Gold-Spark ontsteking ?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#76 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 jun 2019, 22:16

p.peters schreef: 23 jun 2019, 21:46 Je zult het toch met me eens zijn dat als de brommer zonder powerbox goed loopt en alles werkt hij goed aangesloten zit.
dan kloppen mijn stellingen toch :wink:
Jij bepaald de antwoorden :D
Dan is er een voorlopige conclusie :idea:

Enzo

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3018
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#77 Bericht door emilio » 24 jun 2019, 16:36

Pat ik stuur je morgen een nieuwe powerbox op en een andere CDI. Ik zou dan eerst de CDI vervangen met de bestaande powerbox om te kijken of de CDI het probleem is. Daarna de Goldspark CDI terug plaatsen en dan de powerbox vervangen....

Zoals Gerritjan als beschreef is het een fabeltje dat de gele CDI een andere curve heeft dan de zwarte. Hij kan dit weten omdat hij ze beiden heeft uitgelezen..

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#78 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jun 2019, 16:59

emilio schreef: 24 jun 2019, 16:36 Pat ik stuur je morgen een nieuwe powerbox op en een andere CDI. Ik zou dan eerst de CDI vervangen met de bestaande powerbox om te kijken of de CDI het probleem is. Daarna de Goldspark CDI terug plaatsen en dan de powerbox vervangen....

Zoals Gerritjan als beschreef is het een fabeltje dat de gele CDI een andere curve heeft dan de zwarte. Hij kan dit weten omdat hij ze beiden heeft uitgelezen..
Johan denk ook een ( verkoop ) fabeltje. Maar er zijn ook verschillen in bobine’s hoe ver ze door kunnen lopen in hoge toeren. En dan kunnen ze nog steeds een gelijkwaardige curve hebben. Daarom even uitwisselen.

Hou er ook rekening mee dat als je 1 bobine test het nog NIKS zegt. Er zitten onderling grote verschillen in. Dat heb ik ook met zwarte ondervonden.

Enzo

p.peters
Berichten: 817
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#79 Bericht door p.peters » 24 jun 2019, 19:01

Gele bobine is besteld bij K-parts vanaf €50,- geen verzendkosten :D :clap komt morgen binnen dus morgenavond weet ik wat het verschil is en of de powerbox dan wel werkt.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3691
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#80 Bericht door b.bonk » 24 jun 2019, 19:20

als ik abuis ben, dan lees ik dat graag.
het is toch eerst ontsteking op tijd, als dat goed loopt.
powerbox aansluiten . en weer op tijd zetten .
mvg bertus

p.peters
Berichten: 817
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#81 Bericht door p.peters » 24 jun 2019, 19:38

Bertus,

Dan heb je inderdaad niet goed gelezen! Ik rij al een jaar naar alle tevredenheid met goed afgestelde een goldspark ontsteking.Gister nog 100 km probleemloos gereden.

Ik was benieuwd naar de effecten van een powerbox 10 daarom heb ik deze gekocht, dus op een goed afgestelde Kreidler de powerbox aangesloten. Hij start met 1 trap loopt prima stationair er is alleen geen gasreactie, zodra ik het licht aanzet is er wel een prima gasreactie om deze reden ben ik vragen gaan stellen betreffende powerbox.

Op advies heb ik nu de gele bobine besteld hiermee ga ik morgen testen.

