Duurzaamheid HPI 2Ten ?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#126 Bericht door Mach4 » 28 jul 2016, 20:38

Even 20km in hoog tempo weggestampt ,en toch weer thuis gekomen. :D
Dat is andere koek,dan die miezerige 9km die Henk rijd :rs

Gebruikersavatar
nvliet
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 mar 2015, 19:34
Locatie: Zuid-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 53 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#127 Bericht door nvliet » 29 jul 2016, 10:18

Kan het zijn dat de voedingsspanning wat aan de hoge kant is of nogal variabel, dat vindt de meeste electronica niet leuk, zou je met een spanningsstabilisator en een Elco kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
Bongers-70
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 sep 2012, 16:13
Locatie: Midden Limburg
Gegeven waarderingen: 46 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#128 Bericht door Bongers-70 » 30 jul 2016, 17:16

Ik rij ondertussen al 1500 km probleemloos.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13635
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 823 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#129 Bericht door Caspar » 30 jul 2016, 17:46

Kijk , 1500km , dat begint er op te lijken.
Maar met alle respect , een ontsteking moet het toch gewoon > 10.000km uithouden ?
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de HPI dat net zo goed loopt en wél heel blijft.
Kan toch niet zo moeilijk zijn ?

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#130 Bericht door Eifelyeti » 30 jul 2016, 18:47

Caspar schreef:Kijk , 1500km , dat begint er op te lijken.
Maar met alle respect , een ontsteking moet het toch gewoon > 10.000km uithouden ?
Ik heb nog geen goed alternatief gevonden voor de HPI dat net zo goed loopt en wél heel blijft.
Kan toch niet zo moeilijk zijn ?
so sehe ich das auch....
es wird zum Mond geflogen, zum Mars... Sonden zum Jupiter.... Hybrid....

aber eine Zündung wie eine HPI für ein kleines Moped bekommen Ingenieure nicht haltbar....

ein Joke... :roll:

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#131 Bericht door nozems » 30 jul 2016, 19:32

Ik vind een houdbaarheid van 10.000km nog tekort, het is wel balen voor de snelle mannen dat er niks knaps te koop is... Hoewel van PVL hoor ik eigenlijk nooit een wanklank. Toch blijf ik erbij dat voor straat gebruik een ontsteking betrouwbaar&vliegwiel werking moet hebben, iets wat de HPI beide niet heeft, op een enkeling na dus. Helaas lever je op een snelle set veel in kwa vermogen met een 'simpele' ontsteking als bv de kokusan.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#132 Bericht door Eifelyeti » 30 jul 2016, 19:40

nozems schreef: Helaas lever je op een snelle set veel in kwa vermogen met een 'simpele' ontsteking als bv de kokusan.
ma, bij een snelle set vanaf 186 Graden heb je zeker een Ontsteking met veel Graden nodig...anders is het niet goed rijdbar in de ondere touren.......

en in de bovenste touren is het voor de verbrandingstemperatuur ook nied goed.... ;)

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#133 Bericht door Eifelyeti » 30 jul 2016, 19:46

Leopold rijd alt 3 jaaren met de analoge MVT bij de Eifeltour, 340 km op 2 dagen bij veel toueren bergop....... geen Proplemen gehad...

nu heft die ook noog de digitaale MVT op de Rion 60cc set met 16PK+, loopt als een speer.... en ens kijken of die ook so betrouwbar is dan de analoge Typ...

CNC-Parts heft op de analoge ook een zwardere Vliegwiel opgezet... :thumbsup

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#134 Bericht door Mach4 » 30 jul 2016, 20:02

Ik snap niet wat jullie hebben met zware vliegwielen,ik rij gewoon met het standaard HPI vliegwiel en ik vind dat prima rijden.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#135 Bericht door nozems » 30 jul 2016, 21:19

Iets met rijdbaarheid? Zelf heb ik ook eens op een blauwe maandag met een HPI gereden, ja ik had 3.5pk meer dan met de MHKZ, maar mijn god wat reed dat waardeloos voor mijn doen, ontiegelijk nerveus en totaal niet straat en toervriendelijk en zodra er een vlieg tegen je helm te pletter slaat ging ik gelijk 5km langzamer... oke als je 500km per jaar rijdt dan zal het je ook niet gauw kunnen storen, voor mij zou iets met een MHKZ vliegwiel maar dan met de curve van bv een hpi wel wat zijn, als ik met een snelle set zou rijden.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#136 Bericht door Mach4 » 30 jul 2016, 21:36

