55 km/h met 14 mm Bing
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Ik heb nooit begrepen waarom de 'relax' groep dan toch perse met bijna RS gelijkwaardig materiaal wil rijden, als een brommerjte standaard max 55km/h loopt is het toch harstikke relaxed? Dan toch maar opvoeren en weer terugvoeren... oke dit voegt niks toe.
Maar (ik heb geen ervaring met 4,2tjes) is het niet wat om een hele lange bocht te gebruiken en de top ook enigszins te laten begrenzen door een grotere hoofdsproeier? Dus hele lange bocht en de sproeier 2 of 3maten omhoog? i.c.m een korte eindoverbrenging heb je nog wel het vermogen van een 4,2cilinder, maar niet meer de snelheid, dus ook meer porrie als er eens een briesje in de polder staat of als je het water over moet steken (brug).
Ik vond vroeger een bromfietssetup erg bloedarmoedig rijden, snelheid die hij kon halen was wel oke, maar totaal niet doorzetten bij een beetje tegenwind, wat dus waardeloos rijdt.
Dus langere bocht, korte eindoverbrenging en de sproeierbezetting iets omhoog en je bent goedkoop klaar?!
Maar (ik heb geen ervaring met 4,2tjes) is het niet wat om een hele lange bocht te gebruiken en de top ook enigszins te laten begrenzen door een grotere hoofdsproeier? Dus hele lange bocht en de sproeier 2 of 3maten omhoog? i.c.m een korte eindoverbrenging heb je nog wel het vermogen van een 4,2cilinder, maar niet meer de snelheid, dus ook meer porrie als er eens een briesje in de polder staat of als je het water over moet steken (brug).
Ik vond vroeger een bromfietssetup erg bloedarmoedig rijden, snelheid die hij kon halen was wel oke, maar totaal niet doorzetten bij een beetje tegenwind, wat dus waardeloos rijdt.
Dus langere bocht, korte eindoverbrenging en de sproeierbezetting iets omhoog en je bent goedkoop klaar?!
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Met een overbemeten sproeier is de pit er uit. Hangt niet lekker aan het gas.
Kakt ook eerder in als de wind tegen zit.
Kortom: m.i. Geen goed plan.
Kakt ook eerder in als de wind tegen zit.
Kortom: m.i. Geen goed plan.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Als een 4,2tje zo gevoelig mikt is dat geen goed plan, blijft een lange bocht en korte eindoverbrenging over, maar dat een hele korte overbrenging niet lekker rijdt wil ik wel geloven, je krijgt dan algauw een druktemakertje als brommer, wat wellicht een wat nerveus karakter zal geven...maar hij zal het vast aankunnen, als hij zo gemakkelijk veel toeren zal draaien.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Hij maakt door de extra lange bocht al minder toeren.
Een 4.2pk is sowieso niet echt een toerencilinder.
Ik ben het wel met je eens dat het allemaal niet echt ideaal is. Maar we zullen toch iets moeten ondernemen om onder die 55km / u te komen. Kenteken kwijt is nóg vervelender.
Een 4.2pk is sowieso niet echt een toerencilinder.
Ik ben het wel met je eens dat het allemaal niet echt ideaal is. Maar we zullen toch iets moeten ondernemen om onder die 55km / u te komen. Kenteken kwijt is nóg vervelender.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Je zal het toch met de uitlaat moeten regelen. Ik zeg nog steeds zoals anderen een ring in de uitlaat lassen met kleine doorgang.
Mijn RS heeft wel eens een bonk kool in de fluit gehad. Op de N11 ging hij krap 60
De eerste versnellingen rijd hij dan best goed maar in de hoge versnelling gaat hij begrensen.
Dit is natuur wel erg afknijpen. Met de ring in de bocht is het beter te regelen.
Nog beter een 2 pk monteren. Dat noem ik relaxed. Ik hoef in ZH geen heuvels op.
Enzo
Mijn RS heeft wel eens een bonk kool in de fluit gehad. Op de N11 ging hij krap 60
De eerste versnellingen rijd hij dan best goed maar in de hoge versnelling gaat hij begrensen.
Dit is natuur wel erg afknijpen. Met de ring in de bocht is het beter te regelen.
Nog beter een 2 pk monteren. Dat noem ik relaxed. Ik hoef in ZH geen heuvels op.
Enzo
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
even een vraagje tussedoor:welke maat uilaatbocht heb ik nodig voor een 2 of 2.2pk cilindertje???
26 of 28mm??????
mij viel op dat de uitlaattuit van een 2.6pk iets dikker is.zijn hier de bochten 29/28 voor bestemd???
Toon.
26 of 28mm??????
mij viel op dat de uitlaattuit van een 2.6pk iets dikker is.zijn hier de bochten 29/28 voor bestemd???
