meer power in 5de versnelling
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
meer power in 5de versnelling
De nozems hier . Ik heb en 100% standaard rs uit 1977 .Tandwielverh 13/33
Probleem is dat ie nog al flauw is in de 5de versn zelfs bij bijna geen wind heeft ie de grootste moeite om em net op de 80 km te houden , ik weet dat dit typies en eigenschap is die alle standaard kreidler motorfietsjes hebben . Mijn vraag nu hoe kun je met kleine aanpassingen aan b,v uitlaat carb en of de cilinder meer power eruit halen zodat ie met tegenwind geen of minder moeite heeft .Met kleine aanpassingen bedoel ik dan geen gatenkaasje maken van je cilinder of de carb eens flink op te boren en als het ook nog kan met behoud van orginele uitlaat ivm beschaafd geluid en uiterlijk . (mischien en domme vraag , ik hoop dat iemand hier ervaring in heeft ) geen reacties aub dat ik maar en zwaardere motor moet kopen .
Probleem is dat ie nog al flauw is in de 5de versn zelfs bij bijna geen wind heeft ie de grootste moeite om em net op de 80 km te houden , ik weet dat dit typies en eigenschap is die alle standaard kreidler motorfietsjes hebben . Mijn vraag nu hoe kun je met kleine aanpassingen aan b,v uitlaat carb en of de cilinder meer power eruit halen zodat ie met tegenwind geen of minder moeite heeft .Met kleine aanpassingen bedoel ik dan geen gatenkaasje maken van je cilinder of de carb eens flink op te boren en als het ook nog kan met behoud van orginele uitlaat ivm beschaafd geluid en uiterlijk . (mischien en domme vraag , ik hoop dat iemand hier ervaring in heeft ) geen reacties aub dat ik maar en zwaardere motor moet kopen .
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25 nov 2002, 20:26
- Locatie: zaandam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
meer power in de 5 versnelling
Een R.S. die net de 80 haalt is niet in orde , tenzij je erg veel tegenwind hebt .
Meer power in je 5 , oftewel minder last van tegenwind .
A : Goede kuip monteren .B : 5 veranderen . C : Vermogen vergroten zonder het toerental te verhogen , behalve de cilinderinhoud te vergroten zijn er volgens mij nog wel een paar andere truckjes zoals ; 4 kanaals-spoeling , andere vorm uitlaatpoort ( breed van boven en smal van ondere , met prakties dezelfdeoppervlakte als orgineel ) , ontsteking monteren met variabel tijdstip (digitale/kenveld ontsteking ) , lagere werktemperatuur van je cilinder (60 graden) d.m.v.waterkoeling in combinatie met het zo hoog mogelijk maken van de compressieverhouding , membraam-inlaat .
D :Optimaal afgestelde carbu , en dat is wat meer dan alleen het afstellen van de hoofdsproeier .
Wat de uitlaat betreft , de standaart uitlaat kun je aanpassen door de bocht een stuk in te korten .
Meer power in je 5 , oftewel minder last van tegenwind .
A : Goede kuip monteren .B : 5 veranderen . C : Vermogen vergroten zonder het toerental te verhogen , behalve de cilinderinhoud te vergroten zijn er volgens mij nog wel een paar andere truckjes zoals ; 4 kanaals-spoeling , andere vorm uitlaatpoort ( breed van boven en smal van ondere , met prakties dezelfdeoppervlakte als orgineel ) , ontsteking monteren met variabel tijdstip (digitale/kenveld ontsteking ) , lagere werktemperatuur van je cilinder (60 graden) d.m.v.waterkoeling in combinatie met het zo hoog mogelijk maken van de compressieverhouding , membraam-inlaat .
D :Optimaal afgestelde carbu , en dat is wat meer dan alleen het afstellen van de hoofdsproeier .
Wat de uitlaat betreft , de standaart uitlaat kun je aanpassen door de bocht een stuk in te korten .
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
33 achter was bij mij ook te zwaar, werdt ook gedaan om het toerental en de herrie in de 5 een beetje binnen de perken te houden.
Ik heb met 12/36 en 13/36 beter ervaring. Als je een lichtgewicht bent, kun je 12/ 35 of 13/35 proberen.
Vergeet niet dat er ook veel Zwitserse RS-jes rondrijden die een 5,8pk cilinder hebben. Daarmee heb je iets meer moeite om de 80 te halen.
Verder geen punt, ze lopen verder héél erg mooi en lekker schakellui.
Ik heb met 12/36 en 13/36 beter ervaring. Als je een lichtgewicht bent, kun je 12/ 35 of 13/35 proberen.
Vergeet niet dat er ook veel Zwitserse RS-jes rondrijden die een 5,8pk cilinder hebben. Daarmee heb je iets meer moeite om de 80 te halen.
Verder geen punt, ze lopen verder héél erg mooi en lekker schakellui.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
hee nozemCaspar schreef:
Vergeet niet dat er ook veel Zwitserse RS-jes rondrijden die een 5,8pk cilinder hebben. Daarmee heb je iets meer moeite om de 80 te halen.
