modificatie afdichting schakelas

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 1899
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

modificatie afdichting schakelas

#1 Bericht door gijsvanzanten » 22 jan 2019, 15:13

Ik vraag mij af hoe het zit met de borging van de schakelas als er een nieuwe afdichting is geplaatst zoals op de foto.
Ik mis n.l. de stalen ring en de segerring die normaal gesproken de schakelas op zijn plaats houd.

Wie weet hoe het zit.

Gijs v Z
IMG_2890 (Small).JPG
IMG_2890 (Small).JPG (62.02 KiB) 1252 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 25 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#2 Bericht door Caspar » 22 jan 2019, 15:41

Dan komen er op de kickstarter-as één of meerdere shims / ringetjes die de schakelas naar buiten drukken , de segerring is daardoor overbodig.
Zou ook de keerring beschadigen als hij er nog wél zou zitten.
Wel de nodige axiale speling in de gaten houden , het moet niet onder spanning zitten.

m.i. is dit een modificatie die Kreidler zelf had moeten doorvoeren.
De originele afdichting met de O-ring is niet duurzaam dicht , vooral niet bij een trapperblok waar nog meer gewicht / druk op de trapas komt.
Bij de 3-bak zat nog wel een keerring op deze plek , bij de indirecte blokken is Kreidler daar helaas mee gestopt.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5868
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#3 Bericht door Eifelyeti » 22 jan 2019, 15:56

Hallo Gijs,

so als het Caspar heft geschrijven... :thumbsup
je heft so tussen 0,4 en 0,6mm shims noodig... ik laat hem wat wandelen, so loopt de O-Ring niet so snel in de bus in...
en maak het alt jaaren so...en echt geen probleemen ermee

bij mijne is de Simmering 21x32x7
IMG-20140929-WA0006.jpg
IMG-20140929-WA0006.jpg (68.77 KiB) 1238 keer bekeken
ik maak de schijf en de Seegering erop voor de look

ma als je het met seegering wilt hebben, dan kan je jet bij John Bos koopen...da is die schakelnaaf iets langer voor de Seegering en o-schijf...

ET Nummers sijn van nummers van het Foto
15.51.03BK.jpg
15.51.03BK.jpg (38.18 KiB) 1238 keer bekeken
15.06.95BK.jpg
15.06.95BK.jpg (43.41 KiB) 1238 keer bekeken
of als huls voor zelfs te lassen
15.06.17RBK.jpg
15.06.17RBK.jpg (43.76 KiB) 1238 keer bekeken
en nee, ik heb bij JB geen Koorting :wink:
These users thanked the author Eifelyeti for the post:
Maarten (22 jan 2019, 19:13)
Rating: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48596
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 111 times
Been thanked: 124 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 jan 2019, 17:10

gijsvanzanten schreef:
22 jan 2019, 15:13
Ik vraag mij af hoe het zit met de borging van de schakelas als er een nieuwe afdichting is geplaatst zoals op de foto.
Ik mis n.l. de stalen ring en de segerring die normaal gesproken de schakelas op zijn plaats houd.

Wie weet hoe het zit.

Gijs v ZIMG_2890 (Small).JPG
Kan toch nergens anders heen.

Enzo

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 1899
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#5 Bericht door gijsvanzanten » 22 jan 2019, 22:20

Caspar schreef:
22 jan 2019, 15:41
Dan komen er op de kickstarter-as één of meerdere shims / ringetjes die de schakelas naar buiten drukken , de segerring is daardoor overbodig.
Zou ook de keerring beschadigen als hij er nog wél zou zitten.
Wel de nodige axiale speling in de gaten houden , het moet niet onder spanning zitten.

m.i. is dit een modificatie die Kreidler zelf had moeten doorvoeren.
De originele afdichting met de O-ring is niet duurzaam dicht , vooral niet bij een trapperblok waar nog meer gewicht / druk op de trapas komt.
Bij de 3-bak zat nog wel een keerring op deze plek , bij de indirecte blokken is Kreidler daar helaas mee gestopt.
Caspar, Dan komen er op de kickstarter as meerdere shims, maar waar komen die dan? Bedoel je in het blok?

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2559
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times
Contacteer:

Re: modificatie afdichting schakelas

#6 Bericht door LVS » 22 jan 2019, 22:56

Caspar, Dan komen er op de kickstarter as meerdere shims, maar waar komen die dan? Bedoel je in het blok?

