Hoge Bougie-sterfte

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Hoge Bougie-sterfte

#1 Bericht door christophe » 18 apr 2014, 11:55

Hallo allemaal,


De laatste tijd weer veel met mijn Kreidler gereden, echter hebben we er weer een nieuw probleem bij...
Een tijd terug had ik een berichtje geplaatst over een wat verschroeide spoel, dit kon verder geen kwaad dacht ik en ben ermee door gereden.
Totdat de achterlichten dus ermee stopten, uit de betreffende draad meet ik geen spanning meer....

Dat is nou niet zo'n probleem, maar nu beginnen de bougie's me steeds te overlijden.
Zodra ik een nieuwe monteer loopt het allemaal prima, en start prima met kickstart, echter na een tijdje ( 100 km ongeveer ) wil de brommer wel eens uitvallen, dan stoppen de bougievonkjes ermee, benzine genoeg. Vervolgens wel weer aan te rennen.

De keren dat ik hem daarna weer wil starten ( ook koud ) moet ik rennen, kicken lukt niet.

soms hoor je stationair dat hij slagen mist..

Van het weekend kan ik met een goede meter de weerstand van de spoelen doormeten, of zijn er andere verdachten voor dit fenomeen?

Massa is opnieuw aangelegd, maar bracht niks bij.




Gegevens:

10 Polige Bosch Elektronisch, ngk 8 en 9 getest


alvast hartelijk dank,


Christophe

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 apr 2014, 12:28

Probeer eens een Bosch

Enzo

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#3 Bericht door christophe » 18 apr 2014, 12:52

oke, dan heb ik een w3ac nodig als ik me niet vergis?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 apr 2014, 16:33

christophe schreef:oke, dan heb ik een w3ac nodig als ik me niet vergis?
Yep, die bougies zijn niet zo gevoelig als NGK.

Enzo

Jan van Leeuwen
Berichten: 569
Lid geworden op: 24 jun 2011, 20:12
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#5 Bericht door Jan van Leeuwen » 18 apr 2014, 17:53

Enzo-tvdzijden schreef:
christophe schreef:oke, dan heb ik een w3ac nodig als ik me niet vergis?
Yep, die bougies zijn niet zo gevoelig als NGK.

Enzo

:mrgreen: Probeer ook eens een B#Z bougie
Betere zijn er niet :!: :!:
Bijlagen
PF_20111106_145.JPG
PF_20111106_145.JPG (166.21 KiB) 8543 keer bekeken
PF_20111106_144.JPG
PF_20111106_144.JPG (37.84 KiB) 8546 keer bekeken
PF_20111106_144.JPG
PF_20111106_144.JPG (37.84 KiB) 8546 keer bekeken

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#6 Bericht door A.v.d.Els » 18 apr 2014, 19:30

en waar gaan we die vinden??????

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#7 Bericht door jamojamo » 18 apr 2014, 19:41

A.v.d.Els schreef:en waar gaan we die vinden??????
Die moet je opgraven #-o
iets aan de foto zegt me dat je deze alleen nog met een metaaldetector kunt vinden
Eric

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 apr 2014, 19:43

jamojamo schreef:
A.v.d.Els schreef:en waar gaan we die vinden??????
Die moet je opgraven #-o
iets aan de foto zegt me dat je deze alleen nog met een metaaldetector kunt vinden
Eric
Museum :wink:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#9 Bericht door jamojamo » 18 apr 2014, 19:52

christophe schreef:oke, dan heb ik een w3ac nodig als ik me niet vergis?
Ik ben eens toen m'n Kokusan nog redelijk vers was bij Henk3bakvoet geweest. Af en toe miste de ontsteking op volle toeren een klapje op die rit naar Henk toe (met een NGK warmtegraad 8). Uit de schatkist van Henk kwam een verse Bosch W260T1 tevoorschijn en daarmee heeft ie 't tot voor kort (maanden) perfekt gedaan. Omdat ik laatst op 't werk mijn kraantje open had laten staan was de RS verzopen en moest de reservebougie erin. Met deze nieuwe NGK warmtegraad 8 rijd ik ook naar tevredenheid dus zeg 't maar. De Bosch is nu de reservebougie maar als ik er één ging kopen zou ik wel eens een Brisk willen proberen

Succes,
Eric

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#10 Bericht door Henk 3bakvoet » 18 apr 2014, 21:46

Hoe deden we dat vroeger?

Graag een eerlijk antwoord.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#11 Bericht door Parlotti » 18 apr 2014, 22:17

Henk 3bakvoet schreef:Hoe deden we dat vroeger?

Graag een eerlijk antwoord.
Om heel eerlijk te zijn, gebruikte ik een oude bougie van de Ford Capri van mijn vader na een servicebeurt

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#12 Bericht door KJ » 19 apr 2014, 10:06

Henk 3bakvoet schreef:Hoe deden we dat vroeger?

Graag een eerlijk antwoord.

Altijd extra bougie's & een sleutel mee onderweg. :?
Veel ellende met Bosch gehad, daarna altijd NGK gebruikt zonder problemen. 8)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#13 Bericht door Caspar » 19 apr 2014, 10:09

KJ schreef:
Henk 3bakvoet schreef:Hoe deden we dat vroeger?

Graag een eerlijk antwoord.

Altijd extra bougie's & een sleutel mee onderweg. :?
Veel ellende met Bosch gehad, daarna altijd NGK gebruikt zonder problemen. 8)
Ik heb dezelfde ervaring.

