remplunjer

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

remplunjer

#1 Bericht door RS3001 » 15 mei 2016, 13:12

Na diverse pogingen om de schijfrem goed remmend te krijgen, geef ik de de moed bijna op. Heb de remplunjer vervangen omdat er lekkage was binnenin de handle. Oude eruit, nieuwe erin... fluitje van een cent. Gelijk remolie vervangen natuurlijk. Ontluchten, remmen als een blok.
Wat is er nu aan de hand... als ik hard rem, remt hij goed. Direct hard in de handle. Knijp ik de handle langzaam in, lijkt het net een koppelling. Dus ergens verliest hij druk. Remplunjer erin en eruit, erin en eruit :? Niets aan te zien. Zelfs rubbers omgedraaid terwijl ik weet dat dat niet moet :? Je probeert wat. Ik heb het idee dat de rubbers op de plunjer iets te klein zijn. Komt het door het immi spul of.....??

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: remplunjer

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2016, 13:20

Wat zegt jou leverancier ? Ate vet gebruikt? Beide gaatjes goed open? Originele oude drukveer gewisseld op de nieuwe plunjer?
Cilinder mooi glimmend? Anders even polijsten.

Enzo

Roland
Berichten: 5110
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: remplunjer

#3 Bericht door Roland » 15 mei 2016, 14:01

Misschien toch "ergens een luchtbelletje(s). Ik heb het bij mijn oranje rmc superstar pas gelden "ook zoiets gehad". Olie ververst (doe ik altijd) maar naar tig xeren ontluchten bleven er toch nog heleeeeeeeeeeeeeeee kleine belletje omhoog komen.

Blijft appart hoor, de blauwe heeft echt alles hetzelfde en deze is/was gelijk goed?

Ro

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: remplunjer

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2016, 14:09

Roland schreef:Misschien toch "ergens een luchtbelletje(s). Ik heb het bij mijn oranje rmc superstar pas gelden "ook zoiets gehad". Olie ververst (doe ik altijd) maar naar tig xeren ontluchten bleven er toch nog heleeeeeeeeeeeeeeee kleine belletje omhoog komen.

Blijft appart hoor, de blauwe heeft echt alles hetzelfde en deze is/was gelijk goed?

Ro
Als je alleen vloeistof ververst Roland heb je NOOIT lucht in het systeem Roland. Als dat wel zo is doe je iets verkeerd.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: remplunjer

#5 Bericht door Caspar » 15 mei 2016, 14:47

Tjerry zijn eerste reactie omvat alle ideeën die ik ook zou kunnen bedenken.
Alleen bij het verversen van de remvloeistof verwijder ik liever éérst de oude vloeistof voordat ik nieuwe vul.
Anders kan er toch nog ergens vocht of oude vloeistof achterblijven.
Ook vacumeer ik wel eens via de onluchtingsnippel en trek dan de nieuwe vloeistof er van bovenaf weer in.
Je kunt ook met een spuit via de ontluchtingsnippel vullen , je drukt dan de lucht naar boven.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: remplunjer

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2016, 15:03

Caspar schreef:Tjerry zijn eerste reactie omvat alle ideeën die ik ook zou kunnen bedenken.
Alleen bij het verversen van de remvloeistof verwijder ik liever éérst de oude vloeistof voordat ik nieuwe vul.
Anders kan er toch nog ergens vocht of oude vloeistof achterblijven.
Ook vacumeer ik wel eens via de onluchtingsnippel en trek dan de nieuwe vloeistof er van bovenaf weer in.
Je kunt ook met een spuit via de ontluchtingsnippel vullen , je drukt dan de lucht naar boven.
Precies, ik zuig eerst potje leeg, vul met vers en spoel nog 2x door. Hoe makkelijk kan het zijn.

Enzo

Roland
Berichten: 5110
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: remplunjer

#7 Bericht door Roland » 15 mei 2016, 15:45

Tjerryyyyyyyyy ik ga niet over 1 dags ijs. Alles vervangen dus niet alleen de vloeistof.

Roooooo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: remplunjer

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2016, 15:52

Roland schreef:Tjerryyyyyyyyy ik ga niet over 1 dags ijs. Alles vervangen dus niet alleen de vloeistof.

Roooooo
Roland er zitten bij mij zgan nieuwe hendels op. Slangen zijn 2 jaar geleden vernieuwd.

Enzo

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#9 Bericht door RS3001 » 15 mei 2016, 19:05

Het zit hem zowieso niet in remcilinder. Hij remde met de lekkage super. Gaatjes zijn los, lampje erin, goed te zien. Wel hoor ik bij het inknijpen van de handle een soort prrttttt... alsof hij ergens lekt in het potje. Bij het inelkaar zetten van de plunjer/rempot alles ingeolied met remolie, of moet dat ook met ATE vet? Wat betreft de originel veer, die heb ik niet meer. Die er inzat was al immi.

Gebruikersavatar
josku
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 feb 2007, 17:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: remplunjer

#10 Bericht door josku » 15 mei 2016, 19:42

Zet hem eens een nachtje onder spanning .(ik doe dat nog wel eens, als er zich dit soort ongein voorkomt)

Gewoon een Tyrerap gebruiken en vastzetten.

Suc6 josku

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: remplunjer

#11 Bericht door Caspar » 15 mei 2016, 19:43

dat prrtttt geluidje komt normaal doordat de eerst opgebouwde druk deels door het ontluchtgaatje ontsnapt.
Als er lucht bij zit kun je dat heel eenvoudig zien in de remolie.

