Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Nee niet een gewone.
Is het vaste bocht model maar dan met tuit.
Deze hebben de las achter de voetsteun zitten ( koppel ) ipv van bij een Duitse RS voor de voetsteun.
Nummer wordt dus gebruikt voor zowel het flens als tuit model.
Enzo
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Deze uitlaat, een Zwitserse rs uitlaat zit ook onder mijn witte rs. Vaste bocht en nummer 15.33.97
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Hallo Caspar,
im Prospekt 1971 und 1972 ist die TM mit 5,8PS angegeben und hat den gleichen Auspuff wie die entsprechende RS, also mit losem Krümmer und Auspuff ohne Endkappe, also mit Flöte.
Von daher sollte auch nichts dagegen sprechen, solch einen Auspuff zu verwenden, wenn Du einen hast oder findest.
Steht bei der TM mit 5,8PS-Zylinder (15.63.89) auch so in der ET-Liste, RS 1969-74, sh. Seite 87 für die TM gleich RS mit der Nummer 15.03.93.
Ich nehme an, der 15.33.97 mit verschweißtem Krümmer wurde in erster Linie in der Schweiz verwendet und hat damit mehr Drehmoment im unteren Drehzahlbereich bei schlechterer Leistung im oberen Drehzahlbereich wie auch bei den 5,8PS SBW-Zylindern für die Schweiz.
Mußt Du wissen, was Dir wichtiger ist, elastischerer Motor oder besseres Drehvermögen.
Ich persönlich hasse Auspuffanlagen mit verschweißtem Krümmer, besitze sowas zum Glück auch nicht. Was soll das bringen ?
Man ist bzgl. des Krümmers unflexibel sowie die Kontrolle und Reinigung des Auspuffs wird unnötig erschwert.
Meiner Meinung nach hat man das nur ab einem gewissen Zeitpunkt aus Kostengründen und als Anti-Tuning-Maßnahme eingeführt.
Gruß
Carsten
im Prospekt 1971 und 1972 ist die TM mit 5,8PS angegeben und hat den gleichen Auspuff wie die entsprechende RS, also mit losem Krümmer und Auspuff ohne Endkappe, also mit Flöte.
Von daher sollte auch nichts dagegen sprechen, solch einen Auspuff zu verwenden, wenn Du einen hast oder findest.
Steht bei der TM mit 5,8PS-Zylinder (15.63.89) auch so in der ET-Liste, RS 1969-74, sh. Seite 87 für die TM gleich RS mit der Nummer 15.03.93.
Ich nehme an, der 15.33.97 mit verschweißtem Krümmer wurde in erster Linie in der Schweiz verwendet und hat damit mehr Drehmoment im unteren Drehzahlbereich bei schlechterer Leistung im oberen Drehzahlbereich wie auch bei den 5,8PS SBW-Zylindern für die Schweiz.
Mußt Du wissen, was Dir wichtiger ist, elastischerer Motor oder besseres Drehvermögen.
Ich persönlich hasse Auspuffanlagen mit verschweißtem Krümmer, besitze sowas zum Glück auch nicht. Was soll das bringen ?
Man ist bzgl. des Krümmers unflexibel sowie die Kontrolle und Reinigung des Auspuffs wird unnötig erschwert.
Meiner Meinung nach hat man das nur ab einem gewissen Zeitpunkt aus Kostengründen und als Anti-Tuning-Maßnahme eingeführt.
Gruß
Carsten
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Carsten bedankt voor de aanvulling.
Elastische motorkarakteristiek heeft altijd mijn voorkeur in het heuvellandschap hier.
Elastische motorkarakteristiek heeft altijd mijn voorkeur in het heuvellandschap hier.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Ging er vanuit dat Caspar een directe TM bedoelde. En die laatste met 5,8 pk versies kwamen uit Zwitserland.Flocke schreef: ↑18 mei 2019, 23:03 Hallo Caspar,
im Prospekt 1971 und 1972 ist die TM mit 5,8PS angegeben und hat den gleichen Auspuff wie die entsprechende RS, also mit losem Krümmer und Auspuff ohne Endkappe, also mit Flöte.
Von daher sollte auch nichts dagegen sprechen, solch einen Auspuff zu verwenden, wenn Du einen hast oder findest.
Steht bei der TM mit 5,8PS-Zylinder (15.63.89) auch so in der ET-Liste, RS 1969-74, sh. Seite 87 für die TM gleich RS mit der Nummer 15.03.93.
Ich nehme an, der 15.33.97 mit verschweißtem Krümmer wurde in erster Linie in der Schweiz verwendet und hat damit mehr Drehmoment im unteren Drehzahlbereich bei schlechterer Leistung im oberen Drehzahlbereich wie auch bei den 5,8PS SBW-Zylindern für die Schweiz.
Mußt Du wissen, was Dir wichtiger ist, elastischerer Motor oder besseres Drehvermögen.
Ich persönlich hasse Auspuffanlagen mit verschweißtem Krümmer, besitze sowas zum Glück auch nicht. Was soll das bringen ?
Man ist bzgl. des Krümmers unflexibel sowie die Kontrolle und Reinigung des Auspuffs wird unnötig erschwert.
Meiner Meinung nach hat man das nur ab einem gewissen Zeitpunkt aus Kostengründen und als Anti-Tuning-Maßnahme eingeführt.
Gruß
Carsten
Bildschirmfoto 2019-05-19 um 00.45.52.png
Bildschirmfoto 2019-05-19 um 00.43.47.jpg
Bildschirmfoto 2019-05-19 um 00.44.05.jpg
Bildschirmfoto 2019-05-19 um 00.46.45.jpg
Bildschirmfoto 2019-05-19 um 00.49.03.jpg
En geen vroege indirecte uit begin jaren 70.
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Je hebt gelijk Tjerry , het gaat over een late , direct geschakelde TM setup.
Maar die 15.03.93 is ook een optie, en ik ben niet vies van iets meer koppel.
Maar die 15.03.93 is ook een optie, en ik ben niet vies van iets meer koppel.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Wahrscheinlich entspricht der Schweizer TM-Auspuff eher dem vom 5,2PS-Motor (Super5/TS), den ich auch zuerst unter meiner Eiertank hatte, dort ist die Trennstelle ebenfalls hinter der Fussraste mit einem entsprechend längerem Krümmer.
Ich fahre heute aber mit dem 5,3PS-Setup den RS-Auspuff mit Trennstelle vor der Fussraste, wie damals bei der GT mit 5,3PS-Zylinder 15.63.94 erstmals umgesetzt, und bin damit sehr zufrieden.
Hier bei uns ist es ja auch sehr hügelig und mir gefällt es mit dem Auspuff besser, weil der Motor sich nur damit überdrehen läßt, mit dem Super5-Auspuff hatte der Motor eine harte Drehzahlgrenze und war leistungsmäßig nicht so gut im oberen Drehzahlbereich, irgendwie zugeschnürrt.
Mit dem kurzen Auspuff hat der Motor nur wenig Elastizität verloren, unter dem Strich gefällt es mir besser und so war es bei der GT, die das gleiche Setup hatte wie mein Motor, ja auch vorgesehen.
Wie gesagt eine Geschmacksfrage, mußt Du einfach ausprobieren bzw. schauen, welchen Auspuff Du findest.
Gruß
Carsten
Ich fahre heute aber mit dem 5,3PS-Setup den RS-Auspuff mit Trennstelle vor der Fussraste, wie damals bei der GT mit 5,3PS-Zylinder 15.63.94 erstmals umgesetzt, und bin damit sehr zufrieden.
Hier bei uns ist es ja auch sehr hügelig und mir gefällt es mit dem Auspuff besser, weil der Motor sich nur damit überdrehen läßt, mit dem Super5-Auspuff hatte der Motor eine harte Drehzahlgrenze und war leistungsmäßig nicht so gut im oberen Drehzahlbereich, irgendwie zugeschnürrt.
Mit dem kurzen Auspuff hat der Motor nur wenig Elastizität verloren, unter dem Strich gefällt es mir besser und so war es bei der GT, die das gleiche Setup hatte wie mein Motor, ja auch vorgesehen.
Wie gesagt eine Geschmacksfrage, mußt Du einfach ausprobieren bzw. schauen, welchen Auspuff Du findest.
Gruß
Carsten
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Het heeft eventjes geduurd , maar ik heb een complete 15.03.93 binnen. John Bos zou hem volgens de site op voorraad hebben: helaas, alles in de doos. Behalve de uitlaat.
Kreidlerdienst Kornwestheim had hem wél.
Ze vroegen zelfs welke eindkap er op moest.
Vandaag binnen, met de juiste originele eindkap
Wel met de klem vóór de voetsteunen. Heb het idee dat het niet de lange versie is , maar de kortere van de 5,8pk.
Ook opvallend: de typische verjonging bij de klem zoals die origineel ook er in zat.
Even open gemaakt: originele binnendemper er in en ook de juiste grote gaten in het demperfront.
Hij past ook prima , zit er al onder.
De uitlaatkit nog een nachtje laten drogen en dan kijken of er verschil is met de gepimpte Jamarcol die er onder zat.
