RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 jan 2009, 14:56
- Locatie: Zandvoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Ik heb een merkwaardig probleem met mijn geheel (professioneel) gereviceerde 5 bak met smalle tap.
Set up: 2.9 pk Mahle (nieuwe wand), 14 mm Bing en nieuwe Evo 2.
Werkelijk alles aan de RMC is het laatste jaar vernieuwd dit na 20 jaar redelijk probleemloos rijden.
Een maal per jaar maak ik met mijn collega (redelijk ingewijd in de techniek) een tocht van 200 km maar dit jaar rijdt de brommer uitsluitend goed in zijn eerste en vijfde versnelling. Vanuit zijn 1 trekt hij flink op maar naar het schakelen naar de 2 verliest hij vermogen en bij het -langzaam- openen van het gaspedaal gaat hij hoog in de toeren zonder kracht vanuit de motor. Ditzelfde geldt voor de 3e en 4e versnelling. Pas vanuit de vijfde versnelling gaat het mag worden verwacht. De motor bouwt de trekkracht geleidelijk op tot de maximum snelheid van 60 km gehaald is. Op snelheid gaat het verder probleemloos.
Tijdens de gehele tocht is de brommer niet afgeslagen en stationair loopt de motor prima.
Onderweg wisten 'passanten' met kennis van Kreidlers ook niet wat het euvel kon zijn. Ligt dit soms toch aan de carburateur of ????
Welke expert heeft er echt een idee wat er aan de hand kan zijn ?
Ter aanvulling: sproeier 72 en de bougie is koffiebruin.
Set up: 2.9 pk Mahle (nieuwe wand), 14 mm Bing en nieuwe Evo 2.
Werkelijk alles aan de RMC is het laatste jaar vernieuwd dit na 20 jaar redelijk probleemloos rijden.
Een maal per jaar maak ik met mijn collega (redelijk ingewijd in de techniek) een tocht van 200 km maar dit jaar rijdt de brommer uitsluitend goed in zijn eerste en vijfde versnelling. Vanuit zijn 1 trekt hij flink op maar naar het schakelen naar de 2 verliest hij vermogen en bij het -langzaam- openen van het gaspedaal gaat hij hoog in de toeren zonder kracht vanuit de motor. Ditzelfde geldt voor de 3e en 4e versnelling. Pas vanuit de vijfde versnelling gaat het mag worden verwacht. De motor bouwt de trekkracht geleidelijk op tot de maximum snelheid van 60 km gehaald is. Op snelheid gaat het verder probleemloos.
Tijdens de gehele tocht is de brommer niet afgeslagen en stationair loopt de motor prima.
Onderweg wisten 'passanten' met kennis van Kreidlers ook niet wat het euvel kon zijn. Ligt dit soms toch aan de carburateur of ????
Welke expert heeft er echt een idee wat er aan de hand kan zijn ?
Ter aanvulling: sproeier 72 en de bougie is koffiebruin.
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Hoog in toeren zonder vermogen zou betekenen dat de koppeling slipt lijkt me? Zou de kabel, platen en afstelling eem nalopen.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 jan 2009, 14:56
- Locatie: Zandvoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Michel, dank voor de snelle reactie. Wanneer deze afstelling van de koppeling niet geheel juist zou zijn, zou dat dan ook niet gelden voor de 1e en 5e versnelling ?
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
In zn 5 zou de vertanding zo zwaar zijn dat de koppeling niet slipt zegt mn gevoel maar ik weet niet of dit ook zo werkt... 1e is dan helemaal vreemd want dan zou die finaal door zn koppeling moeten knallen... Ff nalopen kan nooit kwaad, maarja.
ff een filmpje zou wel helpen denk ik
ff een filmpje zou wel helpen denk ik
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
MichelVH schreef:In zn 5 zou de vertanding zo zwaar zijn dat de koppeling niet slipt zegt mn gevoel maar ik weet niet of dit ook zo werkt... 1e is dan helemaal vreemd want dan zou die finaal door zn koppeling moeten knallen... Ff nalopen kan nooit kwaad, maarja.
ff een filmpje zou wel helpen denk ik
Kan het ook andersom zijn?
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Voor elke afwijking in afstelling zou dit moeten gelden. Zowel carburatie als ontsteking.Orange schreef:Michel, dank voor de snelle reactie. Wanneer deze afstelling van de koppeling niet geheel juist zou zijn, zou dat dan ook niet gelden voor de 1e en 5e versnelling ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Ben je al aan het afstellen geweest?
Een carburateur huis mits niet versleten gebeurd niks mee
veranderen:
- hoofdsproeier
- gasnaald
- stand van de gasnaald
- sproeierbuis
- soort luchtfilter ( van 14 of 20 )
- metaalfilter imi/ori/geen
- wel of geen begenzende inzet
geen valse lucht bij aansluiting spruitstuk ?
Enzo
Een carburateur huis mits niet versleten gebeurd niks mee
veranderen:
- hoofdsproeier
- gasnaald
- stand van de gasnaald
- sproeierbuis
- soort luchtfilter ( van 14 of 20 )
- metaalfilter imi/ori/geen
- wel of geen begenzende inzet
geen valse lucht bij aansluiting spruitstuk ?
