Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Received my new Kiesler crankshaft today for a friend's project engine and I'm not sure what to think. All inputs are welcome!
Isn't a total of 1,45mm play a bit excessive?
Rust pitting on a new crank shaft, or are my eyes playing tricks?
Isn't a total of 1,45mm play a bit excessive?
Rust pitting on a new crank shaft, or are my eyes playing tricks?
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
"Sufficient" as in 1,45mm is much too much? What would be the consequences of using it 'as is' for an engine pulling no more than 11.000rpm?lazy rider schreef:0.25 m/m clearance is sufficient
Basically I'm caught between returning it to the seller or having it pressed another 1,2mm closer together and realigning the crank webs. Neither is impossible, of course.
Am I unreasonable when having a feeling of dissatisfaction, having paid €179 for this crank shaft?
Edit:
I am not trying to give anyone a bad name which is why I haven't mentioned the seller's name. I am trying to find out what is wrong and right.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
i think all the chranks are so made .
i have all so a kiesler ,wiht the same space .
##
i have all so a kiesler ,wiht the same space .
##
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
So, 'fit and forget'?LVS schreef:i think all the chranks are so made .
i have all so a kiesler ,wiht the same space .
##
As it is for a friend's engine I don't want to risk any unnecessary damage.
Had it been for my own engine I would flip a coin to decide whether to re-fit the conrod with bigger washers or just fit it with no changes to learn what happens. But when I do work for others it's another deal.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
by 2 x rings bij emot .
its 0,5 mm x 2 = space 1 mm narrower
space = is then 0,45....0,4 mm .......... its good.
http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=229
##
its 0,5 mm x 2 = space 1 mm narrower
space = is then 0,45....0,4 mm .......... its good.
http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=229
##
-
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
- Locatie: Tiel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
In een flink getund blok is 0,25 veel te weinig, dat loopt zeker stuk.
Het minimum is 0.60, echter de hier gegeven waarden zijn te gek.
Tussen 0.60 en 0.70 is het beste, bij een zwaar belast bigend moet makkelijk en veel olie bij kunnen.
Verder is het wel lekker als bigendlager kan gaan staan waar het zelf wil. (de lichts lopende plaats.)
Een rol speelt hier bij natuurlijk ook de dwars speling van de krukas en de dwars speling van het koppeling huis, recht vertand is voor tuning eigenlijk de enige goed optie.
Groet,
Marinus
Het minimum is 0.60, echter de hier gegeven waarden zijn te gek.
Tussen 0.60 en 0.70 is het beste, bij een zwaar belast bigend moet makkelijk en veel olie bij kunnen.
Verder is het wel lekker als bigendlager kan gaan staan waar het zelf wil. (de lichts lopende plaats.)
Een rol speelt hier bij natuurlijk ook de dwars speling van de krukas en de dwars speling van het koppeling huis, recht vertand is voor tuning eigenlijk de enige goed optie.
Groet,
Marinus
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Thank you. I will keep this in mind. In the end it is the owner of this crank shaft who will have to decide what to do.LVS schreef:by 2 x rings bij emot .
its 0,5 mm x 2 = space 1 mm narrower
space = is then 0,45....0,4 mm .......... its good.
http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=229
##
Apparently, it is normal for the Kiesler crank to have this amount of play. From others I have heard of no problems with this detail!
The bottom end pind shows no sign of rust, but I was still surprised to find rust on the crank webs on a new item. The semi-polished conrod is a detail which makes me suspicious as I'm then caught between "is this tuning" or "is this an attempt to hide something".
I am in some cases a perfectionist which in return has made me sort of a pessismist.
This topic was started to find out what is right and wrong, so my question regarding me being 'unreasonable' is 100% honest, referring to me and only me. It has nothing to do with being an a**hole or wanting to give anyone a bad reputation - I feel I must emphasise this.
Marinus >> Thank you for these details! I'll have to pull a recently restored, original crank apart and start over, but rather that than have it explode after 10mins.
