Treksterkte cilindertapeinden
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Treksterkte cilindertapeinden
Zoals de titel al zegt, wie kan mij de waardes geven voor de treksterkte van de cilindertapeinden die Kreidler origineel gebruikte?
Waarom die waardes? En welke waardes zou je moeten gebruiken bij bijvoorbeeld een bigbore?
Gr Pascal
Waarom die waardes? En welke waardes zou je moeten gebruiken bij bijvoorbeeld een bigbore?
Gr Pascal
- jamojamo
- Berichten: 3749
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Sowieso groter dan het hoogste aanbevolen aanhaalmoment voor de moeren.
Wat een rare vragen stel jij als Vapro/leerling Pascal
Eric
Wat een rare vragen stel jij als Vapro/leerling Pascal
Eric
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Treksterkte cilindertapeinden
nozems schreef:Zoals de titel al zegt, wie kan mij de waardes geven voor de treksterkte van de cilindertapeinden die Kreidler origineel gebruikte?
Waarom die waardes? En welke waardes zou je moeten gebruiken bij bijvoorbeeld een bigbore?
Gr Pascal
kreidler tapeinden zijn 8.8 .
johan
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Johan, waar heb jij die waardes kunnen vinden? Ik heb echt overal gezocht.... zou je nl andere sterktes aanraden? Waarom wel, of juist niet?
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Pascal ,nozems schreef:Johan, waar heb jij die waardes kunnen vinden? Ik heb echt overal gezocht.... zou je nl andere sterktes aanraden? Waarom wel, of juist niet?
De waardes zijn toch verder van geen belang , je trek eerder de schroefdraad uit je blok dan dat de tapeinden breken of gaan insnoeren .
En als je compressie en druk in de kop zo hoog wordt omdat je een big bore toepast ,dan barst eerst de schroefdraad uit je blok .
En de waardes heb ik van een stel tapeinden die ik nieuw had besteld bij JB en daar stond 8.8 op .
Maar wat is je gedachten gang achter deze vraag , moet je regelmatig je kop bouten op de juiste waardes aantrekken ? omdat er rek in zit ?
Of heb je er last van dat je kop gaat lekken ?
Johan
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Nou het ging mij erom hoeveel rek je creert en hoeveel rek hij nog heeft onder bedrijf, denk aan het vervormen van de cilinder, want met een bigbore geef je sowieso een minder groot aanhaalmoment. Dat een bout nog veel mee kan rekken lijkt mij gunstiger als de boel in bedrijf is.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Treksterkte cilindertapeinden
nozems schreef:Nou het ging mij erom hoeveel rek je creert en hoeveel rek hij nog heeft onder bedrijf, denk aan het vervormen van de cilinder, want met een bigbore geef je sowieso een minder groot aanhaalmoment. Dat een bout nog veel mee kan rekken lijkt mij gunstiger als de boel in bedrijf is.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens , maar als er teveel rek is zodat de boel van het aangetrokken moment afgaat en alles gaat lekken is het zeker niet goed , als je 4 .4 tapeinden gebruik waar meestal gewone draadeinden van zijn gemaakt heb je als kans op dat probleem ,zeker met het koud en warm worden van de cilinder en blok
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Maar dat is te bepalen, volgens mij moet je wel heel veel kracht zetten om je tapeinden blijvend te verlengen, dus voorbij de rekgrens te komen...tegen die tijd is je cilinder al vierkant..? En als je nou tapeinden met een nog hogere treksterkte gebruikt, wat gebeurt er dan?
Hoeveel aanhaal moment is aanbevolen? bij welke boutsterkte?
Hoeveel aanhaal moment is aanbevolen? bij welke boutsterkte?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
hallo pascal,
ik denk jij bedoel so iets... draad M8 en dan op 7mm afgedraid....
http://www.scooter-racing.de/index.php? ... ductId=413
ik denk jij bedoel so iets... draad M8 en dan op 7mm afgedraid....
http://www.scooter-racing.de/index.php? ... ductId=413
- Bijlagen
-
- Stehbolzen Zylinder [800x600].jpg (37.6 KiB) 6607 keer bekeken
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Ja en nee, ik ben vooral opzoek naar antwoorden, en dan vooral welke sterkte. Die verjonging is slim, zo krijgen je tapeinden al goed op rek bij een niet al te hoog aanhaalmoment, wat volgens mij juist lekker voorkomt. En omdat ze niet zo taai zijn kunnen ze nog een beetje meerekken met de cilinder...ik heb al heel veel uitgeboorde cilinders gezien die steevast bij de tapeinden vastlopen, ik denk dat de tapeinden dan juist te sterk zijn voor de toepassing en dan niet genoeg mee rekken met als gevolg dat je cilinder gekke bekken gaat trekken.
- ruud rvs
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 19:48
- Locatie: voorschoten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Hoi Pascal.
Je 'moet' tapeinden gebruiken die het
zelfde uitzettingscoefficient hebben als je cilinder.
Je moet dilavar tapeinden gebruiken.
Groeten Ruud. ....
Je 'moet' tapeinden gebruiken die het
zelfde uitzettingscoefficient hebben als je cilinder.
