook worden bij motoren in de carburateurs verwarmings elementjes gemonteerd ,maar daar moet je wel een geschikte carb voor
hebben,misschien dat het inpakken van het spruitstuk met isolatie materiaal iets helpt.
Of alleen rijden boven de 10 graden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Volldampf
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 jan 2012, 19:34
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#3 Bericht door Volldampf » 22 feb 2012, 19:48

:wink:1. Zündung !! [-X 2.Magnet-Schwungrad verdreht? Sicherungs-Keil OK? 3.neu!angesaugte Luft im carburateur (-15C) wird zu kalt!(Kondenswasser zu Eis/Schnee) im kalten Winter etwas fetter (mehr Sprit) einstellen!!4. im Sommer wieder magerer einstellen! :wink:
Laatst gewijzigd door Volldampf op 22 feb 2012, 21:14, 6 keer totaal gewijzigd.

jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#4 Bericht door jpsprinter » 22 feb 2012, 20:13

Volldampf schreef::wink: Zündung späht!! [-X
mein deutsch ist nicht zo gut, ich habe ein pvl zundung mit 12graden curve. Est stät af 2.7mm vor.

nicht zu späht

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#5 Bericht door TonK » 22 feb 2012, 20:25

Dat is 0,9 mm vóór BDP als de volledige curve doorlopen is, altijd controleren met de stroboscoop, 0,9 mm kan te laat zijn afhankelijk van vele faktoren.

jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#6 Bericht door jpsprinter » 22 feb 2012, 20:46

ja maar, het probleem begint al onderin. Het probleem als hij bevriest is dat hij gewoon helemaal niet meer loopt. Het is gewoon drama

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#7 Bericht door wilhelmus » 22 feb 2012, 20:51

van welk materiaal is het inlaatspruitstuk?
Ik zou zelf voor een aluminium inlaatspruitstuk gaan omdat dit de warmte heel goed geleid vanaf je cillinder membraamhuis .
goed bezig :wink: :wink:
grt Wim

SwiffMeister
Berichten: 511
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#8 Bericht door SwiffMeister » 22 feb 2012, 21:00

Stukje blote koperdraad om je spruitstuk draaien en aan de cilinder of cilinderkop vastmaken.
Koper geleid heel goed warmte waardoor de boel niet meer zo bevriest.

Bevriezing komt over het algemeen doordat je benzine vergast/verdampt. Daardoor zet het ontzettend uit, en als een stof ineens erg uitzet onttrekt dit warmte aan de omgeving met mogelijke bevriezing tot gevolg.
Een koelkast werkt eigenlijk ook volgens dit principe, alleen is het daar wel gewenst en hier niet.
Je weet pas echt dat het foute boel is als je gasschuif bij langdurig volgas geven vast vriest...

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#9 Bericht door TonK » 22 feb 2012, 21:01

De warmtegeleiding van cilinder naar spruitstuk is gering door het isolerende membraanhuis en pakkingen, het beetje geleiding door de boutjes stelt niets voor.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10361
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 124 keren
Ontvangen waarderingen: 68 keren

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#10 Bericht door Caspar » 22 feb 2012, 21:03

Ik heb dit op een Suzuki ooit opgelost door gewoon daklood te gebruiken als inlaatpakking.
Daardoor geleide de warmte beter richting het spruitstuk.

Op mijn Supermotard heb ik 2 Carburateurs met verwarming gemonteerd omdat de gasschuiven steeds vastvroren ( heel eng als je net volgas op een bocht afstuift :shock: )
Nu loopt het warme koelwater dus deels door de carburateurs , dat werkt prima.
Maatje grotere sproeier wil ook wel eens helpen

jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#11 Bericht door jpsprinter » 22 feb 2012, 21:05

wilhelmus schreef:van welk materiaal is het inlaatspruitstuk?
Ik zou zelf voor een aluminium inlaatspruitstuk gaan omdat dit de warmte heel goed geleid vanaf je cillinder membraamhuis .
goed bezig :wink: :wink:
grt Wim
Het spruitstuk is van RVS wim. Daar kan idd iets zitten.
SwiffMeister schreef:Stukje blote koperdraad om je spruitstuk draaien en aan de cilinder of cilinderkop vastmaken.
Koper geleid heel goed warmte waardoor de boel niet meer zo bevriest.

Bevriezing komt over het algemeen doordat je benzine vergast/verdampt. Daardoor zet het ontzettend uit, en als een stof ineens erg uitzet onttrekt dit warmte aan de omgeving met mogelijke bevriezing tot gevolg.
Een koelkast werkt eigenlijk ook volgens dit principe, alleen is het daar wel gewenst en hier niet.
Je weet pas echt dat het foute boel is als je gasschuif bij langdurig volgas geven vast vriest...
dit kan ik ook eens gebruiken.
TonK schreef:De warmtegeleiding van cilinder naar spruitstuk is gering door het isolerende membraanhuis en pakkingen, het beetje geleiding door de boutjes stelt niets voor.
het membraanhuis zelf wordt wel gewoon warm, dit is van alluminium.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#12 Bericht door TonK » 22 feb 2012, 21:09

Wel behoorlijk dik koperdraad gebruiken anders heeft het weinig effekt.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10361
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 124 keren
Ontvangen waarderingen: 68 keren

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#13 Bericht door Caspar » 22 feb 2012, 21:10

RVS heeft een hele slechte warmte geleidings factor.
Koper of alu zou een alternatief kunnen zijn als de andere tips geen nut hebben

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2961
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#14 Bericht door TonK » 22 feb 2012, 21:17

Ik zou er een "valstroom" carburateur op maken, dan kan het spruitstuk heel kort zijn.

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#15 Bericht door wilhelmus » 22 feb 2012, 22:11

ik zou het inlaatspruitstuk vervangen voor een aluminium of een koperen exemplaar dit is naar mijn inziens de goedkoopste oplossing.
zelf heb ik op mijn kreidlers een koperen en de ander een aluminium en heb geen last van bevriezingen.
grt Wim

Hansel
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 sep 2009, 22:58
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#16 Bericht door Hansel » 23 feb 2012, 15:09

Ik heb het zelfde probleem ook al eens meegemaakt, alles geprobeerd maar niets hielp.!!
Spruitstuk was ook van staal gemaakt.
Heb er een alu spruitstuk voor gelast en het was over.
Succes!!

Groet ; Hans

jpsprinter
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 aug 2008, 20:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: bevriezing inlaat spruitstuk

#17 Bericht door jpsprinter » 24 feb 2012, 17:01

bedankt voor de reacties mannen, ik ga aan de slag met een ander spruitstuk. Ik ga even kijken of het koper of alluminium wordt ligt eraan wat ik nog heb liggen ;).

MVG

JP

Plaats reactie