Tja ik rij ook af en toe rustig,maar heb daar totaal geen last van,weinig rijden doe ik ook niet,in 3 weken tijd 700km
gereden.Maar ja het zal aan je persoonlijke voorkeur liggen.Als ik met een lomp vliegwiel wil gaan rijden dan had ik net zo goed
de Kokusnoot ontsteking kunnen gebruiken,alleen is de gasreactie dan een stuk minder.En dat is juist het leuke van een snelle
2takt.Ik heb ooit een CR500 met kenteken gehad,dat was inderdaad geen rijden op de openbare weg,heel klein vliegwiel en een enorme zuiger gaan niet samen,dat verschil zal je misschien ook merken tussen de 50cc die ik rij en mensen die met een 60 of nog groter rijden.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#137 Bericht door nozems » 31 jul 2016, 10:42

Met kokosnoot verlies je vermogen door de zeer beperkte curve, voor straat dus hpi-curve met de vliegwiel van kokesaan. En wat je zegt zal ongetwijfeld meespelen, de meesten rijden niet met een 50cc, minimaal 60cc en of een nog grotere bigbore dan 60cc. Alles groter dan 50cc is een bigbore voor mij. wat technisch gezien ook klopt.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#138 Bericht door Eifelyeti » 31 jul 2016, 11:11

Mach4 schreef:Ik snap niet wat jullie hebben met zware vliegwielen,ik rij gewoon met het standaard HPI vliegwiel en ik vind dat prima rijden.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.

hi,

[-X


met een race ontsteking heb je betere Graden bij de hoogdere touren en onden eruit kan je meer halen met meer voorontsteking...

ma zonder vliegwiel heb je ook wat minder snelheid en minder kracht bij tegenwind, bergop en schakelen...

heft niet ma voordelen :wink:
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 31 jul 2016, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#139 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jul 2016, 11:44

Precies :!:

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 2432
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 122 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#140 Bericht door Leopold Hogenhuis » 31 jul 2016, 21:38

Mach4 schreef:Ik snap niet wat jullie hebben met zware vliegwielen,ik rij gewoon met het standaard HPI vliegwiel en ik vind dat prima rijden.
Je koopt geen race ontsteking om er vervolgens een loodzwaar vliegwiel aan te gaan hangen.
Een Kreidler race motor heeft helemaal geen vliegwielwerking en die gaan als een raket.
HPI met vliegwiel is ook niet zo licht :) 350 gram
heb er zeker 5 gezien die een schijf erop hebben gemonteerd voor meer gewicht
ook bij racers dan weeg hij ook 600 wat mij opviel is dat hij beter optrok en minder trillingen

normale mvt binnenrotor 250 gram
CNC parts mvt is ook ongeveer 600 gram

een racer kun je niet vergelijken met een straat brommer/motor

Gr David

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#141 Bericht door Mach4 » 31 jul 2016, 21:59

Trillingen zijn bij mij niet storend,hij zal met een zwaarder vliegwiel makkelijker wegrijden,maar acceleratie is met een lichter wiel sneller.Het is maar net waar je voorkeur ligt,ik ben het wel gewend gezien mijn race verleden.
Kreidler racers hebben helemaal geen vliegwiel.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#142 Bericht door Parlotti » 01 aug 2016, 00:11

b.bonk schreef:Misschien heb ik niet opgelet maar mijn vraag is wat voor ontsteking moet ik laten monteren om overal vanaf te zijn met een iets gekietelde set up rs

Ik rij met een soortgelijke set up en stond in 2013 voor hetzelfde dilemma. Op dat moment had ik nog geen serieuze problemen met mijn 6 V ori RS puntenontsteking met bobine en 35W. Nou is het niet mijn bedoeling om (hier en nu) de puristen tegen de schenen te schoppen 8-[ maar het blijft techniek van 40 jaar oud en ik had (en heb nog steeds) geen zin om als een sitting duck de reële kans op problemen af te wachten. Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor de MVT ontsteking (12 V) met binnenrotor en 55 W lichtspoel. Een keuze die vooral is gemaakt op grond van een advies van Ocin (rip). Het ontbreekt mij aan de technische kennis om hier een inhoudelijke bijdrage te kunnen leveren aan een vergelijking met andere ontstekingen en ik heb evenmin ervaring met de andere merken. Maar inmiddels heb ik zo'n 2500 km. probleemloos met de MVT gereden. Zoals wijlen Nico destijds voorspelde: "hij kost een paar centen, maar hier ga jij veel en lang plezier aan beleven". Ik beschouw mijzelf als een doorsnee rijder, maar durf ook gerust in het donker een kwartier vol gas over de A4 te knallen; vorig jaar is mijn blok gereviseerd door CNC en Johan constateerde dat de MVT nog geen krimp had gegeven. To the point: als ik zo de tekortkomingen lees van de andere ontstekingen :-k verbaast het mij dat de MVT -ook in soortgelijke topics- in de regel zo weinig aandacht krijgt. Zou het niet kunnen zijn dat Kreidler rijders evenals gewone mensen :wink: bang zijn voor verandering?

