Ontstekingsspoel RMC

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Firefighter
Berichten: 90
Lid geworden op: 30 jun 2010, 12:49
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Ontstekingsspoel RMC

#1 Bericht door Firefighter » 16 mei 2019, 10:37

foto spoel1.JPG
foto spoel1.JPG (136.71 KiB) 1462 keer bekeken
foto spoel 3.JPG
foto spoel 3.JPG (86.83 KiB) 1462 keer bekeken
foto spoel 2.JPG
foto spoel 2.JPG (65.2 KiB) 1462 keer bekeken
Goedemorgen Kreidler liefhebbers,

Tijdens het rijden begint de brommer plots in te houden en komt hij moeilijk/ niet op toeren.
Carburateur gereinigd en de contactpunten en de condensator vernieuwd, geen verbetering.
Bij controle van de punten zagen we een overmatige vonkvorming tussen de punten, maar de condensator is nieuw dus die kan het niet zijn.
Bij verder inspectie zagen we het volgende ( zie foto's) de ontstekingsspoel is beschadigd en het lijkt erop dat het vliegwiel deze heeft geraakt.
Nu kunnen we een nieuwe ontstekingsspoel plaatsen, maar als het vliegwiel deze ook weer raakt, dan schieten we er niets mee op.
Wie weet een mogelijke oplossing/tip voor dit probleem of herkent dit euvel?

Ik hoor graag van jullie,

Groet Chris

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2019, 10:41

Kan alleen fout bij spoel niet goed vast gezet of krukaslagers mega gaar :!:
Naplaatsen van de spoel moet je ook de spleet controleren met voelermaat of de het speciale kreidlergereedschap de centreer ring

Dat solderpunt op de condensator ziet er ook vreselijk uit #-o

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#3 Bericht door Caspar » 16 mei 2019, 10:47

Nieuwe condensatoren zou ik niet blind vertrouwen !
Vonkvorming tussen de punten duid er in ieder geval op dat de werking van deze condensator niet optimaal is.

Daarnaast meen ik te zien dat er geen mica plaatje achter de ontstekingsspoel ligt ?

Dat de spoel zelf een tik heeft gehad is duidelijk.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2019, 10:50

Precies juiste spullen gebruiken en je kan jaren tuffen zonder ellende
Bijlagen
C6E3A074-7F20-4ECD-A037-6E77C19CA54E.jpeg
C6E3A074-7F20-4ECD-A037-6E77C19CA54E.jpeg (123.23 KiB) 1451 keer bekeken
DB54B0F2-7101-4F7E-9E13-5A1A08B18FA1.jpeg
DB54B0F2-7101-4F7E-9E13-5A1A08B18FA1.jpeg (133.07 KiB) 1451 keer bekeken

Firefighter
Berichten: 90
Lid geworden op: 30 jun 2010, 12:49
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#5 Bericht door Firefighter » 16 mei 2019, 11:37

Dank voor jullie snelle reactie, Caspar de Mika plaat waar jij over spreekt was wel aanwezig en gaan we ook weer plaatsen.
En Enzo, je hebt gelijk , het soldeerwerk verdient niet de schoonheidsprijs.
Heb een nieuwe spoel gehaald en gaan we monteren en daarna controleren op de juiste speling, kijken dan of de brommer beter wil lopen!
Ik zal verslag doen van het resultaat.

Nogmaals dank voor de reacties
Groet Chris

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 mei 2019, 11:46

-controleer ook nog even je krukaslager na montage van het vliegwiel of je radiale speling voelt
-smeervilt wat vet geven
-en controleer je magneten aan de binnenkant van je vliegwiel of deze niet beschadigd zijn.

Enzo

Firefighter
Berichten: 90
Lid geworden op: 30 jun 2010, 12:49
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#7 Bericht door Firefighter » 22 mei 2019, 22:44

