powerbox voor kokusan en bosch mhkz

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#51 Bericht door Enzo-tvdzijden » 17 okt 2018, 19:23

PatrickD schreef:Claus heeft deze voorzien van een nieuwe wand en gekeken of er nog geoptimaliseerd kan worden in timing. Deze gaf toen het advies niets aan de timing/spoelpoorten te doen, gezien dit al de snelle versie is.
Dat zegt toch niks. Die van jou is zoals het hoort te zijn. Andere zijn minder. Blijft een standaard RS.

Een RS cilinder heeft een soort “standaard” norm in timing.

Enzo

Maar weer Ontopic :offtopic

Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#52 Bericht door Sjors007 » 17 okt 2018, 21:07

Voor als je wilt weten waarom later ontsteken bij hogere toerentallen.
http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#53 Bericht door jamojamo » 18 okt 2018, 12:16

Andy schreef:Hoi GJ, vandaag ontvangen. Waarvoor dank..

Moet die gleuven perse 8mm verder gevreesd worden ??? OF hoeft het niet persé ???

Andy,
Hee Andy,
Zoals ik het lees is het de sleuven 8mm langer frezen en dan 10mm terugdraaien dus eigenlijk zou het niet hoeven. Na het frezen heb ik het zo gedaan en hij start en rijdt zonder haperingen. Afstellen van een ontsteking doe ik op gevoel want ik heb geen bougiegatmicrometer en geen toerenteller. Wel een stroboscooplamp en die heb ik 1 x gebruikt na vaststelling van 1,2mm met een geleende micrometer. Bij een geschat toerental van 4000 kwamen de streepjes overeen maar hij liep met meer voorontsteking beter. Dat hele hele precieze gedoe is leuk als je een testbank en alle apparatuur hebt en maximaal aan het tunen bent.
Voor nu kan ik even geen bevindingen geven over de Powerbox anders dan dat het loopt maar ik loop met de afstelling van de carburateur te klooien. Ik ben er sinds vanmorgen achter dat ik valse lucht trok dus e.e.a. wordt weer vervolgd. Ik heb inmiddels een aardig voorraadje sproeiers aangeschaft :|
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10341
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 344 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#54 Bericht door Andy » 18 okt 2018, 12:48

Goed om te horen Eric, zodra me schouder beter gaat ga ik ermee aan de gang.

Sorry Bertus :idea:

Andy,


Sjors007
Berichten: 275
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:34
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#56 Bericht door Sjors007 » 20 okt 2018, 16:07

Hi,

Heb hier nog wat aanvullende info van Johan blackmamba voor degene die met een top performance bobine rijdt:

Hallo Sjors,

De top performance heeft een grotere curve dan de ori CDI. In dat geval een P17 ipv een P22.. Verder altijd met de lampafstellen en bougie controleren wanneer je met de ontsteking iets veranderd. Bij bepaalde toerentallen kan die armer komen staan.

Ja zuigergestuurd en twinair is een ongelukkig huwelijk voor wat betreft het lawaai. Soms zou je willen dat je oordopjes had...

Groetjes,

Johan



--- Oorspronkelijk bericht:

Hoi,



Ik zit te kijken naar de Powerbox en twijfel welke ik zou kunnen gebruiken. Rij met een KVV 15 cilinder, 50 cc van het 3rde type. Niet zo heel erg getuned als de eerdere zegt men. Er zit een nieuwe 23 mm 1/23/342 Bing op.Een homouet 6p en een twinair met binnenfilter tegen de herrie, nou het is toch een herrie.

kokuson evo 2 met top performance bobine. Top op navigatie is 104 105 kmh. tandwielen 13-36 of 35 weet ik niet. Dat zou met de directe 5bak ± 11500 rpm zijn. Dus net de P20 denk, hij zal zonder verdere tuning niet ineens 13000 draaien.

Moet ik met de top performance bobine en de pwr box nog rekening houden emt afstellen? Oftewel de verlating van de top bobine meetellen? Of zie je dat wel met de stroboscoop?



groet Sjors

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#57 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2018, 17:56

Sjors007 schreef:Hi,

Heb hier nog wat aanvullende info van Johan blackmamba voor degene die met een top performance bobine rijdt:

Hallo Sjors,

De top performance heeft een grotere curve dan de ori CDI. In dat geval een P17 ipv een P22.. Verder altijd met de lampafstellen en bougie controleren wanneer je met de ontsteking iets veranderd. Bij bepaalde toerentallen kan die armer komen staan.