Enzo
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Zit er een vloek op tamme SB cilinders ofzo
Ik leef met je mee en lees ook mee.
Heb van Tjerry wel eens gelezen dat de 14mm zonder inzet rond de 72 sproeier zit maar dan het probleem kan kennen van jengelen hetgeen volgens de overlevering opgelost zou kunnen worden met een grotere naaldsproeier
Ik leef met je mee en lees ook mee.
Heb van Tjerry wel eens gelezen dat de 14mm zonder inzet rond de 72 sproeier zit maar dan het probleem kan kennen van jengelen hetgeen volgens de overlevering opgelost zou kunnen worden met een grotere naaldsproeier
- Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Nee Menno , geen paniek: dit is geen SB maar smalle tapmvl schreef:Zit er een vloek op tamme SB cilinders ofzo
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 jan 2009, 14:56
- Locatie: Zandvoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Ik wil bovenstaande personen alvast hartelijk danken voor hun inbreng. Ik ga mij nu richten op de carburatie want ik begrijp uit jullie reacties dat het euvel daar hoogstwaarschijnlijk in moet worden gezocht. Wanneer ik zou besluiten tot de aanschaf van een nieuwe carburateur adviseren jullie dan om wederom voor de 14 mm te gaan of groter danwel kleiner te kiezen? Hoe dan ook ik houd jullie op de hoogte !
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Sowieso een nette liefst nieuwe. 14 is wel het beste.Orange schreef:Ik wil bovenstaande personen alvast hartelijk danken voor hun inbreng. Ik ga mij nu richten op de carburatie want ik begrijp uit jullie reacties dat het euvel daar hoogstwaarschijnlijk in moet worden gezocht. Wanneer ik zou besluiten tot de aanschaf van een nieuwe carburateur adviseren jullie dan om wederom voor de 14 mm te gaan of groter danwel kleiner te kiezen? Hoe dan ook ik houd jullie op de hoogte !
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
---------------------------------------------------------------------
geen valse lucht bij aansluiting spruitstuk ?
Enzo
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik heb de cilinder van menno gekrgen om na te kijken .
want ik had deze nieuwe mahle cilinder al eerder aangepast naar 4 pk .
alles toch maar na gekeken .
maar zag op het eerste gezicht niks vreemd .
toen een nieuw spruitstuk op de kale cilinder gezet .
en ja hier die stond behoorlijk wankel .......[ een nieuwe mahle cilinder ]
dus de cilinder op de freesbank gezet.
en vlakgevreesd , ook om de tapeindjes heen [ die kunnen er niet uit ]
bericht van menno [ mvl ] Ik wilde je nog een berichtje sturen gisteren maar kwam wat tussen. Zondag heb ik de cilinder gemonteerd en tot mijn grote vreugde is het gejengel voorbij en loopt hij stationair. Ben zo blij als een hond
-
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
- Gegeven waarderingen: 10 keren
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Nogmaals. Ik zou het zeefje in de carburateur schoonmaken. Heb wel eens vaker gehad dat dat ‘opeens’ voor problemen zorgt. Verder ontsteking goed zetten, uitlaat controleren en inderdaad overal valse lucht checken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Wat versta jij onder professioneel gereviseerd. Wordt nu heel erg nieuwsgierig.
Enzo
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 jan 2009, 14:56
- Locatie: Zandvoort
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: RMC mist kracht en gaat hoog in de toeren in 2,3 en 4.
Door omstandigheden heb ik een geruime tijd niet kunnen sleutelen aan de Kreidler. Sinds een paar weken weer opgepakt. Om eerst nog even op de opmerking van Enzo in te gaan over 'professioneel reviseren'. Ik ga er van uit dat wanneer ik de revisie uitbesteed aan een erkende vakman die dit al jaren - tot alle tevredenheid - doet en goede recensies (ook hier op de website !) krijgt er wel sprake is van een 'professionele aanpak'.
Wel is mij nu wel duidelijk geworden dat je na een algehele revisie van het motorblok het geen kwestie is van opbouwen en wegrijden. Het afstellen neemt aanzienlijk veel tijd in beslag als je dit goed wilt doen.
Ik heb mij dus gestort op de carburatie. Uiteindelijk maar een nieuwe originele Bing 1/14/992 gekocht en de voorraad sproeiers aangevuld. Nu rijdt de brommer in alle versnellingen weer constant. Het bleek dus toch aan de carburateur te liggen.
de komende weken verder met de fijn afstelling en de laatste fase van de ombouw naar 12V.
Eind juni heb ik mijn jaarlijkse Kreidlertocht.
Ik kijk er nu al naar uit.
Wel is mij nu wel duidelijk geworden dat je na een algehele revisie van het motorblok het geen kwestie is van opbouwen en wegrijden. Het afstellen neemt aanzienlijk veel tijd in beslag als je dit goed wilt doen.
Ik heb mij dus gestort op de carburatie. Uiteindelijk maar een nieuwe originele Bing 1/14/992 gekocht en de voorraad sproeiers aangevuld. Nu rijdt de brommer in alle versnellingen weer constant. Het bleek dus toch aan de carburateur te liggen.
de komende weken verder met de fijn afstelling en de laatste fase van de ombouw naar 12V.
Eind juni heb ik mijn jaarlijkse Kreidlertocht.
Ik kijk er nu al naar uit.