krukas loopt soms niet soepel
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
krukas loopt soms niet soepel
hallo,
ben met een 4 bak indirect bezig de lagers/keerringen e.d. te vervangen,
heb de krukas er uit gehaald en de messing kooilagers er van af gehaald, de lagerschalen heb ik niets aan gedaan en ook die "binnenring" (hoe heet dat ding?) die op de krukas geperst zit heb ik niks aan gedaan.
lagerschalen zien er nog netjes uit en geen voelbare loopspoor en de binnenring ook netjes.
nou vraag ik mij af of het uit maakt als je de krukaslagers (die je er zo met de hand op kan drukken) verwisseld met de andere kant (de linker op de rechter en visa versa) of andersom terug monteert want als ik aan de krukas draai dan heeft ie voelbare speling als de vliegwiel-spie boven staat en een halve slag verder loopt ie stroef en geen speling meer.
zit er een lagerschaal scheef of zo ?
tevens nog een vraag; toen ik alle assen uit de rechter carterhelft (koppelingzijde) haalde viel mij op dat er geen vulringen tussen de lagers en assen waren, hier horen toch ook op zijn minst 1 vulring per as tussen ?
groet ben.
ben met een 4 bak indirect bezig de lagers/keerringen e.d. te vervangen,
heb de krukas er uit gehaald en de messing kooilagers er van af gehaald, de lagerschalen heb ik niets aan gedaan en ook die "binnenring" (hoe heet dat ding?) die op de krukas geperst zit heb ik niks aan gedaan.
lagerschalen zien er nog netjes uit en geen voelbare loopspoor en de binnenring ook netjes.
nou vraag ik mij af of het uit maakt als je de krukaslagers (die je er zo met de hand op kan drukken) verwisseld met de andere kant (de linker op de rechter en visa versa) of andersom terug monteert want als ik aan de krukas draai dan heeft ie voelbare speling als de vliegwiel-spie boven staat en een halve slag verder loopt ie stroef en geen speling meer.
zit er een lagerschaal scheef of zo ?
tevens nog een vraag; toen ik alle assen uit de rechter carterhelft (koppelingzijde) haalde viel mij op dat er geen vulringen tussen de lagers en assen waren, hier horen toch ook op zijn minst 1 vulring per as tussen ?
groet ben.
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 28 mar 2011, 15:31
- Locatie: Nieuwegein
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: krukas loopt soms niet soepel
je dient alle lagers te ververvangen en alle assen uit te shimmen. De toleranties staan in deze site ook beschreven.....gewoon ff de zoekfunctie gebruiken.
groet Mark
groet Mark
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
heb net de radiale speling/slingering gemeten op de tapeinden van de krukas, die zijn aan beide kanten ongeveer 0.5. mm.
is de krukas gewoon verrot ?
ik vind het wel frappant dat die aan beide kanten zo goed als de zelfde afwijking heeft ? of zijn de krukwangen uit lijn ?
is de krukas gewoon verrot ?
ik vind het wel frappant dat die aan beide kanten zo goed als de zelfde afwijking heeft ? of zijn de krukwangen uit lijn ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: krukas loopt soms niet soepel
Krukwangen kan je meten.kreidlerben schreef:heb net de radiale speling/slingering gemeten op de tapeinden van de krukas, die zijn aan beide kanten ongeveer 0.5. mm.
is de krukas gewoon verrot ?
ik vind het wel frappant dat die aan beide kanten zo goed als de zelfde afwijking heeft ? of zijn de krukwangen uit lijn ?
Enzo
- Bijlagen
-
- IMG_6120.JPG (59.34 KiB) 5966 keer bekeken
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
maar ik kan mij niet voorstellen dat als de krukwangen niet goed staan dat je de krukas uberhaupt gemonteerd krijgt, laat staan dat ie dan nog wil draaien in het blok, of kan dat wel ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: krukas loopt soms niet soepel
Jazeker. Nieuwe imitatie rito krukassen moet je zelf ook nastellen omdat ze slecht zijn uitgemeten. Minimaal controleren.kreidlerben schreef:maar ik kan mij niet voorstellen dat als de krukwangen niet goed staan dat je de krukas uberhaupt gemonteerd krijgt, laat staan dat ie dan nog wil draaien in het blok, of kan dat wel ?
