werking van de glazen bougie ,,colortune,,

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#1 Bericht door Thei » 27 mar 2016, 16:23


nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#2 Bericht door nsr » 27 mar 2016, 17:46

Ziet mij er handig uit!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#3 Bericht door nozems » 27 mar 2016, 19:27

Kun je ook kijken of het mengsel op deel en vollast goed is?

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 956
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#4 Bericht door Writer » 27 mar 2016, 22:21

Ha Pascal,

Ik kom graag kijken rijdend op vollast hangend onder je tank :D

Nog fijn paasweekend!

Paul

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#5 Bericht door Thei » 27 mar 2016, 22:28

nozems schreef:Kun je ook kijken of het mengsel op deel en vollast goed is?
je kunt op alle willekeurige toerentallen testen, waardoor je kunt nagaan of je totale cab setup klopt van stationair sproeier en luchtschroef omhoog via gasnaald naar hoofdsproeier, maar je mag er niet mee rijden . natuurlijk kun je hem ook ermee testen op een rollenbank waarbij de motor dus belast wordt.
degene die ik heb is voor 12 mm bougies en past niet zonder adaptor (en die heb ik niet)in mijn kreidler.

Helmantel
Berichten: 1011
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#6 Bericht door Helmantel » 27 mar 2016, 22:41

Die dingen zijn er al jaren. Ik heb er geen ervaring mee, maar voor auto's heb je er volgens mij alleen voor de stationair afstelling wat aan. Bovendien vraag ik me af hoe precies je de kleur kunt beoordelen. Het verschil tussen een gele en een blauwe vlam is duidelijk, maar om er achter te komen of een motor te veel te arm of te veel te rijk loopt heb je geen colortune nodig.

Met een Kreidler op de testbank die je door de versnellingen trekt kan ik me voorstellen dat het wel nuttig kan zijn en dan vooral om te kijken of bijvoorbeeld het mengsel ongeveer gelijk is over het toerengebied. Als het mengsel bijvoorbeeld bij 7000 toeren wel goed is, maar bij 10000 te arm wordt, kun je dat lastig aflezen aan een bougie, maar met zo'n ding zou dat wel mogelijk zijn. Bij een auto gebruik je dan een breedband lambdasonde, maar daar heb je bij een tweetakt weinig aan.

Gebruikersavatar
Thei
Berichten: 257
Lid geworden op: 25 okt 2015, 18:04
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#7 Bericht door Thei » 27 mar 2016, 23:08

bij het afstellen van mijn motorfiets hang ik deze koso digitale toerenteller dan even aan mijn stuur om te zien waar het eventueel fout gaat . Die wordt gewoon om de bougiekabel gedraaid met een kabeltje en het andere draadje aan massa. Heel handig klein dingetje waarmee ik ook onderweg kon testen in welk toerental er een dipje zat.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (26.64 KiB) 3441 keer bekeken

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: werking van de glazen bougie ,,colortune,,

#8 Bericht door nozems » 28 mar 2016, 10:49

Nou als je het mengsel hiermee niet goed onder belasting kunt testen denk ik dat het weinig toegevoegde waarde heeft, kijk stationair geloof ik dat wel, maar het is toch meer om te kijken wat er gebeurt onder belasting. Dus dan is een beetje gevoel en testen op de weg de enige juiste manier, je kunt dit ook simuleren op een testbank die je kunt remmen, zo kun je tegenwind of heuvelop simuleren en kijken of de motor het gewenste mengsel kan krijgen.

Plaats reactie