Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Jaaaaren geleden kocht ik op de beurs in Rosmalen een (volgens de verkoper) Hemeyla 6bak. Niet compleet en uit elkaar als bouwpakket in een doosje...
Ik wilde nog wat pingelen maar kreeg geen kans want er stond nog een gegadigde in mn nek te hijgen, dus het was aftikken en opladen.
De medegegadigde heeft me nog een paar keer gebeld met de vraag of ik de bak niet wilde verkopen en bood vlot meer dan het dubbele als waar ik de bak voor gekocht had. Toen ik een half jaar later bij Dick Baan kwam wist die ook dat ik die bak gekocht had. Het was nog in de tijd dat er geen nieuwe 6bakken te koop waren en de tamtam werkte goed haha.
Een kennis van mij had toevallig nog wat Hemeyla spul liggen en ik heb toen direct wat delen bijgekocht die ik dacht nodig te hebben.
Nu was de bak nog niet compleet maar verder was er geen info voorhanden.....
De bak is toen op zolder beland en heeft daar jaaren gelegen tot ik vorig jaar de kriebels kreeg om de bak weer draaiend te maken.
Die kennis van mij had de Hemeyla delen overgedaan aan een andere kennis van mij enja dan ga je babbelen en dan komen de kriebels.
Er zitten nogal afwijkende lagers in deze bak en de nummers kreeg ik van mn kennis en toen gelijk maar nieuwe lagers en keringen besteld.
Ik heb toen de bak eens tevoorschijn gehaald en goed bekeken.
Carters schoongemaakt en alle scherpe randjes met een klein vijltje weg gevijld zodat je je handen niet openhaald als je er aan werkt en bakdelen schoongemaakt.
De conclusie was;
Een setje behoorlijk nette authentieke SBW carters ,alleen bovenop bij de blokophanging gelast.
De tandwielen in perfecte staat
De schakelvork en mof in nieuwstaat
De assen 1x nieuw ander 2 oke alleen 1 heeft n brugje wat niet helemaal gaaf is.
Trekspie en stift ook perfect
2 meenemers , ziet er niet indrukwekkend uit kwa of het gaat werken.
een rechte vertanding koppeling in perfecte staat
Kortom eigenlijk erg positief allemaal.
Na wat rondvragen kwam ik via Martijn van Emot bij Klaas Kuterman uit die demo,s rijd met een Hemeyla.
Na een bezoekje aan Klaas wist ik al meer.
Er blijken een paar veertjes weg te zijn, De bak is waarschijnlijk voor de cross gemaakt en is misschien geen Hemeyla maar een replica .
Pachter heeft die bakken nl ook nagebouwd en er is ook iemand uit Coevorden geweest die ze nagemaakt heeft.
Nu de lagers vervangen en een kennis van mij gevraagd om een paar veertjes te draaien.
Toen de bak in elkaar gezet , werkt de schakelblokkering nog niet.
Weer een bezoekje aan Klaas en blijkt dat er nog meer veertjes weg zijn. Nu weer veertjes laten maken..
We zijn nu zover dat we de bak in elkaar kunnen gaan zetten ,afstellen en kijken of alles werkt.
Als dat gelukt is gaan we het geheel onder een Kreidler hangen en er mee rijden
tot zover nu.
Als ik ga bouwen zal ik n paar foto,s maken en jullie op de hoogte houden.
Zal nu Maarten vragen of ie n paar foto,s wil plaatsen
Tevens kan je op Hemeyla.nl meer lezen en zien over Herman Meyer in het algemeen en zijn race historie
,Erik
Ik wilde nog wat pingelen maar kreeg geen kans want er stond nog een gegadigde in mn nek te hijgen, dus het was aftikken en opladen.
