Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#1 Bericht door erik de l » 21 apr 2013, 14:07

Jaaaaren geleden kocht ik op de beurs in Rosmalen een (volgens de verkoper) Hemeyla 6bak. Niet compleet en uit elkaar als bouwpakket in een doosje...
Ik wilde nog wat pingelen maar kreeg geen kans want er stond nog een gegadigde in mn nek te hijgen, dus het was aftikken en opladen.
De medegegadigde heeft me nog een paar keer gebeld met de vraag of ik de bak niet wilde verkopen en bood vlot meer dan het dubbele als waar ik de bak voor gekocht had. Toen ik een half jaar later bij Dick Baan kwam wist die ook dat ik die bak gekocht had. Het was nog in de tijd dat er geen nieuwe 6bakken te koop waren en de tamtam werkte goed haha.
Een kennis van mij had toevallig nog wat Hemeyla spul liggen en ik heb toen direct wat delen bijgekocht die ik dacht nodig te hebben.
Nu was de bak nog niet compleet maar verder was er geen info voorhanden.....
De bak is toen op zolder beland en heeft daar jaaren gelegen tot ik vorig jaar de kriebels kreeg om de bak weer draaiend te maken.
Die kennis van mij had de Hemeyla delen overgedaan aan een andere kennis van mij enja dan ga je babbelen en dan komen de kriebels.
Er zitten nogal afwijkende lagers in deze bak en de nummers kreeg ik van mn kennis en toen gelijk maar nieuwe lagers en keringen besteld.
Ik heb toen de bak eens tevoorschijn gehaald en goed bekeken.
Carters schoongemaakt en alle scherpe randjes met een klein vijltje weg gevijld zodat je je handen niet openhaald als je er aan werkt en bakdelen schoongemaakt.
De conclusie was;
Een setje behoorlijk nette authentieke SBW carters ,alleen bovenop bij de blokophanging gelast.
De tandwielen in perfecte staat
De schakelvork en mof in nieuwstaat
De assen 1x nieuw ander 2 oke alleen 1 heeft n brugje wat niet helemaal gaaf is.
Trekspie en stift ook perfect
2 meenemers , ziet er niet indrukwekkend uit kwa of het gaat werken.
een rechte vertanding koppeling in perfecte staat
Kortom eigenlijk erg positief allemaal.
Na wat rondvragen kwam ik via Martijn van Emot bij Klaas Kuterman uit die demo,s rijd met een Hemeyla.
Na een bezoekje aan Klaas wist ik al meer.
Er blijken een paar veertjes weg te zijn, De bak is waarschijnlijk voor de cross gemaakt en is misschien geen Hemeyla maar een replica .
Pachter heeft die bakken nl ook nagebouwd en er is ook iemand uit Coevorden geweest die ze nagemaakt heeft.
Nu de lagers vervangen en een kennis van mij gevraagd om een paar veertjes te draaien.
Toen de bak in elkaar gezet , werkt de schakelblokkering nog niet.
Weer een bezoekje aan Klaas en blijkt dat er nog meer veertjes weg zijn. Nu weer veertjes laten maken..
We zijn nu zover dat we de bak in elkaar kunnen gaan zetten ,afstellen en kijken of alles werkt.
Als dat gelukt is gaan we het geheel onder een Kreidler hangen en er mee rijden
tot zover nu.
Als ik ga bouwen zal ik n paar foto,s maken en jullie op de hoogte houden.
Zal nu Maarten vragen of ie n paar foto,s wil plaatsen
Tevens kan je op Hemeyla.nl meer lezen en zien over Herman Meyer in het algemeen en zijn race historie

,Erik
Bijlagen
Hemeyla 6v serie 100 001.JPG
Hemeyla 6v serie 100 001.JPG (215.76 KiB) 10348 keer bekeken
Hemeyla 6v serie 100 002.JPG
Hemeyla 6v serie 100 002.JPG (199.68 KiB) 10348 keer bekeken
Hemeyla 6v serie 100 003.JPG
Hemeyla 6v serie 100 003.JPG (211.95 KiB) 10348 keer bekeken
Hemeyla 6v serie 100 004.JPG
Hemeyla 6v serie 100 004.JPG (135.29 KiB) 10348 keer bekeken
Hemeyla 6v serie 100 005.JPG
Hemeyla 6v serie 100 005.JPG (252.62 KiB) 10348 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#2 Bericht door Maarten » 21 apr 2013, 19:48

Prachtig zeg!
Gelukkig is het blok in handen gekomen van een liefhebber!

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#3 Bericht door Ed.P » 21 apr 2013, 21:07

:thumbleft

super5
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 feb 2011, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#4 Bericht door super5 » 21 apr 2013, 21:24

Mooi verhaal Erik, Ga het volgen ! :D groet een vriend.