Je moet dilavar tapeinden gebruiken.
Groeten Ruud. ....
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 12:29
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Hoi Pascal,
je moet niet vergeten dat met dit soort toepassingen altijd wordt ontworpen met de elastische vervorming. Dus blijvende plastische vervorming wil je niet bereiken en daarom reken je er ook niet mee. (bij rekbouten, tractors etc wel) En aangezien de elastischisiteits-modules weinig verschilt tussen deze sterktenklassen zul je het verschil niet merken. (functie blijft gelijk) Wat denk ik het verschil maakt is dat Bigbore cilinders vaak minder (pas)oppervlak overhouden, dus minder vlees. De cilinder zal dan gemakkelijker elastisch vervormen met hetzelfde aanhaalmoment. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van de geometrie van de cilinder.
je moet niet vergeten dat met dit soort toepassingen altijd wordt ontworpen met de elastische vervorming. Dus blijvende plastische vervorming wil je niet bereiken en daarom reken je er ook niet mee. (bij rekbouten, tractors etc wel) En aangezien de elastischisiteits-modules weinig verschilt tussen deze sterktenklassen zul je het verschil niet merken. (functie blijft gelijk) Wat denk ik het verschil maakt is dat Bigbore cilinders vaak minder (pas)oppervlak overhouden, dus minder vlees. De cilinder zal dan gemakkelijker elastisch vervormen met hetzelfde aanhaalmoment. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van de geometrie van de cilinder.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Rienk, het lijkt mij toch wel degelijk dat kreidler daar over nagedacht heeft, en vervoming van je cilinder moet je mijn inziens ten alle tijden zien te voorkomen, je hebt anders een mechanisch ongezonde constructie, en zeker bij een bigbore wordt dat allemaal nog kritischer... Ik weet nu dat kreidler dus 8.8 staal gebruikte, maar bij een lager aanhaalmoment dan standaard wordt toegepast trek je weer te weinig rek in je bouten waardoor de bouten los kunnen komen met kans op lekkage. Daarom worden ze door sommigen verjongd, krijg je bij een lager aanhaalmoment je bouten op voorspanning, dus minder kans op loslopen en lekkage plus dat de bouten meerekken/werken met de cilinder, dus een minder grote vervorming van je cilinder.... Dat lijkt mij wenselijker dan ovale cilinders en binnen notime versleten zuigerveren.... Maar wie kan dat berekenen? We kunnen al mensen naar Mars sturen dus een gezonde boutverbinding voor een bigbore cilinder moet toch ook te berekenen zijn? Beter dan blindvaren lijkt me.
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Nee je krijgt bij een lagere voorspanning alsnog voldoende rek in je bouten waardoor ze niet loslopen ...
Dat is de functie van een verjongde stud
Dat is de functie van een verjongde stud
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
En bedenk daarbij dat TOT AAN de rekgrens de verlenging en de boutkracht een lineair verband hebben
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Hallo pascal , ik zie het nut er niet van in om hier zover op door te gaan .
Bij scooters / derbi /am-6/ gebruiken ze bij malossi cilinders 86 cc zelfs m-6 en m7 tapeinden ik neem aan dat de heren van malossi daar wel over nagedacht hebben .
Maar als je wil kan ik het wel bij een paar hoog leraren van de TU in delft neerleggen , ik heb daar de koelinstallaties gemaakt voor de hydraulische pompen waar ze de trekproeven van destructief onderzoek en duurproeven voor metaalmoeheid doen , dus ik heb daar wel wat kennissen
Daar kunnen ze je precies vertellen waar de grens ligt van een 8.8 bout / tapeind , waarschijnlijk kun je het ook nog wel in een polytechnische zakboekje vinden .
Johan
Bij scooters / derbi /am-6/ gebruiken ze bij malossi cilinders 86 cc zelfs m-6 en m7 tapeinden ik neem aan dat de heren van malossi daar wel over nagedacht hebben .
Maar als je wil kan ik het wel bij een paar hoog leraren van de TU in delft neerleggen , ik heb daar de koelinstallaties gemaakt voor de hydraulische pompen waar ze de trekproeven van destructief onderzoek en duurproeven voor metaalmoeheid doen , dus ik heb daar wel wat kennissen
Daar kunnen ze je precies vertellen waar de grens ligt van een 8.8 bout / tapeind , waarschijnlijk kun je het ook nog wel in een polytechnische zakboekje vinden .
Johan
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
De rekgrens van 8.8 materiaal ligt op 800 n/ mm2
Rp 0,2 is dan 640 n/mm2
Bij een verjonging naar 6 mm hebben we een spanningsdoorsnede van 28,2743 mm2. Dat vermenigvuldigt met Rp 0,2 van 640, dus 640 X 28,2743= 18095,57 N delen door de zwaartekrachtversnelling van 9,81 = 1844,60 Kg
Ik ben geen hoogleraar maar dat is de boutkracht voor een verjongde 8.8 bout welke op 80% rek wordt vastgezet.
