roestige tank
- bud
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
- Locatie: noord holland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
roestige tank
Afgelopen week mijn bloktank behandeld met een tank sealer van "Rust Arrestor".Tank afgetapt en GRONDIG ontvet met thinner.Na het uitdampen de CE arrestor erin. Schudden,draaien en goed laten inwerken gedurende 12 uur.De arrestor afgetapt,allemaal bruine slurrie,door een verffilterzeef terug het flesje in.inderdaad een hoop roest emulsie is zichtbaar in het filter,wijdmazige poetsdoek is ook prima.Met een Ex proof LED zaklampje in de tank kijken en het resultaat is schitterend,het ruikt erg chemisch!!Maar nu....de binnenkant is echt roestvrij en geadviseerd wordt om de tank te laten uitdampen gedurende een periode van 12 uur.......Niet doen!!.In die voorgeschreven 12 uur vormt zich een zeeer dunne vliegroest.Indien het resultaat bevredigend is,de tank gelijk uitspoelen met een goede ontvetter(thinner),uit laten dampen en de SEALER erin.Lijkt een beetje op dunne botenlak,,voor een Kreidler tank is 100 cc meer dan voldoende.Plak de dop en kraan opening goed af na het toedienen van de sealer in de tank.Eenmaal vastgehecht op het chroom is het NIET meer te verwijderen,tenzij er mensonterende gereedschappen worden toegepast.Draaien,schudden,zoals in de meegeleverde aanwijzing gesteld wordt.
2 uur laten uitlekken,met het uitgelekte residu nog een keer de voorgaande cyclus herhalen en daarna ondersteboven wegzetten,met de verwijderde tijdelijke dop en kraan afdichting,opening benzinekraan wordt dan niet opgepropt...Daarnaast had ik een stukje blik ook ingesmeerd met de sealer en als referentie bij de tank gezet.Het resultaat is na een week droogtijd zeer ,zeer aan te bevelen....Een dunne sterke flexibele coating..Super
2 uur laten uitlekken,met het uitgelekte residu nog een keer de voorgaande cyclus herhalen en daarna ondersteboven wegzetten,met de verwijderde tijdelijke dop en kraan afdichting,opening benzinekraan wordt dan niet opgepropt...Daarnaast had ik een stukje blik ook ingesmeerd met de sealer en als referentie bij de tank gezet.Het resultaat is na een week droogtijd zeer ,zeer aan te bevelen....Een dunne sterke flexibele coating..Super
- Gijs
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 33 keren
Re: roestige tank
Ik heb het ook gedaan een jaar of 4 geleden. Krijg nu hele fijne stukjes hars in mijn carb. Zodat hij telkens dicht gaat zitten.
deze wordt gebruikt bij motoguzzi dealer in nijmegen.
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-THV- ... 16177.html" onclick="window.open(this.href);return false;
deze wordt gebruikt bij motoguzzi dealer in nijmegen.
http://www.polyservice.nl/Poly-Pox-THV- ... 16177.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: roestige tank
Ik heb het volgens de Enzo methode gedaan ,na de ontroester uitgespoeld met water ,daarna gespoeld met spiritus ,toen
dacht ik lekker eigenwijs te zijn en heb het spul laten drogen,er kwam toen na een poosje ook vliegroest in de tank,dus
het hele proces herhaald en na de spiritus nog een keer gespoeld met wasbenzine ,toen bleef de vliegroest wel weg en
heb ik de tank een dag laten uitwasemen,tankcure er in en 5 dagen laten drogen,de tank ziet er nog steeds perfect uit.
of het na 4jaar nog zo is blijft afwachten.
Bij oude sealer loop je de kans dat het niet tegen de moderne benzine kan,tank-cure heeft ook al een nieuwe soort sealer,
die moet wel tegen moderne benzine kunnen.
dacht ik lekker eigenwijs te zijn en heb het spul laten drogen,er kwam toen na een poosje ook vliegroest in de tank,dus
het hele proces herhaald en na de spiritus nog een keer gespoeld met wasbenzine ,toen bleef de vliegroest wel weg en
heb ik de tank een dag laten uitwasemen,tankcure er in en 5 dagen laten drogen,de tank ziet er nog steeds perfect uit.
of het na 4jaar nog zo is blijft afwachten.
Bij oude sealer loop je de kans dat het niet tegen de moderne benzine kan,tank-cure heeft ook al een nieuwe soort sealer,
die moet wel tegen moderne benzine kunnen.
- KJ
- Berichten: 4833
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 624 keren
- Ontvangen waarderingen: 82 keren
Re: roestige tank
van de gebruikers van EC Tanksealer heb ik in de laatste 5 jaar meedere malen gebruikers gehad met een minder goede ervaring, oa dat de sealer loslaat na verloop van tijd.
De vorming van vliegroest door te lang laten uitwasemenen één van de oorzaken.
Deze sealer gaat een uithardingsproces aan in combinatie met de zuurstof in de lucht.
Ik prefereer oa daarom sinds 1994 een sealer die een uithardingsproces aangaat met een tweede componenten dat is TankCure.