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#143 Bericht door Mach4 » 01 aug 2016, 01:50

Niet zozeer bang voor verandering,maar bang om weer net zo'n zeperd ontsteking als de
HPI te treffen.HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat.
Maar heeft nog steeds de beste curve,dus dan hoop ik maar dat de 2ten dit keer wel langer heel blijft.
Als deze weer kapot gaat dan stap ik toch over want aan een onbetrouwbare ontsteking heb je niks.
Dan neem ik MVT zeker ook in overweging,al lijkt PVL mij dan toch nog een iets betere keus.
Blijkt HPI in de toekomst wel iets betrouwbaars te kunnen maken,dan ga ik wel weer naar HPI over.

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#144 Bericht door GerritjanS » 01 aug 2016, 08:11

Mach4 schreef:Trillingen zijn bij mij niet storend,hij zal met een zwaarder vliegwiel makkelijker wegrijden,maar acceleratie is met een lichter wiel sneller.Het is maar net waar je voorkeur ligt,ik ben het wel gewend gezien mijn race verleden.
Kreidler racers hebben helemaal geen vliegwiel.
Klopt , gaat erom wat je wilt, dat is bepalend
Op mijn cupper zit nu weer een digitale kokusan, prototype met 36 mm rotor
Tov de zwaardere rotor of vliegwielen presteerd dit niet beter oid maar axeleratie is meetbaar beter
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (87.86 KiB) 4823 keer bekeken

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#145 Bericht door Parlotti » 01 aug 2016, 21:47

Mach4 schreef:HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat. Maar heeft nog steeds de beste curve
Ik kan niet beoordelen of de curve van de MVT minder of beter is, maar ik weet wel dat je er als optie ook een DCI bij kan krijgen met dipswitches voor een verstelbare curve. Hieronder een plaatje. Ik heb er even mee gereden en die voelde merkbaar (nog) beter, maar ik vond 'm zo al duur genoeg. Wellicht een nuttige optie voor een exotische big bore? Forumleden/tuners als Snel en Lazy Rider beschikken over de kennis en de ervaring om een kwalitatieve vergelijking te maken, maar -zoals ik al eerder opmerkte- de MVT staat minder in de spotlights.
MVT premium2.jpg
MVT premium2.jpg (26.54 KiB) 4799 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#146 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 aug 2016, 22:36

Parlotti schreef:
Mach4 schreef:HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat. Maar heeft nog steeds de beste curve
Ik kan niet beoordelen of de curve van de MVT minder of beter is, maar ik weet wel dat je er als optie MVT staat minder in de spotlights.
Door zijn prijs en mindere curve!

Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen

Enzo

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#147 Bericht door Parlotti » 01 aug 2016, 23:03

Enzo-tvdzijden schreef:Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen

Enzo
:D Ik reageerde op Mach4 Tjer. Dan neem je toch lekker de HPI :wink:

Marcel

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#148 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 aug 2016, 23:27

Parlotti schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen

Enzo
:D Ik reageerde op Mach4 Tjer. Dan neem je toch lekker de HPI :wink:

Marcel
En ik reageer op jou. [-X Waarom het minder in de spotlights staat.

Zou mij geen bal kunnen schelen. Ik ga voor betrouwbaarheid dan maar hogere prijs en mindere curve

Enzo

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#149 Bericht door Mach4 » 01 aug 2016, 23:38

Nog beter is betrouwbaar en een betere curve,ik vraag mij af,je heb ook programmeerbare ontstekingen,dan moet het
toch mogelijk zijn de HPI curve te kopiëren en te gebruiken?
Tja de prijs,er word al moeilijk gedaan als het meer kost dan een Kokusan,maar neem bijvoorbeeld alleen eens een cdi van een Japanse motorfiets,die kosten soms honderden euro,s,maar het blijft dan ook lang heel.Dus wat heet duur,kwaliteit kost
nu eenmaal een hoop centjes.

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Duurzaamheid HPI 2Ten ?

#150 Bericht door GerritjanS » 02 aug 2016, 07:32

Enzo-tvdzijden schreef:
Parlotti schreef:
Mach4 schreef:HPI steekt er wel met kop en schouders bovenuit als het om onbetrouwbaar gaat. Maar heeft nog steeds de beste curve
Ik kan niet beoordelen of de curve van de MVT minder of beter is, maar ik weet wel dat je er als optie MVT staat minder in de spotlights.
Door zijn prijs en mindere curve!

Lekker belangrijk, betrouwbaarheid dat is wat we willen

Enzo
Allemaal mooi en wel
Maar wie kan me vertellen hoe die curve eruit ziet, hoeveel graden
Bij welk type mvt?

Plaats reactie