2-Takt Techniek uitgelegd. (Zuigergestuurd)

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

2-Takt Techniek uitgelegd. (Zuigergestuurd)

#1 Bericht door Maarten » 02 jan 2019, 06:46

2-Takt Techniek uitgelegd. (Zuigergestuurd)


De zuiger is het enige bewegende deel in een zuigergestuurde 2-takt motor. Maar vergis je niet, hoewel het er simpel uitziet, is de werking behoorlijk ingewikkeld.



Schematische weergave
van een 2-takt motor

1 = cilinder
2 = zuiger
3 = bougie
4 = krukas
5 = drijfstang
6 = inlaatpoort
7 = uitlaatpoort
8 = spoelpoort


2-Takt motor in aktie!
Hieronder vind je stap voor stap uitgelegd, wat er allemaal gebeurt in en rond de cylinder gedurende 1 krukas omwenteling.
Dit is het principe van de motor zoals die in Kreidler bromfietsen en motoren is toegepast; de zuiger opent en sluit de poorten.
De Kreidler wegracers gebruikten een roterende-schijf-inlaat.
Nu gebruiken de 2-takt motoren meestal een membraan-inlaat.


1. Bovenste Dode Punt
(Ontsteking)

Op het Bovenste Dode Punt B.D.P., is net geleden het gecomprimeerde mengsel ontstoken door de vonk van de bougie en het vlamfront van de ontploffing vult de cylinderkop met een stevige druk en hitte, die de zuiger naar beneden duwt. Onder de zuiger is de krukas ruimte op zijn grootst, waardoor het verse mengsel goed aangezogen wordt door de inlaat (uit de carburateur).


2. Arbeids slag
Als de zuiger verder naar beneden geperst is door de uitzettende verbrandings gassen, heeft hij zijn hoogste snelheid bereikt en wordt er optimaal vermogen door gegeven aan de krukas. Onder de zuiger begint de druk op te lopen door de kleiner wordende ruimte, de inlaat wordt afgesloten.


3. Uitlaatpoort opent
Zodra de zuiger de open uitlaat poort bereikt wordt het hete verbrande mengsel naar buiten geperst door de dan ontstane opening. Waardoor de druk in de cylinder sterk daalt. Onder de zuiger daarentegen neemt de druk van het binnengezogen mengsel alleen maar toe.


4. Onderste Dode Punt
De verbrande gassen worden door het verse mengsel uit de spoelpoort, naar buiten geperst door de uitlaat poort. En de cylinder vult zich met (koud) vers benzine / lucht mengsel. Het verse mengsel bevat ook 2-takt olie, die nodig is om de zuiger, cylinder, krukaslagers, small-endlager en het big-endlager te smeren.


5. Spoelpoort sluit
Nu is de zuiger, door de vliegwiel werking van de krukas, weer omhoog aan het komen en sluit de spoelpoort. De laatse restjes verbrand mengsel worden nu (met een beetje vers mengsel) in de uitlaat geperst.


6. Compressie slag
De uitlaat poort is nu ook gesloten en het verse mengsel wordt samengeperst door de opgaande zuiger. Onder de zuiger neemt de druk af, waarbij door de dan geopende inlaat het mengsel aangezogen wordt uit de carburateur.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: 2-Takt Techniek uitgelegd. (Zuigergestuurd)

#2 Bericht door buell killer » 02 jan 2019, 17:55

Prachtige uitleg, maar zie toch wel wat meer bewegen. De krukas en drijfstang doen ook mee, deze zetten een rechtlijnige beweging om in een ronddraaiende beweging

Gebruikersavatar
maloud
Berichten: 1899
Lid geworden op: 07 sep 2002, 17:55
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren
Contacteer:

Re: 2-Takt Techniek uitgelegd. (Zuigergestuurd)

#3 Bericht door maloud » 02 jan 2019, 18:41

Dat wordt voorgesteld door de grote witte STIP in de blauwe cirkel :)

Plaats reactie