Destijds als coating aangebracht in de tank van mijn Norton motorfiets en het zit er nog steeds goed in (zelfs ondanks deuken in de tank)
Toen zich de gelegenheid voordeed om dealer te worden heb ik dat gedaan en het is reeds lange tijd één van de best lopende bijproducten die ik verkoop.
Ondertussen is ook aangetoond dat deze sealer zich prima houd onder de "nieuwe" toevoegingen in de moderne benzine, zoals Ethanol.
Indien noodzakelijk laat de Tankcure sealer zich ook nog eens eenvoudig verwijderen.
http://www.kreidlerservice.nl/index.php ... &sPriceTo=" onclick="window.open(this.href);return false;
De vorming van vliegroest door te lang laten uitwasemenen één van de oorzaken.
Deze sealer gaat een uithardingsproces aan in combinatie met de zuurstof in de lucht.
Ik prefereer oa daarom sinds 1994 een sealer die een uithardingsproces aangaat met een tweede componenten dat is TankCure.
Destijds als coating aangebracht in de tank van mijn Norton motorfiets en het zit er nog steeds goed in (zelfs ondanks deuken in de tank)
Toen zich de gelegenheid voordeed om dealer te worden heb ik dat gedaan en het is reeds lange tijd één van de best lopende bijproducten die ik verkoop.
Ondertussen is ook aangetoond dat deze sealer zich prima houd onder de "nieuwe" toevoegingen in de moderne benzine, zoals Ethanol.
Indien noodzakelijk laat de Tankcure sealer zich ook nog eens eenvoudig verwijderen.
http://www.kreidlerservice.nl/index.php ... &sPriceTo=" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
- Locatie: ZHZ
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: roestige tank
KJ schreef:van de gebruikers van EC Tanksealer heb ik in de laatste 5 jaar meedere malen gebruikers gehad met een minder goede ervaring, oa dat de sealer loslaat na verloop van tijd.
De vorming van vliegroest door te lang laten uitwasemenen één van de oorzaken.
Deze sealer gaat een uithardingsproces aan in combinatie met de zuurstof in de lucht.
Ik prefereer oa daarom sinds 1994 een sealer die een uithardingsproces aangaat met een tweede componenten dat is TankCure.
Destijds als coating aangebracht in de tank van mijn Norton motorfiets en het zit er nog steeds goed in (zelfs ondanks deuken in de tank)
Toen zich de gelegenheid voordeed om dealer te worden heb ik dat gedaan en het is reeds lange tijd één van de best lopende bijproducten die ik verkoop.
Ondertussen is ook aangetoond dat deze sealer zich prima houd onder de "nieuwe" toevoegingen in de moderne benzine, zoals Ethanol.
Indien noodzakelijk laat de Tankcure sealer zich ook nog eens eenvoudig verwijderen.
http://www.kreidlerservice.nl/index.php ... &sPriceTo=" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb Tankcure al meerdere jaren tot volle tevredenheid in 2 tanks zitten en heb tot op heden op wat voor manier dan ook, geen negatieve gevolgen hiervan ondervonden.
Ook heb ik van een paar toermaatjes de tank gedaan en die hebben er ook geen problemen mee.
Als je de juiste procedure volgt die wordt aangegeven op de beschrijving, dan moet het geen probleem zijn is mijn ervaring.
Wim.
- bud
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
- Locatie: noord holland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: roestige tank
Het grondig ontvetten is naar mijn mening de belangrijkste stap van het sealen.Zoals al vermeld gebruikte ik thinner om de residu van het ontroestingsmiddel te verwijderen.Daarna goed laten uitdampen zodat er geen thinner meer te ruiken was.Hetzelfde met de sealer.2 weken geleden aangebracht en ik gooi er pas benzine in als er geen geur van de sealer aanwezig meer is.Dat is voor mij het moment dat de sealer goed is uitgehard.Er blijven altijd wel dikke druppels of ophopingen van dat spul in de tank zitten en dat is veel later echt uitgehard dan een dun laagje ervan...
- tonnie de groot
- 3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: roestige tank
dag heren,
het grondig reinigen en ontvetten is natuurlijk de juiste basis voor hechting.
Maar dit wil nog niet zeggen dat het goed zal gaan met de hechting.
als voorbeeld heb ik 2 jaar geleden 2 tanks schoongemaakt en alles volgens voorschrift gedaan.
de ene eigenaar gebruikt normale 2 takt olie in zijn benzine.
de ander heeft altijd castrol 747 gebruikt.
wat wil nu het geval : de eigenaar die de goedkope mengolie gebruikt heeft nergens last van.
de ander die de Dure ( dus naar zijn mening betere olie ) gebruikt laat de coating los.
tevens is zijn vlotter in de cab goed aangevreten ( waarschijnlijk veroorzaakt door dope's) in de dure castrol 747.
mijn persoonlijke mening is : de dope's in de dure 2takt mengolie zijn te agressief voor zowel de coating dan wel de vlotter ( en wat gaan de keeringen evt doen ???)
graag verneem ik de mening van anderen hierover.
mvg van tonnie
het grondig reinigen en ontvetten is natuurlijk de juiste basis voor hechting.