Ja zuigergestuurd en twinair is een ongelukkig huwelijk voor wat betreft het lawaai. Soms zou je willen dat je oordopjes had...

Groetjes,

Johan



--- Oorspronkelijk bericht:

Hoi,



Ik zit te kijken naar de Powerbox en twijfel welke ik zou kunnen gebruiken. Rij met een KVV 15 cilinder, 50 cc van het 3rde type. Niet zo heel erg getuned als de eerdere zegt men. Er zit een nieuwe 23 mm 1/23/342 Bing op.Een homouet 6p en een twinair met binnenfilter tegen de herrie, nou het is toch een herrie.

kokuson evo 2 met top performance bobine. Top op navigatie is 104 105 kmh. tandwielen 13-36 of 35 weet ik niet. Dat zou met de directe 5bak ± 11500 rpm zijn. Dus net de P20 denk, hij zal zonder verdere tuning niet ineens 13000 draaien.

Moet ik met de top performance bobine en de pwr box nog rekening houden emt afstellen? Oftewel de verlating van de top bobine meetellen? Of zie je dat wel met de stroboscoop?



groet Sjors
Gerritjan schrijft op FB dat ze gelijk zijn aan de Kokusan zwarte bobine alleen makkelijker in te bouwen :shock: :shock:

Enzo

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#58 Bericht door GerritjanS » 20 okt 2018, 18:32

Volgende week ga ik diverse bobines vergelijken bij 12000 rmp
Dan kan ik meteen zien wat voor verschil in de bobines zit
Resultaat zal ik hier posten met fotos

Even geduld dus

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#59 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2018, 18:49

GerritjanS schreef:Volgende week ga ik diverse bobines vergelijken bij 12000 rmp
Dan kan ik meteen zien wat voor verschil in de bobines zit
Resultaat zal ik hier posten met fotos

Even geduld dus
Gelukkig, want zo is het een warboel. Ook de Alu van 4-polige MHKZ was ineens gelijk aan de zwarte van Bosch. :shock:

Enzo

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#60 Bericht door jamojamo » 20 okt 2018, 19:35

GerritjanS schreef:Volgende week ga ik diverse bobines vergelijken bij 12000 rmp
Dan kan ik meteen zien wat voor verschil in de bobines zit
Resultaat zal ik hier posten met fotos

Even geduld dus
Ik ging er van uit dt de gele Top Performance geen curve heeft en heb om die reden de 22 graden Powerbox besteld.
Theoretisch heb je bij gebruik van de Kokusan Evo-I geen lineaire curve
zw_korrektur1.png
zw_korrektur1.png (7.68 KiB) 3757 keer bekeken
Maar wel met de gele Top Performance en dus komt dan het lineaire karakter van de Powerbox tot zijn recht

Hopelijk wordt dit voor toekomstige kopers nog duidelijk GJ
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#61 Bericht door jamojamo » 20 okt 2018, 20:05

Sjors007 schreef:Hi,
Heb hier nog wat aanvullende info van Johan blackmamba voor degene die met een top performance bobine rijdt:
Hallo Sjors,
De top performance heeft een grotere curve dan de ori CDI. In dat geval een P17 ipv een P22.. Verder altijd met de lampafstellen en bougie controleren wanneer je met de ontsteking iets veranderd. Bij bepaalde toerentallen kan die armer komen staan.
Ja zuigergestuurd en twinair is een ongelukkig huwelijk voor wat betreft het lawaai. Soms zou je willen dat je oordopjes had...
Groetjes,
Johan