De medegegadigde heeft me nog een paar keer gebeld met de vraag of ik de bak niet wilde verkopen en bood vlot meer dan het dubbele als waar ik de bak voor gekocht had. Toen ik een half jaar later bij Dick Baan kwam wist die ook dat ik die bak gekocht had. Het was nog in de tijd dat er geen nieuwe 6bakken te koop waren en de tamtam werkte goed haha.
Een kennis van mij had toevallig nog wat Hemeyla spul liggen en ik heb toen direct wat delen bijgekocht die ik dacht nodig te hebben.
Nu was de bak nog niet compleet maar verder was er geen info voorhanden.....
De bak is toen op zolder beland en heeft daar jaaren gelegen tot ik vorig jaar de kriebels kreeg om de bak weer draaiend te maken.
Die kennis van mij had de Hemeyla delen overgedaan aan een andere kennis van mij enja dan ga je babbelen en dan komen de kriebels.
Er zitten nogal afwijkende lagers in deze bak en de nummers kreeg ik van mn kennis en toen gelijk maar nieuwe lagers en keringen besteld.
Ik heb toen de bak eens tevoorschijn gehaald en goed bekeken.
Carters schoongemaakt en alle scherpe randjes met een klein vijltje weg gevijld zodat je je handen niet openhaald als je er aan werkt en bakdelen schoongemaakt.
De conclusie was;
Een setje behoorlijk nette authentieke SBW carters ,alleen bovenop bij de blokophanging gelast.
De tandwielen in perfecte staat
De schakelvork en mof in nieuwstaat
De assen 1x nieuw ander 2 oke alleen 1 heeft n brugje wat niet helemaal gaaf is.
Trekspie en stift ook perfect
2 meenemers , ziet er niet indrukwekkend uit kwa of het gaat werken.
een rechte vertanding koppeling in perfecte staat
Kortom eigenlijk erg positief allemaal.
Na wat rondvragen kwam ik via Martijn van Emot bij Klaas Kuterman uit die demo,s rijd met een Hemeyla.
Na een bezoekje aan Klaas wist ik al meer.
Er blijken een paar veertjes weg te zijn, De bak is waarschijnlijk voor de cross gemaakt en is misschien geen Hemeyla maar een replica .
Pachter heeft die bakken nl ook nagebouwd en er is ook iemand uit Coevorden geweest die ze nagemaakt heeft.
Nu de lagers vervangen en een kennis van mij gevraagd om een paar veertjes te draaien.
Toen de bak in elkaar gezet , werkt de schakelblokkering nog niet.
Weer een bezoekje aan Klaas en blijkt dat er nog meer veertjes weg zijn. Nu weer veertjes laten maken..
We zijn nu zover dat we de bak in elkaar kunnen gaan zetten ,afstellen en kijken of alles werkt.
Als dat gelukt is gaan we het geheel onder een Kreidler hangen en er mee rijden
tot zover nu.
Als ik ga bouwen zal ik n paar foto,s maken en jullie op de hoogte houden.
Zal nu Maarten vragen of ie n paar foto,s wil plaatsen
Tevens kan je op Hemeyla.nl meer lezen en zien over Herman Meyer in het algemeen en zijn race historie
,Erik
- Bijlagen
-
- Hemeyla 6v serie 100 001.JPG (215.76 KiB) 10369 keer bekeken
-
- Hemeyla 6v serie 100 002.JPG (199.68 KiB) 10369 keer bekeken
-
- Hemeyla 6v serie 100 003.JPG (211.95 KiB) 10369 keer bekeken
-
- Hemeyla 6v serie 100 004.JPG (135.29 KiB) 10369 keer bekeken
-
- Hemeyla 6v serie 100 005.JPG (252.62 KiB) 10369 keer bekeken
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9754
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 827 keren
- Ontvangen waarderingen: 417 keren
- Contacteer:
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Prachtig zeg!
Gelukkig is het blok in handen gekomen van een liefhebber!
Gelukkig is het blok in handen gekomen van een liefhebber!
