jamojamo schreef: ↑05 jul 2021, 16:35
GerritjanS schreef: ↑18 mei 2021, 18:12
Afstellen op een bank is natuurlijk een must
Anders zorgen dat je een goede lamp krijgt die de toeren aan kan
Ik heb een , zelf powered ignitinon licht uit America via eBay
Die werkt perfect
Ontsteking op gevoel afstellen is trikie
Altijd met lamp controleren
Ik heb sl sinds ze er zijn een p22 op mijn setup
Heb 2 keer vastlopers gehad maar dit komt Puur door verkeerde sproeiers gemonteerd
Er zijn er ook die problemen hebben met hpi of andere ontstekingen
Zorgen eerst dat je dr afstelling van dd set goed hebt
Uitlaat, carburatie enz
Thermisch moet hij ook goed zijn
Dan word hij niet heet
Daarna pas powerbox of hpi of wat dan ook
Is mijn metode
Ik moet toch nog even vervelend doen GJ, ik heb al wat dingen van je gelezen over de Powerbox en het gaat alle kanten op, hier nog maar even een quote uit het topic van de VHS cilinder:
GerritjanS schreef: ↑02 jul 2021, 11:18
Ik rijd al jaren met p22 op 60 cc
Max 11500 rmp
Nooit geen probleem gehad
Wel de ontsteking stuk vroeger gezet?
Zo afstellen dat bij max toeren op 1,2-0,8 staat
Het gaat van testbank naar straatafstelling.
Het gaat van 0,8 naar 1,2 tot 0,8.
Het gaat van nooit geen problemen gehad tot 2 x vastloper (puur door sproeier schrijf je)
Ik lees in het topic
viewtopic.php?f=5&t=47778 ook de problemen die forumlid fptjb heeft gehad waarbij er 2 zuigers verbrand zijn door de Powerbox P22 (zoals hij schrijft) wat me sterk doet denken aan de problemen die ik had rijdend met een Powerbox P22. Ik ben voldoende gewaarschuwd door anderen maar wilde echt geloven dat het niet zo veel kwaad kon.
Als je heel eerlijk bent vind je dan ook niet dat het tijd wordt de Powerbox van onschuldig verlatertje te promoveren naar race ontsteking die een hoog risico op motorschade mee brengt?
Dat het werkt ben ik van overtuigd, dat heb ik immers zelf ervaren.
Maar ik vind de bijdrage van rvrt echt een eye opener als hij schrijft dat ie een P10 genoeg vindt verlaten bij een statische CDI! Oftewel 10 graden bij 10,000 rpm tegenover misschien wel 26 graden bij een P22 met een niet statische cdi?
Ik lees het wel weer,
Gr.,
Eric
tja, waarom verbrand een zuiger
dat kan meerdere oorzaken hebben
verkeerde timing in de cilinder om te beginnen
verkeerde uitlaat, of afstelling
te schrale afstelling
verkeerd ontstekingstijdstip, en ga zo maar door
om terug te komen op de powerbox
er zijn er onder anderen al meer dan 2000 van verkocht, tot nu toe 3 stuks zijn retour gekomen
doordat deze op onverklaarbare redenen stuk zijn gegaan, deze zijn dan ook direct
met tevredenheid klant weer kosteloos vervangen
afstellen staat duidelijk in de beschrijving
doe je dit volgens handleiding, kan het niet verkeerd gaan
afstellen op 1,2 tot 0,8 mm bij max toerental waarmee je in de hoogste versnelling rijd
en ja hoor, moet het nu op 1,2 of 0,8 word gevraagd
deze waardes zijn standaard waardes die met testwerk naar voren zijn gekomen
de rest is finetuning
iets vroeger of later kan per setup ietjes uitmaken, maar dat heb je bij hpi, mvt, en ander ontstekingen ook
dus 1,2-0,8 is een richtlijn, dit wel met goede stroboskoop meten
of je nu een p10 of 17 of 22 wilt gebruiken hangt beetje af hoeveel toeren je setup draait
draai je meer dan 12000 rmp zou ik zwz geen p22 gebruiken, daaronder kan p10 of 17 prima
p10 verlaat 10 graden per 1000 rmp
p17 verlaat 17 graden per 1000 rmp
p22 verlaat 22 graden per 1000 rmp
dat hij stukloopt bij langzaam rijden, 5000 - 6000 rmp lijkt gevaarlijk, maar is het niet
bij dat toerental heb je veel minder energie in de cilinder dus ook minder wamte ontwikkeling
op mijn setup, 60cc, 14 pk, 23 polini, verlengde 4p, membraam, kokusan p17
heb ik bij wijze van test 40 km aanengesloten gereden tussen 5000 en 6000 rmp in 5e versnelling
geen centje pijn
dus alles staat en valt bij goede afstelling
een powerbox ga je dus ook pas installeren en afstellen als jou setup goed loopt en goed afgesteld is
anders weet je niet waar je zouken moet
komt iemand er dan nog niet uit wil ik de afstelling wel doen, op afspraak
gerritjan