All else being equal, I am getting to the conclusion that the crank matches my friend's criteria for rpm and build-quality, 'as is', and my mate agrees.
Worst case scenario means changing the rod at some point in the future.
I really appreciate everyones' time and input.
/Jesper, DK.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Mij is dat alleen nog nooit overkomen 0.25 tot 0.35 speling is meer dan genoeg , en als je axiaal schijven gebruikt waar meestal putjes inzitten waar de olie in blijft hangen loopt de krukas met deze speling zeker niet kapot , ik heb met 28,6 pk gereden maar mijn krukas nooit kapot gereden wel het top lager .marinus schreef:In een flink getund blok is 0,25 veel te weinig, dat loopt zeker stuk.
Het minimum is 0.60, echter de hier gegeven waarden zijn te gek.
Tussen 0.60 en 0.70 is het beste, bij een zwaar belast bigend moet makkelijk en veel olie bij kunnen.
Verder is het wel lekker als bigendlager kan gaan staan waar het zelf wil. (de lichts lopende plaats.)
Een rol speelt hier bij natuurlijk ook de dwars speling van de krukas en de dwars speling van het koppeling huis, recht vertand is voor tuning eigenlijk de enige goed optie.
Groet,
Marinus
Ik wil met 15000 tot 17000 RPM zeker niet rijden met een speling van meer dan 1.0 m/m
Johan
- Bijlagen
-
- samarin toplager defect.jpg (39.67 KiB) 8944 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lazy rider op 11 mar 2014, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Diverse meningen Diverse mensen die er best wat van af weten.
De tolerantie die johan en Claus noemt gebruikte Kreidler bij de standaard brommer en RS
De tolerantie die Marinus noemt gebruikte Kreidler in de racerij.
Misschien zijn door betere olie en betere Drijfstangsets de toleranties wel achterhaald (ook bij andere nieuwere merken).
Ik zelf ben van mening; Zijdelingse speling, Erg belangrijk!lekker ruim in elkaar zetten (maar niet Te ruim) ,dit geld trouwens voor het hele blok.
Plaatjes naast het bigend.. Leuk.. om het evt "vreten" van Drijfstang>krukwang te voorkomen en je krukwang te sparen. Plaatjes zijn simpel te vervangen. En misschien wat minder warmteontwikkeling maar dat krijg je pas als de toleranties te klein zijn of de smering niet toereikend is.
Dat de plaatjes zorgen voor een betere oliesmering van het bigend; Niet mee eens. Olie die in de evt aanwezige putjes in de plaatjes gaat zitten komt niet bij het Bigend.
Ook is het niet zo dat de plaatjes of de krukwang de Drijfstang op zijn plaats moet houden.
Bij montage van zuiger > cilinder dient een Drijfstang netjes in het midden te worden gezet en als alles goed uitgelijnd is blijft ie dat ook staan. Maar een Kreidler is een simpel ouderwets brommertje/serieproduct dus de vraag is of dat de lijnboringen en uitlijningen wel 100 procent goed zijn. Daar zullen best wel verschillen in zitten en door die verschillen kan een blok meer of minder vermogen leveren. Merk je bij een brommer niets van.. Bij een racer wel!
Tot zover..
,Erik
De tolerantie die johan en Claus noemt gebruikte Kreidler bij de standaard brommer en RS
De tolerantie die Marinus noemt gebruikte Kreidler in de racerij.
Misschien zijn door betere olie en betere Drijfstangsets de toleranties wel achterhaald (ook bij andere nieuwere merken).
Ik zelf ben van mening; Zijdelingse speling, Erg belangrijk!lekker ruim in elkaar zetten (maar niet Te ruim) ,dit geld trouwens voor het hele blok.