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#82 Bericht door GerritjanS » 24 jun 2019, 20:31

moet niet gekker worden
licht aan, goede gasreactie
licht uit ,niet
dan is er wel iets verkeerd aangesloten
bij een p 10 moet je de grondplaat ongeveer 5-7 mm verdraaien, vroeger zetten
daarna met de lamp controleren
dat hij bij bijna voltoeren weer op 1 mm ongeveer staat
rest is fine tuning
Laatst gewijzigd door GerritjanS op 24 jun 2019, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3691
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#83 Bericht door b.bonk » 24 jun 2019, 21:10

Aha, dat bedoelde ik dus, na powebox montage op nieuw afstellen.
Ons bartje is nog niet zo dom. :D :D
Goede service van johan, maar kennis van uw product
Is ook een pre.
Mvg bertus

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#84 Bericht door Enzo-tvdzijden » 24 jun 2019, 21:48

b.bonk schreef: 24 jun 2019, 21:10 Aha, dat bedoelde ik dus, na powebox montage op nieuw afstellen.
Ons bartje is nog niet zo dom. :D :D
Goede service van johan, maar kennis van uw product
Is ook een pre.
Mvg bertus
Zit een goede handleiding bij. En Bernd heeft alles geschreven hoe afstellen met foto’s

Enzo

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#85 Bericht door Ed.P » 24 jun 2019, 22:20

Is het eigenlijk bekend wat voor curven de verschillende powerboxen geven ?

p.peters
Berichten: 817
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#86 Bericht door p.peters » 25 jun 2019, 15:40

Zo net thuis van mijn werk, de gele bobine is binnen ik pak hem net uit ding is veel kleiner dan een zwarte ook krijg ik de bougiekabel niet los gedraaid dopje zit er strak op voor ik wat kapot maak weet iemand of je bij deze de bougiekabel kunt vervangen?
De gemonteerde kabel welke er standaard aanzit is te kort.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9305
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 945 keren
Ontvangen waarderingen: 778 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#87 Bericht door Eifelyeti » 25 jun 2019, 17:23

emilio schreef: 24 jun 2019, 16:36 Pat ik stuur je morgen een nieuwe powerbox op en een andere CDI. Ik zou dan eerst de CDI vervangen met de bestaande powerbox om te kijken of de CDI het probleem is. Daarna de Goldspark CDI terug plaatsen en dan de powerbox vervangen....

Zoals Gerritjan als beschreef is het een fabeltje dat de gele CDI een andere curve heeft dan de zwarte. Hij kan dit weten omdat hij ze beiden heeft uitgelezen..
de geele CDI van Top Performance heft geen kurve
die heft een faste punt....

de roode CDI van Top performance heft wel een breedere kurve dan de zwarte Kokusnut CDI...wel maakt die roode je de Hoogspanningsspoel van de Ankerplaat kapot ...

dus gebruik roode CDI => Ankerplaat kapot :wink:
heft wat met de elekronik te doen in de CDI....heb ik alt jaaren terug met Ewakd van Motelek.net getest januar 2011

viewtopic.php?f=23&t=31391&start=150
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 27 jun 2019, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#88 Bericht door Ed.P » 25 jun 2019, 21:11

Het lijkt wel een klucht.

Gebruikersavatar
Meunier
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2008, 18:33
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#89 Bericht door Meunier » 25 jun 2019, 22:40

:lol:

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3691
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 234 keren
Ontvangen waarderingen: 521 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#90 Bericht door b.bonk » 26 jun 2019, 09:19

als ik het goed begrijp, heb je zo meteen.
2 maal powerbox en 3 cdi kastjes. om te testen.
dan moet het toch goed komen, zou je zeggen.
mvg bertus

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#91 Bericht door Ed.P » 26 jun 2019, 09:31

Nee het komt niet goed omdat een standaard Kreidler door zijn lage timingen en brede powerband niet of nauwelijks zal op de powerbox zal reageren

p.peters
Berichten: 817
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#92 Bericht door p.peters » 26 jun 2019, 20:31

Wordt er moe van, zojuist getest met gele bobine geheel aangesloten ding op contact trappen maar geen vonk :oops: :oops: helaas deze bobine doet het NIET !!! Net weer ingepakt gaat morgen retour afzender.

Ik stop ermee ben er Klaar mee, mogelijk dat er nog een pakketje binnen komt dan doe ik nog een poging om te testen...