Toon.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Pascal, verander in jou tekst bromfietssetup, in RS setup, dan weten wij waarom jij 70cc bigbore rijdt, toch?nozems schreef: Ik vond vroeger een bromfietssetup erg bloedarmoedig rijden, snelheid die hij kon halen was wel oke, maar totaal niet doorzetten bij een beetje tegenwind, wat dus waardeloos rijdt.
Vandaar de keus in 3.6 of 4.2 totaal geen hoogvlieger mede door de ventilator, maar wel dat extra beetje kracht en schwung.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Die ventilator vraagt logaritmisch meer vermogen naarmate het toerental lineair stijgt.
Met andere woorden : hoe meer toeren , hoe exponentieel meer vermogen de ventilator opsnoept.
Is eigenlijk ook een soort toerenbegrenzer dus.
Met andere woorden : hoe meer toeren , hoe exponentieel meer vermogen de ventilator opsnoept.
Is eigenlijk ook een soort toerenbegrenzer dus.
- A.v.d.Els
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
- Locatie: Helmond
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
nu zie ik 15-13-90 cilinders met een schotje en zonder schotje in de inlaat.
wat is het verschil tussen die 2????
andere vraag:hoe zie ik het verschil tussen 1.75-2 of 2.2pk???
ze hebben alle 3 hetzelfde 15-13-90 nummer.
Toon.
wat is het verschil tussen die 2????
andere vraag:hoe zie ik het verschil tussen 1.75-2 of 2.2pk???
ze hebben alle 3 hetzelfde 15-13-90 nummer.
Toon.
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Waar zie jij die?nu zie ik 15-13-90 cilinders met een schotje en zonder schotje in de inlaat
De rest is zelf bedachte onzin, de één is bij de uitlaat tuit geknepen, en de ander in de cilinderwand.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
- Locatie: Raamsdonksveer
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Er zit wel degelijk verschil tussen:A.v.d.Els schreef:nu zie ik 15-13-90 cilinders met een schotje en zonder schotje in de inlaat.
wat is het verschil tussen die 2????
andere vraag:hoe zie ik het verschil tussen 1.75-2 of 2.2pk???
ze hebben alle 3 hetzelfde 15-13-90 nummer.
Toon.
viewtopic.php?f=4&t=42737
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Nou Henk, ik ging ervan uit dat het de relax groep betrof, en of je brommer dan net aan 30/35 rijdt met een beetje tegenwind is dan ook helemaal geen issue, dacht ik dan, mij al verplaatsend in de gedachtengang der relaxgroep. Met motorkenteken achterop de Kreidler (al blijft het een brommer) is het vaak wel echt noodzakelijk dat je een minimum snelheid kunt halen... dit jaar ook recordveel kilometers weggereden over de snelweg, wat geen probleem was, echter met een standaard RS setup had ik niet zoveel weggereden.
Maar wat anders, is er geen simpele begrenzing te maken (mechanisch) die je kunt instellen zonder al teveel moeite als je eens pardoes op de rollerbank moet op een mooie zondagmorgen? Net zoals ik vroeger een langere chokepen gebruikte en het lipje afknipte (die de gasschuif bij het gas geven weer mee omhoog neemt), iets waar je tijdelijk de luchttoevoer mee kan knijpen? Dan hoef je ook niks in te leveren aan rijcomfort.
Maar wat anders, is er geen simpele begrenzing te maken (mechanisch) die je kunt instellen zonder al teveel moeite als je eens pardoes op de rollerbank moet op een mooie zondagmorgen? Net zoals ik vroeger een langere chokepen gebruikte en het lipje afknipte (die de gasschuif bij het gas geven weer mee omhoog neemt), iets waar je tijdelijk de luchttoevoer mee kan knijpen? Dan hoef je ook niks in te leveren aan rijcomfort.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Ik weet nog dat een paar jaar geleden iemand op het forum een constructie bedacht had met een elastiek onder het zadel. Als je die bij een controle los maakte , sloot een klepje 1 van de lucht tules af.
Was dat niet van forum lid chrisblackflamed ??
Was dat niet van forum lid chrisblackflamed ??
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Caspar schreef:Ik weet nog dat een paar jaar geleden iemand op het forum een constructie bedacht had met een elastiek onder het zadel. Als je die bij een controle los maakte , sloot een klepje 1 van de lucht tules af.
Was dat niet van forum lid chrisblackflamed ??
Joris was dat .
Je weet wel met die Haanekam
t was een goed bedachte konstruktie.
-
- Berichten: 3306
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 98 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Dat klopt Toon en die bochten zijn te koop bij Roelf van Kreidlerparts NoordA.v.d.Els schreef:even een vraagje tussedoor:welke maat uilaatbocht heb ik nodig voor een 2 of 2.2pk cilindertje???
26 of 28mm??????
mij viel op dat de uitlaattuit van een 2.6pk iets dikker is.zijn hier de bochten 29/28 voor bestemd???
