Revisie van originele schokbrekers

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Revisie van originele schokbrekers

#1 Bericht door Eifelyeti » 01 sep 2015, 20:07

Hallo,

ik moet aan mijn fluor de schokbrekers revisieren.
Weet iemand wo de dichtringe te koop sijn ?
wat voor olie kommt erin en de de menge van olie?


Groeten, Roman

Foto van het forum
Bijlagen
DSC00339.JPG
DSC00339.JPG (88.54 KiB) 10489 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Revisie van originele schokbrekers

#2 Bericht door kreidler844 » 01 sep 2015, 21:19

als ik een maat weet kan ik de dichtringe wel leveren.
Oliehoeveelheid moet je even uitproberen.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10819
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#3 Bericht door Henk 3bakvoet » 02 sep 2015, 10:04

Model 1973 en later, achter schokbrekers inhoud 60cc Hydrauliek olie bijvoorbeeld kroon 32H Erlus.
Deze hebben inwendig geen zuigerplaatjes maar klepjes van staal.
De kering is niet te verkrijgen en bestaan ook niet, deze kering bestaat uit meerdere lagen en moet je met het demonteren heel zien te houden. (met beleid lukt dat altijd)
Een revisie houdt enkel in dat inwendig de boel gereinigd wordt en er verse nieuwe olie in gaat.

Belangrijk is dat de aanslag waar de kering op komt te rusten dit met heel fijn schuurlinnen zuiver en glad gemaakt wordt.
Tijdens de demontage komen er altijd wat lichte braampjes op, vandaar het zuiver maken.

Het bovenstaande verhaal gaat niet op voor de type schokbrekers van voor 1973 Buffel en Eitank.
Een status apartus heeft het RS model bloemenvaas met schroefveren, die kunnen inwendig het predicaat exceptionele klasse krijgen.
Bij deze is de inhoud 40cc net als bij de buffel en de eitank.

Dit verhaal heb ik professioneel uit de mond van H. Blokhuis overgetypt.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#4 Bericht door jamojamo » 02 sep 2015, 12:42

Henk 3bakvoet schreef: Een status apartus heeft het RS model bloemenvaas met schroefveren, die kunnen inwendig het predicaat exceptionele klasse krijgen.
inwendig.jpg
inwendig.jpg (193.98 KiB) 10279 keer bekeken
Deze moet je net zo voorzichtig uit elkaar halen om de keerring heel te houden.

Als je wilt heb ik nog een oude originele schokbreker liggen die ik met plezier voor je in stukken slijp om er de keerring heel uit te halen voor jou Roman. Ik wilde hem eigenlijk al 10 x weggooien omdat ie lelijk is.

Mvg,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#5 Bericht door Eifelyeti » 02 sep 2015, 14:08

jamojamo schreef:
Als je wilt heb ik nog een oude originele schokbreker liggen die ik met plezier voor je in stukken slijp om er de keerring heel uit te halen voor jou Roman. Ik wilde hem eigenlijk al 10 x weggooien omdat ie lelijk is.

Mvg,
Eric

Hallo Eric,
is dat een van de schokbrekers van vanaf 1973?

Die van je foto is wel een hemscheid tot 1972....

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 sep 2015, 16:23

Die laatste bedoeld hij ook Roman.

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#7 Bericht door Eifelyeti » 02 sep 2015, 17:13

Enzo-tvdzijden schreef:Die laatste bedoeld hij ook Roman.

Enzo
ah okay,

nee ik moet de laatste model hebben....


@ Henk: bedank voor de info :clap

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#8 Bericht door jamojamo » 02 sep 2015, 22:23

Eifelyeti schreef:
jamojamo schreef:
Als je wilt heb ik nog een oude originele schokbreker liggen die ik met plezier voor je in stukken slijp om er de keerring heel uit te halen voor jou Roman. Ik wilde hem eigenlijk al 10 x weggooien omdat ie lelijk is.

Mvg,
Eric

Hallo Eric,
is dat een van de schokbrekers van vanaf 1973?

Die van je foto is wel een hemscheid tot 1972....
Sorry Roman, ik bedoel dat ik er nog 1 heb van het latere type (die jij hebt) die ik met plezier voor je wil slopen om de keerring voor je er uit te halen. De foto van de Hemscheid was in reactie op Henk.

Mvg,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#9 Bericht door Eifelyeti » 03 sep 2015, 08:19

jamojamo schreef: Sorry Roman, ik bedoel dat ik er nog 1 heb van het latere type (die jij hebt) die ik met plezier voor je wil slopen om de keerring voor je er uit te halen. De foto van de Hemscheid was in reactie op Henk.

Mvg,
Eric
ja dat is prima Eric :thumbsup

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#10 Bericht door jamojamo » 03 sep 2015, 08:52

Oké Roman, ik probeer het vandaag nog te doen. Ik meld me weer.
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#11 Bericht door jamojamo » 03 sep 2015, 11:24

IMG_8454.JPG
IMG_8454.JPG (104.61 KiB) 10079 keer bekeken
IMG_8455.JPG
IMG_8455.JPG (94.06 KiB) 10079 keer bekeken
IMG_8456.JPG
IMG_8456.JPG (79.62 KiB) 10079 keer bekeken
Es war noch ziemlich viel oel drin also ganz schlecht war die Dichtung nicht. Auch war keine Rost zu sehen.
Welcher Teil moechtest du haben. Ich kann eine Umschlag mit die kleinsten Teile schicken oder ein Karton mit alles.
Fuer dich umsonst natuerlich.
MfG,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#12 Bericht door jamojamo » 03 sep 2015, 11:56