Geen Delftse wijsheid voor nodig
Rp 0,2 is dan 640 n/mm2
Bij een verjonging naar 6 mm hebben we een spanningsdoorsnede van 28,2743 mm2. Dat vermenigvuldigt met Rp 0,2 van 640, dus 640 X 28,2743= 18095,57 N delen door de zwaartekrachtversnelling van 9,81 = 1844,60 Kg
Ik ben geen hoogleraar maar dat is de boutkracht voor een verjongde 8.8 bout welke op 80% rek wordt vastgezet.
Geen Delftse wijsheid voor nodig
Laatst gewijzigd door haddiewaddie op 09 jan 2014, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Treksterkte cilindertapeinden
haddiewaddie schreef:De rekgrens van een 8.8 tapeind ligt op 800 n/ mm2
Rp 0,2 is dan 640 n/mm2
Ik ben geen hoogleraar
Daarom zet ik er ook bij dat het in een poly technische / tabellen boekje te vinden is
Ojaa dat is ouderwets of op Google
Johan
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
In mijn tabellenboekje staat dat ook, waarom ik hier zo diep op induik is dat ik een gezonde en passende boutconstructie wil toepassen op mijn bigbore, ik wil ellende voorkomen en verbaas me er eigenlijk wel flink over dat weinigen hier uberhaupt bij stilstaan... Je ziet dat je al enorm veel kracht per vierkante mm moet toepassen om een 8.8 staal te laten rekken.... En je ziet tegelijkertijd dat malossi zelfs nog dunnere tapeinden toepast.... Dat is niet voor niets dunkt me. Kijk bij een standaard cilinder zou ik deze vragen allemaal niet stellen, maar bij een bigbore die meer dan alleen een rondje circuit of slechts een verdwaalde zondag heel moet blijven wel
Ik ben hoegenaamd verbaasd dat deze vragen hier niet eerder gesteld zijn, bij grotere boringen wil het toch nog regelmatig mis gaan....
Het gaat mij dus om welke staalsterkte bij een bepaald aanhaalmoment moet gebruiken, gegevens uit een tabellenboekje zoek ik dus niet.
Ik ben hoegenaamd verbaasd dat deze vragen hier niet eerder gesteld zijn, bij grotere boringen wil het toch nog regelmatig mis gaan....
Het gaat mij dus om welke staalsterkte bij een bepaald aanhaalmoment moet gebruiken, gegevens uit een tabellenboekje zoek ik dus niet.
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Overigens vind je in de tabellenboekjes (lekker ouderwets) nog steeds meer dan op goeggel
-
- Berichten: 276
- Lid geworden op: 24 jan 2013, 09:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Met de gegevens uit het tabellenboekje kun jij berekenen wat je weten wilt Nozems
Het is niet zo dat jouw antwoord in een tabellenboekje staat uiteraard.
Het is niet zo dat jouw antwoord in een tabellenboekje staat uiteraard.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Treksterkte cilindertapeinden
Nou ik kan dat dus niet, dus wie helpt mij uit de brand en kan mij precies vertellen hoe het zit, kijk gegevens uit een tabellenboek zijn belangrijk, maar daar heb ik nog lang geen antwoord op mijn vraag. Ik weet niet hoe mijn cilinder zich gedraagt bij een bepaald aanhaalmoment.
Dus welke staalsoort heb ik nodig? Wat moet de kerndiameter zijn? (van de verjonging) tot welk aanhaalmoment is veilig voor een bigbore, voordat je cilinder al gekke bekken gaat trekken? Ik had stiekem wel verwacht dat dit allang uitgedacht was, dit is ook een aspect van het tunen.
Dus wie is mijn held hierin?
Dus welke staalsoort heb ik nodig? Wat moet de kerndiameter zijn? (van de verjonging) tot welk aanhaalmoment is veilig voor een bigbore, voordat je cilinder al gekke bekken gaat trekken? Ik had stiekem wel verwacht dat dit allang uitgedacht was, dit is ook een aspect van het tunen.
Dus wie is mijn held hierin?
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Treksterkte cilindertapeinden
dan moet je met heel wat gegevens komen , boring, slag , compressie verhouding , gat diameter tapeinden in de cilinder , wand dikte t.o.v tapeinden , hoogte cilinder , materiaal cilinder , bedrijfstemperatuur cilinder, uitlaatgas temperatuur , bus in cilinder ? , bedrijfstemperaturen motorblok .nozems schreef:Nou ik kan dat dus niet, dus wie helpt mij uit de brand en kan mij precies vertellen hoe het zit, kijk gegevens uit een tabellenboek zijn belangrijk, maar daar heb ik nog lang geen antwoord op mijn vraag. Ik weet niet hoe mijn cilinder zich gedraagt bij een bepaald aanhaalmoment.
Dus welke staalsoort heb ik nodig? Wat moet de kerndiameter zijn? (van de verjonging) tot welk aanhaalmoment is veilig voor een bigbore, voordat je cilinder al gekke bekken gaat trekken? Ik had stiekem wel verwacht dat dit allang uitgedacht was, dit is ook een aspect van het tunen.
Dus wie is mijn held hierin?
Je snapt natuurlijk wel dat je om een zeer complexse berekening vraagt .
Johan