MVT aansluiten

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: MVT aansluiten

#76 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 aug 2022, 16:06

jamojamo schreef: 10 aug 2022, 15:56
jeroensprint schreef: 10 aug 2022, 02:58
Eifelyeti schreef: 07 aug 2022, 10:10 deze is een fout.... uit de Ankerplaat kommt geen ladekabel voor een akku eruit #-o

is ook geen origineele MVT aansluitschema
En toch is dat wel zo. Er zitten twee afzonderlijke spoelen in deze dynamo. De gele draad en de witte draad zijn onafhankelijke 'dynamo's'.

Wit gebruik je om de accu op te laden en geel voor de verlichting. Een 4 polige standaard spanningsregelaar/gelijkrichter is zoals de naam het al zegt twee in één.
De gele draad op rechts boven word alleen afgeregeld op 6 volt dan wel 12 volt . Deze aansluiting blijft dus wisselspanning en alles wat je daarbij aanknoopt heeft dan de gelijke afgeregelde wisselspanning.

De witte draad links onder word afgeregeld en gelijkgericht. Daar word dan 6 volt of 12 volt gelijkspanning van gemaakt om bijvoorbeeld een accu op te laden.

Een kokusan heeft één gele draad, dus in feite is dat één dynamo maar door de brug krijgen links onder en rechts boven beide een inkomende wisselspanning. Heb je geen accu dan is de brug ook niet nodig. Linksonder is de aansluiting om van wisselspanning gelijkspanning te maken maar als je die niet gebruikt mag die brug ook achterwege blijven. De gele draad rechtsboven om alleen de wisselspanning af te regelen is dan voldoende voor alleen verlichting.

De spoelen/dynamo is eenvoudig door te meten. Beide draden moeten met enige weerstand verbinding met de massa hebben. Als dat zo is dan zijn de spoelen in orde. Als je wisselspanning kunt meten met je multimeter dan kun je ook beide draden meten met draaiende motor. Deze zullen ongeveer 20v wisselspanning hebben. Als dat zo is dan is je regelaar/gelijkrichter defect.

Jeroen
LeoJ heeft er niets aan dat we een discussie gaan starten over hoe het precies zit. Als er functioneel iets mis is met wat ik zeg dan sorry, maar als alles naar behoren functioneert zou het bij de MVT zo moeten zijn dat als je hem aansluit hoe ik het zeg dan zou de accu moeten bijladen, punt. We weten niet eens of hij bijvoorbeeld LED verlichting heeft maar gezien de wens om een accu bij te laden lijkt me dat het geval. Zonder foto en evt. extra omschrijving kunnen we niet verder helpen en gaat contact met de leverancier ook teleurstellend verlopen.
Gr.,
Eric
Ja hij heeft led licht rondom.

Enzo

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: MVT aansluiten

#77 Bericht door jeroensprint » 10 aug 2022, 16:35

jamojamo schreef: 10 aug 2022, 15:56
jeroensprint schreef: 10 aug 2022, 02:58
Eifelyeti schreef: 07 aug 2022, 10:10 deze is een fout.... uit de Ankerplaat kommt geen ladekabel voor een akku eruit #-o

is ook geen origineele MVT aansluitschema
En toch is dat wel zo. Er zitten twee afzonderlijke spoelen in deze dynamo. De gele draad en de witte draad zijn onafhankelijke 'dynamo's'.

Wit gebruik je om de accu op te laden en geel voor de verlichting. Een 4 polige standaard spanningsregelaar/gelijkrichter is zoals de naam het al zegt twee in één.
De gele draad op rechts boven word alleen afgeregeld op 6 volt dan wel 12 volt . Deze aansluiting blijft dus wisselspanning en alles wat je daarbij aanknoopt heeft dan de gelijke afgeregelde wisselspanning.

De witte draad links onder word afgeregeld en gelijkgericht. Daar word dan 6 volt of 12 volt gelijkspanning van gemaakt om bijvoorbeeld een accu op te laden.

Een kokusan heeft één gele draad, dus in feite is dat één dynamo maar door de brug krijgen links onder en rechts boven beide een inkomende wisselspanning. Heb je geen accu dan is de brug ook niet nodig. Linksonder is de aansluiting om van wisselspanning gelijkspanning te maken maar als je die niet gebruikt mag die brug ook achterwege blijven. De gele draad rechtsboven om alleen de wisselspanning af te regelen is dan voldoende voor alleen verlichting.