@all bedankt voor de reacties over en sluiten.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60403
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 968 keren
Ontvangen waarderingen: 2283 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#93 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 jun 2019, 20:35

p.peters schreef: 26 jun 2019, 20:31 Wordt er moe van, zojuist getest met gele bobine geheel aangesloten ding op contact trappen maar geen vonk :oops: :oops: helaas deze bobine doet het NIET !!! Net weer ingepakt gaat morgen retour afzender.

Ik stop ermee ben er Klaar mee, mogelijk dat er nog een pakketje binnen komt dan doe ik nog een poging om te testen...

@all bedankt voor de reacties over en sluiten.
Bij gelijke kleuren hoeven niet de aansluitingen gelijk te zijn.

Check het nog even goed. Probleem is Bosch kan ik dromen Kokusan niet. Dat doe ik met de bijgeleverde info.
Ik heb er 1 met succes gemonteerd op de zeer snelle set van Stephan.

Enzo
Bijlagen
3A3D9F33-867F-4A4D-B932-52EC247DCF7B.jpeg
3A3D9F33-867F-4A4D-B932-52EC247DCF7B.jpeg (86.88 KiB) 2479 keer bekeken
6A92E155-E3E0-4247-8924-38BEA3C0BCDD.jpeg
6A92E155-E3E0-4247-8924-38BEA3C0BCDD.jpeg (97.88 KiB) 2479 keer bekeken

p.peters
Berichten: 817
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#94 Bericht door p.peters » 26 jun 2019, 21:12

@Tjerry jij bent een gouden gozer thx voor de foto’s.


Omdat alles nog open licht bobine uitgepakt om volgens de foto’s aan te sluiten, kwart trap en lopen hij loopt mooier met gele bobine en klinkt krachtiger.
Toen toch ff powerbox er tussen gezet idem als boven top gasreactie met licht uit en aan! Ontsteking had ik al weer op de oude stand 1,2 vpd gezet niks aan gedaan toen ik hem met powerbox starte, wat mij opvalt is een veel fellere gasreactie en hij loopt stationair rustiger en gelijkmatiger is mijn idee.

Als ik vd week tijd heb zal ik er eens een rondje mee rijden. Kan het kwaad om de ontsteking op 1,2 te laten staan of toch liever terug naar 1,0....e
Ik hoop dat er morgen nog een zwarte bobine van Johan binnenkomt dan kan ik deze ook testen dit geeft de burger weer moed👍

Na veel tijd geïnvesteerd te hebben is de conclusie dat het probleem wordt veroorzaakt door de zwarte bobine van de Goldspark.

Gebruikersavatar
Meunier
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 feb 2008, 18:33
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#95 Bericht door Meunier » 26 jun 2019, 22:28

Ontsteking afstellen volgens gebruiksaanwijzing van de powerbox,

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#96 Bericht door GerritjanS » 26 jun 2019, 22:55

Ed.P schreef: 24 jun 2019, 22:20 Is het eigenlijk bekend wat voor curven de verschillende powerboxen geven ?
is eigelijk simpel
p10 heeft een curve, verlating van 1 graad per 1000 rmp
p17 heeft 1,7 graden verlating per 1000 rmp
p22 heeft 2,2 graden verlating per 1000 rmp

dus draait jou kreider 13000 rmp met een p10 dan heb je een lineaire curve, verlating van 13 graden
bij max toeren

hoop dat het zo iets duidelijker is
gerritjan

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3749
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#97 Bericht door jamojamo » 27 jun 2019, 09:15

Mooi dat P. Peters nu tevreden is. Toch een keten van technische onderdelen waarvan er maar 1 minder hoeft te zijn. Ik zou bij tevredenheid niet meer gaan draaien aan de ontsteking. Rijden en de bougie in de gaten houden. De exacte afstelling volgens de beschrijvingen hoeft voor jouw setje niet de optimale te zijn. Die optimale afstelling vind je zelf met als uitgangspunt de handleiding.