------------------------------------------------------------

je hebt het kick tandwiel - borgclip - dan [ extra ] wat vul shims- schakelnaaf .
soms kan er wel 1 tot 1,2 mm tussen aan shims .
wel een paar tienden speling overhouden

##

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5868
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#7 Bericht door Eifelyeti » 23 jan 2019, 07:59

gijsvanzanten schreef:
22 jan 2019, 22:20

Caspar, Dan komen er op de kickstarter as meerdere shims, maar waar komen die dan? Bedoel je in het blok?
hier goed te zien
6 Gang meiner 1 (10).jpg
6 Gang meiner 1 (10).jpg (83.91 KiB) 1028 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9209
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 25 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#8 Bericht door Caspar » 23 jan 2019, 10:33

Juist
These users thanked the author Caspar for the post:
Roelof G (24 jan 2019, 21:52)
Rating: 9.09%

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1121
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 5 times
Been thanked: 29 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#9 Bericht door MichelVH » 23 jan 2019, 11:11

Mooie info, ik heb een 28x4 keerring gekocht en ruimte in het carter gefreesd. Dus niet met een externe bus
These users thanked the author MichelVH for the post:
KJ (23 jan 2019, 15:39)
Rating: 9.09%

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4383
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#10 Bericht door KJ » 23 jan 2019, 15:42

MichelVH schreef:
23 jan 2019, 11:11
Mooie info, ik heb een 28x4 keerring gekocht en ruimte in het carter gefreesd. Dus niet met een externe bus
Afbeelding
Bijlagen
375cf4cd-cc97-43e3-b43c-f705fc6684a6.jpg
375cf4cd-cc97-43e3-b43c-f705fc6684a6.jpg (46.88 KiB) 947 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5868
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#11 Bericht door Eifelyeti » 23 jan 2019, 15:55

ja, ma 2-3 keer wisselen en die is dan los in de carter...
voor mij geen oplossing...ma bij indirekte....

Ed.P
Berichten: 2864
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Has thanked: 29 times
Been thanked: 39 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#12 Bericht door Ed.P » 23 jan 2019, 16:39

Eifelyeti schreef:
23 jan 2019, 15:55
ja, ma 2-3 keer wisselen en die is dan los in de carter...
voor mij geen oplossing...ma bij indirekte....


Dat lijkt mij sterk.
Is ook een veel nettere oplossing als die lompe bronzen bus.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1121
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 5 times
Been thanked: 29 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#13 Bericht door MichelVH » 23 jan 2019, 16:50

Beter dan zo'n bus. En roman, ik weet niet hoe u een keerring vervangt, maar als het zaakje na 3x wisselen zou ik het anders aanpakken... En tegen de tijd dat ik 3 keerringen heb versleten zijn we ook een dikke 15-20 jaar verder.

Ik heb een pom bus over het carter tegen inslijten van de ketting. Anders past die ook niet meer...
Bijlagen
Webp.net-resizeimage.jpg
Webp.net-resizeimage.jpg (55.34 KiB) 922 keer bekeken
Webp.net-resizeimage (1).jpg
Webp.net-resizeimage (1).jpg (82.46 KiB) 922 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48596
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 111 times
Been thanked: 124 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 jan 2019, 17:06

Ik wordt hier nog steeds blij van. Werk van zeer goede kennis/ hobbymaat Arnold.
Eén van eerste die hier mee aan de slag ging.

Enzo
Bijlagen
60372D2D-F22A-42B1-BF35-7A02A6F47C34.jpeg
60372D2D-F22A-42B1-BF35-7A02A6F47C34.jpeg (221.62 KiB) 918 keer bekeken

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4383
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Has thanked: 17 times
Been thanked: 9 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#15 Bericht door KJ » 23 jan 2019, 19:13

Enzo-tvdzijden schreef:
23 jan 2019, 17:06
Ik wordt hier nog steeds blij van. Werk van zeer goede kennis/ hobbymaat Arnold.
Eén van eerste die hier mee aan de slag ging.

Enzo
ik zie daar de bronzen bus Tjerry.
De keerring infreezen (en weer verbergen met een shim) stamt als ik het goed heb begrepen al uit de SOBW tijd.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5868
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#16 Bericht door Eifelyeti » 23 jan 2019, 19:21

MichelVH schreef:
23 jan 2019, 16:50
En tegen de tijd dat ik 3 keerringen heb versleten zijn we ook een dikke 15-20 jaar verder.

Ik heb een pom bus over het carter tegen inslijten van de ketting. Anders past die ook niet meer...
Ja dan kan dat so sijn naar 15-20 jaar.... :thumbsup

ik heb alle 2-3 jaar so en bus noodig, en da is de bus noog 6mm langer dan ori..... dan is het een probleem denk ik

een ik heb so een ding van Kiesler erop voor de Ketting
...