Bijna helemaal goed: de eindkap is grover geslepen dan de uitlaat zelf. Daardoor wat glans verschil in het chroom.
Kreidlerdienst Kornwestheim had hem wél.
Ze vroegen zelfs welke eindkap er op moest.
Vandaag binnen, met de juiste originele eindkap
Wel met de klem vóór de voetsteunen. Heb het idee dat het niet de lange versie is , maar de kortere van de 5,8pk.
Ook opvallend: de typische verjonging bij de klem zoals die origineel ook er in zat.
Even open gemaakt: originele binnendemper er in en ook de juiste grote gaten in het demperfront.
Hij past ook prima , zit er al onder.
De uitlaatkit nog een nachtje laten drogen en dan kijken of er verschil is met de gepimpte Jamarcol die er onder zat.
Bijna helemaal goed: de eindkap is grover geslepen dan de uitlaat zelf. Daardoor wat glans verschil in het chroom.
- Bijlagen
-
- 20190801_154422.jpg (113.48 KiB) 3119 keer bekeken
-
- 20190801_154436.jpg (119.67 KiB) 3119 keer bekeken
- Roel RM
- Berichten: 1362
- Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
- Locatie: Midden-Drenthe
- Gegeven waarderingen: 3 keren
- Ontvangen waarderingen: 80 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Ook op mijn onversleutelde Zwitserse TM uit 1976 zit een 15.33.97 tuituitlaat met vaste bocht met de las net achter de voetsteun. Topsnelheid 75 km/u. Maar loopt wel heerlijk soepel net zoals de Nedelandse brommer.
Mvg. Roel.
Mvg. Roel.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
een mooi uitlaat met tuit zoek ik ook alt 3 jaaren voor mijn 73er...
heb de naarbouw van Jamacol probeerd, ma die sijn echt nieks...teveel vermoegensverlies.... https://www.ebay.de/itm/Kreidler-Floret ... SwNm5ZtjCz
dus goede naarbouw met tuit sijn er niet te koop
nu rijd ik met een ori 2 deelige uitlaat....
heb de naarbouw van Jamacol probeerd, ma die sijn echt nieks...teveel vermoegensverlies.... https://www.ebay.de/itm/Kreidler-Floret ... SwNm5ZtjCz
dus goede naarbouw met tuit sijn er niet te koop
nu rijd ik met een ori 2 deelige uitlaat....
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Roman , Kreidlerdienst kon ook de tuit/sigaar eindkap leveren.
Of bedoel je de tuit aansluiting op de cilinder ?
Of bedoel je de tuit aansluiting op de cilinder ?
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
deze met so een fluit moet normaal op mijn 73er...
van de ori 2 deelige met endkap heb ik 2 stuk...
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Vandaag eerst de kokusan bobine vervangen omdat er een misfire in het deellast gebied zat.
Ik verdacht de bobine en dat bleek te kloppen. Nu oppakken zonder haperen.
Even on topic: uitlaat doet het merkbaar beter.
Zakt minder in berg op en trekt ook nog verder door.
Dat had ik niet verwacht.
Ben aan het overwegen om de tandwiel verhouding te veranderen van 12/36 naar 13/36 omdat hij nu overtoeren draait in de 5e versnelling.
Kruissnelheid is van 70 naar 75km/u gestegen.
Maakt naar mijn smaak nog wat veel geluid , zal eens kijken of ik de klepjes van de demper voldoende dicht heb staan. Tzt zal er ook wel wat koolvorming op de demper ontstaan. Dat scheelt ook.
Ik verdacht de bobine en dat bleek te kloppen. Nu oppakken zonder haperen.
Even on topic: uitlaat doet het merkbaar beter.
Zakt minder in berg op en trekt ook nog verder door.
Dat had ik niet verwacht.
Ben aan het overwegen om de tandwiel verhouding te veranderen van 12/36 naar 13/36 omdat hij nu overtoeren draait in de 5e versnelling.
Kruissnelheid is van 70 naar 75km/u gestegen.
Maakt naar mijn smaak nog wat veel geluid , zal eens kijken of ik de klepjes van de demper voldoende dicht heb staan. Tzt zal er ook wel wat koolvorming op de demper ontstaan. Dat scheelt ook.
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Hallo Caspar,
danke für die Rückmeldung.
Freut mich, dass das Moped mit dem neuen Auspuff deutlich besser läuft.
Ich sag ja, bei originalem Setup geht nichts über den Org.-Auspuff.
Hätte nicht gedacht, dass der Kreidler-Dienst noch originale Auspuffanlagen verkauft.
Ich kann es eigentlich auch gar nicht glauben, aber die Bilder, die Du von dem Auspuff eingestellt hast, sehen erstmal gut aus.