Verder knaagt aan mij dat bij 13000 toeren met een P22 de verlating 28,6 graden is. De handleiding spreekt over 0,8mm. bij max. toerental als ik me niet vergis. Als bij 0,8mm normaal gesproken de voorontsteking ca. 15graden is dan is ie bij stationair dus ca. 43,5 graden of zit ik nu te ijlen?
Ik zit nu even niet thuis waar de beschrijving ligt maar dit lijkt me een goede vraag voor Gerritjan.

Gr.,
Eric

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#98 Bericht door Ed.P » 27 jun 2019, 19:38

GerritjanS schreef: 26 jun 2019, 22:55
Ed.P schreef: 24 jun 2019, 22:20 Is het eigenlijk bekend wat voor curven de verschillende powerboxen geven ?
is eigelijk simpel
p10 heeft een curve, verlating van 1 graad per 1000 rmp
p17 heeft 1,7 graden verlating per 1000 rmp
p22 heeft 2,2 graden verlating per 1000 rmp

dus draait jou kreider 13000 rmp met een p10 dan heb je een lineaire curve, verlating van 13 graden
bij max toeren

hoop dat het zo iets duidelijker is
gerritjan
Gerritjan,

Bedankt voor de uitleg , we horen het van Peters hoe het afstellen gaat en hoe het motortje loopt ?

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#99 Bericht door GerritjanS » 27 jun 2019, 21:23

jamojamo schreef: 27 jun 2019, 09:15 Mooi dat P. Peters nu tevreden is. Toch een keten van technische onderdelen waarvan er maar 1 minder hoeft te zijn. Ik zou bij tevredenheid niet meer gaan draaien aan de ontsteking. Rijden en de bougie in de gaten houden. De exacte afstelling volgens de beschrijvingen hoeft voor jouw setje niet de optimale te zijn. Die optimale afstelling vind je zelf met als uitgangspunt de handleiding.

Verder knaagt aan mij dat bij 13000 toeren met een P22 de verlating 28,6 graden is. De handleiding spreekt over 0,8mm. bij max. toerental als ik me niet vergis. Als bij 0,8mm normaal gesproken de voorontsteking ca. 15graden is dan is ie bij stationair dus ca. 43,5 graden of zit ik nu te ijlen?
Ik zit nu even niet thuis waar de beschrijving ligt maar dit lijkt me een goede vraag voor Gerritjan.

Gr.,
Eric
41 graden ongeveer bij 1500 toeren
Maar als je dit teveel vind kun je altijd nog de 17 graden proberen
Wil je meer testen neem dan de multi box

Deze kan van 1-22 graden

p.peters
Berichten: 817
Lid geworden op: 25 mar 2008, 20:26
Locatie: Wijchen land van Maas en waal
Gegeven waarderingen: 4 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

Re: Gold-Spark ontsteking ?

#100 Bericht door p.peters » 28 jun 2019, 15:57

Mannen,

Ik was vanmiddag vroeg thuis van het werk dus maar ff aan de hobby, ontstekking volledig naar links gedraaid van te voren 1.0 vdp gemerkt! bij eerste test stond hij er ver langs bij 7000 toeren vervolgend de helft teug gedraaid nogmaals getest als ik hem op toeren breng zie ik dat hij uitkomt op 1,0 vdp.

Ook ff een stukje gereden 16 km gas open en dicht van alles wat ik merk weinig verschil met powerbox 8 km gereden en zonder ook 8 km hij loopt met powerbox ertussen wel iets rustiger stationair dat is het enige wat ik merk... Kan aan mij liggen ik heb er geen verstand van!
Wat zou ik moeten merken met deze ertussen? voorontsteking klopt natuurlijk niet met een powerbox er tussen hij vonkt ver voor bdp. of zie ik dat verkeerd?

Morgen ff verder en dan kan dit topic dicht.

grt, Patrick

Plaats reactie