Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#1 Bericht door kreidlerbas » 08 mar 2014, 21:59

Received my new Kiesler crankshaft today for a friend's project engine and I'm not sure what to think. All inputs are welcome!
DSCN1885_800x600.jpg
DSCN1885_800x600.jpg (108.4 KiB) 9590 keer bekeken
DSCN1884_800x600.jpg
DSCN1884_800x600.jpg (103.49 KiB) 9590 keer bekeken
Isn't a total of 1,45mm play a bit excessive? :|

DSCN1888_800x600.jpg
DSCN1888_800x600.jpg (107.48 KiB) 9590 keer bekeken
Rust pitting on a new crank shaft, or are my eyes playing tricks? :oops:

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#2 Bericht door lazy rider » 08 mar 2014, 22:03

0.25 m/m clearance is sufficient

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#3 Bericht door kreidlerbas » 08 mar 2014, 22:22

lazy rider schreef:0.25 m/m clearance is sufficient
"Sufficient" as in 1,45mm is much too much? :( What would be the consequences of using it 'as is' for an engine pulling no more than 11.000rpm?

Basically I'm caught between returning it to the seller or having it pressed another 1,2mm closer together and realigning the crank webs. Neither is impossible, of course.

Am I unreasonable when having a feeling of dissatisfaction, having paid €179 for this crank shaft?


Edit:

I am not trying to give anyone a bad name which is why I haven't mentioned the seller's name. I am trying to find out what is wrong and right. :)

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#4 Bericht door LVS » 08 mar 2014, 22:30

i think all the chranks are so made .

i have all so a kiesler ,wiht the same space .

##

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#5 Bericht door kreidlerbas » 08 mar 2014, 22:47

LVS schreef:i think all the chranks are so made .

i have all so a kiesler ,wiht the same space .

##
So, 'fit and forget'?

As it is for a friend's engine I don't want to risk any unnecessary damage.

Had it been for my own engine I would flip a coin to decide whether to re-fit the conrod with bigger washers or just fit it with no changes to learn what happens. But when I do work for others it's another deal.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#6 Bericht door LVS » 09 mar 2014, 12:40

by 2 x rings bij emot .

its 0,5 mm x 2 = space 1 mm narrower

space = is then 0,45....0,4 mm .......... its good.

http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=229

##

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#7 Bericht door marinus » 09 mar 2014, 15:25

In een flink getund blok is 0,25 veel te weinig, dat loopt zeker stuk.

Het minimum is 0.60, echter de hier gegeven waarden zijn te gek.
Tussen 0.60 en 0.70 is het beste, bij een zwaar belast bigend moet makkelijk en veel olie bij kunnen.
Verder is het wel lekker als bigendlager kan gaan staan waar het zelf wil. (de lichts lopende plaats.)

Een rol speelt hier bij natuurlijk ook de dwars speling van de krukas en de dwars speling van het koppeling huis, recht vertand is voor tuning eigenlijk de enige goed optie.

Groet,

Marinus

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#8 Bericht door kreidlerbas » 09 mar 2014, 16:11

LVS schreef:by 2 x rings bij emot .

its 0,5 mm x 2 = space 1 mm narrower

space = is then 0,45....0,4 mm .......... its good.

http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=229

##
Thank you. I will keep this in mind. In the end it is the owner of this crank shaft who will have to decide what to do.


Apparently, it is normal for the Kiesler crank to have this amount of play. From others I have heard of no problems with this detail!

The bottom end pind shows no sign of rust, but I was still surprised to find rust on the crank webs on a new item. The semi-polished conrod is a detail which makes me suspicious as I'm then caught between "is this tuning" or "is this an attempt to hide something".


I am in some cases a perfectionist which in return has made me sort of a pessismist.
This topic was started to find out what is right and wrong, so my question regarding me being 'unreasonable' is 100% honest, referring to me and only me. It has nothing to do with being an a**hole or wanting to give anyone a bad reputation - I feel I must emphasise this.