Was im Bild hier unter passt geht wahrscheinlich auch in einen Umschlag.
innereien.jpg
innereien.jpg (21.55 KiB) 10073 keer bekeken
Ich gehe um 1 Uhr nach der Arbeit also morgen weiter?
MfG,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#13 Bericht door Eifelyeti » 03 sep 2015, 12:50

jamojamo schreef:Was im Bild hier unter passt geht wahrscheinlich auch in einen Umschlag.
innereien.jpg
Ich gehe um 1 Uhr nach der Arbeit also morgen weiter?
MfG,
Eric
bitte alles, dann kann ich mir das ansehen :clap

dat is prima. ik betal het ook.... geen probleem :D

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Revisie van originele schokbrekers

#14 Bericht door kreidler844 » 03 sep 2015, 18:39

Ik kan er een keerring in maken, heb dan nog wel een van de oude nodig als afstrijker

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5550
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 239 keren
Contacteer:

Re: Revisie van originele schokbrekers

#15 Bericht door kreidler844 » 03 sep 2015, 18:41

De losse ring is een stootrubber en kan er gewoon weer in.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#16 Bericht door jamojamo » 04 sep 2015, 11:49

Nach dir unterwegs:
IMG_8457.JPG
IMG_8457.JPG (93.98 KiB) 9961 keer bekeken
Wie besprochen. Hoffentlich klappt's damit. Das innere vom Metall-teil ist wahrscheinlich die Dichtringe.
Viel Glueck damit,
Eric

Gebruikersavatar
Ries
Medewerker Sectie FAQ
Berichten: 6830
Lid geworden op: 06 nov 2002, 12:54
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#17 Bericht door Ries » 09 mei 2019, 07:22

Henk 3bakvoet schreef: 02 sep 2015, 10:04 Model 1973 en later, achter schokbrekers inhoud 60cc Hydrauliek olie bijvoorbeeld kroon 32H Erlus.
Deze hebben inwendig geen zuigerplaatjes maar klepjes van staal.
De kering is niet te verkrijgen en bestaan ook niet, deze kering bestaat uit meerdere lagen en moet je met het demonteren heel zien te houden. (met beleid lukt dat altijd)
Een revisie houdt enkel in dat inwendig de boel gereinigd wordt en er verse nieuwe olie in gaat.

Belangrijk is dat de aanslag waar de kering op komt te rusten dit met heel fijn schuurlinnen zuiver en glad gemaakt wordt.
Tijdens de demontage komen er altijd wat lichte braampjes op, vandaar het zuiver maken.

Het bovenstaande verhaal gaat niet op voor de type schokbrekers van voor 1973 Buffel en Eitank.
Een status apartus heeft het RS model bloemenvaas met schroefveren, die kunnen inwendig het predicaat exceptionele klasse krijgen.
Bij deze is de inhoud 40cc net als bij de buffel en de eitank.

Dit verhaal heb ik professioneel uit de mond van H. Blokhuis overgetypt.

Ik weet dat dit een knetter oude post is, maar om het bij elkaar te houden heb ik de volgende vraag:

Gaat in het bloemenvaasmodel (RS 1969-1972) Hemscheid ook dezelfde hydrauliek olie als in model 73 en later?

gr. Ries

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#18 Bericht door jamojamo » 09 mei 2019, 13:23

Hier even teruggekeken Ries https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 35#p526535
Ik kreeg er destijds geen 60 cc in maar rond de 50cc. Die 40cc van Henk klopt dus wel. Ik neem aan dat ik vorkolie Sae10 heb gebruikt maar weet dit niet meer. Zehebben het na revisie altijd super gedaan.
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
pimvandongen
Berichten: 4710
Lid geworden op: 24 nov 2002, 20:56
Locatie: Duitsland
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 58 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#19 Bericht door pimvandongen » 09 mei 2019, 15:14

En dan geen revisie/vervangingsonderdelen behalve de nylon aanslagring toch?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#20 Bericht door jamojamo » 10 mei 2019, 04:16

pimvandongen schreef: 09 mei 2019, 15:14 En dan geen revisie/vervangingsonderdelen behalve de nylon aanslagring toch?
Wat ik me herinner is een blanke kunststof ring die aan brokken was. Hier heb ik een passend alternatief bijgezocht bij een gereedschappen winkel. Beter is het misschien bij Droog shocks na te vragen of die oliebestendige verkoopt. De rest aan onderdelen is er terug ingegaan.

Gr.,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#21 Bericht door Eifelyeti » 10 mei 2019, 09:15

jamojamo schreef: 04 sep 2015, 11:49 Nach dir unterwegs:

Wie besprochen. Hoffentlich klappt's damit. Das innere vom Metall-teil ist wahrscheinlich die Dichtringe.
Viel Glueck damit,
Eric
ist nie hier angekommen :D
aber nun habe ich hagons :wink:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#22 Bericht door jamojamo » 10 mei 2019, 12:07

Eifelyeti schreef: 10 mei 2019, 09:15
jamojamo schreef: 04 sep 2015, 11:49 Nach dir unterwegs:

Wie besprochen. Hoffentlich klappt's damit. Das innere vom Metall-teil ist wahrscheinlich die Dichtringe.
Viel Glueck damit,
Eric
ist nie hier angekommen :D
aber nun habe ich hagons :wink:
Na sowas #-o
Warum hast Du nie was gesagt? :roll:
So etwas kann passieren, schade. Es war keine grosse Muehe aber es sind ziemlichh rare Teile.
Ciao,
Eric

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Revisie van originele schokbrekers

#23 Bericht door Eifelyeti » 10 mei 2019, 12:52

bedank :thumbsup

Plaats reactie