Plaatjes naast het bigend.. Leuk.. om het evt "vreten" van Drijfstang>krukwang te voorkomen en je krukwang te sparen. Plaatjes zijn simpel te vervangen. En misschien wat minder warmteontwikkeling maar dat krijg je pas als de toleranties te klein zijn of de smering niet toereikend is.
Dat de plaatjes zorgen voor een betere oliesmering van het bigend; Niet mee eens. Olie die in de evt aanwezige putjes in de plaatjes gaat zitten komt niet bij het Bigend.
Ook is het niet zo dat de plaatjes of de krukwang de Drijfstang op zijn plaats moet houden.
Bij montage van zuiger > cilinder dient een Drijfstang netjes in het midden te worden gezet en als alles goed uitgelijnd is blijft ie dat ook staan. Maar een Kreidler is een simpel ouderwets brommertje/serieproduct dus de vraag is of dat de lijnboringen en uitlijningen wel 100 procent goed zijn. Daar zullen best wel verschillen in zitten en door die verschillen kan een blok meer of minder vermogen leveren. Merk je bij een brommer niets van.. Bij een racer wel!
Tot zover..
,Erik
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
D'oh!
The rust spots are only present on the crank webs were nothing has been touched by a lathe. My mistake!
The rust spots are only present on the crank webs were nothing has been touched by a lathe. My mistake!
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Ik heb niets gezegd over dat de axiaal schijven het big end beter zouden smeren , maar het zorgt er wel voor dat er voldoende olie aanwezig is op die plek zodat het vreten wordt voorkomen .erik de l schreef:Diverse meningen Diverse mensen die er best wat van af weten.
De tolerantie die johan en Claus noemt gebruikte Kreidler bij de standaard brommer en RS
De tolerantie die Marinus noemt gebruikte Kreidler in de racerij.
Misschien zijn door betere olie en betere Drijfstangsets de toleranties wel achterhaald (ook bij andere nieuwere merken).
Ik zelf ben van mening; Zijdelingse speling, Erg belangrijk!lekker ruim in elkaar zetten (maar niet Te ruim) ,dit geld trouwens voor het hele blok.
Plaatjes naast het bigend.. Leuk.. om het evt "vreten" van Drijfstang>krukwang te voorkomen en je krukwang te sparen. Plaatjes zijn simpel te vervangen. En misschien wat minder warmteontwikkeling maar dat krijg je pas als de toleranties te klein zijn of de smering niet toereikend is.
Dat de plaatjes zorgen voor een betere oliesmering van het bigend; Niet mee eens. Olie die in de evt aanwezige putjes in de plaatjes gaat zitten komt niet bij het Bigend.
Ook is het niet zo dat de plaatjes of de krukwang de Drijfstang op zijn plaats moet houden.
Bij montage van zuiger > cilinder dient een Drijfstang netjes in het midden te worden gezet en als alles goed uitgelijnd is blijft ie dat ook staan. Maar een Kreidler is een simpel ouderwets brommertje/serieproduct dus de vraag is of dat de lijnboringen en uitlijningen wel 100 procent goed zijn. Daar zullen best wel verschillen in zitten en door die verschillen kan een blok meer of minder vermogen leveren. Merk je bij een brommer niets van.. Bij een racer wel!
Tot zover..
,Erik
De smering van het big-end lager is mede afhankelijk van de sleuf die in de drijfstang zit in het grote oog van de drijfstang waar het big end lager in zit en niet alleen door de zijdelingse speling , en de smering van het big-end wordt mede bepaald door de spoeling .
Dus niet alleen door de zijdelingse speling .
johan
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Als je de juiste drijfstang toepast en de spoeling op het big-end is in orde , zal een krukas met axiaal schijven en een zijdelingse speling 0.25-0.35 m/m niet kapot lopen .erik de l schreef:Johan,
Ben ik met je eens.
,Erik
We gaan er wel van uit dat je een goede 2 takt meng olie gebruikt .