Marinus >> Thank you for these details! I'll have to pull a recently restored, original crank apart and start over, but rather that than have it explode after 10mins.


All else being equal, I am getting to the conclusion that the crank matches my friend's criteria for rpm and build-quality, 'as is', and my mate agrees.
Worst case scenario means changing the rod at some point in the future.


I really appreciate everyones' time and input. [-o< :clap


/Jesper, DK.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#9 Bericht door lazy rider » 09 mar 2014, 18:18

marinus schreef:In een flink getund blok is 0,25 veel te weinig, dat loopt zeker stuk.

Het minimum is 0.60, echter de hier gegeven waarden zijn te gek.
Tussen 0.60 en 0.70 is het beste, bij een zwaar belast bigend moet makkelijk en veel olie bij kunnen.
Verder is het wel lekker als bigendlager kan gaan staan waar het zelf wil. (de lichts lopende plaats.)

Een rol speelt hier bij natuurlijk ook de dwars speling van de krukas en de dwars speling van het koppeling huis, recht vertand is voor tuning eigenlijk de enige goed optie.

Groet,

Marinus
Mij is dat alleen nog nooit overkomen 0.25 tot 0.35 speling is meer dan genoeg , en als je axiaal schijven gebruikt waar meestal putjes inzitten waar de olie in blijft hangen loopt de krukas met deze speling zeker niet kapot , ik heb met 28,6 pk gereden maar mijn krukas nooit kapot gereden wel het top lager .
Ik wil met 15000 tot 17000 RPM zeker niet rijden met een speling van meer dan 1.0 m/m #-o


Johan
Bijlagen
samarin toplager defect.jpg
samarin toplager defect.jpg (39.67 KiB) 8944 keer bekeken
Laatst gewijzigd door lazy rider op 11 mar 2014, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#10 Bericht door erik de l » 10 mar 2014, 09:17

Diverse meningen Diverse mensen die er best wat van af weten.
De tolerantie die johan en Claus noemt gebruikte Kreidler bij de standaard brommer en RS
De tolerantie die Marinus noemt gebruikte Kreidler in de racerij.
Misschien zijn door betere olie en betere Drijfstangsets de toleranties wel achterhaald (ook bij andere nieuwere merken).
Ik zelf ben van mening; Zijdelingse speling, Erg belangrijk!lekker ruim in elkaar zetten (maar niet Te ruim) ,dit geld trouwens voor het hele blok.
Plaatjes naast het bigend.. Leuk.. om het evt "vreten" van Drijfstang>krukwang te voorkomen en je krukwang te sparen. Plaatjes zijn simpel te vervangen. En misschien wat minder warmteontwikkeling maar dat krijg je pas als de toleranties te klein zijn of de smering niet toereikend is.
Dat de plaatjes zorgen voor een betere oliesmering van het bigend; Niet mee eens. Olie die in de evt aanwezige putjes in de plaatjes gaat zitten komt niet bij het Bigend.
Ook is het niet zo dat de plaatjes of de krukwang de Drijfstang op zijn plaats moet houden.
Bij montage van zuiger > cilinder dient een Drijfstang netjes in het midden te worden gezet en als alles goed uitgelijnd is blijft ie dat ook staan. Maar een Kreidler is een simpel ouderwets brommertje/serieproduct dus de vraag is of dat de lijnboringen en uitlijningen wel 100 procent goed zijn. Daar zullen best wel verschillen in zitten en door die verschillen kan een blok meer of minder vermogen leveren. Merk je bij een brommer niets van.. Bij een racer wel!
Tot zover..

,Erik

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#11 Bericht door kreidlerbas » 10 mar 2014, 12:04

D'oh!

