Tokico rem bouwt weinig druk op...

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Tokico rem bouwt weinig druk op...

#1 Bericht door ericrutten » 17 mar 2015, 19:19

Beste sleutelaars! na de winter eindelijk weer verder met het sleutelen,wiellagers vervangen achterremblokken,onderbouw er onder gezet,nu heb ik vorig jaar mijn remklauw laten reviseren,ook de magura hendel is voorzien van nieuwe onderdelen,het remmen ging perfect,nu merkte ik op dat ik de remhendel geheel kon inknijpen dus ben ik op zoek gegaan ik kwam een gescheurde balg in het oliepotje tegen,die heb ik vervangen bij het ontluchten merkte ik dat het systeem weinig druk opbouwd,de remhendel geeft bijna geen weerstand en de klauw remt heel licht op de schijf,ik kan geen lekkages ontdekken wel is de remslang aardig antiek! Wellicht is het verstandig het geheel te demonteren en na te lopen? Graag advies! Eric.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 mar 2015, 19:28

Remslang zeker vervangen. De twee gaatjes moeten geheel open zijn. En je moet achter je zuiger je oude ori veer monteren en niet die te korte van de imi revisie set tegenwoordig.

Enzo

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#3 Bericht door Ronnie » 17 mar 2015, 20:37

En ontluchten van onder naar boven werkt nog steeds top,twee weken
geleden nog gedaan klauw en hendel geheel uit elkaar geweest en delen
vernieuwd.
Haal bij de apotheek een grote spuit (500ml of zo iets) stukje slang
er aan gebruik je rempotje als een soort waterpas zeker bij M- en stokstuur ik moet
die van mijn altijd beetje schuin ergens tegen aan zetten,controleer dit alles
uiteraard met wat remvloeistof in je potje.
Haal met spuit de vloeistof weer uit het potje en leg alleen je dekseltje los op
het potje,dus zonder balg dan kan je zien wat er gebeurd, vul de spuit en zet het slangetje op
de nippel en draai hem ruim een slag open en bouw langzaam de druk op als het niveau ter hoogte
van het dekseltje komt draai je de nippel weer dicht,heb je nu zelf het idee dat er nog lucht in zou
kunnen zitten herhaal het geheel nog eens maar zuig dan eerst het potje weer bijna leeg.
Meestal is het al in een keer goed :thumbsup
gr. Ron

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#4 Bericht door Caspar » 17 mar 2015, 21:04

Opzwellende remslang , lucht en een te slappe plunjer veer zijn de eerste verdachten

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#5 Bericht door Ronnie » 17 mar 2015, 21:25

Caspar schreef:Opzwellende remslang , lucht en een te slappe plunjer veer zijn de eerste verdachten
Veer zorgt alleen voor terug komen na druk opbouw en bepaald de slag,de nos remslangen zullen best nog
voldoen maar blijft oud,persoonlijk vind ik de slangen op maat gemaakt nog het beste
van bv Goodridge in Delfgauw

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#6 Bericht door Caspar » 18 mar 2015, 11:44

Klopt Ronnie
En als die veer te slap is , maakt de plunjer een te kleine slag en bouwt te weinig druk op.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#7 Bericht door KJ » 18 mar 2015, 16:05

Caspar schreef:Klopt Ronnie
En als die veer te slap is , maakt de plunjer een te kleine slag en bouwt te weinig druk op.
Idd een klein puntje dat bij de productie van dit essentiële onderdeel aan de aandacht ontsnapt is.

Doordat de plunjer onvoldoende terugkomt kan er helemaal geen druk worden opgebouwd...je pompt min of meer in het "luchtledige"
Veer even handmatig "oprekken" werkt prima en anders de oude veer gebruiken.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 mar 2015, 16:40

Enzo-tvdzijden schreef:En je moet achter je zuiger je oude ori veer monteren en niet die te korte van de imi revisie set tegenwoordig.

Enzo
idd Klaas Jan, zie reactie 1

ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#9 Bericht door ericrutten » 18 mar 2015, 18:05

Tot zover bedankt voor de tips! Ben komende vrijdag vrij ga ik er gelijk mee aan de slag! Gr Eric.

Gebruikersavatar
fransmeijer
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:22
Locatie: Etten Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#10 Bericht door fransmeijer » 19 mar 2015, 10:49

Ronnie schreef:En ontluchten van onder naar boven werkt nog steeds top,twee weken
geleden nog gedaan klauw en hendel geheel uit elkaar geweest en delen
vernieuwd.
Haal bij de apotheek een grote spuit (500ml of zo iets) stukje slang
er aan gebruik je rempotje als een soort waterpas zeker bij M- en stokstuur ik moet
die van mijn altijd beetje schuin ergens tegen aan zetten,controleer dit alles
uiteraard met wat remvloeistof in je potje.
Haal met spuit de vloeistof weer uit het potje en leg alleen je dekseltje los op
het potje,dus zonder balg dan kan je zien wat er gebeurd, vul de spuit en zet het slangetje op
de nippel en draai hem ruim een slag open en bouw langzaam de druk op als het niveau ter hoogte
van het dekseltje komt draai je de nippel weer dicht,heb je nu zelf het idee dat er nog lucht in zou
kunnen zitten herhaal het geheel nog eens maar zuig dan eerst het potje weer bijna leeg.
Meestal is het al in een keer goed :thumbsup
gr. Ron
Zo doe ik het ook, werkt perfect.

ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#11 Bericht door ericrutten » 24 mar 2015, 19:46

Bij deze een vervolg op de Magura/Tokico schijfrem tot zover allemaal bedankt voor het meedenken! Echter de rem bouwt nu wel druk op maar lekt in het deel blokhandelhuis/oliepotdeel {haha ik hoop dat jullie dit kunnen volgen?} Veer heb ik iets opgerekt,delen goed schoon nieuwe remolie Dot4 gevuld....bij een M stuur is het makkelijk druk opbouwen zonder het geheel op het stuur te schuiven,vorig jaar is de gehele rem gereviseerd en mij weer terug gestuurd...nu ben ik aan het zoeken geweest naar duidelijke tekeningen....zo had ik het idee dat tussen het blokhandelhuis en het rempotdeel {wat je met de plunjer erin in elkaar schuift}een pakking hoort? De plunjer heeft 3 rubber ringen die bolvormige past prachtig in de behuizing met een rvs ring er boven op echter de 2 ringen verder op de plunjer hebben nogal wat ruimte in de behuizing hoort dit zo? Gisteren rempotje gevuld op spanning gebracht met de blokhandel...vanmorgen het gehele oliepotje leeg!! Zelf heb ik het idee dat er lekkage komt door ruimte tussen de afzondelijke delen die je in elkaar schuift en vastdraait aan de binnenkant dus daar waar het uitstekende deel moet aansluiten op de RVS ring...{heb daar nu een heel dun vloeibaar pakking opgelegd....morgenavond eens vullen}...Laat ik hopen dat jullie wat met dit verhaal zonder tekeningen kunnen! Groeten Eric.

Gebruikersavatar
fransmeijer
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:22
Locatie: Etten Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#12 Bericht door fransmeijer » 24 mar 2015, 19:59

Is je rempot van de blokhandle afgeweest? Het komt vaak voor dat ie daarna lekt heb ik wel es begrepen. Maar dat zou je duidelijk moeten zien aan je remvloeistofspoor. Verder snap ik niet veel van je verhaal, maar ik weet wel dat een aluminium blokhandle met rvs ringen, bouten en moeren of anderzijds zowiezo een slechte combinatie is vanwege de potentiaalverschillen. laat staan dat daar nog es agressieve remvloeistof bijkomt...
Misschien toch ff wat foto's plaatsen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#13 Bericht door Caspar » 24 mar 2015, 20:32

heb je niet tovallig een 13mm remplunjer in een 16mm huis zitten ??
Normaal moet de remplunjer met zijn cup-vormige rubbers strak in het huis passen.
Wel even een likje ATE-blauw vet er aan doen aub.

ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#14 Bericht door ericrutten » 24 mar 2015, 20:41

Caspar schreef:heb je niet tovallig een 13mm remplunjer in een 16mm huis zitten ??
Normaal moet de remplunjer met zijn cup-vormige rubbers strak in het huis passen.
Wel even een likje ATE-blauw vet er aan doen aub.
Mooie tip! Ga ik morgen eens naar kijken! Bedankt zover! Eric.

ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#15 Bericht door ericrutten » 25 mar 2015, 18:24

Fijn dat jullie meedenken! de plunjer en het Magura huis zijn beide 13mm!....maarr de plunjer dicht niet lekker af de 2 rubbers op de plunjer hebben een klein beetje ruimte zijn niet strak passend,gezien de druk die het systeem opbouwd kan het dus niet anders dat daar de lekkage zit....ga dus een nieuwe plunjer plaatsen ik neem aan dat ik de cupvormige rubbers op de plunjer niet kan vervangen? Groeten Eric.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#16 Bericht door Caspar » 25 mar 2015, 19:25

Je kunt ze omzetten.
Maar waarom zou je dat doen ?
Imitatie remplunjer voldoet prima. Alleen de veer is te slap.
Maar ik had begrepen dat de boel al gereviseerd was. ...

ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#17 Bericht door ericrutten » 25 mar 2015, 19:32

Caspar schreef:Je kunt ze omzetten.
Maar waarom zou je dat doen ?
Imitatie remplunjer voldoet prima. Alleen de veer is te slap.
Maar ik had begrepen dat de boel al gereviseerd was. ...
Ja uitbesteed! Dan krijg je dit soort dingen! Kon toen de rem gereviseerd werd {opgestuurd met de post} nog niemand van het forum de laatste 2 jaar heb ik mensen met kennis leren kennen die me ook geholpen hebben! En heb zo ook het een en ander geleerd...morgenmiddag na een overleg op het werk rij ik even langs Kreidlerparts de veer kan ik wel overzetten Gr Eric.

ericrutten
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 mei 2013, 19:12
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#18 Bericht door ericrutten » 28 mar 2015, 11:15

ericrutten schreef:
Caspar schreef:Je kunt ze omzetten.
Maar waarom zou je dat doen ?
Imitatie remplunjer voldoet prima. Alleen de veer is te slap.
Maar ik had begrepen dat de boel al gereviseerd was. ...
Ja uitbesteed! Dan krijg je dit soort dingen! Kon toen de rem gereviseerd werd {opgestuurd met de post} nog niemand van het forum de laatste 2 jaar heb ik mensen met kennis leren kennen die me ook geholpen hebben! En heb zo ook het een en ander geleerd...morgenmiddag na een overleg op het werk rij ik even langs Kreidlerparts de veer kan ik wel overzetten Gr Eric.
Plunjer gekocht en de orginele veer overgezet,ATE vet was alleen verkrijgbaar in 500 gram tube,ben even langs Euromasters gereden voor een likkie....systeem is nu dicht rem bouwt weer mooi druk op...uiteraard ontlucht...moet nog even wachten met een proefritje op beter weer Groeten Eric.

Gebruikersavatar
fransmeijer
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 feb 2011, 20:22
Locatie: Etten Leur
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tokico rem bouwt weinig druk op...

#19 Bericht door fransmeijer » 28 mar 2015, 11:55

Vind ik leuk.

Plaats reactie