Johan
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Johan,lazy rider schreef:Als je de juiste drijfstang toepast en de spoeling op het big-end is in orde , zal een krukas met axiaal schijven en een zijdelingse speling 0.25-0.35 m/m niet kapot lopen .erik de l schreef:Johan,
Ben ik met je eens.
,Erik
We gaan er wel van uit dat je een goede 2 takt meng olie gebruikt .
Johan
Hoe kan de spoeling op het bigend wel of niet goed zijn??
,Erik
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Maar zo als zo vaak hebben we allemaal de klok horen luiden .............
Nu we het toch over deze materie hebben er zijn nog meerderen dingen die bepalen hoeveel smering je op het big end krijgt .
Het model van de drijfstang is ook zeer belangrijk , is deze stomp en rechthoekig zal de olie eerder weggeslagen worden , maar is deze ovaal gemaakt en wat scherper zal de olie langs de drijfstang naar het big end toelopen .
De axiaal speling van het big end bepaald niet alleen de stand van de drijfstang , de axiaal speling van het pistonpen lager in de zuiger bepaald mede hoe de drijfstang zich zal gedragen .
Als de axiaal speling van het pistonpen lager maar 0.3 m/m in de zuiger is en de speling van het big- end is 1.0 m/m kunnen de axiaal krachten die op de drijfstang komen bij hogere belasting het top en big - end lager mooi om zeep helpen .
Johan
Nu we het toch over deze materie hebben er zijn nog meerderen dingen die bepalen hoeveel smering je op het big end krijgt .
Het model van de drijfstang is ook zeer belangrijk , is deze stomp en rechthoekig zal de olie eerder weggeslagen worden , maar is deze ovaal gemaakt en wat scherper zal de olie langs de drijfstang naar het big end toelopen .
De axiaal speling van het big end bepaald niet alleen de stand van de drijfstang , de axiaal speling van het pistonpen lager in de zuiger bepaald mede hoe de drijfstang zich zal gedragen .
Als de axiaal speling van het pistonpen lager maar 0.3 m/m in de zuiger is en de speling van het big- end is 1.0 m/m kunnen de axiaal krachten die op de drijfstang komen bij hogere belasting het top en big - end lager mooi om zeep helpen .
Johan
Laatst gewijzigd door lazy rider op 11 mar 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Mijn Kiessler slag 44 heeft 0,95mm zijdelingse speling bij het bigend. Voor montage zou ik de wangen nog wat naar elkaar toe persen en de uitlijning controleren.
De smeergaatjes in het bovenste drijfstangoog/smallend hebben een voelbaar braampje aan de binnenzijde van het oog. Even weghalen dus voor montage.
,Erik
De smeergaatjes in het bovenste drijfstangoog/smallend hebben een voelbaar braampje aan de binnenzijde van het oog. Even weghalen dus voor montage.
,Erik
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
erik de l schreef:Johan,lazy rider schreef:Als je de juiste drijfstang toepast en de spoeling op het big-end is in orde , zal een krukas met axiaal schijven en een zijdelingse speling 0.25-0.35 m/m niet kapot lopen .erik de l schreef:Johan,
Ben ik met je eens.
,Erik
We gaan er wel van uit dat je een goede 2 takt meng olie gebruikt .
Johan
Hoe kan de spoeling op het bigend wel of niet goed zijn??
,Erik
Roterend is nu niet echt een spoeling die op de krukas is gericht meer onder de zuiger , heb je een membraan inlaat op het blok spoel je veel meer tussen de krukwangen dus zal er ook meer olie bij het big - end komen .
Johan
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
lazy rider schreef:Maar zo als zo vaak hebben we allemaal de klok horen luiden .............
Nu we het toch over deze materie hebben er zijn nog meerderen dingen die bepalen hoeveel smering je op het big end krijgt .
Het model van de drijfstang is ook zeer belangrijk , is deze stomp en rechthoekig zal de olie in weggeslagen worden , maar is deze ovaal gemaakt en wat scherper zal de olie langs de drijfstang naar het big end toelopen .