The rust spots are only present on the crank webs were nothing has been touched by a lathe. My mistake! :oops: #-o

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#12 Bericht door lazy rider » 10 mar 2014, 19:13

erik de l schreef:Diverse meningen Diverse mensen die er best wat van af weten.
De tolerantie die johan en Claus noemt gebruikte Kreidler bij de standaard brommer en RS
De tolerantie die Marinus noemt gebruikte Kreidler in de racerij.
Misschien zijn door betere olie en betere Drijfstangsets de toleranties wel achterhaald (ook bij andere nieuwere merken).
Ik zelf ben van mening; Zijdelingse speling, Erg belangrijk!lekker ruim in elkaar zetten (maar niet Te ruim) ,dit geld trouwens voor het hele blok.
Plaatjes naast het bigend.. Leuk.. om het evt "vreten" van Drijfstang>krukwang te voorkomen en je krukwang te sparen. Plaatjes zijn simpel te vervangen. En misschien wat minder warmteontwikkeling maar dat krijg je pas als de toleranties te klein zijn of de smering niet toereikend is.
Dat de plaatjes zorgen voor een betere oliesmering van het bigend; Niet mee eens. Olie die in de evt aanwezige putjes in de plaatjes gaat zitten komt niet bij het Bigend.
Ook is het niet zo dat de plaatjes of de krukwang de Drijfstang op zijn plaats moet houden.
Bij montage van zuiger > cilinder dient een Drijfstang netjes in het midden te worden gezet en als alles goed uitgelijnd is blijft ie dat ook staan. Maar een Kreidler is een simpel ouderwets brommertje/serieproduct dus de vraag is of dat de lijnboringen en uitlijningen wel 100 procent goed zijn. Daar zullen best wel verschillen in zitten en door die verschillen kan een blok meer of minder vermogen leveren. Merk je bij een brommer niets van.. Bij een racer wel!
Tot zover..

,Erik
Ik heb niets gezegd over dat de axiaal schijven het big end beter zouden smeren , maar het zorgt er wel voor dat er voldoende olie aanwezig is op die plek zodat het vreten wordt voorkomen .
De smering van het big-end lager is mede afhankelijk van de sleuf die in de drijfstang zit in het grote oog van de drijfstang waar het big end lager in zit en niet alleen door de zijdelingse speling , en de smering van het big-end wordt mede bepaald door de spoeling .
Dus niet alleen door de zijdelingse speling .

johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#13 Bericht door erik de l » 10 mar 2014, 19:55

Johan,

Ben ik met je eens.

,Erik

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#14 Bericht door lazy rider » 10 mar 2014, 23:10

erik de l schreef:Johan,

Ben ik met je eens.

,Erik
Als je de juiste drijfstang toepast en de spoeling op het big-end is in orde , zal een krukas met axiaal schijven en een zijdelingse speling 0.25-0.35 m/m niet kapot lopen .
We gaan er wel van uit dat je een goede 2 takt meng olie gebruikt .

Johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#15 Bericht door erik de l » 11 mar 2014, 09:42

lazy rider schreef:
erik de l schreef:Johan,

Ben ik met je eens.

,Erik
Als je de juiste drijfstang toepast en de spoeling op het big-end is in orde , zal een krukas met axiaal schijven en een zijdelingse speling 0.25-0.35 m/m niet kapot lopen .
We gaan er wel van uit dat je een goede 2 takt meng olie gebruikt .

Johan
Johan,

Hoe kan de spoeling op het bigend wel of niet goed zijn??

,Erik

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#16 Bericht door lazy rider » 11 mar 2014, 09:44

Maar zo als zo vaak hebben we allemaal de klok horen luiden .............

Nu we het toch over deze materie hebben er zijn nog meerderen dingen die bepalen hoeveel smering je op het big end krijgt .

Het model van de drijfstang is ook zeer belangrijk , is deze stomp en rechthoekig zal de olie eerder weggeslagen worden , maar is deze ovaal gemaakt en wat scherper zal de olie langs de drijfstang naar het big end toelopen .

