Advies gevraagd. Welke is de beste??

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Advies gevraagd. Welke is de beste??

#1 Bericht door Henry8 » 15 dec 2016, 12:46

Hallo Kreidler techneuten.

Mijn naam is Henk Veenendaal 67 jaar.
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een (in mijn ogen) interessante vraag.
Onder mijn 72 buffeltank wil ik een 4 bakje monteren. Ik heb 2 indirecte motoren en nu wil ik graag weten wat de beste keus zou zijn.
Ik plaats een serie foto's om jullie te laten zien waaruit ik een keuze moet maken.
De eerste motor is aan mij verkocht als een oud maar goed blokje.
De tweede motor is aan mij verkocht als zijnde nagekeken en goed.
Heren, laat uw licht schijnen en adviseer mij.
Bijlagen
Blok 2.4
Blok 2.4
20161215_1044482.jpg (164.84 KiB) 4308 keer bekeken
Blok 2.3
Blok 2.3
20161215_1043292.jpg (101.34 KiB) 4308 keer bekeken
Blok 2.2
Blok 2.2
20161215_1043182.jpg (135.28 KiB) 4308 keer bekeken
Blok 2.1
Blok 2.1
20161215_1043012.jpg (149.29 KiB) 4308 keer bekeken
Blokje 1.4
Blokje 1.4
20161215_1037401.jpg (129.13 KiB) 4308 keer bekeken
Blokje 1.3
Blokje 1.3
20161215_1036101.jpg (149.6 KiB) 4308 keer bekeken
Blokje 1.2
Blokje 1.2
20161215_1035421.jpg (126.33 KiB) 4308 keer bekeken
Blokje 1.1
Blokje 1.1
20161215_1035221.jpg (138 KiB) 4308 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Henry8 op 16 dec 2016, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

lbs
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#2 Bericht door lbs » 15 dec 2016, 13:18

Altijd moeilijk om hier iets over te zeggen.Maar de meeste blokjes worden verkocht als "gereviseerd".
Op de foto's is te zien dat de olieaftapschroef en de arreteerschroef (achterzijde blok)ontbreken.Dit zou mij geen goed gevoel geven.
Het oude blok is compleet.Zwak punt van deze blokjes is de bronzen bus voor de pistonpen (uitgesleten)
Gewoon het oude (goede) blok er onder hangen en gaan rijden.
Vergeet niet om te controleren of er wel olie in het blok zit !!!!!!!!!!!!
Veel succes.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4451
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#3 Bericht door kreidler844 » 15 dec 2016, 14:28

de eerste is een blok wat er onder hoort, de tweede is van een Super-4.
Ik zou de eerste nemen, cilinder wel even na laten meten.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10236
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 60 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#4 Bericht door Caspar » 15 dec 2016, 16:10

Het blok beginnende met motornummer 1******
Is een bromfiets blokje met trappers.

Het blok dat begint met een 8*****
Is een motorfiets blokje met kickstarter en heeft een iets ander schakel mechanisme.
Dit blok heeft een iets betere smering van de Bo17 krukas lagering.

Blok met 8******* heeft een bronzen bus als small-end lagering in de drijfstang.
Let even op dat dit goed passend en in orde is.
Blok met een 1***** zou al een naaldlager moeten hebben.

Verder heb ik geen glazen bol.
Als je tijd hebt zou Ik beide blokken open maken om de ingewanden te beoordelen.
Anders is het uitproberen welke het beste werkt.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 9604
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 15 dec 2016, 20:22

Wat zijn je verwachtingen van een 4 indirect t.o.v. van wat je nu hebt?

Vertel. :idea:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#6 Bericht door Ed.P » 15 dec 2016, 21:34

Bij het gereviseerde blok 20161215_1036101.jpg puilt de carterpakking er tussenuit ?
Bij het blok met cilinder ontbreekt een ontsteking grondplaat schroef , lijkt afgebroken.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4451
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#7 Bericht door kreidler844 » 15 dec 2016, 21:51

Ed.P schreef:Bij het gereviseerde blok 20161215_1036101.jpg puilt de carterpakking er tussenuit ?
Bij het blok met cilinder ontbreekt een ontsteking grondplaat schroef , lijkt afgebroken.
Dat lijkt zo Ed, de middelste is niet getapt in dit geval.

Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#8 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 10:29

lbs schreef:Altijd moeilijk om hier iets over te zeggen.Maar de meeste blokjes worden verkocht als "gereviseerd".
Op de foto's is te zien dat de olieaftapschroef en de arreteerschroef (achterzijde blok)ontbreken.Dit zou mij geen goed gevoel geven.
Het oude blok is compleet.Zwak punt van deze blokjes is de bronzen bus voor de pistonpen (uitgesleten)
Gewoon het oude (goede) blok er onder hangen en gaan rijden.
Vergeet niet om te controleren of er wel olie in het blok zit !!!!!!!!!!!!
Veel succes.
Hallo LBS.

Die schroeven zijn los bijgeleverd, dan weet je zeker dat er geen olie in zit.
Bedankt voor je reactie.

Groet, Henk.

Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#9 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 10:55

Henk 3bakvoet schreef:Wat zijn je verwachtingen van een 4 indirect t.o.v. van wat je nu hebt?

Vertel. :idea:
Hallo naamgenoot.

Toen ik de buffel kocht was hij behoorlijk afgeragd en zat er niet veel snelheid in.
Andere wielen en buddyseat, nieuwe remmen en alle kabels vernieuwd.
Het blok heb ik laten reviseren in Hilversum en gevraagd of er met de cilinder die er op zat en waar al aan gevijld was, nog iets te beginnen viel.
Na de revisie het blok eronder en gaan als de brandweer.
Na een maand heb ik een andere cilinder gekregen die ergens in een schuur lag en die ook na laten kijken in Hilversum.
Ik heb in de tijd dat ik mee lees op dit forum de indruk gekregen dat de man uit Hilversum (H.B.) niet bij iedereen goed ligt.
Maar ik ben tevreden over zijn werkzaamheden en de tweede cilinder loopt nog harder.

Nu het antwoord op jouw vraag.
Mijn verwachtingen zijn niet zo hoog.
Ik heb nu een 3 bak die geweldig loopt. Veel toeren, veel kracht bovenin en veel snelheid.
Het is allemaal veel.
Nu lijkt mij een kickstart blok ook wel leuk en ik denk dat een 4 bak wat minder toeren maakt.
Uiteindelijk wil ik een lagere topsnelheid en iets meer kracht onderin.
Ik heb al verschillende uitlaten en bochten geprobeerd maar dat haalt niet veel uit.
Dus, nu is mijn hoop gevestigd op een kickstart 4 bakje maar ik twijfel omdat het een behoorlijk oud blokje is en ik niet weet of het schakelmechanisme
nog te koop is. Zaterdag in Houten maar eens rondneuzen.

Groet, Henk.

Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#10 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 11:16

kreidler844 schreef:de eerste is een blok wat er onder hoort, de tweede is van een Super-4.
Ik zou de eerste nemen, cilinder wel even na laten meten.
Hallo Wietse.

Bedankt voor je advies.

Kan jij mij misschien vertellen waarvoor die twee boutjes zijn bij de uitlaat??
Ik heb dat nog niet eerder gezien en dacht dat ze de bocht vast moeten houden.
Maar hoe dan? Het is een tuit uitlaat.

Groet, Henk.
Bijlagen
Bouten??
Bouten??
20161215_1048072.jpg (159.1 KiB) 3911 keer bekeken
Vreemde bouten.
Vreemde bouten.
20161215_1045212.jpg (162.89 KiB) 3911 keer bekeken

mvl
Berichten: 1363
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#11 Bericht door mvl » 16 dec 2016, 12:15

Heb je ook een (extreem) lange bocht geprobeerd en je demper 10cm naar achteren gezet met behulp van een stripje?

Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#12 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 14:33

mvl schreef:Heb je ook een (extreem) lange bocht geprobeerd en je demper 10cm naar achteren gezet met behulp van een stripje?
Hallo, ik heb wel een lange bocht geprobeerd en een lange niet originele uitlaat.
Ik dacht dat hij iets beter oppakte in de lage toeren, maar hij liep bijna even hard en sloeg steeds af als ik stopte.
Dat is hij vreemd genoeg ook daarna blijven doen.

Groet, Henk.

mvl
Berichten: 1363
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 5 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#13 Bericht door mvl » 16 dec 2016, 16:48

Afslaan als je stopt kan een verkeerde stand van je vlotter betekenen.