Toon.
-
- Berichten: 3306
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 98 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Ik zat net even op Ebay te snuffelen en daar wordt een 2,6 PK cilinder aangeboden met een 26 mm uitlaat tuit!
Is dit een fout van de aanbieder of bestaan ze echt?
Je wordt toch helemaal dol van die verschillende cilinders.
Is dit een fout van de aanbieder of bestaan ze echt?
Je wordt toch helemaal dol van die verschillende cilinders.
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
inmiddels is mijn blokje breed-gezet door de Jager voor een nieuwe 15.43.71 en de eerste klappen zijn al gegeven zei het op de heftafel. Alles nieuw gekocht, 14mm carburateur, zuiger, cilinder, kappen, uitlaat kortom gewoon alles. Wellicht al 1.000 keer gezien maar een SB is gewoon erg mooi.
Nu heb ik een groot 18-20 mm luchtfilter maar het past niet lekker. Wanneer het zeefje in de koker is gemonteerd wordt de koker daar in diameter opgerekt waardoor een bobbel er voor zorgt dat de koker niet meer lekker op de tuit aan het frame blijft zitten. Daarnaast lijkt het alsof de koker te lang is waardoor ik met tamelijk veel kracht naar de carburateur toe de koker op de frame aansluiting moet persen.
Daarom maar voorlopig een 16 mm koker gemonteerd.
Is dit probleem met het grote luchtfilter bij jullie bekend of heb ik iets nieuws?
Ronald
Nu heb ik een groot 18-20 mm luchtfilter maar het past niet lekker. Wanneer het zeefje in de koker is gemonteerd wordt de koker daar in diameter opgerekt waardoor een bobbel er voor zorgt dat de koker niet meer lekker op de tuit aan het frame blijft zitten. Daarnaast lijkt het alsof de koker te lang is waardoor ik met tamelijk veel kracht naar de carburateur toe de koker op de frame aansluiting moet persen.
Daarom maar voorlopig een 16 mm koker gemonteerd.
Is dit probleem met het grote luchtfilter bij jullie bekend of heb ik iets nieuws?
Ronald
- Bijlagen
-
- IMG_4622 (Small).JPG (95.33 KiB) 7143 keer bekeken
-
- IMG_4624 (Small).JPG (65.32 KiB) 7143 keer bekeken
-
- IMG_4621 (Small).JPG (94.73 KiB) 7143 keer bekeken
-
- IMG_4620 (Small).JPG (101.92 KiB) 7143 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Is het luchtfilter nieuw. Hij ziet er al hard uit.
Anders eerst even in heet water liggen. En dan monteren.
Ik heb vorige week bij Coen een 15.60.31 gekocht en die ging op het frame, paste het metalen zeefje goed en bleef zitten en viel netjes om de rand van de 18 mm carburateur.
Enzo
Anders eerst even in heet water liggen. En dan monteren.
Ik heb vorige week bij Coen een 15.60.31 gekocht en die ging op het frame, paste het metalen zeefje goed en bleef zitten en viel netjes om de rand van de 18 mm carburateur.
Enzo
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
@ Enzo, bestelling voor een nieuw setje is inmiddels de deur uit.
@ Caspar, geen idee, is mij aanbevolen. We gaan het beleven, alle sproeiers en tandwielen heb ik in huis en straks wellicht tijd genoeg om uitvoerig te experimenteren. < 55 echte en keiharde km/uur is het doel.
Ronald
@ Caspar, geen idee, is mij aanbevolen. We gaan het beleven, alle sproeiers en tandwielen heb ik in huis en straks wellicht tijd genoeg om uitvoerig te experimenteren. < 55 echte en keiharde km/uur is het doel.
Ronald
-
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 27 apr 2008, 09:41
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Klopt , heb ik ook .geforceerdJan schreef:Ik zat net even op Ebay te snuffelen en daar wordt een 2,6 PK cilinder aangeboden met een 26 mm uitlaat tuit!
Is dit een fout van de aanbieder of bestaan ze echt?
Je wordt toch helemaal dol van die verschillende cilinders.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Mijn golfgroene RMC haalt op zijn sloffen 70km/u met een 14mm carburateur en klein luchtfilerhuis.
Heb het idee dat hij daarmee zelfs meer koppel onderin heeft.
Heb het idee dat hij daarmee zelfs meer koppel onderin heeft.
- Jekihero
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
- Locatie: Kennemerland
- Gegeven waarderingen: 22 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: 55 km/h met 14 mm Bing
Is dat een standaard 15.43.71?Caspar schreef:Mijn golfgroene RMC haalt op zijn sloffen 70km/u met een 14mm carburateur en klein luchtfilerhuis.
Heb het idee dat hij daarmee zelfs meer koppel onderin heeft.