Uitlaat reinigen

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3299
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Uitlaat reinigen

#1 Bericht door Jan » 09 feb 2013, 11:41

Ik heb een originele uitlaat liggen welke ik binnenkort opnieuw wil laten verchromen.
Wie weet hoe en waarmee ik zonder al te veel geknoei de binnenzijde van de uitlaat schoon krijg alvorens hem bij de verchromerij aan te bieden!
Ik neem aan dat een schone binnenzijde wel een voorwaarde is van de verchromerij!

Groet Jan

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Uitlaat reinigen

#2 Bericht door Writer » 09 feb 2013, 11:55

Vrijwel onmogelijk, heb mijn de Jager uitlaat 200 km getest daarna gereinigd met thinner (spoelen). Verchromer was niet blij dat ik hem kwam afhalen, diverse zwarte puntjes in een van zijn baden....

Paul

Gebruikersavatar
THEO BRUNS
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:38
Locatie: Mokumcity
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Uitlaat reinigen

#3 Bericht door THEO BRUNS » 09 feb 2013, 12:14

Beste Jan,
Mijn eigen ervaring is de uitlaat met cola vol te gooien en deze minimaal 24 laten staan.
vervolgens spuit ik deze dan schoon met de hoge druk spuit.
Met het resultaat zul je blij zijn!
Fijn weekend

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Uitlaat reinigen

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2013, 12:18

Loogbad bij een motorrevisie bedrijf (grote scheeps of dieselmotoren). Blank van binnen. Het allerbeste resultaat. Gewoon nieuw.

Ook zelf te doen, volstorten met gootsteenontstopper, heet water er over en schoon spoelen maar.

Bijna hetzelfde, bus overreiniger er in spuiten , intrekken en weer schoonspoelen met heet water

Enzo

Gebruikersavatar
Groeneparel
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 sep 2011, 19:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Uitlaat reinigen

#5 Bericht door Groeneparel » 09 feb 2013, 12:29

2 spuitbussen remreiniger halen bij de Action demper er uit en spuiten maar de zwarte drap loopt er zo uit.


Groeneparel :clap
Laatst gewijzigd door Groeneparel op 09 feb 2013, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Uitlaat reinigen

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2013, 12:31

Groeneparel schreef:2 spuitbussen remreiniger halen bij de Action demper er uit en spuiten maar al het vet loopt er zo uit.

Groeneparel :clap
Vet is geen probleem om te reinigen. Koolafzetting daar gaat het om.

Enzo

Jan
Berichten: 3299
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Uitlaat reinigen

#7 Bericht door Jan » 09 feb 2013, 13:26

Oké mannen, dank voor jullie reacties zover.
Ik zal eens wat gaan proberen, Cola kost het minste, maar gootsteen ontstopper zal ook niet veel kosten!
Hoe schoner hoe beter, want ik kan begrijpen dat men niet vrolijk wordt van vuiligheid in het bad!
Ga meestal naar Heychroom in A'dam, ze hebben nu overigens een andere naam gekregen!
Ik heb nog nooit eerder 'n uitlaat laten verchromen, vandaar mijn vraag hier op het forum.

Groet Jan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Uitlaat reinigen

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2013, 13:29

Jan schreef:Oké mannen, dank voor jullie reacties zover.
Ik zal eens wat gaan proberen, Cola kost het minste, maar gootsteen ontstopper zal ook niet veel kosten!
Hoe schoner hoe beter, want ik kan begrijpen dat men niet vrolijk wordt van vuiligheid in het bad!
Ga meestal naar Heychroom in A'dam, ze hebben nu overigens een andere naam gekregen!
Ik heb nog nooit eerder 'n uitlaat laten verchromen, vandaar mijn vraag hier op het forum.

Groet Jan
Jan, vraag even bij ATM in Heerhugowaard of zij je uitlaat niet even kunnen reinigen. Die hebben ook de juiste reinigingsbaden. Zelfs ultrasoon.

Cola lijkt me erg mild. Dat is niet meer dan een beetje Fosforzuur. Dan kan je net zo goed citroenzuur of ander zwak zuur gebruiken.
Ben toch meer voor de basische reiniging i.p.v. zuur.

