KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#76 Bericht door Sjors007 » 20 jul 2018, 23:47

De afschuining op de 22-358 gasschuif is overgenomen van een Bing 20 mm schuif. Ook dat hapje is eruit genomen.
20 graden droog weer met noorden wind 3 op donderdagavond rit Stompwijk 100 km
Heb de rit gereden met 35 en de andere helft met 40 stationairsproeier.
Tijdens het rijden is het met de 35, 1,5 tot 2 slagen uit voor de luchtschroef, was het stationair toerental te hoog en niet lager te krijgen. De tweede helft van de avond, het werd ook wat koeler, de 40 erin. Stationair daardoor lager en schroef wat verder uit voor met lucht.
Rijden met deze gasschuif gaat fijner, 40 in zijn 5 is mogelijk zonder te verslikken. Rustig versnellen naar 70 in mogelijk. Maar daar zit een dip, toerental is niet duidelijk door kokusan op puntenteller, voor door naar hogere snelheden moet ik ff terug naar 4.
Daarbij is volgas vanaf lagere toerentallen niet mogelijk, dan smoort de motor. Weet nog niet hoe ik dat moet oplossen. Misschien komt het door de timing van deze cilinder?

Er zijn voor 1 23 106 carburateurs, niet van deze 1 23 342, ook 22 360 gasschuiven met een andere vorm onderzijde, een die je denk niet uit een 22 358 kan halen omdat er niet genoeg vlees is.
Wat die schuif doet in deze opstelling weet ik niet. Het past wel, net zo hoog zijn ze.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#77 Bericht door nozems » 21 jul 2018, 11:32

Wacht even, dus om het stionaire toerental te regelen draai jij aan de luchtregelschroef??

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#78 Bericht door Sjors007 » 21 jul 2018, 16:56

Nou, zo kan je het lezen. De stationairstelschroef kan niet verder uit. Toerental is te hoog. Doordat er nu een gasschuif in zit met meer afschuining wordt ie armer bij lage gasstanden> hoger toerental. Grotere stationairsproeier erin> stationair toerental omlaag. Wat meer lucht erop gedraaid omdat ie wat minder goed reageerde op gas geven. Rijden maar.
Hoe kan dit nog meer aangevlogen worden dan?
Hij rijdt nog steeds goed bij lage gasstanden.
Die 22-360 gasschuif zit in 1-23-106 Bings. Die ziet er wel anders uit dan alleen afschuining gemaakt en een hapje eruit zoals bij een 20 mm schuif. Plaatje daarvan heb ik ff niet maar de meeste weten wel hoe die eruit zien.
Bijlagen
22-360 gasschuif
22-360 gasschuif
IMG-20180715-WA0011.jpg (111.35 KiB) 3545 keer bekeken
22-360 gasschuif
22-360 gasschuif
IMG-20180715-WA0009.jpg (104.94 KiB) 3545 keer bekeken
Originele 22-358 gasschuif
Originele 22-358 gasschuif
IMG_21072018_164325.jpg (78.02 KiB) 3545 keer bekeken
Aangepaste 22 358 gasschuif
Aangepaste 22 358 gasschuif
IMG_21072018_164409.jpg (126.41 KiB) 3545 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#79 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 jul 2018, 17:39

Sjors007 schreef:Nou, zo kan je het lezen. De stationairstelschroef kan niet verder uit. Toerental is te hoog. Doordat er nu een gasschuif in zit met meer afschuining wordt ie armer bij lage gasstanden> hoger toerental. Grotere stationairsproeier erin> stationair toerental omlaag. Wat meer lucht erop gedraaid omdat ie wat minder goed reageerde op gas geven. Rijden maar.
Hoe kan dit nog meer aangevlogen worden dan?
Hij rijdt nog steeds goed bij lage gasstanden.
Die 22-360 gasschuif zit in 1-23-106 Bings. Die ziet er wel anders uit dan alleen afschuining gemaakt en een hapje eruit zoals bij een 20 mm schuif. Plaatje daarvan heb ik ff niet maar de meeste weten wel hoe die eruit zien.
Kijk hier viewtopic.php?f=4&t=46664&start=25&hili ... chuif+baan

en deze

viewtopic.php?f=4&t=38029&hilit=gasschuif+bing

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#80 Bericht door Sjors007 » 22 aug 2018, 09:11

21 augustus 2018 avond ritje.
18 a 20 graden met veel vocht in de lucht, beetje avond mist, zwakke wind
125 en 40 sproeiers, gasnaald op 1 na armste stand. Zo staat ie al vanaf het begin. Oh dat zijn 3 dingen...

Zo weer een aanpassing verder. De leengasschuif nagemaakt op het vierkante hapje na. Wilde eerst weten hoe dit rijdt.
Te rijk bij lage gasstanden, dat hapje doet denk toch wel veel. Zal wel niet allemaal van de mist, vochtige lucht komen. Zelfs bij uitrijden met gas dicht smoort ie ontzettend. Bij weer gas geven verzuipt ie wat. Voorzichtig wat melken en dan komt ie weer.
Ik ga denk nog even 2 dingen proberen, rijden bij geen mist overdag, 35 stationair sproeier erin of alsnog het hapje uit de gasschuif vijlen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#81 Bericht door Caspar » 22 aug 2018, 15:32

voordat je aan het vijlen slaat: al eens geprobeerd om de luchtstelschroef verder open te zetten ? dan staat hij stationair/leerlauf ook minder rijk...

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#82 Bericht door Sjors007 » 24 aug 2018, 14:27

Idd Caspar, eerst even de schroef draaien voordat ik ga vijlen. Op de 40 was de schroef al wat verder open met de leengasschuif. Een met de 35 liep ie hoog stationair met de schroef bijna helemaal in. Kon niet makkelijk lager gebracht worden. Daarom denk ik dat ie zonder hapje uit de schuif beter zal gaan met de 35 stationairsproeier.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#83 Bericht door Sjors007 » 25 aug 2018, 09:48

24 augustus 2018
18 a 20 graden, bewolkt windkracht 4 a 5. Hier daar een druppel regen onderweg.
Verschil tussen de gasschuif met en zonder hapje uitgeprobeerd.
35 stationairsproeier erin met gasschuif zonder hapje, luchtschroef 1,5 slagen uit.
Start nog steeds goed, rijdt nog steeds wat rijk bij lage gasstanden.
Toerental moest verder omhoog gedraaid worden. Smoorde heel erg bij gas dicht met uitrijden. Sloeg bijna af.
50 tot 60 in zijn 5 is moeilijk. Pruttelt en heeft een dip bij dit toerental. Luchtschroef nog wat verder uitgedraaid maar gaf niet veel verbetering.
Leengasschuif met hapje eruit weer gemonteerd. Toerental moest naar beneden gesteld worden. Nu is 50 a 60 rijden in zijn 5 beter mogelijk. Ook met wind tegen. Minder gepruttel bij dit toerental. Soms wat hoog toerental bij terugschakelen naar vrij. Meer toerkarakter, voor zover daar sprake van is met deze cilinder natuurlijk...
Ik ga denk maar een slotvijl kopen om het hapje te vijlen.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#84 Bericht door midde » 25 aug 2018, 21:16

Volgens mij las ik verder terug over een gasschuif zonder dat nokje, ik zou deze niet gebruiken want dat nokje is er voor dat de schuif niet gast draaien in het huis. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Gr Thijs

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#85 Bericht door Sjors007 » 25 aug 2018, 21:50

Haai Thijs,

Het gaat om het hapje aan de onderkant van de schuif. De nok laat ik zitten, die is alleen voor de geleiding zoals je zegt.
Met dat hapje aan de onderkant beïnvloed je de afstelling op de onderste standen van je gasschuif. Zoals je kunt lezen ben ik meer tevreden als het hapje weg is uit de gasschuif. Dit is dan hetzelfde uitgevoerd als de gasschuif van de 20 mm Bing carburateur.

In het plaatje kan je zien bij welke gasschuifstand welk systeem van de carburateur wordt gebruikt.
Bijlagen
Carburateur systemen bij verschillende gasschuifstanden
Carburateur systemen bij verschillende gasschuifstanden
Carbs2.jpg (33.54 KiB) 3277 keer bekeken

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 858
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#86 Bericht door midde » 25 aug 2018, 22:08

Ik weet waar de afschuining voor dient, ik dacht alleen gelezen te hebben dat je ook een gasschuif had zonder het geleide nokje, maar dat is dus niet zo :clap .

Gr Thijs

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#87 Bericht door Eifelyeti » 26 aug 2018, 11:02

kijk...

wel op duits...
Bron: www.scheesebastler.de
Bijlagen
Präsentation1.jpg
Präsentation1.jpg (68.38 KiB) 3250 keer bekeken

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#88 Bericht door Sjors007 » 19 okt 2018, 09:41

Hallo Roman,

Verhelderend plaatje. Maar op de website die je noemt kan ik deze plaatjes niet meer terugvinden. Hoe vind ik dat daar weer terug?

sjors

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#89 Bericht door Sjors007 » 19 okt 2018, 09:56

Rondrit met de nozems Stompwijk 18-10-2018 Leiden. Een van de laatste van het seizoen zeggen we iedere donderdagavond weer...

12 a 14 graden
Helder en droog weer
amper wind
Nog steeds deze afstelling:
1-23-342 Bing
35, 125 sproeiers
aangepaste schuif zodat ie dezelfde afschuining heeft als de 20 mm Bing
Met dit weer is de afstelling duidelijker beter. Hij pakt beter op bij lage gasstanden dan met warmer weer. Volgas is geen probleem het zijn de 1/2 tot 3/4 gasstanden die lastig zijn, de motor verzuipt volgens mij nog iets. Misschien moet ik op zoek naar een andere naaldsproeierbuis of emulsiebuis of hoe die dingen mogen heten. Er zit nu een 1207 in, 1108 zou 1 stap armer zijn. Nog ideeen waar die ta halen zijn anders dan faak tillmann en greiner? Een beurs oid?

Sjors

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#90 Bericht door Caspar » 19 okt 2018, 18:15

heb je al eens een lange (80cc Puch-) gasnaald geprobeerd ?
Die doet het in mijn (tot 23mm-) uitgedraaide 1/20/59 prima icm de aangeschuinde gasschuif

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#91 Bericht door Sjors007 » 19 okt 2018, 19:51

Hi Caspar,

Nee nog niet goed idee. Maar past die in. De schuif van de 1/23/342? Die heeft een andere bevestiging zoals je weet. Die teur zit er bij mij op.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#92 Bericht door Caspar » 20 okt 2018, 14:30

die lange Puch 80cc gasnaald past in de gasschuif van de 1/20/59 , het type met chokeplaatje dus.
Dat is ook het type gasschuif dat wordt gebruikt om aan te schuinen door Dick Baan.
Deze combi bevalt mij prima

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#93 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2018, 17:58

Caspar schreef:die lange Puch 80cc gasnaald past in de gasschuif van de 1/20/59 , het type met chokeplaatje dus.
Dat is ook het type gasschuif dat wordt gebruikt om aan te schuinen door Dick Baan.
Deze combi bevalt mij prima
Hij heeft een zonder choke versie Caspar.

Enzo

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#94 Bericht door Andy » 20 okt 2018, 18:18

Volgens mij haalt PvdG de helft van de rand van de onderkant eraf. Teminste heb er een paar aangepast door piet en de rand is lager.

Mischien kan iemand daar meer duidelijkheid over geven.

Andy,

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#95 Bericht door Sjors007 » 01 nov 2018, 20:17

Het weer
12 graden bewolkt
Vandaag proberen uit te vinden of het nu te rijk is of te arm op 1/3 to 2/3 gas. Ff warm rijden en de naald van pos 2 naar 4 geplaatst. Resultaat: kan hem nog net starten maar kan niet meer wegrijden. Te rijk denk ik. Daarna naald op pos 1 gezet. Dat gaat beter het is nu weer iets makkelijker om te rijden in zijn 5 op toersnelheden, 50 a 60 kmh. Het kan nog beter denk ik. Andere vorm naald of emulsiebuis. Er zit nu een 1208 buis in. De naald is een
Die Original Bing Nummer dieses Artikels lautet 46-921 bzw. 146-921.

Gesamtlänge ca. 67 mm; Schaftdurchmesser 2,4 mm; Kopfdurchmesser 3,8 mm; 4 Kerben
Ik moet nog ff uitzoeken wie wat waar met de naalden, welk nummer zou de dikkere hebben en zo. De buis 1108 is armer.

Ook nog even het ontstekingstijdstip gecheckt en of mijn gele topperfomance nou verlaat of niet. Verlaten doet ie niet en het verschil tussen 0.8 en 1.2 mm is lastig te zien op het vliegwiel. Maar hij vonkt ergens ertussen, ook op meer dan 7000 rpm.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#96 Bericht door Sjors007 » 08 nov 2018, 14:27