Vielleicht kannst Du ja nochmal ein Bild vom Schalldämpfer und von dem Befestigungsstück am Unterbau machen bzw. mit den Bildern in diesem Beitrag vergleichen:
viewtopic.php?f=8&t=48248&p=792281#p792281
Könnte ja auch sein, dass der Kreidler-Dienst jetzt Auspuffanlagen nachfertigen läßt, die dem Original mehr entsprechen.
Ich habe übrigens auch noch eine neue Endkappe aus ehemaligem Händlerbestand, da ist der Chrom auch matter, nicht so glänzend, das Ende der verchromten Hülle ist auch nicht umgebördelt, wie üblich und auf Deinem Bild, sondern sieht mehr wie abgeschnitten aus.
Dachte, dass die Kappe vielleicht für einen Mustang-Auspuff gedacht war, da würde es nicht auffallen, wenn der Chrom etwas matter ist.
Ansonsten sieht die Endkappe ganz normal und wie üblich aus. Also ich will damit sagen, es gab auch damals durchaus leichte Unterschiede in den Teilen.
Schön, dass die Kreidler jetzt soviel spürbar besser läuft, dass Du vorne 1 Zahn mehr drauf machen kannst.
Gruß
Carsten
danke für die Rückmeldung.
Freut mich, dass das Moped mit dem neuen Auspuff deutlich besser läuft.
Ich sag ja, bei originalem Setup geht nichts über den Org.-Auspuff.
Hätte nicht gedacht, dass der Kreidler-Dienst noch originale Auspuffanlagen verkauft.
Ich kann es eigentlich auch gar nicht glauben, aber die Bilder, die Du von dem Auspuff eingestellt hast, sehen erstmal gut aus.
Vielleicht kannst Du ja nochmal ein Bild vom Schalldämpfer und von dem Befestigungsstück am Unterbau machen bzw. mit den Bildern in diesem Beitrag vergleichen:
viewtopic.php?f=8&t=48248&p=792281#p792281
Könnte ja auch sein, dass der Kreidler-Dienst jetzt Auspuffanlagen nachfertigen läßt, die dem Original mehr entsprechen.
Ich habe übrigens auch noch eine neue Endkappe aus ehemaligem Händlerbestand, da ist der Chrom auch matter, nicht so glänzend, das Ende der verchromten Hülle ist auch nicht umgebördelt, wie üblich und auf Deinem Bild, sondern sieht mehr wie abgeschnitten aus.
Dachte, dass die Kappe vielleicht für einen Mustang-Auspuff gedacht war, da würde es nicht auffallen, wenn der Chrom etwas matter ist.
Ansonsten sieht die Endkappe ganz normal und wie üblich aus. Also ich will damit sagen, es gab auch damals durchaus leichte Unterschiede in den Teilen.
Schön, dass die Kreidler jetzt soviel spürbar besser läuft, dass Du vorne 1 Zahn mehr drauf machen kannst.
Gruß
Carsten
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9313
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 779 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Die kreidlerdienst verkoopt geen origineele uitlaaten meer, die sijn alt Jaaren niet meer.
de kreidlerdienst verkoopt ook Jamacol uitlaaten, wel zonder lasnaat een wat beetere chrone qualitait dan de 25€ ebay jamacols
die Bernd had er ook welke van
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Ik had er eerst een nette Jamarcol zonder lasnaad onder.
Dit is echt een hele andere uitlaat. Ook zwaarder.
Ik denk niet dat het er eentje is uit oude voorraad, zal opnieuw geproduceerd zijn , misschien wel bij Jamarcol .
Dit is echt een hele andere uitlaat. Ook zwaarder.
Ik denk niet dat het er eentje is uit oude voorraad, zal opnieuw geproduceerd zijn , misschien wel bij Jamarcol .
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60429
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Je hebt toch plaatjes gezien van de buurman van John Bos. Maken nog steeds heel veel Kreidler uitlaten.
Je besteld met bouwtekening en hun maken het
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Ik denk ook dat dat het geval is met deze 15.03.93 uitlaat. Alleen hebben ze nu een keertje de juiste tekeningen gebruikt. Het klopt gewoon eens een keertje
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Welke uitlaat onder 5,8pk TM ?
Fur Carsten , Detail Aufnahmen.
- Bijlagen
-
- 20190805_151140.jpg (73.65 KiB) 2910 keer bekeken
-
- 20190805_150933.jpg (70.78 KiB) 2910 keer bekeken
-
- 20190805_150819.jpg (91.33 KiB) 2910 keer bekeken
-
- 20190805_150501.jpg (135.65 KiB) 2910 keer bekeken