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#5 Bericht door TonK » 21 apr 2013, 21:46

Twee veertjes zitten er in, niet meer.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#6 Bericht door erik de l » 22 apr 2013, 18:55

@ TonK

Klopt. 2 veertjes. Moet alleen uitpluizen welke de juiste spanning / lengte hebben.
Zometeen verder. De mof wilde niet helemaal over de nieuwe as schuiven.

@ Super5

Zou wel leuk zijn als ie weer draaid

,Erik

super5
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 feb 2011, 18:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#7 Bericht door super5 » 29 mei 2014, 15:12

Hoe is nu Erik met het Hemeyla project ?

Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 579
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#8 Bericht door arno meijer » 29 mei 2014, 21:28

zo zeer indrukwekend Erik, ben benieuwd hoe het gaat lopen

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#9 Bericht door Leopold Hogenhuis » 31 mei 2014, 10:48

Prachtige foto's en een leuk verhaal erbij .
Ben benieuwd hoe het gaat verlopen .
Groeten, Leopold .

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#10 Bericht door Caspar » 31 mei 2014, 12:31

Mooie story Erik !

Je hebt een zeer exclusief stukje techniek in handen. Ook als het een replica is.

Ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom Herman Meyer een relatief goed concept ( klauw schakeling-) vervangt door een trekspiebak ?

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#11 Bericht door SwiffMeister » 31 mei 2014, 17:23

Caspar schreef:Mooie story Erik !

Je hebt een zeer exclusief stukje techniek in handen. Ook als het een replica is.

Ik heb me alleen altijd afgevraagd waarom Herman Meyer een relatief goed concept ( klauw schakeling-) vervangt door een trekspiebak ?
Zodat je makkelijker meer versnellingen kwijt kunt zou je dat willen?
Of omdat het op deze manier makkelijker is om een soort casette-bak te maken?

Dat zijn eigenlijk de enige 2 voordelen die ik kan bedenken.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mei 2014, 17:38

Anders dan anderen lokte in die tijd ook klanten.

Enzo

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#13 Bericht door TonK » 31 mei 2014, 19:49

Een trekspiebak is goedkoper te produceren dan een klauwenbak.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#14 Bericht door Caspar » 01 jun 2014, 10:24

TonK schreef:Een trekspiebak is goedkoper te produceren dan een klauwenbak.
Dit lijkt mij ook de meest logische verklaring.
Ik vind hem niet zo fijn schakelen.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#15 Bericht door erik de l » 01 jun 2014, 16:02

Even een update..

Ik had de bak zover opgebouwd dat alles werkt compleet is en uitgeshimd.
Het blijkt toch dat omdat het custom made is dat enkele nieuw delen niet uitwisselbaar zijn met het origineel. Tevens nog het eea aangepast.
Nu loop ik vast op het feit dat opschakelen wel perfect werkt maar terug schakelen niet vooral vanaf 6 naar 5 4 3 .
Het schuifblokje / meenemertje of hoe het ding ook mag heten <zichtbaar op de bovenste foto links naast de voortandwielen> is niet goed aan de maat.
Nu moet ik dus iemand vinden die dit onderdeel na kan maken op de goede maten.
Dit alles is al een flink poosje geleden happened maar ivm andere dingen is het blok weer in de hoek beland.. Ja dat krijg je als je meerdere dingen en hobbys hebt..
Word vervolgd,

,Erik

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#16 Bericht door erik de l » 05 nov 2015, 08:47

Ik sleutel me eigen het apelazerus. klusje hier klusje daar... en de Hemeyla lag al weer een paar maanden op tafel.

Maargoed, Probleem was dus dat ie van 6 naar 5 niet terug schakelde Verder was alles oke.
Heb contact gezocht met en het blok naar Arnold/de Specialist gebracht. Hij moest wel lachen om het feit dat ik het blok in een Honda kratje aanleverde Haha
Samen gekeken en overlegd dat de trekspie en of meenemer wat aangepast moest worden.
Arnold heeft dat gefikst en mij ook nog eens erg gematst /omdat hij het zo,n mooi stukje techniek vond/
Nu heb ik het blokje akelig precies op gebouwd , op de werkbank schakelt hij goed dus tijd om het onder een rijwielgedeelte te bouwen en proef te rijden.
Ik ga eerst met een standaard SBW rijden en als het blok goed draaid wil ik er de Schrier membraamcilinder op zetten die bij Claus gelogeerd heeft ;)
Op nog langere termijn wil ik het blok roterend maken en er een Waterkoeling op zetten. Hard rijden zoals het heurt met een Kreidler!
ik heb een paar fotos gemaakt want dat vinden we leuk hier :)
Bijlagen
IMG_20151103_173808.jpg
IMG_20151103_173808.jpg (139.51 KiB) 7684 keer bekeken
IMG_20151103_172431.jpg
IMG_20151103_172431.jpg (198.95 KiB) 7684 keer bekeken
IMG_20151104_114629.jpg
IMG_20151104_114629.jpg (173.93 KiB) 7684 keer bekeken
IMG_20151104_114618.jpg
IMG_20151104_114618.jpg (180.86 KiB) 7684 keer bekeken
IMG_20151103_172243.jpg
IMG_20151103_172243.jpg (198.06 KiB) 7684 keer bekeken
IMG_20151103_170302.jpg
IMG_20151103_170302.jpg (199.36 KiB) 7684 keer bekeken
IMG_20151103_164523.jpg
IMG_20151103_164523.jpg (196.24 KiB) 7684 keer bekeken