Goedenavond Kreidler liefhebbers,

Zoals afgesproken zou ik jullie laten weten of we vorderingen maken met mijn RMC.
We ( zwager Johan en ik )hebben de ontsteking spoel vervangen en gecontroleerd op de benodigde speling, die was aanwezig, de contactpunten nogmaals gecontroleerd en de brommer gestart.
Zoals Enzo aan had gegeven, de krukas gecontroleerd op radiale speling, maar dat was gelukkig niet het geval.
Eerste indruk was positief, maar dat was van korte duur, want hetzelfde euvel deed zich wederom voor.
Slecht lopen, niet op toeren willen komen, kortom waardeloos.
Wat nu? punten vernieuwd, bougie vernieuwd, ontsteking spoel vernieuwd, condensator vernieuwd, maar nog steeds geen verbetering.
Wat wel opviel dat de nieuwe condensator korter was dan de oude versie, maar bij navraag bij de verkoper kon dat het niet zijn.
Had nog een oude grondplaat liggen, met daarop ook een condensator ( lange versie ) en deze gedemonteerd en de korte ( nieuw ) vervangen voor de lange versie ( oud )
Starten en lopen! Geen overmatige vonkvorming, makkelijk op toeren en prettig rijden !!
Caspar had toch gelijk om een nieuwe condensator NIET blind te vertrouwen!
Ben blij dat de brommer weer prettig loopt en hoop dat hij dat voorlopig zo blijft doen.
Allen bedankt voor jullie positieve bijdrage en ben zeer blij met jullie adviezen en suggesties.

Met vriendelijke groet,

Chris

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 mei 2019, 22:49

Firefighter schreef: 22 mei 2019, 22:44 Goedenavond Kreidler liefhebbers,

Zoals afgesproken zou ik jullie laten weten of we vorderingen maken met mijn RMC.
We ( zwager Johan en ik )hebben de ontsteking spoel vervangen en gecontroleerd op de benodigde speling, die was aanwezig, de contactpunten nogmaals gecontroleerd en de brommer gestart.
Zoals Enzo aan had gegeven, de krukas gecontroleerd op radiale speling, maar dat was gelukkig niet het geval.
Eerste indruk was positief, maar dat was van korte duur, want hetzelfde euvel deed zich wederom voor.
Slecht lopen, niet op toeren willen komen, kortom waardeloos.
Wat nu? punten vernieuwd, bougie vernieuwd, ontsteking spoel vernieuwd, condensator vernieuwd, maar nog steeds geen verbetering.
Wat wel opviel dat de nieuwe condensator korter was dan de oude versie, maar bij navraag bij de verkoper kon dat het niet zijn.
Had nog een oude grondplaat liggen, met daarop ook een condensator ( lange versie ) en deze gedemonteerd en de korte ( nieuw ) vervangen voor de lange versie ( oud )
Starten en lopen! Geen overmatige vonkvorming, makkelijk op toeren en prettig rijden !!
Caspar had toch gelijk om een nieuwe condensator NIET blind te vertrouwen!
Ben blij dat de brommer weer prettig loopt en hoop dat hij dat voorlopig zo blijft doen.
Allen bedankt voor jullie positieve bijdrage en ben zeer blij met jullie adviezen en suggesties.

Met vriendelijke groet,

Chris
Gelukkig maar

Maar lees hetzelfde euvel deed zich voor. :shock: Ik schrok al. Want dan zou de spoel weer een klap gehad hebben.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#9 Bericht door Caspar » 23 mei 2019, 13:11

Ik ben blij dat je het gevonden hebt.
Heb slechte ervaringen met de verkrijgbare condensatoren . Meestal zeer snel weer problemen.

Effe kort : condensator bevat zilverfolie , en papier dat gedrenkt word in een isolerende vloeistof (elektrolyt)
Het probleem is ontstaan na een verbod op het gangbare elektrolyt . Ivm milieu eisen mag het voorheen gebruikte elektrolyt niet meer toegepast worden. Er is nu een milieu vriendelijke variant toegepast. Met alle nadelen van dien...
Meestal drogen condensatoren uit , daardoor verliest de papierlaag zijn isolerende werking en slaat intern de vonk over.
Gevolg: beroerd , of niet lopen.

Mijn oplossing : elektronische ontsteking er in .
Als de contactpunt ontsteking behouden moet blijven , dan wil ik nog wel eens uitwijken naar een Japanse condensator van Nippon-Denso , meestal van een Toyota of zo.
Of een polyester condensator van de Conrad : 0,22 uF / 400V
Beiden passen niet in de ontsteking , maar komen boven op het blok.

Firefighter
Berichten: 90
Lid geworden op: 30 jun 2010, 12:49
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Ontstekingsspoel RMC

#10 Bericht door Firefighter » 24 mei 2019, 09:55

Ik ga deze aanbevelingen zeker meenemen Caspar, mocht het euvel zich wederom voordoen, dan ga ik zeker overwegen om een elektronische ontsteking in te bouwen.
Maar de opties die je geeft voor een alternatief, zal ik ook onthouden.
Nogmaals bedankt voor het meedenken,

Groet Chris

Plaats reactie