--- Oorspronkelijk bericht:
Hoi,
Ik zit te kijken naar de Powerbox en twijfel welke ik zou kunnen gebruiken. Rij met een KVV 15 cilinder, 50 cc van het 3rde type. Niet zo heel erg getuned als de eerdere zegt men. Er zit een nieuwe 23 mm 1/23/342 Bing op.Een homouet 6p en een twinair met binnenfilter tegen de herrie, nou het is toch een herrie.
kokuson evo 2 met top performance bobine. Top op navigatie is 104 105 kmh. tandwielen 13-36 of 35 weet ik niet. Dat zou met de directe 5bak ± 11500 rpm zijn. Dus net de P20 denk, hij zal zonder verdere tuning niet ineens 13000 draaien.
Moet ik met de top performance bobine en de pwr box nog rekening houden emt afstellen? Oftewel de verlating van de top bobine meetellen? Of zie je dat wel met de stroboscoop?
groet Sjors
Sorry dat ik de quote in een quote quote maar ik wil iets kwijt omdat er erg makkelijk uitspraken gedaan worden hier die soms niet helemaal met elkaar rijmen zoals heeft de gele TopPerformance wel of niet een curve.

En, naar mijn mening.............
Afstellen doe je niet met de lamp maar controleren wel (of gemaakte merktekens tegenover elkaar liggen). Dus wil je een vonk bij 7000 rpm op precies 1,0mm voor bdp dan moet je eerst merktekens zetten op carter en vliegwiel die bij elkaar liggen op dat exacte punt. Gasgevend tot 7000 rpm op een betrouwbare toerenteller controleer je vervolgens of tijdens het flitsen van de lamp de merktekens gelijk liggen. Dan nog hoeft het niet zo te zijn dat ie op zijn best loopt maar heb je een uitgangspunt.
Ik heb geen bougiegatmicrometer of betrouwbare toerenteller dus ga uit van de basisinstelling zoals die op de handleiding staat. Zie ook mijn foto's.

Gr.,

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#62 Bericht door Eifelyeti » 24 okt 2018, 19:25

hallo,

noog wat ervaringen ermee?

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#63 Bericht door GerritjanS » 24 okt 2018, 22:10

Sinds kort hebben we ook de Powerbox P10 in het assortiment.
Veel mensen vragen zich af of zo’n powerbox wel effect heeft op een standaard bromfiets die 55 kilometer per uur rijdt.
Die vraag laat ik graag mijn klanten beantwoorden.

Hier de reactie van Bas B, die een P10 op de standaard brommer van zijn vriend heeft gebouwd:

“Mooi Product Johan! Ik had niet verwacht dat dit op een standaard brommer zo veel verschil zou maken.
Heb hem vanmorgen voor een kameraad van mij gemonteerd, hij is afgelopen week bij jou langs geweest. Ik kom hem binnenkort ook halen voor mijn TRS.

En hier de reactie van zijn kameraad:

“Hij loopt super met die P10! Alle versnellingen vol naar de top!”


Tja… wat moet ik nog meer vertellen? Het werkt echt!

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#64 Bericht door hermanp » 24 okt 2018, 22:27


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#65 Bericht door MichelVH » 24 okt 2018, 22:50

Zullen we hem dan maar omdopen tot ignitastic :lol:

Ik hoor ook goede verhalen van mensen uit t clubje. Dus ik ga er zeker eentje uit elkaar trekken en het proberen na te maken :whistle .

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#66 Bericht door GerritjanS » 27 okt 2018, 09:14

Voor tel sell moet je op tv zijn
Hier zitten voor 99% serieuse kreidlerliefhebbers

Verder grappig filmpje, maar geheel :offtopic

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#67 Bericht door GerritjanS » 27 okt 2018, 09:16

MichelVH schreef:Zullen we hem dan maar omdopen tot ignitastic :lol:

Ik hoor ook goede verhalen van mensen uit t clubje. Dus ik ga er zeker eentje uit elkaar trekken en het proberen na te maken :whistle .
Tja, namaken mag, helemaal geen probleem mee

Monteren, afstellen en rijden geeft meer voldoening denk ik

Gebruikersavatar
GerritjanS
Berichten: 1545
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
Locatie: Goor
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 25 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#68 Bericht door GerritjanS » 27 okt 2018, 09:29

Gistermiddag met diverse bobines aan het testen, meten geweest
We hebben 5 types getest
De originele , die bij kokusan meegeleverd word
De rose kleurige, word meer op scooters toegepast
De kleine gele van top performance
De zwarte bosch mhkz
En de zilverkleurige van bosch mhkz

De resultaten waren echter niet verrassend
Er zat bij alle geteste bobines wel een verloop van graden in
Maar dit was ergens rond 3-4 graden, meetbereik 500-11000 rmp
Van 11000 tot 15000 was dit nog maar een halve graad maximaal

We praten hiet dus niet over curve, maar over een electrinische vertraging,
het maar het zo te zeggen.