Weet jij of jou blok ooit open is gemaakt? Hoe hebben zij de krukas geblokkeerd voor demontage primair tandwiel?
Vastlopertje ooit gehad? kan ook wangen verdraaien.
Abrupt geblokkerd met de rem uitgetrap enz..
Enzo
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
begin steeds meer de indruk te krijgen dat dit blok ooit met een "hamer en een beitel" in elkaar gezet is.Enzo-tvdzijden schreef:Jazeker. Nieuwe imitatie rito krukassen moet je zelf ook nastellen omdat ze slecht zijn uitgemeten. Minimaal controleren.kreidlerben schreef:maar ik kan mij niet voorstellen dat als de krukwangen niet goed staan dat je de krukas uberhaupt gemonteerd krijgt, laat staan dat ie dan nog wil draaien in het blok, of kan dat wel ?
Weet jij of jou blok ooit open is gemaakt? Hoe hebben zij de krukas geblokkeerd voor demontage primair tandwiel?
Vastlopertje ooit gehad? kan ook wangen verdraaien.
Abrupt geblokkerd met de rem uitgetrap enz..
Enzo
zo wil er 1 lager van de voortandwiel-as niet in het linker carter blijven zitten na montage (hij valt er gewoon uit, warm of koud dat maakt niet uit, wel 1 voordeel, hij vertoond ondanks dit probleem geen speling als die in het carter zit.
dat zelfde lager wil ook niet normaal handmatig OVER de tandwiel-as, er is waarschijnlijk ooit een verdikking/braam/rand ontstaan door het achterlijk vast aan draaien van het voortandwiel.
en als klap op de vuurpijl zit er ook een spie-baan in de krukas waar het tandwiel op komt, dat lijkt mij ook niet origineel ?
en tevens zat alles ook belachelijk vast aangedraaid toen ik het blok uit elkaar haalde.
btw, enzo, een seegerring mag toch nooit koud tegen een lager aan komen, daar moet toch op zijn minst een vulring tussen zitten om lager en seegerring te beschermen ?
- Blin de Vink
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 05 okt 2011, 09:40
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 5 keren
Re: krukas loopt soms niet soepel
kreidlerben schreef:begin steeds meer de indruk te krijgen dat dit blok ooit met een "hamer en een beitel" in elkaar gezet is.Enzo-tvdzijden schreef:Jazeker. Nieuwe imitatie rito krukassen moet je zelf ook nastellen omdat ze slecht zijn uitgemeten. Minimaal controleren.kreidlerben schreef:maar ik kan mij niet voorstellen dat als de krukwangen niet goed staan dat je de krukas uberhaupt gemonteerd krijgt, laat staan dat ie dan nog wil draaien in het blok, of kan dat wel ?
Weet jij of jou blok ooit open is gemaakt? Hoe hebben zij de krukas geblokkeerd voor demontage primair tandwiel?
Vastlopertje ooit gehad? kan ook wangen verdraaien.
Abrupt geblokkerd met de rem uitgetrap enz..
Enzo
zo wil er 1 lager van de voortandwiel-as niet in het linker carter blijven zitten na montage (hij valt er gewoon uit, warm of koud dat maakt niet uit, wel 1 voordeel, hij vertoond ondanks dit probleem geen speling als die in het carter zit.
dat zelfde lager wil ook niet normaal handmatig OVER de tandwiel-as, er is waarschijnlijk ooit een verdikking/braam/rand ontstaan door het achterlijk vast aan draaien van het voortandwiel.
en als klap op de vuurpijl zit er ook een spie-baan in de krukas waar het tandwiel op komt, dat lijkt mij ook niet origineel ?
en tevens zat alles ook belachelijk vast aangedraaid toen ik het blok uit elkaar haalde.
btw, enzo, een seegerring mag toch nooit koud tegen een lager aan komen, daar moet toch op zijn minst een vulring tussen zitten om lager en seegerring te beschermen ?