Remdelen moet je héél licht met ATE vet invetten voor montage.
Originele veer is veel sterker dan de imi. Met de imi heb ik meer last van slepende remblokjes tegen de schijf.

Het lijkt er toch op dat er ergens in de hoofdremcilinder druk ontsnapt.
Is het ontluchtingsgaatje misschien opgeboord ? Normaal is het zo dun als een haar.

Een week geworden remslang kan ook dergelijke klachten geven , maar zou het dan ook tijdens hard remmen moeten vertonen.

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#12 Bericht door RS3001 » 15 mei 2016, 19:55

Ik bedoelde het gaatje in de rempot Caspar. Remslang is met stalen omhulsel. Heb nooit geen slepende blokken gehad. Zit ook geen lucht in met pompen. Kort gezegd, oude situatie: remt super, alleen lekkage handle. Nieuwe situatie: Vervangen plunjer, ellende begint. Dan kan het niet in de slang of bij de remklauw zitten. Zal het nu nog eens met ATE vet proberen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: remplunjer

#13 Bericht door Caspar » 15 mei 2016, 20:23

leg de oude en de nieuwe plunjer eens naast elkaar.
Zit er misschien verschil in ?

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#14 Bericht door RS3001 » 15 mei 2016, 22:01

Ligt al op de stort :cry: En Josku, dat met die tyrip had ik al geprobeerd..zonder succes. Net alles weer los gehad, nu met ate vet. Nada!

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: remplunjer

#15 Bericht door Ronnie » 15 mei 2016, 22:18

Heb je ook uitwendige lekage??

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#16 Bericht door RS3001 » 15 mei 2016, 22:25

Geen uitwendige lekkage. Het prrrtttt geluid zat er vroeger niet in. Zit echt in het potje. Alsof je lucht produceerd. Heel anders als "klotsje" wat je hoort als hij normaal druk opbouwd. Denk toch dat hij bij de rubbers druk verliest. Zal eens contact opnemen met de leverancier.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: remplunjer

#17 Bericht door Ronnie » 16 mei 2016, 00:57

Als je geen uitwendige lekage hebt(check ook ff de alu
Ringen vd de banjo bout) en je hendel is niet hard maar beetje sponsig dan
Moet het haast wel licht zijn

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 643
Lid geworden op: 30 apr 2008, 23:18
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: remplunjer

#18 Bericht door Ronnie » 16 mei 2016, 00:58

Lucht bedoel ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#19 Bericht door kreidler844 » 16 mei 2016, 13:46

Je voorste of verste manchet lekt inwendig Bé, dit heeft niks met lucht te maken.
Vloeistof lekt langs het manchet en komt door het kleine gaatje weer terug in het potje

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#20 Bericht door RS3001 » 16 mei 2016, 18:27

Dat idee had ook al aan het geluid te horen. Is alle immi rommel gelijk? Deze komt bij S en S weg.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5549
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 238 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#21 Bericht door kreidler844 » 16 mei 2016, 19:28

RS3001 schreef:Dat idee had ook al aan het geluid te horen. Is alle immi rommel gelijk? Deze komt bij S en S weg.
Ik heb geen idee, zou ik de cilinder en zuiger moeten zien.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: remplunjer

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2016, 19:28

RS3001 schreef:Dat idee had ook al aan het geluid te horen. Is alle immi rommel gelijk? Deze komt bij S en S weg.
Ik denk het wel. Klaas-Jan, Wietse of Johan zullen het kunnen bevestigen (of niet)

Enzo

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4834
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 633 keren
Ontvangen waarderingen: 83 keren

Re: remplunjer

#23 Bericht door KJ » 17 mei 2016, 10:25

Heb hier wel een nieuw los rubbertje voor je Bé...service ;-)

Gebruikersavatar
Rein
Berichten: 300
Lid geworden op: 09 mar 2010, 22:30
Locatie: Arnhem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: remplunjer

#24 Bericht door Rein » 20 mei 2016, 22:28

Ik kom uit de auto wereld en heb de nodige remcilinder ellende achter de rug en daardoor al aardig wat ervaring.
Als je bij hard remmen goede druk hebt en bij langzaam remmen het pedaal of handvat inzakt zijn de cups in de hoofdremcilinder lek.
Denk aan het principe van een fiets pomp als je hem langzaam indrukt bouw je geen druk op als je hard drukt word het rubber tegen de wand aangedrukt en bouwt hij druk op, hetzelfde gebeurd in je hoofdremcilinder de vloeistof verdwijnt achter je remcups die druk moeten opbouwen.
Als je nieuwe cups monteert moet de wand brandschoon zijn wij hoonden de remcilinder altijd even uit met een remcilinder hoonsteentje.
https://www.google.nl/search?newwindow= ... eiuQ2sM%3A
Dit omdat de remcilinder altijd een korte slag maakte bij het remmen en er op die plek een roest randje kon ontstaan.
Na een keer de rem bedienen bij het ontluchten je knijpt hem dan verder in dan de roestrand en gaan de nieuwe cups over die roestrand en beschadigt ze zijn dan lek en de vloeistof verdwijnt met langzaam in knijpen achter de cup zonder lekkage naar buiten.
Als je hoont smeren en daarna uitspoelen met spiritus.

Als de Rubbers te klein zijn of omgedraaid zoals je zelf al melde krijg je hetzelfde probleem.

Gebruikersavatar
RS3001
Berichten: 1781
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:00
Locatie: Drenthe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: remplunjer

#25 Bericht door RS3001 » 20 mei 2016, 23:32

Kijk...dat is duidelijke uitleg! :thumbsup

Plaats reactie