Enzo

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 634 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Uitlaat reinigen

#9 Bericht door KJ » 09 feb 2013, 14:00

Jan schreef:Oké mannen, dank voor jullie reacties zover.
Ik zal eens wat gaan proberen, Cola kost het minste, maar gootsteen ontstopper zal ook niet veel kosten!
Hoe schoner hoe beter, want ik kan begrijpen dat men niet vrolijk wordt van vuiligheid in het bad!
Ga meestal naar Heychroom in A'dam, ze hebben nu overigens een andere naam gekregen!
Ik heb nog nooit eerder 'n uitlaat laten verchromen, vandaar mijn vraag hier op het forum.

Groet Jan

wil je de chromer en jezelf blij maken en houden hang die pijp dan in een loogbad.
Gegarandeerd schoon en het kost geen drol :wink:

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Uitlaat reinigen

#10 Bericht door Gijs » 09 feb 2013, 16:49

Frenck (Miller) leende bij de buurman de brander (dakdekker oid) en brandde net zo lang dat ie schoon was. Daarna spoelde hij hem goed na. Volgens Frenck waren ze daarna steriel.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat reinigen

#11 Bericht door Parlotti » 09 feb 2013, 21:00

Jan :-k
soms kan het lonen om even out of the box te denken: heb je de kosten van het verchromen al eens vergeleken met een nieuwe ori-uitlaat? Misschien zit ik er helemaal naast, maar de prijzen vallen niet tegen: http://www.johnboskreidler.nl/ ....

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Uitlaat reinigen

#12 Bericht door Gijs » 09 feb 2013, 21:02

Parlotti schreef:Jan :-k
soms kan het lonen om even out of the box te denken: heb je de kosten van het verchromen al eens vergeleken met een nieuwe ori-uitlaat? Misschien zit ik er helemaal naast, maar de prijzen vallen niet tegen: http://www.johnboskreidler.nl/ ....
Is geen ori.

Jamarcol alla John Bos

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat reinigen

#13 Bericht door Parlotti » 09 feb 2013, 21:08

Die heb ik ook, Gijs. Voor zeven tientjes is de keuze makkelijk. Prima uitlaat overigens, maar dat terzijde. Mij is verteld dat je bij JB in Portugal een echte ori (in de betekenis van authentiek) kan kopen. Dat mag dan ook wel want ze zijn een stuk duurder dan de Jamarcol. Maar een pijp laten verchromen kost ook geld.
En dan is er bij alle chemische oplossingen nog een aspect niet genoemd: het milieu. De mensen van dit forum zouden dat natuurlijk nooit doen, maar je zal ze de kost moeten geven die de drab zo in het toilet pl**ren [-X
Laatst gewijzigd door Parlotti op 09 feb 2013, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Uitlaat reinigen

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2013, 21:11

Parlotti schreef:Die heb ik ook, Gijs. Prima uitlaat overigens, maar dat terzijde. Mij is verteld dat je bij JB in Portugal een echte ori (in de betekenis van authentiek) kan kopen. Dat mag dan ook wel, want ze zijn een stuk duurder dan de Jamarcol. En dan is er nog een aspect niet genoemd bij alle chemische oplossingen: het milieu. De mensen van dit forum zouden dat natuurlijk nooit doen, maar je zal ze de kost moeten geven die de drab zo in het toilet pl**ren [-X
Hij heeft een Zwitserse KM14 Marcel. Die haal je niet om de hoek. Zelfs niet bij JB.

En natronloog is geen schadelijk goedje voor het milieu hoor. Meer de kool en vettigheid. Het meeste is dan al onschadelijk verzeept. Normaal komt het op straat. Uitbranden is ook wat van te zeggen.

Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 09 feb 2013, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Uitlaat reinigen

#15 Bericht door Gijs » 09 feb 2013, 21:15

Parlotti schreef:Die heb ik ook, Gijs. Voor zeven tientjes is de keuze makkelijk. Prima uitlaat overigens, maar dat terzijde. Mij is verteld dat je bij JB in Portugal een echte ori (in de betekenis van authentiek) kan kopen. Dat mag dan ook wel want ze zijn een stuk duurder dan de Jamarcol. Maar een pijp laten verchromen kost ook geld.
En dan is er bij alle chemische oplossingen nog een aspect niet genoemd: het milieu. De mensen van dit forum zouden dat natuurlijk nooit doen, maar je zal ze de kost moeten geven die de drab zo in het toilet pl**ren [-X
Goede keus en komt dicht bij het origineel. Snap je keuze. En inderdaad is het goedkoper dan laten verchromen. Je geeft je goed in handen van de verchroom mafia, ik heb er verschillende gehad in NL heb er mijn bedenkingen bij.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat reinigen

#16 Bericht door Parlotti » 09 feb 2013, 21:17

@Tjerry: "Hij heeft een Zwitserse KM14 Marcel. Die haal je niet om de hoek."