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 1899
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#17 Bericht door gijsvanzanten » 23 jan 2019, 22:52

Bedankt voor de reacties.
Ik heb destijds mijn carter laten aanpassen door CNC Parts. Ik heb er toen zelf een Teflon bescherming over gemaakt zoals van Kiesler.
Wat mij wel opviel is dat hij wat minder lekker schakelde. Dus toen dacht ik, het zal wel te maken hebben met de borging van de ring-segerring.
Maar nu ik al de reacties lees, denk ik dat de Teflon bescherming er te strak tussen zit. En ik niet kom aan die 0,4 tot 0,6 speling.
En dat hij daarom wat moeilijker schakeld.

Gijs v Z
SAM_2595.JPG
SAM_2595.JPG (226.85 KiB) 830 keer bekeken
SAM_2596.JPG
SAM_2596.JPG (190.9 KiB) 830 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5868
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 39 times
Been thanked: 30 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#18 Bericht door Eifelyeti » 23 jan 2019, 23:38

heb ik ook

wel ma bij de korte MC naaf en korte kickeras

DSC_0030.JPG
DSC_0030.JPG (117.92 KiB) 818 keer bekeken

mvl
Berichten: 1296
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#19 Bericht door mvl » 25 jan 2019, 07:20

Zowel bij direct als indirect. Bewezen concept
Bijlagen
E5386A00-5BB6-4CCC-B89D-8FC9837F951D.jpeg
E5386A00-5BB6-4CCC-B89D-8FC9837F951D.jpeg (153.68 KiB) 728 keer bekeken
These users thanked the author mvl for the post:
69erflorett (25 jan 2019, 08:05)
Rating: 9.09%

Gebruikersavatar
69erflorett
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
Locatie: Venlo
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: modificatie afdichting schakelas

#20 Bericht door 69erflorett » 25 jan 2019, 08:04

die wat mooi in het carter valt vind ik wel de mooiste oplossing, alleen blijft er niet veel vlees over.
Gezien de meeste blokjes toch wel wat gebruikssporen hebben zul je het eerst wat moeten oplassen.
Zelf heb ik er een dubbele O-ring opzitten en toch alweer enkele jaren afdoende.😋

Die teflon beschermende bus, hoe bevestig je deze?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48596
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 111 times
Been thanked: 124 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#21 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 jan 2019, 08:14

69erflorett schreef:
25 jan 2019, 08:04

Die teflon beschermende bus, hoe bevestig je deze?
Is origineel Kreidler. Schuif je er over en valt in de verstevings ribben. Op de Formule Kreidler.

viewtopic.php?t=24491&start=0&postdays= ... highlight=

Enzo
Bijlagen
F8AC9772-3849-40C6-9FDC-003A8BF33542.jpeg
F8AC9772-3849-40C6-9FDC-003A8BF33542.jpeg (61.67 KiB) 717 keer bekeken

Gebruikersavatar
69erflorett
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
Locatie: Venlo
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: modificatie afdichting schakelas

#22 Bericht door 69erflorett » 25 jan 2019, 08:43

Aha, zit helemaal "opgesloten" .
👍🏾

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9448
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#23 Bericht door nozems » 25 jan 2019, 09:14

Nylonbus om de schakelnaaf, werkt zelfs goed met 16/33 tandwielen.
Bijlagen
599E0FF3-FC2A-4471-BADB-924AC78540D4.jpeg
16tands voor met nylonbus, en 33 achter. Gaat perfect
599E0FF3-FC2A-4471-BADB-924AC78540D4.jpeg (170.39 KiB) 709 keer bekeken

Gebruikersavatar
69erflorett
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2008, 21:44
Locatie: Venlo
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: modificatie afdichting schakelas

#24 Bericht door 69erflorett » 25 jan 2019, 19:18

Is wel een flink verzet zeg !!,
Trekt ie nog wat?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9448
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: modificatie afdichting schakelas

#25 Bericht door nozems » 25 jan 2019, 19:34

Wel als er 86cc opzit. Maar het gaat erom dat zo’n nylonbus echt werkt. Sommige mensen raken al in paniek als er een 14tands tandwiel opzit, maar met zo’n bus erop loop je geen risico op het inlopen van de schakelnaaf, wat natuurlijk doodzonde zou zijn. Ik ben eigenlijk verbaasd dat Kreidler dit niet zelf verzonnen had, er is weinig ruimte voor een te slappe ketting, zelfs met 13/36 moet je oppassen.

Plaats reactie