Afstelling koppeling

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
DaanO
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
Locatie: Oldemarkt
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Afstelling koppeling

#1 Bericht door DaanO » 27 jun 2018, 22:55

Beste,

Na lang door oude topics zoeken en het lezen van de sleutelboeken ben ik momenteel even ten einde raad.
Zoals de titel al doet vermelden heb ook ik problemen met het afstellen van mijn koppeling.

Mijn brommer trok al iets in zn 1 met de koppeling in. Met het wiel van de grond kreeg ik met mijn voet het wiel absoluut niet stil. Afijn, onderdelen besteld en het koppelingsdeksel er af. Mijn kabel heeft zoals beschreven wordt in de boeken iets speling. Wanneer ik echter de 'puntjes' van het hevel en het carter gelijk heb gezet op moment van aangrijpen middels de vulringetjes, is mijn speling tussen het korte stiftje en de (schotel?) Na montage van het hele handeltje volledig weg. Ik heb de 3 m7 (6 plaats koppeling) boutjes met de schroevendraaier hand vast gezet en daarna 1, 1,5, 2 slagen enz. uit gedraaid. Ik krijg echter pas speling wanneer ik ze een stuk verder uit draai. (Lees vanaf een slag of 5/6). Nu zou ik zeggen dat er vulringen af moeten, om speling te krijgen. Wanneer ik dit doe kloppen echter de puntjes niet meer.

Het verlossende antwoord heb ik niet elders op het forum kunnen vinden en ik hoop dat op deze manier wel te vinden.

Alvast enorm bedankt!

Een vriendelijke groet
Daan

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Afstelling koppeling

#2 Bericht door LVS » 27 jun 2018, 23:10

er zijn ringetjes in diverse diktes .

1,5 mm
1,2
1
0,8
0,5

##

Gebruikersavatar
DaanO
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
Locatie: Oldemarkt
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Afstelling koppeling

#3 Bericht door DaanO » 27 jun 2018, 23:14

LVS schreef:er zijn ringetjes in diverse diktes .

1,5 mm
1,2
1
0,8
0,5

##
Dat weet ik inderdaad. Met die ringetjes heb ik gezorgd dat de puntjes op hevel en carter gelijk staan. Echter is na montage van het geheel inclusief volledig in en 2 slagen Uit, geen speling aanwezig op het korte stiftje

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Afstelling koppeling

#4 Bericht door LVS » 27 jun 2018, 23:27

het asje moet nog kunnen draaien , als de veer volledig vlak gespannen is.

zodra de veer op 1,5 ………….. of 2 slagen terug zit .
dan heeft het asje de goede speling .

misschien staat het puntje niet goed op het asje ?

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Afstelling koppeling

#5 Bericht door LVS » 27 jun 2018, 23:28

er zijn de laatste jaren asjes in de handel gekomen zonder een puntje .
dus dat wordt er dan ingeslagen .

;;

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Afstelling koppeling

#6 Bericht door Caspar » 28 jun 2018, 11:06

Ik lees M7 en 6 plaats hart.
Zijn de 3 gaten in de dekplaat en diafragma veer ook groter gemaakt ?
Anders komt de boel ook niet goed vrij

Gebruikersavatar
DaanO
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
Locatie: Oldemarkt
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Afstelling koppeling

#7 Bericht door DaanO » 28 jun 2018, 12:29

Caspar schreef:Ik lees M7 en 6 plaats hart.
Zijn de 3 gaten in de dekplaat en diafragma veer ook groter gemaakt ?
Anders komt de boel ook niet goed vrij
Dag Caspar,

Allereerst bedankt voor je reactie. De gaten zijn groter en de bouten gaan dus niet stroef of lastig door de 2 genoemde onderdelen heen.
De werking van de koppeling is zoals ik hem getest heb verder goed op deze manier. Alles vast en 2 slagen los, dan in de versnelling rollend werkt de koppeling naar behoren, het enige probleem is dat het stiftje dus geen speling heeft.

Daan

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Afstelling koppeling

#8 Bericht door Caspar » 28 jun 2018, 19:20

Dan zou het opgelost moeten zijn door een vulringetje weg te nemen van de korte drukstift

b.bonk
Berichten: 965
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Afstelling koppeling

#9 Bericht door b.bonk » 28 jun 2018, 19:31

Caspar schreef:Dan zou het opgelost moeten zijn door een vulringetje weg te nemen van de korte drukstift
dus dan zijn we weer bij wat lvs schreef puntjes zijn een indicatie
maar niet altijd een graat meter.
mvg bertus

Gebruikersavatar
DaanO
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
Locatie: Oldemarkt
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Afstelling koppeling

#10 Bericht door DaanO » 28 jun 2018, 22:21

Na wat spelen met de vulringen heb ik weer speling op mijn stiftje. De puntjes heb ik maar buiten beschouwing gelaten. Koppeling werkt nagenoeg goed. Morgen maar weer even los halen en de boutjes iets verder in draaien. Stationair loopt hij in zn 1 namelijk wel lager dan in de vrij. Het is beter dan voor ik er aan begon, maar wil het nu goed hebben.

Bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Afstelling koppeling

#11 Bericht door Caspar » 29 jun 2018, 09:22

In de eerste versnelling heeft hij altijd meer weerstand dan in de vrij.
Je kunt een andere olie proberen. Ik vind de BelRay Gearsaver SAE80W wel prettig.
Anderen zweren bij ATF-fluid , dat is dunner

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47996
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 41 times

Re: Afstelling koppeling

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 jun 2018, 09:30

Caspar schreef:In de eerste versnelling heeft hij altijd meer weerstand dan in de vrij.
Je kunt een andere olie proberen. Ik vind de BelRay Gearsaver SAE80W wel prettig.
Anderen zweren bij ATF-fluid , dat is dunner
En gaat eerder lekken dus !

Enzo

Gebruikersavatar
DaanO
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2018, 17:11
Locatie: Oldemarkt
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Afstelling koppeling

#13 Bericht door DaanO » 29 jun 2018, 09:47

Ik heb er nu een flesje eurol 'handgeschakeld' in zitten. Is SAE80 W GL1. En dat hij meer weerstand heeft is inderdaad logisch, Maar hij loopt wel heel erg laag stationair in zn 1, op de bok kan ik hem met mijn voet met wat moeite tegenhouden.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Afstelling koppeling

#14 Bericht door LVS » 29 jun 2018, 16:33

is het koppeling buitenhuis niet ingeslagen ? dan krijg je ook wat meer kans op slippen .

en het binnenhuis mag ook geen slingering hebben .. soms helpt het om het binnenhuis een halve slag te verdraaien .

##

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Afstelling koppeling

#15 Bericht door MichelVH » 29 jun 2018, 16:50

Het gaat hier wel om een 6 plaats koppeling hé... Maakt wel iets verschil lijkt me

;-)

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8229
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Afstelling koppeling

#16 Bericht door Andy » 29 jun 2018, 17:41

Zal wel iets simpels zijn wat je over het hoofd ziet.

Heb je niet de alu platen, die moet je passend vijlen in het kopp. huis.

Andy,

Plaats reactie