De spoelen/dynamo is eenvoudig door te meten. Beide draden moeten met enige weerstand verbinding met de massa hebben. Als dat zo is dan zijn de spoelen in orde. Als je wisselspanning kunt meten met je multimeter dan kun je ook beide draden meten met draaiende motor. Deze zullen ongeveer 20v wisselspanning hebben. Als dat zo is dan is je regelaar/gelijkrichter defect.

Jeroen
LeoJ heeft er niets aan dat we een discussie gaan starten over hoe het precies zit. Als er functioneel iets mis is met wat ik zeg dan sorry, maar als alles naar behoren functioneert zou het bij de MVT zo moeten zijn dat als je hem aansluit hoe ik het zeg dan zou de accu moeten bijladen, punt. We weten niet eens of hij bijvoorbeeld LED verlichting heeft maar gezien de wens om een accu bij te laden lijkt me dat het geval. Zonder foto en evt. extra omschrijving kunnen we niet verder helpen en gaat contact met de leverancier ook teleurstellend verlopen.
Gr.,
Eric
O, dus wat extra informatie hoe zo'n ding werkt kan hier niet? Ook niet een relevante correctie op de verkeerde bewering van Eifelyeti dat de witte draad dus wel degelijk is voor het opladen van de accu? De informatie hoe LeoJ de spoelen kan testen omdat hij het vermoeden heeft dat er iets kapot is kan ook niet?

'Sluit hem aan hoe ik het zeg dan zou de accu moeten bijladen, punt' is wel heel minimaal. Daar kan LeoJ wat mee....

Jeroen

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: MVT aansluiten

#78 Bericht door LeoJ » 10 aug 2022, 17:34

spanningsregelaar.jpg
spanningsregelaar.jpg (89.45 KiB) 1028 keer bekeken

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: MVT aansluiten

#79 Bericht door LeoJ » 10 aug 2022, 17:46

Ik heb een Kokusan- en een Universele 12V spanningsregelaar geprobeerd.
De accu moet de LED verlichting voeden (kop-, achter- en stoplicht)
Wit op positie 2 linksonder, geel op positie 3 rechtsboven, massa naar het blok op positie 4 en rood naar de accu op positie 1.
De draden naar positie 2 en positie 3 ook nog onderling gewisseld.

Als ik de gele en witte draad afzonderlijk meet met een digitale multimeter, meet ik op allebei de draden maximaal 8V bij behoorlijk wat toeren.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: MVT aansluiten

#80 Bericht door jamojamo » 10 aug 2022, 19:26

LeoJ schreef: 10 aug 2022, 17:46 Ik heb een Kokusan- en een Universele 12V spanningsregelaar geprobeerd.
De accu moet de LED verlichting voeden (kop-, achter- en stoplicht)
Wit op positie 2 linksonder, geel op positie 3 rechtsboven, massa naar het blok op positie 4 en rood naar de accu op positie 1.
De draden naar positie 2 en positie 3 ook nog onderling gewisseld.

Als ik de gele en witte draad afzonderlijk meet met een digitale multimeter, meet ik op allebei de draden maximaal 8V bij behoorlijk wat toeren.
Wat je hoort te meten aan de afzonderlijke draden kan ik je niet mee helpen Leo. Misschien dat Jeroen of iemand anders je daar verder mee kan helpen. jeroen schrijft al dat je 20volt zou moeten meten, wat er mis is bij jou kan hij misschien nu wel afleiden.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: MVT aansluiten

#81 Bericht door Theove » 11 aug 2022, 00:05

Laat je vooral niet misleiden door het uiterlijk, meten is weten:
Bijlagen
regler_longjia leo.jpg
regler_longjia leo.jpg (44.44 KiB) 998 keer bekeken
regler_pinout koku.png
regler_pinout koku.png (112.75 KiB) 998 keer bekeken

jeroensprint
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2021, 22:20
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 55 keren

Re: MVT aansluiten

#82 Bericht door jeroensprint » 11 aug 2022, 02:34

LeoJ schreef: 10 aug 2022, 17:46 Ik heb een Kokusan- en een Universele 12V spanningsregelaar geprobeerd.
De accu moet de LED verlichting voeden (kop-, achter- en stoplicht)
Wit op positie 2 linksonder, geel op positie 3 rechtsboven, massa naar het blok op positie 4 en rood naar de accu op positie 1.
De draden naar positie 2 en positie 3 ook nog onderling gewisseld.

Als ik de gele en witte draad afzonderlijk meet met een digitale multimeter, meet ik op allebei de draden maximaal 8V bij behoorlijk wat toeren.
De multimeter wel op Volt AC gezet? Batterijen van de multimeter voldoende vol?

