Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mvl
Berichten: 1158
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#1 Bericht door mvl » 14 feb 2018, 19:29

In navolging van een discussie op fb:

Freek Plomp heeft een 2,9 sb waar hij foto’s van liet zien en hier kwamen reacties op dat de dubbele blokveer originele Mahle zuiger de cilinder sneller deed slijten met een stootrand als gevolg. Ook zeggen sommigen dat de nicasil wand van deze cilinders snel slijten. Anderen zeggen weer van niet.

Dus ben ik op zoek naar de ervaringen op het forum (waar de echte Kreidler kennis zit ;-) ). Slijten deze cilinders sneller en hoeveel km kun je er dan mee rijden voordat ze op zijn? (Obv goed warm rijden en ori zeefje)

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4148
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Contacteer:

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#2 Bericht door kreidler844 » 14 feb 2018, 20:52

Ik kom ze verschillend tegen Menno, meestal is de wand toch versleten.
Ik denk dat de L-veer het minste slijtage veroorzaakt.

mvl
Berichten: 1158
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#3 Bericht door mvl » 14 feb 2018, 20:58

Mahle of meteor of maakt niet uit voor slijtage?

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 4148
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Contacteer:

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#4 Bericht door kreidler844 » 14 feb 2018, 21:15

nee

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#5 Bericht door LVS » 14 feb 2018, 21:18

mvl schreef:Mahle of meteor of maakt niet uit voor slijtage?
--------------------------------------

nee maakt niks uit .
maar zorg wel voor dat er een gietyzeren veer op zit .
.[ die zijn zachter dan de chroomstalen veren op de speciale zuigers]

ik denk ook dat er veel slijtage was , doordat die jonge gasten zonder filter reden #-o
ja net weer een paar kilometer harder.. en 10 kg zand naar binnen in een maand :oops:

##

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47681
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 feb 2018, 21:34

Menno koop nu maar gewoon een binnenmicrometertje. Kan je het zelf meten.
Ik zou me niet druk maken. Ga eerst maar eens rijden en kom na 10.000 km terug op je verhaal met de meetresultaten.
Als het dan tegen valt heb je het met 200 euro opgelost met een nieuwe wand.

Enzo

Gebruikersavatar
marwin98
Berichten: 220
Lid geworden op: 12 jan 2014, 14:33
Locatie: Leiden

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#7 Bericht door marwin98 » 14 feb 2018, 22:27

Met een ori filter zal die wel sneller slijten, die houd weinig tegen.
Op de facebook zie je toch dat Freek zijn kreidler veel gebruikt, en ook die is nog niet versleten...
Denk dat het een indianenverhaaltje is :wink:

mvl
Berichten: 1158
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#8 Bericht door mvl » 14 feb 2018, 22:54

Ik denk dat ik met zo’n kegel filter in mijn zwarte koker ga rijden

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 8933
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#9 Bericht door Henk 3bakvoet » 15 feb 2018, 06:44

Ga eerst maar eens rijden en kom na 10.000 km terug op je verhaal met de meetresultaten.
Dit zijn de antwoorden.

Bedenk dat al die experts in die kapsalon (FB) niet verder komen als 3 rondjes om de kerk per jaar, en die dan jou gaan vertellen hoe het zit :roll:

mvl
Berichten: 1158
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#10 Bericht door mvl » 15 feb 2018, 07:11

Henk 3bakvoet schreef:
Ga eerst maar eens rijden en kom na 10.000 km terug op je verhaal met de meetresultaten.
Dit zijn de antwoorden.

Bedenk dat al die experts in die kapsalon (FB) niet verder komen als 3 rondjes om de kerk per jaar, en die dan jou gaan vertellen hoe het zit :roll:
Het kennisniveau van sommigen daar houdt niet over nee. Had alleen gehoopt dat er hier mensen waten die zo’n cilinder nieuw gemonteerd hadden en na 5000/10000/20000 km opgemeten hadden en die ervaring konden delen.

Ik heb nu 2 van dat soort cilinders liggen NOS met nieuwe bijpassende mahle zuiger met dubbele blokveer. Binnenkort ga ik er een zwart spuiten en de hoekjes polijsten. Misschien zie ik daar wel tegenop om daar een NOS cilinder voor op te offeren. Men zegt wel dat die A3 cilinders erg lekker rijden. Ga het denk ik maar gewoon proberen.

mvl
Berichten: 1158
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#11 Bericht door mvl » 15 feb 2018, 07:12

Henk 3bakvoet schreef:
Ga eerst maar eens rijden en kom na 10.000 km terug op je verhaal met de meetresultaten.
Dit zijn de antwoorden.

Bedenk dat al die experts in die kapsalon (FB) niet verder komen als 3 rondjes om de kerk per jaar, en die dan jou gaan vertellen hoe het zit :roll:
Het kennisniveau van sommigen daar houdt niet over nee. Had alleen gehoopt dat er hier mensen waten die zo’n cilinder nieuw gemonteerd hadden en na 5000/10000/20000 km opgemeten hadden en die ervaring konden delen.

Ik heb nu 2 van dat soort cilinders liggen NOS met nieuwe bijpassende mahle zuiger met dubbele blokveer. Binnenkort ga ik er een zwart spuiten en de hoekjes polijsten. Misschien zie ik daar wel tegenop om daar een NOS cilinder voor op te offeren. Men zegt wel dat die A3 cilinders erg lekker rijden. Ga het denk ik maar gewoon proberen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8992
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Dun wandje 15.43.64/71 SB cilinders

#12 Bericht door Caspar » 15 feb 2018, 10:44

Zoals je weet heb ik ook een 15.43.64/71-A3 SB in gebruik.
Heb hem weliswaar niet nieuw gekocht , maar gekregen met ca. 10.000km op de teller.
Er zit idd. Maar een heel dun laagje NiCaSil in dat ook al dunner is geworden.

Ik heb gemerkt dat laag-vermogende Kreidlercilinders van latere bouwjaren allemaal maar een heel dun laagje NiCaSil hebben gehad. Bij de 5,8 en 6,25pk cilinders van mij is die laag duidelijk dikker.

Maar los daarvan : de 15.43.64/71-A3 is een heerlijk bromfiets+ cilindertje.
En dan bedoel ik dat het net effe een extraatje toevoegt aan een bromfiets.
Heerlijk koppel , lekker allert op het gas zonder een illegale topsnelheid.

Gewoon monteren en ervan genieten , die NiCaSil laag krijg jij niet meer versleten met een goed luchtfilter....

Plaats reactie