Resultaat
Originele bobine - 3,5 graden
Rose scooter bobine - 3,7 graden
Gele top performance - 3,6 graden
Mhkz zwart - 3,5 graden
Mhkz zilver - 3,4 graden

Dus al met al zo goed als gelijk
Dus GEEN curve te noemen

Wat wel opviel is dat de rose scooter bobine
Ongeveer 3 graden eerder begint te vonken als de andere geteste
Maar de vertraging bleef hetzelfde
Bijlagen
IMG_3194.JPG
IMG_3194.JPG (47.42 KiB) 3504 keer bekeken
IMG_3193.JPG
IMG_3193.JPG (86.19 KiB) 3504 keer bekeken
IMG_3186.JPG
IMG_3186.JPG (87.22 KiB) 3520 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GerritjanS op 27 okt 2018, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#69 Bericht door Eifelyeti » 27 okt 2018, 10:16

de verschil van max. 0.3 gragden is niet veel...

zeeker geen probleem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#70 Bericht door Enzo-tvdzijden » 27 okt 2018, 10:18

Kijk aan kleine verschillen.

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#71 Bericht door Eifelyeti » 27 okt 2018, 10:44

Enzo-tvdzijden schreef:Kijk aan kleine verschillen.

Enzo
ja, ma de roode CDI is dan altied te vroer.... ook slecht bij hoogde touren....

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#72 Bericht door Eifelyeti » 27 okt 2018, 10:47

jamojamo schreef: Maar wel met de gele Top Performance en dus komt dan het lineaire karakter van de Powerbox tot zijn recht

Hopelijk wordt dit voor toekomstige kopers nog duidelijk GJ
Gr.,
Eric
dat denk ik ook.... geen eigen verstelling....dus een linearer verloop

RvRT
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#73 Bericht door RvRT » 27 okt 2018, 12:00

Dan zijn er verschillende gele Top Performance bobines want ik heb er één die verlaat echt niets.
Heeft ook een ander nummer op de achterzijde als die hier op de foto.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#74 Bericht door Eifelyeti » 27 okt 2018, 12:13

RvRT schreef:Dan zijn er verschillende gele Top Performance bobines want ik heb er één die verlaat echt niets.
Heeft ook een ander nummer op de achterzijde als die hier op de foto.

hallo Rob,

dat is ook so, de gele heft geen verstelling, de roode wel.....

da had ik ook alt jaaren terug met getest.... : viewtopic.php?f=23&t=31391&start=150

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: powerbox voor kokusan en bosch mhkz

#75 Bericht door nozems » 27 okt 2018, 12:15

De zwarte bosch bobine geeft dus iets minder verlating dan ik had gedacht. Als ik hem op top op 1.2mm zet dan staat hij stationair op ca 1.6mm voorontsteking... dat zal dan die 3.4graden ‘verlating’ zijn. Maar is het toepassen van een grote curve niet link voor mij bigbore die max 10.000rpm draait? Ik bedoel ik rijdt ook vaak langere tijd tussen de 6 en de 8000rpm, ook vraag ik bij die toerentallen al veel van de motor door de vrij zware toegepaste tandwielverhouding. Bij 8000tpm zit ik op ruim 100km/h in 5, dat is net in het begin van waar hij echt z’n vermogen gaat afgeven. Aangezien hij er oo dat punt flink aan moet trekken is er ook meer warmte ontwikkeling als ik lang op de punt blijf rijden. Als ik nou kies voor de 17graden curve staat hij daar op de punt wellicht nog op 1.5mm voorontsteking, wat dus nog meer warmte ontwikkeling betekend. Wat is hierop te doen? En nee ik ga niet lichter vertanden of op een 100km/h weg doorlopend met de snelheid varieren, hij moet daar mijn inziens gewoon tegen kunnen.

Plaats reactie