Ik realiseer mij dat ik off-topic dreig te gaan, maar ik probeer het toch want ik ben leergierig. Wat maakt die "Zwitserse KM14" zo bijzonder?
Laatst gewijzigd door Parlotti op 09 feb 2013, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Uitlaat reinigen

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 feb 2013, 21:21

Parlotti schreef:Ik realiseer mij dat ik off-topic dreig te gaan, maar ik probeer het toch want ik ben leergierig. Wat maakt die "Zwitserse KM14" zo bijzonder?
Zeldzaam in Nederland
http://www.kreidler-museum.de/77floych.htm

Enzo

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Uitlaat reinigen

#18 Bericht door Gijs » 09 feb 2013, 21:23

Is een heel ander model. KM (klein motorrad)
Een zg damesmodelleke maar dan als stevige bromfiets dwz. loopt standaard 65 KM/h

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... r9fuY6JCJy

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat reinigen

#19 Bericht door Parlotti » 09 feb 2013, 21:37

Ah: een echte Kreidler, maar dan anders :mrgreen:

Jan
Berichten: 3299
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Uitlaat reinigen

#20 Bericht door Jan » 09 feb 2013, 21:45

De uitlaat is inderdaad van mijn KM 14 en die is nieuw niet te vinden.
Het is een uitlaat met blokfluitdemper erin en hij heeft maar 1 montage bout in de steun.
Hij heeft ook een ingeslagen nummer 15-23.69
Echt nodig is het verchromen niet, maar de Flory wordt weer zo mooi dat ik sterk overweeg om ook de uitlaat opnieuw te laten verchromen, vandaar mijn vraag over het schoonmaken.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Uitlaat reinigen

#21 Bericht door nozems » 09 feb 2013, 21:47

Ik hanteer ook de methode van logen, en mocht ie ooit van een nieuw laagje chroom voorzien moeten worden dan laat ik hem wel logen. En uitlaat schoonmaken is sowieso milieu belastend, hoewel wat Tjerry zegt nog een extra pluspunt aan het logen toekent.
Nee dan, als je je oprecht zorgen maakt om het milieu moet je ze eens de kost geven hoeveel er in de verhouding 1op20 smeren, een pluim erachter die wekenlang blijft hangen als je pech hebt...nee dan ben je goed bezig. Het beste is om gewoon helemaal geen 2tact meer te berijden, als je het zo bekijkt.

Jan gewoon naar een loog bedrijf, dat is volgens mij het beste en dan zal je ook geen ruzie met de chromer krijgen.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat reinigen

#22 Bericht door Parlotti » 09 feb 2013, 22:00

Jan schreef: Hij heeft ook een ingeslagen nummer 15-23.69
Die staat gewoon op de Portugese site van JB: "uitlaat compl. CH voor EUR 95,33"

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Uitlaat reinigen

#23 Bericht door Parlotti » 09 feb 2013, 22:12

nozems schreef: Nee dan, als je je oprecht zorgen maakt om het milieu moet je ze eens de kost geven hoeveel er in de verhouding 1op20 smeren, een pluim erachter die wekenlang blijft hangen als je pech hebt...nee dan ben je goed bezig. Het beste is om gewoon helemaal geen 2tact meer te berijden, als je het zo bekijkt
:lol: "aspect" (Lat. aspectus = aanblik) betekenis: elk van de zijden of kanten van iets, van waaruit het gekend of beschouwd kan worden

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Uitlaat reinigen

#24 Bericht door nozems » 09 feb 2013, 22:30

Daarom zeg ik logen die uitlaat

Gebruikersavatar
de wilde 13
Berichten: 1517
Lid geworden op: 22 mar 2004, 18:43
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Uitlaat reinigen

#25 Bericht door de wilde 13 » 10 feb 2013, 10:46

nozems schreef:Daarom zeg ik logen die uitlaat
kijk maar !!
Bijlagen
DSC_0446[1].jpg
DSC_0446[1].jpg (52.78 KiB) 11033 keer bekeken

Plaats reactie