Maar dit wil nog niet zeggen dat het goed zal gaan met de hechting.
als voorbeeld heb ik 2 jaar geleden 2 tanks schoongemaakt en alles volgens voorschrift gedaan.
de ene eigenaar gebruikt normale 2 takt olie in zijn benzine.
de ander heeft altijd castrol 747 gebruikt.
wat wil nu het geval : de eigenaar die de goedkope mengolie gebruikt heeft nergens last van.
de ander die de Dure ( dus naar zijn mening betere olie ) gebruikt laat de coating los.
tevens is zijn vlotter in de cab goed aangevreten ( waarschijnlijk veroorzaakt door dope's) in de dure castrol 747.
mijn persoonlijke mening is : de dope's in de dure 2takt mengolie zijn te agressief voor zowel de coating dan wel de vlotter ( en wat gaan de keeringen evt doen ???)
graag verneem ik de mening van anderen hierover.
mvg van tonnie
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: roestige tank
Tonnie, gebruiken beide heren wel dezelfde benzine? Ik denk dat er door de verschillende soorten benzine meer problemen ontstaan dan door de verschillende soorten olie. 20 Jaar geleden werd er door fabrikanten al gewaarschuwd voor bepaalde benzinesoorten.
- tonnie de groot
- 3-voudig winnaar Kreidlerverkiezingen.
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 21:28
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: roestige tank
Dag herman,
Beide zijn broers,en ze tanken bij het zelfde tankstation.
Met vriendelijke groet tonnie
Beide zijn broers,en ze tanken bij het zelfde tankstation.
Met vriendelijke groet tonnie
- jamojamo
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: roestige tank
Ik heb de EC Tanksealer bij je gekocht KJ met de Rust Arrestor. De tank was al voor 99% schoon met oplosmiddelen,aquariumgrind en schoonmaakazijn. Na de schoonmaakazijn er uit gespoeld te hebben met heet water gelijk de verfbrander er bij maar de vliegroest was al een feit.KJ schreef: ↑06 apr 2012, 16:47 van de gebruikers van EC Tanksealer heb ik in de laatste 5 jaar meedere malen gebruikers gehad met een minder goede ervaring, oa dat de sealer loslaat na verloop van tijd.
De vorming van vliegroest door te lang laten uitwasemenen één van de oorzaken.
Deze sealer gaat een uithardingsproces aan in combinatie met de zuurstof in de lucht.
Ik prefereer oa daarom sinds 1994 een sealer die een uithardingsproces aangaat met een tweede componenten dat is TankCure.
Destijds als coating aangebracht in de tank van mijn Norton motorfiets en het zit er nog steeds goed in (zelfs ondanks deuken in de tank)
Toen zich de gelegenheid voordeed om dealer te worden heb ik dat gedaan en het is reeds lange tijd één van de best lopende bijproducten die ik verkoop.
Ondertussen is ook aangetoond dat deze sealer zich prima houd onder de "nieuwe" toevoegingen in de moderne benzine, zoals Ethanol.
Indien noodzakelijk laat de Tankcure sealer zich ook nog eens eenvoudig verwijderen.
http://www.kreidlerservice.nl/index.php ... &sPriceTo=" onclick="window.open(this.href);return false;
De Rust Arrestor werkt als een tiet en je ziet meteen blank staal. Toch laat ik het er nog een paar dagen in waarbij zoals geadviseerd ik de tank steeds in een andere positie leg.
Ik ben van plan na de Rust Arrestor direkt met 1 liter spiritus te spoelen en dan weer de verfbrander er op. Weet iemand waarom je nog een keer met thinner of wasbenzine zou spoelen? Spiritus is toch niet vet? Als het echt nodig is kan ik nog wel thinner halen, maar is dit nodig?
Ikzelf was niet van plan ethanolhoudende benzine te gaan tanken maar als ik deze topic gelezen had had ik voor een ander product gekozen want ooit komt de dag dat er alleen nog maar ethamolhoudende sprit aan de pomp te krijgen is. Dat wordt dus uitwijken naar Aspen.
Deze één komponenten coating leek me ideaal omdat het niet uithardt door een katalysator maar door de omgevingslucht. Je kunt dus een laagje aanbrengen door rond draaien en dan het residu eruit laten lopen. Dat residu kun je dus voor een 2e laag gebruiken om de meest kwetsbare plek nog eens extra te bedekken.
Gr.,
Eric
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: roestige tank
Spoelen met spiritus is voldoende , het bindt zich met eventueel achtergebleven vocht én ontvet.
Kijk wel even uit met de verfbrander na de spiritus !
Kijk wel even uit met de verfbrander na de spiritus !
- jamojamo
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60285
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
- jamojamo
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: roestige tank
Het gaat mij meer om de hechting van de EC TanksealerEnzo-tvdzijden schreef: ↑05 okt 2019, 20:49En belangrijk het mengt met benzine of eventueel ander vluchtig oplosmiddel.
Enzo
Gr.,
Eric