zo te horen en te lezen bezit jezelf ook niet het speciale gereedschap om dit tot een succes te maken.
succes
mart
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: krukas loopt soms niet soepel
Lager vastzetten met Loctite o.i.d.kreidlerben schreef:begin steeds meer de indruk te krijgen dat dit blok ooit met een "hamer en een beitel" in elkaar gezet is.
zo wil er 1 lager van de voortandwiel-as niet in het linker carter blijven zitten na montage (hij valt er gewoon uit, warm of koud dat maakt niet uit, wel 1 voordeel, hij vertoond ondanks dit probleem geen speling als die in het carter zit.
dat zelfde lager wil ook niet normaal handmatig OVER de tandwiel-as, er is waarschijnlijk ooit een verdikking/braam/rand ontstaan door het achterlijk vast aan draaien van het voortandwiel.
en als klap op de vuurpijl zit er ook een spie-baan in de krukas waar het tandwiel op komt, dat lijkt mij ook niet origineel ?
en tevens zat alles ook belachelijk vast aangedraaid toen ik het blok uit elkaar haalde.
btw, enzo, een seegerring mag toch nooit koud tegen een lager aan komen, daar moet toch op zijn minst een vulring tussen zitten om lager en seegerring te beschermen ?
Krukas met aan beide zijden een spiebaan is origineel Kreidler bij bepaalde types. (kan ook een krukas zijn die uit twee linker helften is samengesteld)
Seegerring tegen een lager binnenring is geen probleem, staan stil t.o.v. elkaar.
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
zo te horen en te lezen bezit jezelf ook niet het speciale gereedschap om dit tot een succes te maken.
succes
mart
klopt, ik heb inderdaad niet alle speciale gereedschap, wordt me ook een beetje te duur voor af en toe wat reviseren !, maar ik mag graag leren, daarom vraag ik ook hier om raad op het forum.
het is voor mij ook maar hobby .
succes
mart
klopt, ik heb inderdaad niet alle speciale gereedschap, wordt me ook een beetje te duur voor af en toe wat reviseren !, maar ik mag graag leren, daarom vraag ik ook hier om raad op het forum.
het is voor mij ook maar hobby .
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
dat idee kreeg ik ook dat ie uit 2 linker helften is samen gesteld .TonK schreef:Lager vastzetten met Loctite o.i.d.kreidlerben schreef:begin steeds meer de indruk te krijgen dat dit blok ooit met een "hamer en een beitel" in elkaar gezet is.
zo wil er 1 lager van de voortandwiel-as niet in het linker carter blijven zitten na montage (hij valt er gewoon uit, warm of koud dat maakt niet uit, wel 1 voordeel, hij vertoond ondanks dit probleem geen speling als die in het carter zit.
dat zelfde lager wil ook niet normaal handmatig OVER de tandwiel-as, er is waarschijnlijk ooit een verdikking/braam/rand ontstaan door het achterlijk vast aan draaien van het voortandwiel.
en als klap op de vuurpijl zit er ook een spie-baan in de krukas waar het tandwiel op komt, dat lijkt mij ook niet origineel ?
en tevens zat alles ook belachelijk vast aangedraaid toen ik het blok uit elkaar haalde.
btw, enzo, een seegerring mag toch nooit koud tegen een lager aan komen, daar moet toch op zijn minst een vulring tussen zitten om lager en seegerring te beschermen ?
Krukas met aan beide zijden een spiebaan is origineel Kreidler bij bepaalde types. (kan ook een krukas zijn die uit twee linker helften is samengesteld)
Seegerring tegen een lager binnenring is geen probleem, staan stil t.o.v. elkaar.
wat betreft die slingering van 0.5 mm op de krukastappen, is zoiets nog goed te krijgen of kan die gewoon de kliko in ?
en bedankt zo ver voor jouw antwoorden tonk, hier kan ik tenminste wat mee .
groeten ben.
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: krukas loopt soms niet soepel
Of de slingering eruit te krijgen is ligt aan de oorzaak hiervan, kruktap(pen) kunnen krom zijn, dan lukt het niet.
Meestal staan de kruktappen niet in lijn, dan is het een kwestie van richten, zie bovenstaande foto van Enzo.