De axiaal speling van het big end bepaald niet alleen de stand van de drijfstang , de axiaal speling van het pistonpen lager in de zuiger bepaald mede hoe de drijfstang zich zal gedragen .
Als de axiaal speling van het pistonpen lager maar 0.3 m/m in de zuiger is en de speling van het big- end is 1.0 m/m kunnen de axiaal krachten die op de drijfstang komen bij hogere belasting het top en big - end lager mooi om zeep helpen .
Daar heb je een punt..
Een vriend van mij is een Boring 48 aan het bouwen , roterend 6bak indirect voor een Eitank..
Hij merkte vd week tegen mij op dat theoretisch het pistonpenlager voor meer dan de helft uit het smallendoog zou kunnen lopen.......
Johan
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Hier onder diversen foto's van diversen drijfstangen waar ook duidelijk de grote van de smeer groeven van het Big-end te zien zijn .
De Rito heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en is netjes glad afgewerkt , nadeel er worden geen axiaal schijven toegepast en heeft geen zilverkooi lager.
De Samarin drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , nadeel is wat ruw afgewerkt
De Barikit drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , nadeel is wat rechthoekig .
De malossi drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , deze is wat slanker van vorm en gladder afwerkt .
De Standaard kreidler drijfstang heeft alleen aan de onderzijde een te kleine smeergroef , nadeel er worden geen axiaal schijven toegepast en is vrij hoekig van vorm.
Johan
De Rito heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en is netjes glad afgewerkt , nadeel er worden geen axiaal schijven toegepast en heeft geen zilverkooi lager.
De Samarin drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , nadeel is wat ruw afgewerkt
De Barikit drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , nadeel is wat rechthoekig .
De malossi drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , deze is wat slanker van vorm en gladder afwerkt .
De Standaard kreidler drijfstang heeft alleen aan de onderzijde een te kleine smeergroef , nadeel er worden geen axiaal schijven toegepast en is vrij hoekig van vorm.
Johan
- Bijlagen
-
- Rito drijfstang.JPG (62.8 KiB) 8847 keer bekeken
-
- Samarin drijfstang.JPG (129.67 KiB) 8847 keer bekeken
-
- Barikit drijfstang.JPG (112.96 KiB) 8847 keer bekeken
-
- Malossi drijfstang.JPG (139.18 KiB) 8847 keer bekeken
-
- Kreidler standaard drijfstang.JPG (125.93 KiB) 8847 keer bekeken
-
- kreidler krukas 3V.JPG (78.96 KiB) 8847 keer bekeken
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Is more/less/same sideways play needed when no 'cooling discs' are fitted?
I have an original crank fitted with a Rito conrod, but the distance is only 0,1mm.
I beleive it should be ok for an RMC, but for a slightly tuned RS it should have a little more, i.e. the earlier stated ~0,3mm?
I have an original crank fitted with a Rito conrod, but the distance is only 0,1mm.
I beleive it should be ok for an RMC, but for a slightly tuned RS it should have a little more, i.e. the earlier stated ~0,3mm?
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Zonder axiaal schijven is het zeker aan te bevelen om een speling te houden van 0.25-0.35 m/m .
Het nadeel hiervan is dat het staal van de drijfstang tegen het staal van de kruk wang loopt dus wat speling is alleen maar beter .
Zodat er wat olie tussen kan komen .
Het staal tegen staal zorgt er voor dat het big-end lager erg warm wordt en zelf blauw kan lopen ,op de plaats waar de drijfstang tegen de krukwangen aan komen wordt ook helemaal blauw en keihard .
Daarom gebruikt ik altijd axiaal schijven als ik een krukas reviseer , het nadeel is dat je wel de krukwangen iets moet afdraaien .
En die zijn meestal keihard geworden , dus je hebt wel een stevige draaibank en de juiste beitels nodig .
johan
Het nadeel hiervan is dat het staal van de drijfstang tegen het staal van de kruk wang loopt dus wat speling is alleen maar beter .