Wel vreemd dat er dan twee spoelen kapot zouden zijn. Ze zijn beide afzonderlijk met een gezamenlijke massa. Je meet wel iets dus ze zijn niet onderbroken/draadbreuk. Een te lage spanning kan een kortgesloten spoel zijn maar dat komt zelden voor. Zeker als beide afzonderlijk dan ook nog op dezelfde plek aan elkaar gesmolten zouden zijn omdat je op beide 8 volt meet.

Ik vermoed dat er misschien iets met de meting iets niet goed is gegaan.

Jeroen

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: MVT aansluiten

#83 Bericht door Caspar » 11 aug 2022, 07:26

Tip: zoek Arno Meyer op als je er niet uit komt.

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: MVT aansluiten

#84 Bericht door LeoJ » 03 sep 2022, 14:49

Zojuist nogmaals een poging ondernomen op de accu op te laden, even gemeten met krokodillen klemmetjes aan de multimeter ipv dat ik de stiften van de multimeter tegen de draadjes aanhoud.
Op zowel de gele-, witte-, en gesmolten draden meet ik stationair 5,5V en met toeren komt de meting uit boven de 20V.
Mijn conclusie is dan dat de ontsteking voldoende geeft voor de verlichting en opladen van de accu.

De originele Kokusan spanningsregelaar genomen (althans er staat Kokusan op)
Ik heb de rode draad die naar de accu gaat op positie 1 (linksboven) aangesloten.
De witte draad heb ik op positie 2 (linksonder) aangesloten.
De gele draad heb ik op positie 3 (rechtsboven) aangesloten.
De massa heb ik aangesloten op positie 4 (rechtsonder) aangesloten.

Na het starten, kan ik op de rode draad, zowel wissel- als gelijkstroom meten, dat is wel vreemd.
Gelijkstroom ; stationair 2,2V met toeren 1,9V (waardes wisselen steeds lichtelijk iets tijdens de meting)
Wisselspanning ; Stationair 4.0V met toeren 4.8V (waardes wisselen lichtelijk iets tijdens de meting)

Ik heb hierna de Kokusan spanningsregelaar gewisseld met een universele, de gemeten waardes zijn ongeveer aan beide spanningsregelaars gelijk.

Heb ik nu twee defecte spanningsregelaars, of gaat er toch ergens nog iets mis qua aansluiting?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: MVT aansluiten

#85 Bericht door jamojamo » 04 sep 2022, 10:02

Ik kan beamen nu dat ik een accu heb aangesloten op 1 van mijn Kreidlers dat ik aan mijn ledkoplamp zie dat soms de lamp flikkert als het toerental na kort gasgeven zakt. Ik Ga er maar van uit dat het goed zit. Om een accu bij te laden zul je niet een volledig gestabiliseerde bron nodig hebben maar een “gelijkspanning” door afgekapte sinussen en krijg je waarschijnlijk dit effect.
Die lage voltages die je meet lijken me niet oké maar dat laat Jeroensprint nog wel weten.
Hou je bij normaal bedrijf wel je accu op voldoende spanning om alles te laten functioneren?
Gr.,
Eric

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: MVT aansluiten

#86 Bericht door LeoJ » 04 sep 2022, 17:08

Ja hoor, houd mijn accu op spanning met een druppellader.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: MVT aansluiten

#87 Bericht door jamojamo » 05 sep 2022, 10:44

Caspar schreef: 11 aug 2022, 07:26 Tip: zoek Arno Meyer op als je er niet uit komt.
Of Wietse (kreidler844) in Friesland, Johan Fondse (Cnc parts) Zeeland. Er zullen er vast wel meer zijn, beetje afhankelijk wat binnen het bereik ligt van Leo.

Gr.,
Eric
Deze gebruikers waarderen jamojamo voor dit bericht:
Caspar (05 sep 2022, 10:58)
Waardering: 9.09%

LeoJ
Berichten: 804
Lid geworden op: 08 sep 2002, 18:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: MVT aansluiten

#88 Bericht door LeoJ » 22 jun 2023, 08:52

Zo waar kan ik nu de accu laden met de MVT ontsteking, durf het bijna niet te vertellen, maar er was geen massa van de accu naar het massapunt aan de het blok.
Deze gebruikers waarderen LeoJ voor dit bericht (totaal 2):
Eifelyeti (22 jun 2023, 09:02) • jamojamo (22 jun 2023, 12:00)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3751
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: MVT aansluiten

#89 Bericht door jamojamo » 22 jun 2023, 12:01

Soms zie je iets over het hoofd, het kon bijna niet anders. Mooi dat het gelukt is!
Gr., Eric

Plaats reactie