ontsteking stellen
- Bullet
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
- Locatie: eindhoven
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
ontsteking stellen
Goede middag heren, ik heb toch weer een vraag over de ontsteking,ik weet dat er genoeg over te vinden is maar ik ben er nog steeds niet uit.
het volgende is het geval; al eerder gevraagd op hoeveel mm af te stellen toen werd aangegeven 0.9 mm maar daar liep hij niet op, toen 1.3 mm geprobeerd en het ging al beter,
MAAR als ik de zuiger op BDP zet en het vliegwiel doordraai naar het merkteken op het blok (inkeping) en meet met de micrometer kom ik op 1.9 mm.
dus mijn vraag is of dit goed is of verkeerd (te veel voor ontsteking).
het is een 5 bak indirect met een kokusan ontsteking bouwjaar blok onbekend heb het via de handel gekocht in Waskemeer.
ik hoop dat er iemand is die mij dat allemaal kan vertellen.
groet BULLET
het volgende is het geval; al eerder gevraagd op hoeveel mm af te stellen toen werd aangegeven 0.9 mm maar daar liep hij niet op, toen 1.3 mm geprobeerd en het ging al beter,
MAAR als ik de zuiger op BDP zet en het vliegwiel doordraai naar het merkteken op het blok (inkeping) en meet met de micrometer kom ik op 1.9 mm.
dus mijn vraag is of dit goed is of verkeerd (te veel voor ontsteking).
het is een 5 bak indirect met een kokusan ontsteking bouwjaar blok onbekend heb het via de handel gekocht in Waskemeer.
ik hoop dat er iemand is die mij dat allemaal kan vertellen.
groet BULLET
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: ontsteking stellen
Merktekens op het blok zijn niet zo betrouwbaar als je eigen meting. De merkjes die jij zelf op het vliegwiel aangeeft tegenover een merk op het carter als X-mm voor BDP is je daadwerkelijke voorontsteking als met een stroboscooplamp deze merkjes bij elkaar liggen. Wat het lastig maakt t.o.v. een contactpunten ontsteking is dat je niet statisch het tijdstip kunt bepalen. 1,2 mm voor BDP wordt overigens ook vaak aangegeven als goede waarde. Op hoe meer afstand de vonk optreedt voor BDP hoe groter de neiging tot pingelen gaat worden. Te veel is schadelijk maar 0,9 tot 1,2 zijn (als je een normale compressie hanteert) veelgenoemde (en in mijn ogen daarom veilige) waardes op het forum. Er staat je niets in de weg om met deze voorontsteking te rijden als dit voor jouw brommer de beste afstelling is.
Mvg,
Eric
edit: tenzij je een 4-takt ontsteking hebt zal de voorontsteking niet verder vervroegen bij hogere toerentallen. De meeste ontstekingen verlaten zelfs iets bij hogere toerentallen zoals de Kokusan EVO.
Mvg,
Eric
edit: tenzij je een 4-takt ontsteking hebt zal de voorontsteking niet verder vervroegen bij hogere toerentallen. De meeste ontstekingen verlaten zelfs iets bij hogere toerentallen zoals de Kokusan EVO.
- Bullet
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
- Locatie: eindhoven
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: ontsteking stellen
Oke Eric dus met 1.9 mag ik gewoon rijden, zoals ik zij rijd het heel goed ook veel kracht maar wist niet zeker of het kwaad kon.
BULLET
BULLET
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: ontsteking stellen
Als je linksom op bdp zit is dat nul. Dan draai je RECHTSOM terug tot merkteken of je bougiegatmicrometer ( overal te koop voor weinig ) en lees je af.Bullet schreef:Goede middag heren, ik heb toch weer een vraag over de ontsteking,ik weet dat er genoeg over te vinden is maar ik ben er nog steeds niet uit.
het volgende is het geval; al eerder gevraagd op hoeveel mm af te stellen toen werd aangegeven 0.9 mm maar daar liep hij niet op, toen 1.3 mm geprobeerd en het ging al beter,
MAAR als ik de zuiger op BDP zet en het vliegwiel doordraai naar het merkteken op het blok (inkeping) en meet met de micrometer kom ik op 1.9 mm.
dus mijn vraag is of dit goed is of verkeerd (te veel voor ontsteking).
het is een 5 bak indirect met een kokusan ontsteking bouwjaar blok onbekend heb het via de handel gekocht in Waskemeer.
ik hoop dat er iemand is die mij dat allemaal kan vertellen.
groet BULLET
Dus niet doordraaien !