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
@ TonK
Klopt. 2 veertjes. Moet alleen uitpluizen welke de juiste spanning / lengte hebben.
Zometeen verder. De mof wilde niet helemaal over de nieuwe as schuiven.
@ Super5
Zou wel leuk zijn als ie weer draaid
,Erik
Klopt. 2 veertjes. Moet alleen uitpluizen welke de juiste spanning / lengte hebben.
Zometeen verder. De mof wilde niet helemaal over de nieuwe as schuiven.
@ Super5
Zou wel leuk zijn als ie weer draaid
,Erik
- arno meijer
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
- Locatie: amersfoort
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Prachtige foto's en een leuk verhaal erbij .
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen .
Groeten, Leopold .
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen .
Groeten, Leopold .
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Mooie story Erik !
Je hebt een zeer exclusief stukje techniek in handen. Ook als het een replica is.
Ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom Herman Meyer een relatief goed concept ( klauw schakeling-) vervangt door een trekspiebak ?
Je hebt een zeer exclusief stukje techniek in handen. Ook als het een replica is.
Ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom Herman Meyer een relatief goed concept ( klauw schakeling-) vervangt door een trekspiebak ?
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Zodat je makkelijker meer versnellingen kwijt kunt zou je dat willen?Caspar schreef:Mooie story Erik !
Je hebt een zeer exclusief stukje techniek in handen. Ook als het een replica is.
Ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom Herman Meyer een relatief goed concept ( klauw schakeling-) vervangt door een trekspiebak ?
Of omdat het op deze manier makkelijker is om een soort casette-bak te maken?
Dat zijn eigenlijk de enige 2 voordelen die ik kan bedenken.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60394
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 966 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Een trekspiebak is goedkoper te produceren dan een klauwenbak.
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Dit lijkt mij ook de meest logische verklaring.TonK schreef:Een trekspiebak is goedkoper te produceren dan een klauwenbak.
Ik vind hem niet zo fijn schakelen.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Even een update..
Ik had de bak zover opgebouwd dat alles werkt compleet is en uitgeshimd.
Het blijkt toch dat omdat het custom made is dat enkele nieuw delen niet uitwisselbaar zijn met het origineel. Tevens nog het eea aangepast.
Nu loop ik vast op het feit dat opschakelen wel perfect werkt maar terug schakelen niet vooral vanaf 6 naar 5 4 3 .
Het schuifblokje / meenemertje of hoe het ding ook mag heten <zichtbaar op de bovenste foto links naast de voortandwielen> is niet goed aan de maat.
Nu moet ik dus iemand vinden die dit onderdeel na kan maken op de goede maten.
Dit alles is al een flink poosje geleden happened maar ivm andere dingen is het blok weer in de hoek beland.. Ja dat krijg je als je meerdere dingen en hobbys hebt..
Word vervolgd,
,Erik
Ik had de bak zover opgebouwd dat alles werkt compleet is en uitgeshimd.
Het blijkt toch dat omdat het custom made is dat enkele nieuw delen niet uitwisselbaar zijn met het origineel. Tevens nog het eea aangepast.
Nu loop ik vast op het feit dat opschakelen wel perfect werkt maar terug schakelen niet vooral vanaf 6 naar 5 4 3 .
Het schuifblokje / meenemertje of hoe het ding ook mag heten <zichtbaar op de bovenste foto links naast de voortandwielen> is niet goed aan de maat.
Nu moet ik dus iemand vinden die dit onderdeel na kan maken op de goede maten.
Dit alles is al een flink poosje geleden happened maar ivm andere dingen is het blok weer in de hoek beland.. Ja dat krijg je als je meerdere dingen en hobbys hebt..
Word vervolgd,
,Erik
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Ik sleutel me eigen het apelazerus. klusje hier klusje daar... en de Hemeyla lag al weer een paar maanden op tafel.
Maargoed, Probleem was dus dat ie van 6 naar 5 niet terug schakelde Verder was alles oke.
