Hoge Bougie-sterfte

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 300
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Hoge Bougie-sterfte

#26 Bericht door Rein » 20 apr 2014, 00:04

Henk 3bakvoet schreef:Hoe deden we dat vroeger?

Graag een eerlijk antwoord.
Ook ik heb vroeger wat aangeklooid met bougies, als de motor verzopen was of de motor niet wilde starten de bougie verwarmen, schoonbranden boven het fornuis dan er snel indraaien en starten werkte altijd.

en lange schacht bougies monteren om de kompressie te verhogen wel eerst controleren of zuiger bougie niet raakt anders ring er onder leggen.

Vreemd genoeg is alles heel gebleven alleen bij het demonteren van de lange schacht bougie kan je de schroefdraad in de cilinder kop vernielen omdat de schroefdraad van de bougie in de cilinderruimte verkoold of verbrand.

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#27 Bericht door peterria » 20 apr 2014, 00:34

ik denk dat je brommer veel te veel toeren maakt voor je 10 polige bosch ontsteking

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#28 Bericht door pascal » 20 apr 2014, 08:24

Wat van bougiedop heb je erop?

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#29 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 apr 2014, 10:36

Een bougie moet altijd zijn zelf reinigende tempratuur krijgen, en dat gebeurd niet in veel gevallen.
De uitkomst is dan bijvoorbeeld met een nieuwe bougie slecht starten na een pauze, voor vele heel herkenbaar denk ik.

Een bepaald type bougie gebruiken op basis van pk`s is in de meeste gevallen niet voldoende.
Ik houd mij vast aan de wijsheid van oude fietsenmakers.
Tot 65 km/u een gewone brommer bougie, wat in mijn geval een Bosch W7 is.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#30 Bericht door pax00l » 21 apr 2014, 16:07

IK geloof niet dat de bougie kapot is, maar al een paar topic terug,hebben we het daar al over gehad,de weerstaand die in de bougie zit die ga kapot,wees blij dat de bougie kapot is ,en niet je ontsteking,de meeste bougie gaan kapot om dat ze vet slaan,met het starten van de motor,ik zelf heb nooit een bougie met een weerstand er in, ook niet toen ik met puntenontsteking reed,wand er zit al een weerstand in de bougie dop voor te ontstoren,op tv gebeuren maar dat hoef ook niet meer wand dat ga allemaal via de kabel,maar als je zo als jullie een kokusnoot rijd of wat anders hpi ezv en je zet daar een br8..9... dan is er een kans dat hij het begeef,de R OP DE BOUGIE IS DE WEERSTAND,ik zou het eens zonder proberen. :shock: het is net wat HENK zeg
bij het starten,en nog wat we rijden geen 50kmhard meer maar 75a85 a90 kijk het is leuk voor dat je stil staat even de motor nog te laten door lopen zet op gemak je helm af en je bril en dan af,maar kom niet aan zet hem gelijk stil

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#31 Bericht door christophe » 21 apr 2014, 18:54

ik heb er eentje ingehad met een weerstand erin, een br9hs ( hadden ze me bij de brommerzaak aangepraat, (die kon zich niet voorstellen dat er mensen met bougie's rondreden zonder weerstand..... maar dat ter zijde ) deze was ook in no-time stuk.

Een te hoog toerental... ehum, wat bedoelt men met té hoog?

Het zal momenteel zeker wat meer zijn in vergelijking met een standaard RS, snelheid ligt nu met vertanding 12:36 op 88 km/u volgens gps ( was 13:36 ori )

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#32 Bericht door christophe » 21 apr 2014, 18:59

Parlotti schreef:
Theove schreef:TS: wat voor ontsteking heb je???
Ik lees in zijn aanhef: "10 Polige Bosch Elektronisch, ngk 8 en 9 getest"

klopt! en voor de correctheid : heb één ngk br9hs erin gehad, verder b8hs en b9hs

Een b7hs lang geleden wel eens geprobeerd, maar die was meteen door

ontsteking is overigens wel al een aantal jaar oud en heeft in die tijd 35.000 km gehad

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#33 Bericht door peterria » 21 apr 2014, 19:04

ik zeg dat om dat ik een 10 polige bosch ontsteking gekocht heb voor een paar jaar terug
en toen werd er aan mijn gevraagd het is toch niet voor een hele snelle
want ander leeft hij niet lang.heb hem gemonteerd op een normalen bromfiets
en werkt na 4 jaar nog perfekt ook geen problemen met lampje die door branden
maar weet niet of dat er iets mee temaken heeft.maar om dat m,n daar toen op wees

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoge Bougie-sterfte

#34 Bericht door christophe » 22 apr 2014, 19:36

hmmm dit weet ik ook niet..

Maarr... vandaag een bosch gehaald, en hetzelfde verhaal nog steeds.
Vervolgens nog een bougiedop geleend van de crosser, geen verandering..
Stopdraad uit bobine gehaald, nog steeds

Bougiekabel zelf mischien? of ontsteking nog eens checken op tijdstip?

Massa nogmaals opgepoetst


als hij loopt loopt hij wel goed!

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Hoge Bougie-sterfte

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 apr 2014, 20:50

christophe schreef:hmmm dit weet ik ook niet..

Maarr... vandaag een bosch gehaald, en hetzelfde verhaal nog steeds.
Vervolgens nog een bougiedop geleend van de crosser, geen verandering..
Stopdraad uit bobine gehaald, nog steeds

Bougiekabel zelf mischien? of ontsteking nog eens checken op tijdstip?

Massa nogmaals opgepoetst


als hij loopt loopt hij wel goed!
Eenmaal goed ingesteld verloopt nooit meer.

Nieuwe kabel kost geen drol. Simpele test.

Enzo

Plaats reactie