Meestal staan de kruktappen niet in lijn, dan is het een kwestie van richten, zie bovenstaande foto van Enzo.
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 28 sep 2007, 23:02
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
Ik denk dat je een super 4 blok hebt, zijn de krukwangen afgeschuind aan de buitenzijde of recht?
De krukassen uit een super 4 blok met de rechte wangen hebben wel vaker twee spiebanen en ook is de bigend pen dikker (ik dacht 18mm)
Vanaf de fabriek met bronzen bus geleverd....
De krukassen uit een super 4 blok met de rechte wangen hebben wel vaker twee spiebanen en ook is de bigend pen dikker (ik dacht 18mm)
Vanaf de fabriek met bronzen bus geleverd....
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
hoi,scheute schreef:Ik denk dat je een super 4 blok hebt, zijn de krukwangen afgeschuind aan de buitenzijde of recht?
De krukassen uit een super 4 blok met de rechte wangen hebben wel vaker twee spiebanen en ook is de bigend pen dikker (ik dacht 18mm)
Vanaf de fabriek met bronzen bus geleverd....
is een rechte krukwang met bronzen bus ipv naaldlager voor pistonpen.
@ tonk, ik ga hem maar eens proberen te richten, slechter kan ie toch niet worden .
nog tips voor het richten ?
btw, een vraagje aan allen, heb hier ergens gezien op de site dat iemand een passend naaldlager kon krijgen voor deze drijfstang,
weet iemand waar ik die naaldlager kan bestellen ? of wie dat was die dit lager had gevonden ?
- TonK
- Berichten: 2959
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
- Locatie: JO32FI
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Re: krukas loopt soms niet soepel
Mogelijk zijn de krukwangen niet verdraait t.o.v. elkaar maar staan de wangen niet parallel.
Dat is met de micrometerklok(ken) te zien, het "hoge punt" zit dan bij beide kruktappen op de zelfde plaats.
Krukwangen samenknijpen in de bankschroef of uit elkaar buigen met b.v. een bandenlichter (voorzichtig).
Dat is met de micrometerklok(ken) te zien, het "hoge punt" zit dan bij beide kruktappen op de zelfde plaats.
Krukwangen samenknijpen in de bankschroef of uit elkaar buigen met b.v. een bandenlichter (voorzichtig).
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
bedankt tonk, ik ga met deze info aan de slag .TonK schreef:Mogelijk zijn de krukwangen niet verdraait t.o.v. elkaar maar staan de wangen niet parallel.
Dat is met de micrometerklok(ken) te zien, het "hoge punt" zit dan bij beide kruktappen op de zelfde plaats.
Krukwangen samenknijpen in de bankschroef of uit elkaar buigen met b.v. een bandenlichter (voorzichtig).
- kreidlerben
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 30 jan 2011, 23:31
- Locatie: omgeving amersfoort , k54/32D geforceerde koeling kleur beige/grijs 1970, 3 voetversnelling, kickst
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: krukas loopt soms niet soepel
ff een update,
de krukaswangen waren verdraaid tov elkaar, heb hem nu terug gekregen en de afwijking/slingering op de kruktappen is nu 0.08 mm,
is nog niet helemaal 100% als voor geschreven (0.05 mm), maar ben er zelf erg tevreden mee , vooral als je bedenkt dat ie eerst 0.8 mm had .
hij loopt nu ook weer super soepel in het lager en ook geen speling op het lager dus hoeft ook niet opnieuw uit geshimd te worden, mooi een geluk bij een ongelukje .
groet ben.
de krukaswangen waren verdraaid tov elkaar, heb hem nu terug gekregen en de afwijking/slingering op de kruktappen is nu 0.08 mm,
is nog niet helemaal 100% als voor geschreven (0.05 mm), maar ben er zelf erg tevreden mee , vooral als je bedenkt dat ie eerst 0.8 mm had .
hij loopt nu ook weer super soepel in het lager en ook geen speling op het lager dus hoeft ook niet opnieuw uit geshimd te worden, mooi een geluk bij een ongelukje .
groet ben.