Verder geen punt, ze lopen verder héél erg mooi en lekker schakellui.
heb je foto bekeken maar het lijkt op een S.B. cilinder .
dus als je eens naar het cil nummer kan kijken dan weten we wat meer.
nummer is 1543 ?? .
je kan ook al wat zien op tuning [ grafieken s.b. cilinders .]
groetjes
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
de nozems hier
op mijn rs zat inderdaad een zwitserse cilinder maar die was geruwlijk verkloot liep wel hard maar had door dat gekloot maar een smalle powerband . nu zit er een standaar sb op nr 154399 waar absoluut niet aan gerommeld is , maar ook nadat ik die sb had gemonteerd had bleef ie bijzonder flauwtjes met zelfs weinig wind tegen .
het motortje loopt op zich heel mooi rond , ik heb de onsteking en carb goed staan ...mooie kleur bougie ook .
later ben ik op aanraden van de reacties op deze topic mijn tandwielverhoudingen gaan uit proberen .
ik had eest 13/35 geprobeerd resultaat was dat ie zelfs met winkacht 6a7 pal tegen in de polder nog enigzins in z,n 5 kon blijven rijden je zou dan zeggen niks meer veranderen , maar hij maakte wel 1000rpm meer op top , dat rijdt onder rustige omstandigheden helemaal niet lekker ..het gekke was dat ie nog steeds de 90 haalde .
later op eeste kerstdag was dat heb ik 13/34 geprobeerd dat ree al een heel stuk lekkerder niet al teveel overtoeren op topsnelheid echter stond er die dag ook een harde wind (7) daar had ie het echt wel moeilijk mee in z,n 5 ook wel in z,n4 maar minder natuurlijk.
ik denk dat deze verh met rustig weer wel lekker zal rijden .
ik sta nog steeds open voor andere ideeén
op mijn rs zat inderdaad een zwitserse cilinder maar die was geruwlijk verkloot liep wel hard maar had door dat gekloot maar een smalle powerband . nu zit er een standaar sb op nr 154399 waar absoluut niet aan gerommeld is , maar ook nadat ik die sb had gemonteerd had bleef ie bijzonder flauwtjes met zelfs weinig wind tegen .
het motortje loopt op zich heel mooi rond , ik heb de onsteking en carb goed staan ...mooie kleur bougie ook .
later ben ik op aanraden van de reacties op deze topic mijn tandwielverhoudingen gaan uit proberen .
ik had eest 13/35 geprobeerd resultaat was dat ie zelfs met winkacht 6a7 pal tegen in de polder nog enigzins in z,n 5 kon blijven rijden je zou dan zeggen niks meer veranderen , maar hij maakte wel 1000rpm meer op top , dat rijdt onder rustige omstandigheden helemaal niet lekker ..het gekke was dat ie nog steeds de 90 haalde .
later op eeste kerstdag was dat heb ik 13/34 geprobeerd dat ree al een heel stuk lekkerder niet al teveel overtoeren op topsnelheid echter stond er die dag ook een harde wind (7) daar had ie het echt wel moeilijk mee in z,n 5 ook wel in z,n4 maar minder natuurlijk.
ik denk dat deze verh met rustig weer wel lekker zal rijden .
ik sta nog steeds open voor andere ideeén
- Caspar
- Berichten: 13632
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 589 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
@LVS/Nozems: Klopt, als je niet te zwaar bent, kun je met deze tandwielen aardig vooruit.
Dan nog effe wat: mijn Zwitserse RS heeft ook een SB-15.43.99 maar is toch een 5,8pk cilinder !
Ik heb de Duitse 15.43.99 ernaast gelegd, en dan zie je het verschil in poorten en timing wel.
Daarbij heeft een Zwitserse RS een 0,70mm hoger carter waardoor de dode ruimte boven de zuiger 0,70mm groter wordt, daarbij verschilt de uitlaatlengte en de carburateur maat (18mm ipv 20mm).
Door al deze kleine details is een Zwitserse RS niet zo'n toerenbak , maar meer een goedmoedig cruise model, een beetje als de TM dus.
Dan nog effe wat: mijn Zwitserse RS heeft ook een SB-15.43.99 maar is toch een 5,8pk cilinder !
Ik heb de Duitse 15.43.99 ernaast gelegd, en dan zie je het verschil in poorten en timing wel.
Daarbij heeft een Zwitserse RS een 0,70mm hoger carter waardoor de dode ruimte boven de zuiger 0,70mm groter wordt, daarbij verschilt de uitlaatlengte en de carburateur maat (18mm ipv 20mm).
Door al deze kleine details is een Zwitserse RS niet zo'n toerenbak , maar meer een goedmoedig cruise model, een beetje als de TM dus.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 jan 2004, 20:02
- Locatie: helden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Als je de zoek functie had gebruikt, was je hier uitgekomen.
De SB's op papier...
viewtopic.php?p=52635
Allemaal grafieken van SB'tjes, oa 15.43.99 met 6,4pk.
De SB's op papier...
viewtopic.php?p=52635
Allemaal grafieken van SB'tjes, oa 15.43.99 met 6,4pk.
- Steven
- Berichten: 3399
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 17:24
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
maar er zit nog verschil in duitse en zwitsere super's... maar waar dat aan te herkennen is weet ik nietBurning Tyre schreef:Als je de zoek functie had gebruikt, was je hier uitgekomen.
De SB's op papier...
viewtopic.php?p=52635
Allemaal grafieken van SB'tjes, oa 15.43.99 met 6,4pk.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 13 jan 2004, 20:02
- Locatie: helden
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Burning Tyre
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 30 okt 2002, 21:33
- Locatie: Westervoort, bij Arnhem
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer: