Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
koenkreidlers
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2015, 22:03

Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#1 Bericht door koenkreidlers » 12 aug 2017, 17:50

Hallo,

Ik heb een krukas zonder spiebaan, is het mogelijk om hier een kokusan ontsteking op te zetten?

Eric S
Berichten: 479
Lid geworden op: 08 jan 2006, 18:53
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#2 Bericht door Eric S » 12 aug 2017, 18:29

Zit de krukas niet verkeerd om in het blok?

koenkreidlers
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2015, 22:03

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#3 Bericht door koenkreidlers » 12 aug 2017, 18:34

Nee, op beide kanten zit geen spiebaan.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4148
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Contacteer:

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#4 Bericht door kreidler844 » 12 aug 2017, 18:50

samengesteld van 2 rechter helften.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#5 Bericht door LVS » 12 aug 2017, 19:11

koenkreidlers schreef:Hallo,

Ik heb een krukas zonder spiebaan, is het mogelijk om hier een kokusan ontsteking op te zetten?
-------------------------------------------------------

het kan wel ......... :-? :-?
. maar het is zeer moeilijk met afstellen .
het vliegwiel moet je nu in de goede stand zetten ....

:arrow: bij een binnenrotor is het veel makkelijker .
dan kan je de grondplaat nog verschuiven ..

--------------------------------------------

:arrow: samengesteld van 2 rechter helften

dan is het bijna niet mogelijk, om er een nette krukas van te maken .[ slingering van de krukas ]
van elke krukas moeten de wangen bij elkaar blijven .

##

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4148
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Contacteer:

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#6 Bericht door kreidler844 » 12 aug 2017, 19:19

LVS schreef:
koenkreidlers schreef:Hallo,

Ik heb een krukas zonder spiebaan, is het mogelijk om hier een kokusan ontsteking op te zetten?
-------------------------------------------------------

het kan wel ......... :-? :-?
. maar het is zeer moeilijk met afstellen .
het vliegwiel moet je nu in de goede stand zetten ....

:arrow: bij een binnenrotor is het veel makkelijker .
dan kan je de grondplaat nog verschuiven ..

--------------------------------------------

:arrow: samengesteld van 2 rechter helften

dan is het bijna niet mogelijk, om er een nette krukas van te maken .[ slingering van de krukas ]
van elke krukas moeten de wangen bij elkaar blijven .

##
Ik weet het Claus maar toch wordt het gedaan....
Laatst had ik er 1 in een 18 pk blok links was van Topracing en rechts origineel... #-o ](*,)

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#7 Bericht door LVS » 12 aug 2017, 19:58

:arrow: Ik weet het Claus maar toch wordt het gedaan....
---------------------------------------------------------------------

ja ik heb ook zo een krukas .

die is wel zuiver .

sleutel collega [ kees ] die heeft een hulpstuk gemaakt .om krukwangen op te meten .
zodat verschillende wangen weer gepaard worden .
en op een binnenrotor werkt dat prima .

##

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 573
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)

Re: Krukas zonder spiebaan met kokusan mogelijk?

#8 Bericht door Flocke » 13 aug 2017, 00:08

Wie schon gesagt wurde ist das möglich.

Die Passfederscheibe dient nur zur Positionierung des Polrades, das Drehmoment wird allein durch den Konus-Sitz übertragen. Dazu muß der Sitz auf der Kurbelwelle und im Polrad sauber und fettfrei sein (da Reibschluss, kein Formschluss) und die Mutter ordentlich festgezogen werden (Drehmoment beachten).

Ohne die Passfeder ist die Positionierung natürlich umständlicher, am besten schaut man sich das bei einer anderen Kurbelwelle an, wo dort die Passfeder sitzt und markiert dem entsprechend die Kurbelwelle ohne Passfeder. Wenn man dann das Polrad befestigt hat, muß man mit einer Messuhr die Kolbenstellung messen und sich entsprechende Markierungen am Gehäuse und Polrad für den OT und Zündzeitpunkt machen. Diese Markierungen gelten dann natürlich nur für genau diese Postion des Polrades auf der Kurbelwelle, nimmt man das Polrad erneut ab und positioniert es nicht wieder exakt genau so auf der Kurbelwelle, dann muß man die Markierungen für OT und ZZP erneut überprüfen. Das ist das Umständliche, wenn man keine Passfeder hat, denn nur die sorgt dafür, dass das Polrad immer exakt gleich sitzt.

Gruß

Carsten

Plaats reactie