Heb contact gezocht met en het blok naar Arnold/de Specialist gebracht. Hij moest wel lachen om het feit dat ik het blok in een Honda kratje aanleverde Haha
Samen gekeken en overlegd dat de trekspie en of meenemer wat aangepast moest worden.
Arnold heeft dat gefikst en mij ook nog eens erg gematst /omdat hij het zo,n mooi stukje techniek vond/
Nu heb ik het blokje akelig precies op gebouwd , op de werkbank schakelt hij goed dus tijd om het onder een rijwielgedeelte te bouwen en proef te rijden.
Ik ga eerst met een standaard SBW rijden en als het blok goed draaid wil ik er de Schrier membraamcilinder op zetten die bij Claus gelogeerd heeft
Op nog langere termijn wil ik het blok roterend maken en er een Waterkoeling op zetten. Hard rijden zoals het heurt met een Kreidler!
ik heb een paar fotos gemaakt want dat vinden we leuk hier
Maargoed, Probleem was dus dat ie van 6 naar 5 niet terug schakelde Verder was alles oke.
Heb contact gezocht met en het blok naar Arnold/de Specialist gebracht. Hij moest wel lachen om het feit dat ik het blok in een Honda kratje aanleverde Haha
Samen gekeken en overlegd dat de trekspie en of meenemer wat aangepast moest worden.
Arnold heeft dat gefikst en mij ook nog eens erg gematst /omdat hij het zo,n mooi stukje techniek vond/
Nu heb ik het blokje akelig precies op gebouwd , op de werkbank schakelt hij goed dus tijd om het onder een rijwielgedeelte te bouwen en proef te rijden.
Ik ga eerst met een standaard SBW rijden en als het blok goed draaid wil ik er de Schrier membraamcilinder op zetten die bij Claus gelogeerd heeft
Op nog langere termijn wil ik het blok roterend maken en er een Waterkoeling op zetten. Hard rijden zoals het heurt met een Kreidler!
ik heb een paar fotos gemaakt want dat vinden we leuk hier
- Bijlagen
-
- IMG_20151103_173808.jpg (139.51 KiB) 7705 keer bekeken
-
- IMG_20151103_172431.jpg (198.95 KiB) 7705 keer bekeken
-
- IMG_20151104_114629.jpg (173.93 KiB) 7705 keer bekeken
-
- IMG_20151104_114618.jpg (180.86 KiB) 7705 keer bekeken
-
- IMG_20151103_172243.jpg (198.06 KiB) 7705 keer bekeken
-
- IMG_20151103_170302.jpg (199.36 KiB) 7705 keer bekeken
-
- IMG_20151103_164523.jpg (196.24 KiB) 7705 keer bekeken
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Nog meer.......
- Bijlagen
-
- IMG_20151103_164523.jpg (196.24 KiB) 7702 keer bekeken
-
- IMG_20151104_122323.jpg (159.43 KiB) 7702 keer bekeken
-
- IMG_20151104_122323.jpg (159.43 KiB) 7702 keer bekeken
-
- IMG_20151104_122300.jpg (188.53 KiB) 7702 keer bekeken
-
- IMG_20151104_122235.jpg (197.21 KiB) 7702 keer bekeken
-
- IMG_20151104_120505.jpg (186.43 KiB) 7702 keer bekeken
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Overbrengingen zijn ;
1 17 x 42 = 2.47
2 20 x 39 = 1.95
3 23 x 36 = 1.565
4 25 x 34 = 1.36
5 27 x 33 = 1.222
6 28 x 32 = 1.14
Primair is : 23 x 82 = 3.565
Is volgens mij een redelijk lange/close bak
Nu nog uitpluizen wat voor en hoeveel olie er in moet.....?
