Monteren koppelingshuis en korf

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Monteren koppelingshuis en korf

#1 Bericht door jdruyter » 01 sep 2015, 21:16

Hallo,

Ik ben mijn koppeling aan het monteren. Ik heb volgens mij de juiste volgorde aangehouden.

Van binnen naar buiten:

1. Uitvulring 0,3 mm
2. Koppelingskorf
3. Ring nummer 21
4. Koppelingsnaaf
5. Borgplaat
6. Moer

Echter als ik alles gemonteerd heb en de moer op moment heb staan, draaien korf en naaf niet meer los van elkaar. Volgens mij was dat wel zo toen ik het spul demonteerde.

Doe ik iets fout?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#2 Bericht door kreidler844 » 01 sep 2015, 21:18

uitvulring is niet altijd nodig.

jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#3 Bericht door jdruyter » 01 sep 2015, 21:20

Deze zat er op toen ik m demonteerde.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 sep 2015, 21:24

jdruyter schreef:Deze zat er op toen ik m demonteerde.
Dan was hij niet vast genoeg gezet. Ik monteer ook BIJNA nooit een ring er tussen.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#5 Bericht door kreidler844 » 01 sep 2015, 21:26

weglaten en opnieuw uitshimmen

jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#6 Bericht door jdruyter » 01 sep 2015, 21:27

Maar, horen korf en naaf nu los van elkaar te kunnen draaien?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#7 Bericht door kreidler844 » 01 sep 2015, 21:28

Ja anders rijdt je brommer door als je de koppeling inknijpt.

jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#8 Bericht door jdruyter » 01 sep 2015, 21:31

Dat leek me ook. Maar hoe kan het dan dat ie dit niet doet?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 sep 2015, 21:36

jdruyter schreef:Dat leek me ook. Maar hoe kan het dan dat ie dit niet doet?
De shim is de boosdoener. Dat is al geschreven. Heb je ook de ring met twee platte kanten vernieuwd? Vanavond nog een blok los gehaald waar de ring nog maar 1 platte kant had. De rest was al gaar gedraaid.

Enzo

jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#10 Bericht door jdruyter » 01 sep 2015, 21:41

Nee, die ring heb ik niet vernieuwd. Zag er nog prima uit. Ik zal een nieuwe bestellen en de shim eruit laten. Kijken wat ie dan doet. Raar is het wel omdat hij met die shim heeft gelopen en de hele tandwielset met trapas er niet uit is geweest.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#11 Bericht door Ronnie » 01 sep 2015, 21:50

De messing bus is gelijk komen te liggen met het staal waardoor de shim
Nu een groter draagvlak krijgt en dan stroever draaid.
De messingbus moet 0,10 tot 0,20 buiten het huis steken
Doe je dat niet dan krijg je waarschijnlijk een kruipende koppeling

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#12 Bericht door Ronnie » 01 sep 2015, 21:53

Dus messing bus iets doordrukken in de bankschoef ondersteund
Met grote dop .

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#13 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 sep 2015, 22:07

jdruyter schreef:Nee, die ring heb ik niet vernieuwd. Zag er nog prima uit. Ik zal een nieuwe bestellen en de shim eruit laten. Kijken wat ie dan doet. Raar is het wel omdat hij met die shim heeft gelopen en de hele tandwielset met trapas er niet uit is geweest.
Deze ring vervormd (wordt steeds dunner) behoorlijk en kan er ook zorgen dat hij net niet vrij loopt.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#14 Bericht door Caspar » 02 sep 2015, 15:34

Als je nu een middenpakking met een andere dikte hebt , dan kan de speling al anders zijn.

Of heb je toevallig de drie M6 stel boutjes van de binnenkorf vervangen door iets langere exemplaren ?

jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#15 Bericht door jdruyter » 02 sep 2015, 15:49

Nee, maar die m6 boutjes en de pakking staan hier los van. Afwijkingen door de dikte van de pakking worden opgelost door de vulringen achter de kleine drukstift.

scheute
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 sep 2007, 23:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#16 Bericht door scheute » 02 sep 2015, 17:05

casper heeft wel een punt hoor, de dikte van de middenpakking bepaald de speling op de Assen en mogelijk zo ook een fractie op het koppelingshuis

jdruyter
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#17 Bericht door jdruyter » 02 sep 2015, 17:27

Ik ga er naar kijken. Ik gebruik echter altijd dezelfde pakkingen.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#18 Bericht door kreidler844 » 02 sep 2015, 18:22

De dikte van de middenpakking heeft geen invloed.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#19 Bericht door Caspar » 03 sep 2015, 07:40

Als je een dikkere middenpakking gebruikt komt je koppelingslager 6004 naar rechts en moet de vulschijf dunner.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#20 Bericht door kreidler844 » 03 sep 2015, 19:00

Dat is niet waar Caspar, het enige waar je dan een extra vulschijf moet zetten is aan de buitenkant, je 6004 wordt toch niet dikker!
Koppeling kun je zelfs laten zitten als je het linker carter verwijdert dus heeft geen invloed....
Wat wel van invloed kan zijn is als je 1e versnelling van de as af geweest is.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Monteren koppelingshuis en korf

#21 Bericht door Caspar » 03 sep 2015, 20:17

Je hebt gelijk.

Plaats reactie