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#17 Bericht door erik de l » 05 nov 2015, 08:50

Nog meer.......
Bijlagen
IMG_20151103_164523.jpg
IMG_20151103_164523.jpg (196.24 KiB) 7681 keer bekeken
IMG_20151104_122323.jpg
IMG_20151104_122323.jpg (159.43 KiB) 7681 keer bekeken
IMG_20151104_122323.jpg
IMG_20151104_122323.jpg (159.43 KiB) 7681 keer bekeken
IMG_20151104_122300.jpg
IMG_20151104_122300.jpg (188.53 KiB) 7681 keer bekeken
IMG_20151104_122235.jpg
IMG_20151104_122235.jpg (197.21 KiB) 7681 keer bekeken
IMG_20151104_120505.jpg
IMG_20151104_120505.jpg (186.43 KiB) 7681 keer bekeken

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#18 Bericht door erik de l » 05 nov 2015, 08:56

Overbrengingen zijn ;
1 17 x 42 = 2.47
2 20 x 39 = 1.95
3 23 x 36 = 1.565
4 25 x 34 = 1.36
5 27 x 33 = 1.222
6 28 x 32 = 1.14

Primair is : 23 x 82 = 3.565

Is volgens mij een redelijk lange/close bak
Nu nog uitpluizen wat voor en hoeveel olie er in moet.....?
Laatst gewijzigd door erik de l op 05 nov 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#19 Bericht door Andy » 05 nov 2015, 09:40

Mooi mooi mooi :clap

Andy,

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#20 Bericht door erik de l » 05 nov 2015, 10:58

Caspar schreef:
TonK schreef:Een trekspiebak is goedkoper te produceren dan een klauwenbak.
Dit lijkt mij ook de meest logische verklaring.
Ik vind hem niet zo fijn schakelen.
Ik heb een poosje een Vespa scooter 200cc in onderhoud gehad en alles ging kapot bij die man / aan dat ding ;(
Heb m ook uit elkaar gehad voor de bak en dat was ook en trekspie en idd ik vond hem ook niet fijn schakelen.
Maar wat men mij van de Hemeyla verteld heeft zou het een fijne en probleemloze / mits goed afgesteld/ bak moeten zijn. we gaan het beleven......

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#21 Bericht door jamojamo » 05 nov 2015, 15:04

Ik ben zwaar onder de indruk Erik. Mooi ook dat je met de van Schrier membraan cilinder wilt gaan rijden, 2 zeldzame stukjes techniek worden dan verenigd en laten de stand der techniek uit de jaren 70-80 op zijn mooist zien. Anders dan van Veen en roterend.
viewtopic.php?f=22&t=27876
Gr,
Eric

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3028
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#22 Bericht door LVS » 05 nov 2015, 16:58

Overbrengingen zijn ; ...................... tussenstapjes
1 17 x 42 = 2.47.................. = 46%...............46
2 20 x 39 = 1.95...................= 58%...............12
3 23 x 36 = 1.565.................= 73 %..............15
4 25 x 34 = 1.36...................= 84%...............11
5 27 x 33 = 1.222..................=93%.................9
6 28 x 32 = 1.14...................=100%................7




##

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#23 Bericht door erik de l » 05 nov 2015, 19:06

Ha Claus Nu moet ik gaan nadenken hoe het zit met die overbrengingen of de schoolboeken er bij pakken..
Weet jij de timingen van die membraamcilinder nog?

Gebruikersavatar
rene albers 2takt
Berichten: 943
Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
Locatie: groesbeek
Gegeven waarderingen: 54 keren
Ontvangen waarderingen: 45 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#24 Bericht door rene albers 2takt » 05 nov 2015, 20:51

ik ben benieuwd hoe hij gaat rijden! het ziet er veelbelovend uit!

super!

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Rebuild of A Hemeyla 6v serie 100

#25 Bericht door erik de l » 09 jan 2016, 18:34

Zoo dan, De Hemeyla rijd en schakelt zoals het heurt.

Droog blokje (zonder olie nog) op de middenbok met de hand geschakeld moest ik nog 1/8e draai aan de afstelling doen , Daarna rijden en schakelt goed.
Blokje voelt lekker vlot aan en toert goed door. Draaiend gedeelte klinkt strak. Krijgt geen schoonheidsprijs voor mooi lopen, mede dankzij de Putoline GP10 icm de recht vertande koppeling.
Nu nog de fijnafstelling, Putoline GP80 olie erin , Gearing is Errg lang. Ik denk dat ik voor 2 tanden kleiner ga. en ontsteking en carburateur afstellen.

,Erik

Plaats reactie