De axiaal speling van het big end bepaald niet alleen de stand van de drijfstang , de axiaal speling van het pistonpen lager in de zuiger bepaald mede hoe de drijfstang zich zal gedragen .
Als de axiaal speling van het pistonpen lager maar 0.3 m/m in de zuiger is en de speling van het big- end is 1.0 m/m kunnen de axiaal krachten die op de drijfstang komen bij hogere belasting het top en big - end lager mooi om zeep helpen .


Johan
Laatst gewijzigd door lazy rider op 11 mar 2014, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#17 Bericht door erik de l » 11 mar 2014, 09:48

Mijn Kiessler slag 44 heeft 0,95mm zijdelingse speling bij het bigend. Voor montage zou ik de wangen nog wat naar elkaar toe persen en de uitlijning controleren.
De smeergaatjes in het bovenste drijfstangoog/smallend hebben een voelbaar braampje aan de binnenzijde van het oog. Even weghalen dus voor montage.

,Erik

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#18 Bericht door lazy rider » 11 mar 2014, 09:51

erik de l schreef:
lazy rider schreef:
erik de l schreef:Johan,

Ben ik met je eens.

,Erik
Als je de juiste drijfstang toepast en de spoeling op het big-end is in orde , zal een krukas met axiaal schijven en een zijdelingse speling 0.25-0.35 m/m niet kapot lopen .
We gaan er wel van uit dat je een goede 2 takt meng olie gebruikt .

Johan
Johan,

Hoe kan de spoeling op het bigend wel of niet goed zijn??

,Erik

Roterend is nu niet echt een spoeling die op de krukas is gericht meer onder de zuiger , heb je een membraan inlaat op het blok spoel je veel meer tussen de krukwangen dus zal er ook meer olie bij het big - end komen .

Johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#19 Bericht door erik de l » 11 mar 2014, 09:53

lazy rider schreef:Maar zo als zo vaak hebben we allemaal de klok horen luiden .............

Nu we het toch over deze materie hebben er zijn nog meerderen dingen die bepalen hoeveel smering je op het big end krijgt .

Het model van de drijfstang is ook zeer belangrijk , is deze stomp en rechthoekig zal de olie in weggeslagen worden , maar is deze ovaal gemaakt en wat scherper zal de olie langs de drijfstang naar het big end toelopen .

De axiaal speling van het big end bepaald niet alleen de stand van de drijfstang , de axiaal speling van het pistonpen lager in de zuiger bepaald mede hoe de drijfstang zich zal gedragen .
Als de axiaal speling van het pistonpen lager maar 0.3 m/m in de zuiger is en de speling van het big- end is 1.0 m/m kunnen de axiaal krachten die op de drijfstang komen bij hogere belasting het top en big - end lager mooi om zeep helpen .

Daar heb je een punt..

Een vriend van mij is een Boring 48 aan het bouwen , roterend 6bak indirect voor een Eitank..
Hij merkte vd week tegen mij op dat theoretisch het pistonpenlager voor meer dan de helft uit het smallendoog zou kunnen lopen.......


Johan

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#20 Bericht door lazy rider » 12 mar 2014, 21:54

Hier onder diversen foto's van diversen drijfstangen waar ook duidelijk de grote van de smeer groeven van het Big-end te zien zijn .

De Rito heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en is netjes glad afgewerkt , nadeel er worden geen axiaal schijven toegepast en heeft geen zilverkooi lager.
De Samarin drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , nadeel is wat ruw afgewerkt
De Barikit drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , nadeel is wat rechthoekig .
De malossi drijfstang heeft aan beide zijde een mooie smeergroef en wordt geleverd met axiaal schijven , deze is wat slanker van vorm en gladder afwerkt .
De Standaard kreidler drijfstang heeft alleen aan de onderzijde een te kleine smeergroef , nadeel er worden geen axiaal schijven toegepast en is vrij hoekig van vorm.