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: ontsteking stellen
Helemaal correct Tjerry, ik had hier overheen gelezen. Doet niets af aan het feit dat je met een niet-originele ontsteking of na een revisie niet meer van de merktekens uit kunt gaan en dat je niet statisch kunt meten met een Kokusan. Die 1,9 is een greep uit de lucht en niet serieus te nemen.Enzo-tvdzijden schreef:Als je linksom op bdp zit is dat nul. Dan draai je RECHTSOM terug tot merkteken of je bougiegatmicrometer ( overal te koop voor weinig ) en lees je af.Bullet schreef:Goede middag heren, ik heb toch weer een vraag over de ontsteking,ik weet dat er genoeg over te vinden is maar ik ben er nog steeds niet uit.
het volgende is het geval; al eerder gevraagd op hoeveel mm af te stellen toen werd aangegeven 0.9 mm maar daar liep hij niet op, toen 1.3 mm geprobeerd en het ging al beter,
MAAR als ik de zuiger op BDP zet en het vliegwiel doordraai naar het merkteken op het blok (inkeping) en meet met de micrometer kom ik op 1.9 mm.
dus mijn vraag is of dit goed is of verkeerd (te veel voor ontsteking).
het is een 5 bak indirect met een kokusan ontsteking bouwjaar blok onbekend heb het via de handel gekocht in Waskemeer.
ik hoop dat er iemand is die mij dat allemaal kan vertellen.
groet BULLET
Dus niet doordraaien !
@ Bullet: als ie goed rijdt kun je na 50 km met een paar stukken volgas je kop er afhalen en naar je zuiger kijken. Zie je geen pitten van detonatie dan zou ik zo blijven rijden. Ik lees nergens dat je een extreme set met veel compressie hebt gemonteerd dus ik zou er geen moeite mee hebben om het zo te houden.
Mvg,
Eric
- Bullet
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
- Locatie: eindhoven
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: ontsteking stellen
Oke dus kort samen gevat moet ik de zuiger weer op BDP zetten dan een merkteken plaatsen en vervolgens 0.95 tot 1.2 mm voorontsteking geven met een nieuw merkteken en controleren met de lamp op +/- 6000 toeren en zeker niet van de originele merktekens uitgaan.
Bedankt allen.
BULLET
Bedankt allen.
BULLET
- Bullet
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 15 apr 2013, 16:38
- Locatie: eindhoven
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: ontsteking stellen
O ja ik heb de cilinder (5.3) en kop laten bewerken door VHS (2 poorten erbij met in de zuiger ook 2 extra gaatjes en de kop is ook nagewerkt.)
carb. is 20 mm Bing origineel.
BULLET
carb. is 20 mm Bing origineel.
BULLET
- jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 349 keren
- Ontvangen waarderingen: 191 keren
Re: ontsteking stellen
1 kleine nuance nog: een merkteken voor BDP op je carter maken is niet nodig. Als je Tipp-ex gebruikt voor een merkteken op je vliegwiel en een merkteken op je carter waarbij op je gewenste voorontsteking beide tekens bij elkaar liggen dan controleer je dit (met draaiende motor) met een stroboscooplamp. Dan draai je bij afwijkingen je grondplaat en herhaalt dit tot ze gelijk liggen. Dat hiervoor steeds het vliegwiel er af moet is lastig en je kunt genoegen nemen met een goed lopende motor ook al is de voorontsteking niet 1,2 of 1,1 of 1,0 of whatever. Controleren is meer om te voorkomen dat je niet per ongeluk te veel voorontsteking geeft waarbij detonatie optreedt. Als je een voorontsteking gevonden hebt en die je zuiver gemeten hebt maar waarbij je twijfelt of het goed is neem dan even kontakt op met je tuner om het na te vragen.Bullet schreef:Oke dus kort samen gevat moet ik de zuiger weer op BDP zetten dan een merkteken plaatsen en vervolgens 0.95 tot 1.2 mm voorontsteking geven met een nieuw merkteken en controleren met de lamp op +/- 6000 toeren en zeker niet van de originele merktekens uitgaan.
Bedankt allen.
BULLET
Mvg,
Eric