Duurzaamheid HPI 2Ten ?
- nvliet
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
- Locatie: Zuid-Scharwoude
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 53 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Kan het zijn dat de voedingsspanning wat aan de hoge kant is of nogal variabel, dat vindt de meeste electronica niet leuk, zou je met een spanningsstabilisator en een Elco kunnen oplossen.
- Bongers-70
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
- Locatie: Midden Limburg
- Gegeven waarderingen: 46 keren
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Kijk , 1500km , dat begint er op te lijken.
Maar met alle respect , een ontsteking moet het toch gewoon > 10.000km uithouden ?
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de HPI dat net zo goed loopt en wél heel blijft.
Kan toch niet zo moeilijk zijn ?
Maar met alle respect , een ontsteking moet het toch gewoon > 10.000km uithouden ?
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de HPI dat net zo goed loopt en wél heel blijft.
Kan toch niet zo moeilijk zijn ?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
so sehe ich das auch....Caspar schreef:Kijk , 1500km , dat begint er op te lijken.
Maar met alle respect , een ontsteking moet het toch gewoon > 10.000km uithouden ?
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de HPI dat net zo goed loopt en wél heel blijft.
Kan toch niet zo moeilijk zijn ?
es wird zum Mond geflogen, zum Mars... Sonden zum Jupiter.... Hybrid....
aber eine Zündung wie eine HPI für ein kleines Moped bekommen Ingenieure nicht haltbar....
ein Joke...
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ik vind een houdbaarheid van 10.000km nog tekort, het is wel balen voor de snelle mannen dat er niks knaps te koop is... Hoewel van PVL hoor ik eigenlijk nooit een wanklank. Toch blijf ik erbij dat voor straat gebruik een ontsteking betrouwbaar&vliegwiel werking moet hebben, iets wat de HPI beide niet heeft, op een enkeling na dus. Helaas lever je op een snelle set veel in kwa vermogen met een 'simpele' ontsteking als bv de kokusan.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
ma, bij een snelle set vanaf 186 Graden heb je zeker een Ontsteking met veel Graden nodig...anders is het niet goed rijdbar in de ondere touren.......nozems schreef: Helaas lever je op een snelle set veel in kwa vermogen met een 'simpele' ontsteking als bv de kokusan.
en in de bovenste touren is het voor de verbrandingstemperatuur ook nied goed....
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Leopold rijd alt 3 jaaren met de analoge MVT bij de Eifeltour, 340 km op 2 dagen bij veel toueren bergop....... geen Proplemen gehad...
nu heft die ook noog de digitaale MVT op de Rion 60cc set met 16PK+, loopt als een speer.... en ens kijken of die ook so betrouwbar is dan de analoge Typ...
CNC-Parts heft op de analoge ook een zwardere Vliegwiel opgezet...
nu heft die ook noog de digitaale MVT op de Rion 60cc set met 16PK+, loopt als een speer.... en ens kijken of die ook so betrouwbar is dan de analoge Typ...
CNC-Parts heft op de analoge ook een zwardere Vliegwiel opgezet...
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ik snap niet wat jullie hebben met zware vliegwielen,ik rij gewoon met het standaard HPI vliegwiel en ik vind dat prima rijden.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Iets met rijdbaarheid? Zelf heb ik ook eens op een blauwe maandag met een HPI gereden, ja ik had 3.5pk meer dan met de MHKZ, maar mijn god wat reed dat waardeloos voor mijn doen, ontiegelijk nerveus en totaal niet straat en toervriendelijk en zodra er een vlieg tegen je helm te pletter slaat ging ik gelijk 5km langzamer... oke als je 500km per jaar rijdt dan zal het je ook niet gauw kunnen storen, voor mij zou iets met een MHKZ vliegwiel maar dan met de curve van bv een hpi wel wat zijn, als ik met een snelle set zou rijden.
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Tja ik rij ook af en toe rustig,maar heb daar totaal geen last van,weinig rijden doe ik ook niet,in 3 weken tijd 700km
gereden.Maar ja het zal aan je persoonlijke voorkeur liggen.Als ik met een lomp vliegwiel wil gaan rijden dan had ik net zo goed
de Kokusnoot ontsteking kunnen gebruiken,alleen is de gasreactie dan een stuk minder.En dat is juist het leuke van een snelle
2takt.Ik heb ooit een CR500 met kenteken gehad,dat was inderdaad geen rijden op de openbare weg,heel klein vliegwiel en een enorme zuiger gaan niet samen,dat verschil zal je misschien ook merken tussen de 50cc die ik rij en mensen die met een 60 of nog groter rijden.
