meer power in 5de versnelling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

meer power in 5de versnelling

#1 Bericht door nozems » 05 dec 2003, 20:28

De nozems hier . Ik heb en 100% standaard rs uit 1977 .Tandwielverh 13/33
Probleem is dat ie nog al flauw is in de 5de versn zelfs bij bijna geen wind heeft ie de grootste moeite om em net op de 80 km te houden , ik weet dat dit typies en eigenschap is die alle standaard kreidler motorfietsjes hebben . Mijn vraag nu hoe kun je met kleine aanpassingen aan b,v uitlaat carb en of de cilinder meer power eruit halen zodat ie met tegenwind geen of minder moeite heeft .Met kleine aanpassingen bedoel ik dan geen gatenkaasje maken van je cilinder of de carb eens flink op te boren en als het ook nog kan met behoud van orginele uitlaat ivm beschaafd geluid en uiterlijk . (mischien en domme vraag , ik hoop dat iemand hier ervaring in heeft ) geen reacties aub dat ik maar en zwaardere motor moet kopen .

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 634 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

#2 Bericht door KJ » 05 dec 2003, 20:38

Achter een 35 of 36 tands monteren, 33 is te zwaar & een Van Veen resonantieuitlaatje scoren (dat wordt zoeken) levert je ±10Km snelheidswinst op. Dan wel een sproeier 82 monteren.

Succes, KJ

edward
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 nov 2002, 20:26
Locatie: zaandam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

meer power in de 5 versnelling

#3 Bericht door edward » 01 jan 2004, 19:52

Een R.S. die net de 80 haalt is niet in orde , tenzij je erg veel tegenwind hebt .

Meer power in je 5 , oftewel minder last van tegenwind .
A : Goede kuip monteren .B : 5 veranderen . C : Vermogen vergroten zonder het toerental te verhogen , behalve de cilinderinhoud te vergroten zijn er volgens mij nog wel een paar andere truckjes zoals ; 4 kanaals-spoeling , andere vorm uitlaatpoort ( breed van boven en smal van ondere , met prakties dezelfdeoppervlakte als orgineel ) , ontsteking monteren met variabel tijdstip (digitale/kenveld ontsteking ) , lagere werktemperatuur van je cilinder (60 graden) d.m.v.waterkoeling in combinatie met het zo hoog mogelijk maken van de compressieverhouding , membraam-inlaat .
D :Optimaal afgestelde carbu , en dat is wat meer dan alleen het afstellen van de hoofdsproeier .
Wat de uitlaat betreft , de standaart uitlaat kun je aanpassen door de bocht een stuk in te korten .

kees_SK
Berichten: 374
Lid geworden op: 08 sep 2002, 22:04
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door kees_SK » 01 jan 2004, 20:50

Zoals KJ ook al zei achter een ander tandwiel monteren (35, 36), dat is ook wel de gemakkelijkste oplossing.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#5 Bericht door dijk » 01 jan 2004, 21:08

ikzou 12 om 36 tands monteren luchtschroef goed afstelen. ik weet niet wat voor staat je zuiger en zuigerveren zijn. ook wel belangrijk.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#6 Bericht door Caspar » 04 jan 2004, 15:24

33 achter was bij mij ook te zwaar, werdt ook gedaan om het toerental en de herrie in de 5 een beetje binnen de perken te houden.
Ik heb met 12/36 en 13/36 beter ervaring. Als je een lichtgewicht bent, kun je 12/ 35 of 13/35 proberen.

Vergeet niet dat er ook veel Zwitserse RS-jes rondrijden die een 5,8pk cilinder hebben. Daarmee heb je iets meer moeite om de 80 te halen.
Verder geen punt, ze lopen verder héél erg mooi en lekker schakellui.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

#7 Bericht door LVS » 04 jan 2004, 15:30

Caspar schreef:
Vergeet niet dat er ook veel Zwitserse RS-jes rondrijden die een 5,8pk cilinder hebben. Daarmee heb je iets meer moeite om de 80 te halen.
Verder geen punt, ze lopen verder héél erg mooi en lekker schakellui.
hee nozem :P
heb je foto bekeken :arrow: maar het lijkt op een S.B. cilinder .

dus als je eens naar het cil nummer kan kijken dan weten we wat meer.

nummer is 1543 ?? .

je kan ook al wat zien op tuning [ grafieken s.b. cilinders .]