Zodat er wat olie tussen kan komen .
Het staal tegen staal zorgt er voor dat het big-end lager erg warm wordt en zelf blauw kan lopen ,op de plaats waar de drijfstang tegen de krukwangen aan komen wordt ook helemaal blauw en keihard .
Daarom gebruikt ik altijd axiaal schijven als ik een krukas reviseer , het nadeel is dat je wel de krukwangen iets moet afdraaien .
En die zijn meestal keihard geworden , dus je hebt wel een stevige draaibank en de juiste beitels nodig .
johan
- erik de l
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
- Locatie: mvhl
- Gegeven waarderingen: 32 keren
- Ontvangen waarderingen: 22 keren
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Kijk dat is mooie info!
Ik gebruik altijd Rito, De malossie moeten ze maar eens snel in pen 14 gaan maken! Die bigend pen schijn t nl ook iets overmaats te zijn, Erg mooie stang ......
<Erik
Ik gebruik altijd Rito, De malossie moeten ze maar eens snel in pen 14 gaan maken! Die bigend pen schijn t nl ook iets overmaats te zijn, Erg mooie stang ......
<Erik
- kreidlerbas
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
- Locatie: Denmark
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
I thought so, yet I have run into claims that Kreidler aimed for 0,1-0,2mm.
I clearly see the logic in eliminating direct contact between the conrod and crank webs using axial washers and thereby reducing friction.
The original crank still has room to increase axial play, and I will consider finding use for it in a 1HP 3-speed engine.
The Kiesler will be pulled apart and repressed with either thicker axial washers or perhaps a new Rito rod, as well.
I am getting to a point where restoring original cranks and fitting axial washers is the preferred way to go. The complete Rito cranks seem ok, but two of my friends have experienced axles breaking at the threads when pulling the flywheel off, and I feel the Rito causes more vibration than both the original and even the Top Racing cranks.
Therefore modified, original cranks or properly balanced cranks will be used in the future, once my new Rito is worn out.
There is no money saved in the long run, using the cheaper alternatives and I'll gladly pay a bit extra to gain noticably better ride comfort.
I clearly see the logic in eliminating direct contact between the conrod and crank webs using axial washers and thereby reducing friction.
The original crank still has room to increase axial play, and I will consider finding use for it in a 1HP 3-speed engine.
The Kiesler will be pulled apart and repressed with either thicker axial washers or perhaps a new Rito rod, as well.
I am getting to a point where restoring original cranks and fitting axial washers is the preferred way to go. The complete Rito cranks seem ok, but two of my friends have experienced axles breaking at the threads when pulling the flywheel off, and I feel the Rito causes more vibration than both the original and even the Top Racing cranks.
Therefore modified, original cranks or properly balanced cranks will be used in the future, once my new Rito is worn out.
There is no money saved in the long run, using the cheaper alternatives and I'll gladly pay a bit extra to gain noticably better ride comfort.
- lazy rider
- Berichten: 3329
- Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
- Locatie: Scharendijke
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm
Ik zou de Rito wel met axiaal schijven monteren en deze drijfstang heeft geen zilverkooi lager .erik de l schreef:Kijk dat is mooie info!
Ik gebruik altijd Rito, De malossie moeten ze maar eens snel in pen 14 gaan maken! Die bigend pen schijn t nl ook iets overmaats te zijn, Erg mooie stang ......
<Erik
De getoonde drijfstangen zijn allemaal zeer goed te noemen , met wat na bewerking zijn het top drijfstangen .
De topracing drijfstang was ik nog even vergeten
Van de Topracing drijfstang is het smallend oog wat lomp te noemen , voor de rest een goede drijfstang met axiaal schijven .
Johan
- Bijlagen
-
- Topraing drijfstang.JPG (130.12 KiB) 8784 keer bekeken