rechte vertanding geluid

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Niek78
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2013, 19:48
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: rechte vertanding geluid

#26 Bericht door Niek78 » 04 jul 2014, 17:29

Zoek maar eens op deze kreidler nummers 15.07.18a = 21 T 31.7 m/m > 15.07.18 21 T 32.1 m/m .

Johan[/quote]


Ja,ok jij heb het over indirekt(21tands) en ik over een direkte 5-bak (20 tands). Van mijn 5-bak direct was de steek tussen de assen te klein voor de rechte vertanding set. Bij een andere 5-bak direct paste die wel. Dus fabricage afwijkingen van Kreidler of De jager, misschien wel buiten de tolleranties.

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: rechte vertanding geluid

#27 Bericht door Zatopek » 06 jul 2014, 12:11

Sorry maar wat is het voordeel nu precies van een rechte vertanding t.o.v. een normale schuine vertanding?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: rechte vertanding geluid

#28 Bericht door Eifelyeti » 06 jul 2014, 14:35

Zatopek schreef:Sorry maar wat is het voordeel nu precies van een rechte vertanding t.o.v. een normale schuine vertanding?
is alt veel over te lezen ..... zoeken

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: rechte vertanding geluid

#29 Bericht door Zatopek » 06 jul 2014, 19:25

Eifelyeti schreef:
Zatopek schreef:Sorry maar wat is het voordeel nu precies van een rechte vertanding t.o.v. een normale schuine vertanding?
is alt veel over te lezen ..... zoeken
geen zin in.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: rechte vertanding geluid

#30 Bericht door Eifelyeti » 06 jul 2014, 19:28

Zatopek schreef:
Eifelyeti schreef:
Zatopek schreef:Sorry maar wat is het voordeel nu precies van een rechte vertanding t.o.v. een normale schuine vertanding?
is alt veel over te lezen ..... zoeken
geen zin in.
warom dan het fragen ??? :wink:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: rechte vertanding geluid

#31 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jul 2014, 19:28

Zatopek schreef:
Eifelyeti schreef:
Zatopek schreef:Sorry maar wat is het voordeel nu precies van een rechte vertanding t.o.v. een normale schuine vertanding?
is alt veel over te lezen ..... zoeken
geen zin in.
Kleine pk winst. Minder lagerbelasting.
Dit zijn de belangrijkste.

Enzo

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: rechte vertanding geluid

#32 Bericht door Zatopek » 07 jul 2014, 09:31

Dank je Tjerry, had net een zoekopdracht gegeven en zag je reactie search.php?keywords=Rechte+vertanding+v ... mit=Zoeken

Gebruikersavatar
Niek78
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2013, 19:48
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: rechte vertanding geluid

#33 Bericht door Niek78 » 07 jul 2014, 23:46

roterend spul.jpg
roterend spul.jpg (154.4 KiB) 4637 keer bekeken
rechte vertanding met roterend,
meer geluid meer vermogen :D .
gietstuk gekregen van m'n collega, nieuw projekt

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechte vertanding geluid

#34 Bericht door Lieuw » 09 jul 2014, 18:34

erik de l schreef:@ Roman, Rijd je nu met een Dick Baan rechte vertanding (Rito) en maakt die dan wel herrie?

Sae80 is een normale dikte bakolie.

een vriend van mij heeft ook een de Jager rechte vertanding en die is ook terug geweest met het blok omdat de rechte vertanding te zwaar liep. de Jager heeft het aangepast.
Het lijkt erop dat de de Jager rechte vertanding speling grote /kleine tandwiel krap is.. Misschien maakt ie daardoor weinig lawaai?

Wie kan mij vertellen wat de tolerantie moet zijn ; bronzen bus / versnellingsbakas?

,Erik
Het antwoord is al gegeven hierboven.
De hartafstanden van Kreidler zijn nogal verschillend.
Je kunt dus eigenlijk nooit een grote productie/serie opstarten. De juiste maat moet eigenlijk altijd bij elkaar worden gezocht cq pas worden gemaakt.
Vandaar dat het gebeurd dat er klanten bij ons terug komen om de set pas te laten slijpen. Als ze dan ook op maat zijn maken ze géén herrie !

Kortom als je een grote serie wilt maken dan neemt de producent meestal een flinke tolerantie met tot gevolg een bult herrie.
Dit laatste is niet onze manier van werken........

Grt Alexander

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechte vertanding geluid

#35 Bericht door Lieuw » 09 jul 2014, 18:36

Rein schreef:Rechte vertanding maakt altijd meer lawaai dan schuine vertanding.
Denk maar aan je auto de achteruit heeft rechte vertanding en dat hoor je dan ook duidelijk :(

Of het beter kan weet ik niet
Onzin een rechte vertanding die op maat is maakt géén herrie

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechte vertanding geluid

#36 Bericht door Lieuw » 09 jul 2014, 18:39

Eifelyeti schreef:
erik de l schreef:@ Roman, Rijd je nu met een Dick Baan rechte vertanding (Rito) en maakt die dan wel herrie?
ja, is een Rito, qualitait is echt goed.... wel herrie kan ook meer sijn door het lichter maaken....

Dus eigenlijk niet goed ........ ( te ruim )

Gebruikersavatar
Bartje
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:12
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechte vertanding geluid

#37 Bericht door Bartje » 09 jul 2014, 18:56

Lieuw schreef:
Rein schreef:Rechte vertanding maakt altijd meer lawaai dan schuine vertanding.
Denk maar aan je auto de achteruit heeft rechte vertanding en dat hoor je dan ook duidelijk :(

Of het beter kan weet ik niet
Onzin een rechte vertanding die op maat is maakt géén herrie
Autobouwers nemen schuine vertandingen om meer konstruktiewerk te hebben en ze hebben graag extra kosten. De recht vertande achteruit versnelling is natuurlijk zo onprecies als het maar kan zijn gemaakt. #-o

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: rechte vertanding geluid

#38 Bericht door Lieuw » 09 jul 2014, 19:27

Bartje schreef:
Lieuw schreef:
Rein schreef:Rechte vertanding maakt altijd meer lawaai dan schuine vertanding.
Denk maar aan je auto de achteruit heeft rechte vertanding en dat hoor je dan ook duidelijk :(

Of het beter kan weet ik niet
Onzin een rechte vertanding die op maat is maakt géén herrie
Autobouwers nemen schuine vertandingen om meer konstruktiewerk te hebben en ze hebben graag extra kosten. De recht vertande achteruit versnelling is natuurlijk zo onprecies als het maar kan zijn gemaakt. #-o
Ik weet niet waar je je conclusie uit op maakt maar bijna alle versnellingsbakken van motorfietsen zijn recht vertand en die gieren ook niet.

Gebruikersavatar
Bartje
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:12
Locatie: Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: rechte vertanding geluid

#39 Bericht door Bartje » 10 jul 2014, 14:14

Precies ja, bijna. Toegepaste techniek in versnellingsbakken, vooral bij motorfietsen, is een compromis tussen licht en eenvoudig of stil en zwaar.
Rechte vertanding maakt meer geluid dan een schuine. Als je een voertuig via het aandrijfwiel aandrijft in een bepaalde versnelling, motor uit en ontkoppeld, is een schuinvetande aandrijflijn hoorbaar stiller dan een rechtvertande aandrijflijn. En bij bijv. een Kreidler zorgt o.a. de motor ervoor dat je het verschil niet hoort, maar het is er wel.

Plaats reactie