1 17 x 42 = 2.47
2 20 x 39 = 1.95
3 23 x 36 = 1.565
4 25 x 34 = 1.36
5 27 x 33 = 1.222
6 28 x 32 = 1.14
Primair is : 23 x 82 = 3.565
Is volgens mij een redelijk lange/close bak
Nu nog uitpluizen wat voor en hoeveel olie er in moet.....?
Laatst gewijzigd door erik de l op 05 nov 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Ik heb een poosje een Vespa scooter 200cc in onderhoud gehad en alles ging kapot bij die man / aan dat ding ;(Caspar schreef:Dit lijkt mij ook de meest logische verklaring.TonK schreef:Een trekspiebak is goedkoper te produceren dan een klauwenbak.
Ik vind hem niet zo fijn schakelen.
Heb m ook uit elkaar gehad voor de bak en dat was ook en trekspie en idd ik vond hem ook niet fijn schakelen.
Maar wat men mij van de Hemeyla verteld heeft zou het een fijne en probleemloze / mits goed afgesteld/ bak moeten zijn. we gaan het beleven......
- jamojamo
- Berichten: 3748
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Ik ben zwaar onder de indruk Erik. Mooi ook dat je met de van Schrier membraan cilinder wilt gaan rijden, 2 zeldzame stukjes techniek worden dan verenigd en laten de stand der techniek uit de jaren 70-80 op zijn mooist zien. Anders dan van Veen en roterend.
viewtopic.php?f=22&t=27876
Gr,
Eric
viewtopic.php?f=22&t=27876
Gr,
Eric
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Overbrengingen zijn ; ...................... tussenstapjes
1 17 x 42 = 2.47.................. = 46%...............46
2 20 x 39 = 1.95...................= 58%...............12
3 23 x 36 = 1.565.................= 73 %..............15
4 25 x 34 = 1.36...................= 84%...............11
5 27 x 33 = 1.222..................=93%.................9
6 28 x 32 = 1.14...................=100%................7
##
1 17 x 42 = 2.47.................. = 46%...............46
2 20 x 39 = 1.95...................= 58%...............12
3 23 x 36 = 1.565.................= 73 %..............15
4 25 x 34 = 1.36...................= 84%...............11
5 27 x 33 = 1.222..................=93%.................9
6 28 x 32 = 1.14...................=100%................7
##
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Ha Claus Nu moet ik gaan nadenken hoe het zit met die overbrengingen of de schoolboeken er bij pakken..
Weet jij de timingen van die membraamcilinder nog?
Weet jij de timingen van die membraamcilinder nog?
- rene albers 2takt
- Berichten: 944
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
ik ben benieuwd hoe hij gaat rijden! het ziet er veelbelovend uit!
super!
super!
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100
Zoo dan, De Hemeyla rijd en schakelt zoals het heurt.
Droog blokje (zonder olie nog) op de middenbok met de hand geschakeld moest ik nog 1/8e draai aan de afstelling doen , Daarna rijden en schakelt goed.
Blokje voelt lekker vlot aan en toert goed door. Draaiend gedeelte klinkt strak. Krijgt geen schoonheidsprijs voor mooi lopen, mede dankzij de Putoline GP10 icm de recht vertande koppeling.
Nu nog de fijnafstelling, Putoline GP80 olie erin , Gearing is Errg lang. Ik denk dat ik voor 2 tanden kleiner ga. en ontsteking en carburateur afstellen.
,Erik
Droog blokje (zonder olie nog) op de middenbok met de hand geschakeld moest ik nog 1/8e draai aan de afstelling doen , Daarna rijden en schakelt goed.
Blokje voelt lekker vlot aan en toert goed door. Draaiend gedeelte klinkt strak. Krijgt geen schoonheidsprijs voor mooi lopen, mede dankzij de Putoline GP10 icm de recht vertande koppeling.
Nu nog de fijnafstelling, Putoline GP80 olie erin , Gearing is Errg lang. Ik denk dat ik voor 2 tanden kleiner ga. en ontsteking en carburateur afstellen.
,Erik