Johan
Bijlagen
Rito drijfstang.JPG
Rito drijfstang.JPG (62.8 KiB) 8847 keer bekeken
Samarin drijfstang.JPG
Samarin drijfstang.JPG (129.67 KiB) 8847 keer bekeken
Barikit drijfstang.JPG
Barikit drijfstang.JPG (112.96 KiB) 8847 keer bekeken
Malossi drijfstang.JPG
Malossi drijfstang.JPG (139.18 KiB) 8847 keer bekeken
Kreidler standaard drijfstang.JPG
Kreidler standaard drijfstang.JPG (125.93 KiB) 8847 keer bekeken
kreidler krukas 3V.JPG
kreidler krukas 3V.JPG (78.96 KiB) 8847 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#21 Bericht door kreidlerbas » 12 mar 2014, 23:10

Is more/less/same sideways play needed when no 'cooling discs' are fitted?

I have an original crank fitted with a Rito conrod, but the distance is only 0,1mm.

I beleive it should be ok for an RMC, but for a slightly tuned RS it should have a little more, i.e. the earlier stated ~0,3mm?

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#22 Bericht door lazy rider » 13 mar 2014, 07:51

Zonder axiaal schijven is het zeker aan te bevelen om een speling te houden van 0.25-0.35 m/m .
Het nadeel hiervan is dat het staal van de drijfstang tegen het staal van de kruk wang loopt dus wat speling is alleen maar beter .
Zodat er wat olie tussen kan komen .
Het staal tegen staal zorgt er voor dat het big-end lager erg warm wordt en zelf blauw kan lopen ,op de plaats waar de drijfstang tegen de krukwangen aan komen wordt ook helemaal blauw en keihard .

Daarom gebruikt ik altijd axiaal schijven als ik een krukas reviseer , het nadeel is dat je wel de krukwangen iets moet afdraaien .
En die zijn meestal keihard geworden , dus je hebt wel een stevige draaibank en de juiste beitels nodig .


johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#23 Bericht door erik de l » 13 mar 2014, 09:26

Kijk dat is mooie info!
Ik gebruik altijd Rito, De malossie moeten ze maar eens snel in pen 14 gaan maken! Die bigend pen schijn t nl ook iets overmaats te zijn, Erg mooie stang ......

<Erik

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#24 Bericht door kreidlerbas » 13 mar 2014, 09:30

I thought so, yet I have run into claims that Kreidler aimed for 0,1-0,2mm.

I clearly see the logic in eliminating direct contact between the conrod and crank webs using axial washers and thereby reducing friction.

The original crank still has room to increase axial play, and I will consider finding use for it in a 1HP 3-speed engine.

The Kiesler will be pulled apart and repressed with either thicker axial washers or perhaps a new Rito rod, as well.


I am getting to a point where restoring original cranks and fitting axial washers is the preferred way to go. The complete Rito cranks seem ok, but two of my friends have experienced axles breaking at the threads when pulling the flywheel off, and I feel the Rito causes more vibration than both the original and even the Top Racing cranks.
Therefore modified, original cranks or properly balanced cranks will be used in the future, once my new Rito is worn out.

There is no money saved in the long run, using the cheaper alternatives and I'll gladly pay a bit extra to gain noticably better ride comfort.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Conrod play / tolerance, Kiesler 44mm

#25 Bericht door lazy rider » 13 mar 2014, 10:31

erik de l schreef:Kijk dat is mooie info!
Ik gebruik altijd Rito, De malossie moeten ze maar eens snel in pen 14 gaan maken! Die bigend pen schijn t nl ook iets overmaats te zijn, Erg mooie stang ......

<Erik
Ik zou de Rito wel met axiaal schijven monteren en deze drijfstang heeft geen zilverkooi lager .
De getoonde drijfstangen zijn allemaal zeer goed te noemen , met wat na bewerking zijn het top drijfstangen .
De topracing drijfstang was ik nog even vergeten
Van de Topracing drijfstang is het smallend oog wat lomp te noemen , voor de rest een goede drijfstang met axiaal schijven .

Johan
Bijlagen
Topraing drijfstang.JPG
Topraing drijfstang.JPG (130.12 KiB) 8784 keer bekeken

Plaats reactie