Gebruikersavatar
mucke
Berichten: 662
Lid geworden op: 25 aug 2003, 15:40
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Hoge Bougie-sterfte

#14 Bericht door mucke » 19 apr 2014, 10:30

Parlotti schreef:
Henk 3bakvoet schreef:Hoe deden we dat vroeger?

Graag een eerlijk antwoord.
Om heel eerlijk te zijn, gebruikte ik een oude bougie van de Ford Capri van mijn vader na een servicebeurt
ik van mijn broer zijn oude B-Kadett

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#15 Bericht door kreidler844 » 19 apr 2014, 10:52

Vroeger gebruikte ik Champion omdat NGK eerder stuk ging, tegenwoordig is dat naar mijn mening andersom.
Ervaring is wel dat een lekkende krukaskeerring ook wel eens wil zorgen voor een kapotte bougie, wat je ook kunt proberen is een 5K bougiedop om de ontsteking een beetje te temmen. Een te koude bougie gaat ook eerder stuk.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#16 Bericht door Caspar » 19 apr 2014, 11:00

De beste bougie's die ik in mijn Kreidler heb gehad waren van AC-Delco.
We sleutelden veel bij een vriend van mij , daar hadden ze een garagebedrijf.
In een bak lagen die oude AC bougies , we zochten dan de beste er uit.
Geen benul van type of warmtegraad , maar ze bleven wel heel. Ook met een Zeta 45mm cililinder
Bijlagen
imagesM757WIJF.jpg
imagesM757WIJF.jpg (3.54 KiB) 8333 keer bekeken

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#17 Bericht door christophe » 19 apr 2014, 18:23

Wauw!, heel veel info en meningen over bougie's, leuk om te lezen!
Bij een brommerzaak wisten ze mij te vertellen dat ngk's wel eens stuk wilden zijn nadat hij was verzopen...
Nu heb ik laatste tijd met een ietwat vette stationaire afstelling rondgereden, maar hij valt soms gewoon compleet weg, ook als ik gas bijgeef...

krukaskeerring is droog,

nu nog op speurtocht naar nieuwe bougie's, hier in de omgeving alleen NGK te krijgen...:(

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#18 Bericht door kreidler844 » 19 apr 2014, 18:38

Dat de krukaskeerring droog is zegt niks over lekkage...

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#19 Bericht door bud » 19 apr 2014, 18:45

De afgebeelde BZ bougies zijn leuk, leuk voor een jaren 60 Volvo op loodhoudende benzine en een lage compressie, zwakke 12 volt punten ontsteking en hoog ohmige verdeelkap. In een moderne motor is na een 1000 tal ontsteekpulsen deze old school bougie hopeloos weggesmolten. Ik zou ze niet graag in een, bijvoorbeeld, MV augusta Brutale, willen tegenkomen vandaag de dag [-X .
Bijlagen
moderne NGK
moderne NGK
CR9EB MV augusta.jpg (10.59 KiB) 8272 keer bekeken

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#20 Bericht door bud » 19 apr 2014, 19:02

Geen benul van type of warmtegraad , maar ze bleven wel heel. Ook met een Zeta 45mm cililinder

Op school bij motorvoertuigen techniek, was er een bak met oude bougie's .Op de,inderdaad, 70cc Zeta was er een bougie die het voorbeeldig deed, kwam uit een Skoda, Lada. Sloytochr of zoiets stond erop.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#21 Bericht door Caspar » 19 apr 2014, 21:02

Als een bougie eenmaal verzopen is geweest wil hij inderdaad wel eens doorslaan , dan is het over.

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#22 Bericht door christophe » 19 apr 2014, 22:10

kreidler844 schreef:Dat de krukaskeerring droog is zegt niks over lekkage...
deze zijn ongeveer 1500 km geleden vervangen, en geen vettigheid in de ontsteking, kan ze evt voor de zekerheid vernieuwen, maar dan wordt dat eerder wanneer ik niks anders vind...



overigens, hij is ook wel een paar keer op vollast uitgevallen, dus bij +-80km/u...
Vervolgens aanrollen bracht niks, even later, meestal met een nieuwe bougie startte i gelijk, met een andere (gebruikte) betekende het aanrennen.
bougiekleur was eerst zelfs te wit, daarna wat verbouwd naar schuimfilter en van sproeier 76 naar 84 en kleur was toen perfect.
Inmiddels weer terug naar vorige setup, maar blijft nog steeds.

gaan zoeken naar bougie's!

bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#23 Bericht door Parlotti » 19 apr 2014, 23:06

jamojamo schreef: Met deze nieuwe NGK warmtegraad 8 rijd ik ook naar tevredenheid dus zeg 't maar.
Succes,
Eric
Om eerlijk te zijn was ik mij er niet van bewust dat er zoveel gedoe is met bougies. Mijn Kreidler is vier jaar geleden afgebouwd met een stevig getunede 50 cc. Aanvankelijk reed ik met een ori Bosch RS puntenontsteking, maar later ben ik overgestapt naar een MVT race-ontsteking (met lichtspoel) die 12 V levert. Vanaf het begin gebruik ik op advies van Coen van KP al dezelfde NGK B9 met een iridium elektrode (http://www.kreidlerparts.com/parts/08.1 ... IX-iridium). Deze pit kostte 15 euri meer maar hij kwettert van plezier :wink:

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#24 Bericht door Theove » 19 apr 2014, 23:08

TS: wat voor ontsteking heb je???

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#25 Bericht door Parlotti » 19 apr 2014, 23:14

Theove schreef:TS: wat voor ontsteking heb je???
Ik lees in zijn aanhef: "10 Polige Bosch Elektronisch, ngk 8 en 9 getest"

Plaats reactie