gereden.Maar ja het zal aan je persoonlijke voorkeur liggen.Als ik met een lomp vliegwiel wil gaan rijden dan had ik net zo goed
de Kokusnoot ontsteking kunnen gebruiken,alleen is de gasreactie dan een stuk minder.En dat is juist het leuke van een snelle
2takt.Ik heb ooit een CR500 met kenteken gehad,dat was inderdaad geen rijden op de openbare weg,heel klein vliegwiel en een enorme zuiger gaan niet samen,dat verschil zal je misschien ook merken tussen de 50cc die ik rij en mensen die met een 60 of nog groter rijden.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Met kokosnoot verlies je vermogen door de zeer beperkte curve, voor straat dus hpi-curve met de vliegwiel van kokesaan. En wat je zegt zal ongetwijfeld meespelen, de meesten rijden niet met een 50cc, minimaal 60cc en of een nog grotere bigbore dan 60cc. Alles groter dan 50cc is een bigbore voor mij. wat technisch gezien ook klopt.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Mach4 schreef:Ik snap niet wat jullie hebben met zware vliegwielen,ik rij gewoon met het standaard HPI vliegwiel en ik vind dat prima rijden.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.
hi,
met een race ontsteking heb je betere Graden bij de hoogdere touren en onden eruit kan je meer halen met meer voorontsteking...
ma zonder vliegwiel heb je ook wat minder snelheid en minder kracht bij tegenwind, bergop en schakelen...
heft niet ma voordelen
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 31 jul 2016, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
- Leopold Hogenhuis
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
- Locatie: Bilzen B
- Gegeven waarderingen: 9 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
HPI met vliegwiel is ook niet zo licht 350 gramMach4 schreef:Ik snap niet wat jullie hebben met zware vliegwielen,ik rij gewoon met het standaard HPI vliegwiel en ik vind dat prima rijden.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.
heb er zeker 5 gezien die een schijf erop hebben gemonteerd voor meer gewicht
ook bij racers dan weeg hij ook 600 wat mij opviel is dat hij beter optrok en minder trillingen
normale mvt binnenrotor 250 gram
CNC parts mvt is ook ongeveer 600 gram
een racer kun je niet vergelijken met een straat brommer/motor
Gr David
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Trillingen zijn bij mij niet storend,hij zal met een zwaarder vliegwiel makkelijker wegrijden,maar acceleratie is met een lichter wiel sneller.Het is maar net waar je voorkeur ligt,ik ben het wel gewend gezien mijn race verleden.
Kreidler racers hebben helemaal geen vliegwiel.
Kreidler racers hebben helemaal geen vliegwiel.
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
b.bonk schreef:Misschien heb ik niet opgelet maar mijn vraag is wat voor ontsteking moet ik laten monteren om overal vanaf te zijn met een iets gekietelde set up rs
Ik rij met een soortgelijke set up en stond in 2013 voor hetzelfde dilemma. Op dat moment had ik nog geen serieuze problemen met mijn 6 V ori RS puntenontsteking met bobine en 35W. Nou is het niet mijn bedoeling om (hier en nu) de puristen tegen de schenen te schoppen maar het blijft techniek van 40 jaar oud en ik had (en heb nog steeds) geen zin om als een sitting duck de reële kans op problemen af te wachten. Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor de MVT ontsteking (12 V) met binnenrotor en 55 W lichtspoel. Een keuze die vooral is gemaakt op grond van een advies van Ocin (rip). Het ontbreekt mij aan de technische kennis om hier een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren aan een vergelijking met andere ontstekingen en ik heb evenmin ervaring met de andere merken. Maar inmiddels heb ik zo'n 2500 km. probleemloos met de MVT gereden. Zoals wijlen Nico destijds voorspelde: "hij kost een paar centen, maar hier ga jij veel en lang plezier aan beleven". Ik beschouw mijzelf als een doorsnee rijder, maar durf ook gerust in het donker een kwartier vol gas over de A4 te knallen; vorig jaar is mijn blok gereviseerd door CNC en Johan constateerde dat de MVT nog geen krimp had gegeven. To the point: als ik zo de tekortkomingen lees van de andere ontstekingen verbaast het mij dat de MVT -ook in soortgelijke topics- in de regel zo weinig aandacht krijgt. Zou het niet kunnen zijn dat Kreidler rijders evenals gewone mensen bang zijn voor verandering?
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Niet zozeer bang voor verandering,maar bang om weer net zo'n zeperd ontsteking als de
HPI te treffen.HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat.
Maar heeft nog steeds de beste curve,dus dan hoop ik maar dat de 2ten dit keer wel langer heel blijft.
Als deze weer kapot gaat dan stap ik toch over want aan een onbetrouwbare ontsteking heb je niks.