Ik denk dat de bocht toch niet lang genoeg was. Moet zeker wel 30cm de demper in afhankelijk van je setup

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 10236
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 100 keren
Ontvangen waarderingen: 60 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#14 Bericht door Caspar » 16 dec 2016, 17:50

Die draadeindjes bij je uitlaat tuit dienen om de uitlaatbocht op de gare tuit te houden.
Zal een zelf gefabriceerde klem of bocht geweest zijn die er op heeft gezeten.

Ik heb het vermoeden dat jou cilinders vrij hoogtoerig zijn getuned.
Dat is fijn voor veel toeren en een hoge topsnelheid , maar gaat meestal ten koste van de rijdbaarheid onderin.
Een vierbak zal daar wel ietsje verbetering in aanbrengen omdat de stappen kleiner zijn.
Maar het eind toerental is ongeveer het zelfde.

Helmantel
Berichten: 786
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#15 Bericht door Helmantel » 16 dec 2016, 21:31

Wat zijn dat voor gaten onder in de spoelpoorten in het blok (dwz, de "inkepingen" die naar de spoelpoorten leiden)?

Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#16 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 21:51

Helmantel schreef:Wat zijn dat voor gaten onder in de spoelpoorten in het blok (dwz, de "inkepingen" die naar de spoelpoorten leiden)?
Hallo Helmantel.

Mij is verteld dat die gaatjes een betere smering verzorgen van het big end.
Ik weet het zelf niet maar ik zal het geloven.
Het is een heel oud blok dat volgens zeggen van een ei tank super 4 afkomt.

Groet, Henk.

Gebruikersavatar
Henry8
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2016, 13:01
Locatie: Amersfoort
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#17 Bericht door Henry8 » 16 dec 2016, 21:53

Caspar schreef:Die draadeindjes bij je uitlaat tuit dienen om de uitlaatbocht op de gare tuit te houden.
Zal een zelf gefabriceerde klem of bocht geweest zijn die er op heeft gezeten.

Ik heb het vermoeden dat jou cilinders vrij hoogtoerig zijn getuned.
Dat is fijn voor veel toeren en een hoge topsnelheid , maar gaat meestal ten koste van de rijdbaarheid onderin.
Een vierbak zal daar wel ietsje verbetering in aanbrengen omdat de stappen kleiner zijn.
Maar het eind toerental is ongeveer het zelfde.
Hallo Caspar.
Die draadeindjes zitten op een heel professionele manier bevestigd tussen de koelribben en kunnen bewegen.
Bedankt voor je reactie over het toerental en ik denk dat je gelijk hebt.

Groet, Henk.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 811
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#18 Bericht door midde » 16 dec 2016, 23:05

Die gaten onderin de spoelpoorten zorgen voor extra smering van de krukaslagers en niet het bigend volgens mij.
Wat ik wel vreemd vind is:
Het tweede blok op de foto's is gereviseerd toch ?
Waarom heb je die arreteerplug er los bij gekregen? Als je er namelijk niet voldoende verstand van hebben gaat dit fout en zal dit blok niet of niet goed schakelen.

Als die cilinder professioneel gemaakt zou zijn zouden daar geen draadstangen hangen. Dit is gewoon een lapmiddel.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 51844
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 157 keren
Ontvangen waarderingen: 233 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 dec 2016, 05:24

midde schreef:Die gaten onderin de spoelpoorten zorgen voor extra smering van de krukaslagers en niet het bigend volgens mij.
Wat ik wel vreemd vind is:
Het tweede blok op de foto's is gereviseerd toch ?
Waarom heb je die arreteerplug er los bij gekregen? Als je er namelijk niet voldoende verstand van hebben gaat dit fout en zal dit blok niet of niet goed schakelen.

Als die cilinder professioneel gemaakt zou zijn zouden daar geen draadstangen hangen. Dit is gewoon een lapmiddel.

Gr Thijs
Kijk zo doet Claus het repareren.
Bijlagen
IMG_8372.JPG
IMG_8372.JPG (81.61 KiB) 3658 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 6863
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 93 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: Advies gevraagd. Welke is de beste??

#20 Bericht door Eifelyeti » 17 dec 2016, 11:02

Henry8 schreef:
Helmantel schreef:Wat zijn dat voor gaten onder in de spoelpoorten in het blok (dwz, de "inkepingen" die naar de spoelpoorten leiden)?
Hallo Helmantel.

Mij is verteld dat die gaatjes een betere smering verzorgen van het big end.
....

Groet, Henk.
niet Bigend, ma de BO17 Lagers :wink:

Plaats reactie