Het weer
13 a 14 graden droog zonnig zuidenwind 2 a 3
Nu de 1108 emlsiebuis gemonteerd. Met dank aan forumlid Nozems voor het uitlenen!
Luchtshroef naar 1.5 slag uit
naald pos 2
Duidelijk beter, kan nu vanaf lagere toerentallen, van 30 in 3, volgas zonder dat ie verslikt. Het verslikken, te rijk waardoor ie wat gaat pruttelen is minder vaak. Als ie zich verslikt is het ook minder erg, Het is minder rijk onderin bij 1/3 tot 2/3 gasstanden. 60 a 65 kmh in zijn 5 is nu beter. Hoge toerentallen lijken niet veranderd. Klopt ook met de schema's de hoofdsproeier is verantwoordelijk voor volgas.
Luchtschroef nog wat verder open gezet en naald op pos 3 gehad maar dat was te rijk. Soms neigt ie naar wat hoog stationair maar ik verwacht dat dat in de zomer minder erg is omdat het geheel dan vanzelf rijker wordt.
Bougiebeeld is nog steeds koffiekleur bij de lage snelheden. Dus is daar zeker niet te arm geworden.

Volgende aanpassing is de pwr box. Omdat mijn gele topperformance niet verlaat heb ik de p22 gekocht. Die wordt van de winter gemonteerd, als het winter wordt tenminste...

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#97 Bericht door Eifelyeti » 08 nov 2018, 18:30

Sjors007 schreef:Hallo Roman,

Verhelderend plaatje. Maar op de website die je noemt kan ik deze plaatjes niet meer terugvinden. Hoe vind ik dat daar weer terug?

sjors
sorry, dan is die niet meer. ik kan die ook niet meer openen

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#98 Bericht door Sjors007 » 29 dec 2018, 15:09

Koud, 5 graden en droog

Gisteren de P22 powerbox gemonteerd. Op goed geluk gemonteerd en ff warm gereden. Hij is soepeler vanaf de lagere toeren. De dip bij zo een 6 a 7 duizend toeren lijkt minder diep. Hij trekt er makkelijker door.
Bij flitsen zag ik dat ie nu op ongeveer op 0.7 mm voorontsteking staat bij volgas in vrij. Dat moet nog iets eerder naar 0.8 a 1 mm. Kan de toeren niet goed aflezen. Dus weet nog niet het precieze toerental bij max snelheid. Maar iets van 10500 a 11000 denk ik.

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#99 Bericht door Sjors007 » 19 apr 2019, 19:20

18 april 2019
3 baufort Oost
17 C
De pwr box P22 zit erop met max rpm 0,8 voorontsteking. Om dan nog de schroeven vast te zetten is trouwens wel lastig. Nog vroeger gaat denk niet....
De 6 P homoet is mij wat piekerig. Het is lastig om in zijn 5 de 80 vast te houden terwijl hij wel de 100 kan halen. Dus op zoek naar welke uitlaat dat beter kan met deze set. Twee klassiek ogende uitlaten getest. De blokfluit jamarcol met korte bocht, de uitlaat op het voorste gat gemonteerd. De andere is de jamarcol met de losse einddemper. Daar een langere bocht ongeveer 2 cm in de uitlaat gestoken. Beide uitlaten rijden tot 60 best comfortabel. Je rijdt zo die snelheid maar door naar hogere snelheden is lastig. Deze uitlaten knijpen het klimmen van de toeren en er is ook minder vermogen voorhanden. Dus wat nu weer proberen ? Nog een bezoek bij forumlid Nozems gedaan en zijn verlengde 4p erop gezet. Klein rondje gereden, 100 km, met de nozems uit Stompwijk. Wat een verademing. Pwrband komt er eerder in ongeveer bij 60 in zijn 4 en is bij 80 in 5 ook goed erin. Kan nog dooraccelereren vanaf daar naar meer! Topsnelheid heb ik volgens mij niet ingeleverd , strava zegt 105 dus niet slecht en niet eens kin op de tank. Belangrijker is dat het rijden in de tourstand weer wat makkelijker is geworden. Ik kan ook nog de rion sp 50/60 proberen dus ben benieuwd hoe dat gaat.
Het is mij nog niet helder of: de verlengde 4p in twee uitvoeringen te koop is, 50 of 60 cc. De verlengde 4p er maar in 1 uitvoering en is voor 50 en 60 cc te gebruiken is. Ik bedoel niet resonantie en glaswolgedempt dat verschil is mij duidelijk.
Bougiebeeld is met de verlengde 4p ook nog goed.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: KVV 15 50 cc cilinder startwaarden afstelling

#100 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 apr 2019, 19:36

De Rion SP 60 ligt bij mij. Dus die kan je ook nog proberen.

Enzo

Plaats reactie