groetjes :P

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#8 Bericht door nozems » 04 jan 2004, 17:06

de nozems hier
op mijn rs zat inderdaad een zwitserse cilinder maar die was geruwlijk verkloot liep wel hard maar had door dat gekloot maar een smalle powerband . nu zit er een standaar sb op nr 154399 waar absoluut niet aan gerommeld is , maar ook nadat ik die sb had gemonteerd had bleef ie bijzonder flauwtjes met zelfs weinig wind tegen .
het motortje loopt op zich heel mooi rond , ik heb de onsteking en carb goed staan ...mooie kleur bougie ook .
later ben ik op aanraden van de reacties op deze topic mijn tandwielverhoudingen gaan uit proberen .
ik had eest 13/35 geprobeerd resultaat was dat ie zelfs met winkacht 6a7 pal tegen in de polder nog enigzins in z,n 5 kon blijven rijden je zou dan zeggen niks meer veranderen , maar hij maakte wel 1000rpm meer op top , dat rijdt onder rustige omstandigheden helemaal niet lekker ..het gekke was dat ie nog steeds de 90 haalde .
later op eeste kerstdag was dat heb ik 13/34 geprobeerd dat ree al een heel stuk lekkerder niet al teveel overtoeren op topsnelheid echter stond er die dag ook een harde wind (7) daar had ie het echt wel moeilijk mee in z,n 5 ook wel in z,n4 maar minder natuurlijk.
ik denk dat deze verh met rustig weer wel lekker zal rijden .
ik sta nog steeds open voor andere ideeén

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#9 Bericht door Caspar » 05 jan 2004, 20:32

@LVS/Nozems: Klopt, als je niet te zwaar bent, kun je met deze tandwielen aardig vooruit.

Dan nog effe wat: mijn Zwitserse RS heeft ook een SB-15.43.99 maar is toch een 5,8pk cilinder !
Ik heb de Duitse 15.43.99 ernaast gelegd, en dan zie je het verschil in poorten en timing wel.
Daarbij heeft een Zwitserse RS een 0,70mm hoger carter waardoor de dode ruimte boven de zuiger 0,70mm groter wordt, daarbij verschilt de uitlaatlengte en de carburateur maat (18mm ipv 20mm).
Door al deze kleine details is een Zwitserse RS niet zo'n toerenbak , maar meer een goedmoedig cruise model, een beetje als de TM dus.

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door -Johnny- » 06 jan 2004, 17:32

windkracht 7 :shock: dan vind ik het ook niet zo gek dat ie niet voorruit komt in zijn 5 :? bij windkracht 7 kun je volgens mij al (bijna) op de wind leunen als je staat...windje mee hoef je de motor niet aan te hebben om de 80 te halen :P

hammerfall
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2004, 20:02
Locatie: helden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#11 Bericht door hammerfall » 30 jan 2004, 18:52

ik lees hier dat er verschil zit tussen een zwitserse s.b en een duitse s.b.
kan iemand mij vertellen waar de preciese verschillen dan in zitten.(graag een paar maten om te meten a.u.b.)
Ik heb een 15.43.99 maar ik wil wel graag weten hoeveel p.k deze dus heeft.
alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Burning Tyre » 30 jan 2004, 19:36

Als je de zoek functie had gebruikt, was je hier uitgekomen.

De SB's op papier...

viewtopic.php?p=52635

Allemaal grafieken van SB'tjes, oa 15.43.99 met 6,4pk.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 3399
Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door Steven » 30 jan 2004, 19:42

Burning Tyre schreef:Als je de zoek functie had gebruikt, was je hier uitgekomen.

De SB's op papier...

viewtopic.php?p=52635

Allemaal grafieken van SB'tjes, oa 15.43.99 met 6,4pk.
maar er zit nog verschil in duitse en zwitsere super's... maar waar dat aan te herkennen is weet ik niet :idea:

hammerfall
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jan 2004, 20:02
Locatie: helden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door hammerfall » 30 jan 2004, 19:45

kijk! steven die kan dus lezen, goed opgemerkt :lol:

Gebruikersavatar
Burning Tyre
Berichten: 2221
Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
Locatie: Westervoort, bij Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#15 Bericht door Burning Tyre » 30 jan 2004, 20:19

Dat wist ik niet, ik dacht dat er dan ook een verschil in nr's zat. Maar blijkbaar niet.

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door SjorsTh » 30 jan 2004, 20:23

De grafieken maken idd geen onderscheid tussen een 15.43.99Z en een 15.43.99D Ik had op die van mij ook een zwitser. Smallere spoelpoorten vooral.

Plaats reactie