Dan neem ik MVT zeker ook in overweging,al lijkt PVL mij dan toch nog een iets betere keus.
Blijkt HPI in de toekomst wel iets betrouwbaars te kunnen maken,dan ga ik wel weer naar HPI over.
HPI te treffen.HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat.
Maar heeft nog steeds de beste curve,dus dan hoop ik maar dat de 2ten dit keer wel langer heel blijft.
Als deze weer kapot gaat dan stap ik toch over want aan een onbetrouwbare ontsteking heb je niks.
Dan neem ik MVT zeker ook in overweging,al lijkt PVL mij dan toch nog een iets betere keus.
Blijkt HPI in de toekomst wel iets betrouwbaars te kunnen maken,dan ga ik wel weer naar HPI over.
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Klopt , gaat erom wat je wilt, dat is bepalendMach4 schreef:Trillingen zijn bij mij niet storend,hij zal met een zwaarder vliegwiel makkelijker wegrijden,maar acceleratie is met een lichter wiel sneller.Het is maar net waar je voorkeur ligt,ik ben het wel gewend gezien mijn race verleden.
Kreidler racers hebben helemaal geen vliegwiel.
Op mijn cupper zit nu weer een digitale kokusan, prototype met 36 mm rotor
Tov de zwaardere rotor of vliegwielen presteerd dit niet beter oid maar axeleratie is meetbaar beter
- Bijlagen
-
- image.jpeg (87.86 KiB) 4823 keer bekeken
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ik kan niet beoordelen of de curve van de MVT minder of beter is, maar ik weet wel dat je er als optie ook een DCI bij kan krijgen met dipswitches voor een verstelbare curve. Hieronder een plaatje. Ik heb er even mee gereden en die voelde merkbaar (nog) beter, maar ik vond 'm zo al duur genoeg. Wellicht een nuttige optie voor een exotische big bore? Forumleden/tuners als Snel en Lazy Rider beschikken over de kennis en de ervaring om een kwalitatieve vergelijking te maken, maar -zoals ik al eerder opmerkte- de MVT staat minder in de spotlights.Mach4 schreef:HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat. Maar heeft nog steeds de beste curve
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Door zijn prijs en mindere curve!Parlotti schreef:Ik kan niet beoordelen of de curve van de MVT minder of beter is, maar ik weet wel dat je er als optie MVT staat minder in de spotlights.Mach4 schreef:HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat. Maar heeft nog steeds de beste curve
Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen
Enzo
- Parlotti
- Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
- Locatie: Zoetermeer
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
- Contacteer:
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Ik reageerde op Mach4 Tjer. Dan neem je toch lekker de HPIEnzo-tvdzijden schreef:Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen
Enzo
Marcel
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60403
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 968 keren
- Ontvangen waarderingen: 2283 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
En ik reageer op jou. Waarom het minder in de spotlights staat.Parlotti schreef:Ik reageerde op Mach4 Tjer. Dan neem je toch lekker de HPIEnzo-tvdzijden schreef:Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen
Enzo
Marcel
Zou mij geen bal kunnen schelen. Ik ga voor betrouwbaarheid dan maar hogere prijs en mindere curve
Enzo
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Nog beter is betrouwbaar en een betere curve,ik vraag mij af,je heb ook programmeerbare ontstekingen,dan moet het
toch mogelijk zijn de HPI curve te kopiëren en te gebruiken?
Tja de prijs,er word al moeilijk gedaan als het meer kost dan een Kokusan,maar neem bijvoorbeeld alleen eens een cdi van een Japanse motorfiets,die kosten soms honderden euro,s,maar het blijft dan ook lang heel.Dus wat heet duur,kwaliteit kost
nu eenmaal een hoop centjes.
toch mogelijk zijn de HPI curve te kopiëren en te gebruiken?
Tja de prijs,er word al moeilijk gedaan als het meer kost dan een Kokusan,maar neem bijvoorbeeld alleen eens een cdi van een Japanse motorfiets,die kosten soms honderden euro,s,maar het blijft dan ook lang heel.Dus wat heet duur,kwaliteit kost
nu eenmaal een hoop centjes.
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?
Allemaal mooi en welEnzo-tvdzijden schreef:Door zijn prijs en mindere curve!Parlotti schreef:Ik kan niet beoordelen of de curve van de MVT minder of beter is, maar ik weet wel dat je er als optie MVT staat minder in de spotlights.Mach4 schreef:HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat. Maar heeft nog steeds de beste curve
Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen
Enzo
Maar wie kan me vertellen hoe die curve eruit ziet, hoeveel graden
Bij welk type mvt?