licht aan motor uit...

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
afl
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:37
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

licht aan motor uit...

#1 Bericht door afl » 18 mei 2019, 23:38

als ik mijn contact op de 2e stand zet dan slaat de motor af ipv dat het licht aan gaat? Waar kan dit aan liggen?

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4104
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 230 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: licht aan motor uit...

#2 Bericht door hermanngas » 18 mei 2019, 23:49

op zoek naar sluiting.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: licht aan motor uit...

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mei 2019, 05:54

Verkeerd de kleurtjes van draadjes aangesloten op de nummertjes van het Merit contactslot.

Vraag 1
Deed hij het al jaren goed en gebeurde het spontaan?

Vraag 2
Heb je aan de cockpit/draadboom gesleuteld en deed hij het daarna niet juist meer.

Enzo

afl
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:37
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: licht aan motor uit...

#4 Bericht door afl » 19 mei 2019, 08:49

Enzo-tvdzijden schreef: 19 mei 2019, 05:54 Verkeerd de kleurtjes van draadjes aangesloten op de nummertjes van het Merit contactslot.

Vraag 1
Deed hij het al jaren goed en gebeurde het spontaan?

Vraag 2
Heb je aan de cockpit/draadboom gesleuteld en deed hij het daarna niet juist meer.

Enzo
1)toen ik m vorige week kocht deed ie dit al, zat dus een storing in. Ik heb alles losgehaald en opnieuw aangesloten en nu doet ie het nog. IK heb alle schakelaars doorgemeten en ook t contactslot. Zover ik weet zit alles goed aangesloten (via schema). Ik twijfel aan de werking vh contactslot zelf, dat ie zeg maar sluiting maakt in stand 2 (licht aan). Vandaag ga ik maar eens een voor een n paar draden losnemen van de verlichting om te zien waar het euvel zit want er moet idd sluiting zitten ergens....

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: licht aan motor uit...

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mei 2019, 08:51

Of het goed zit. Zal je met detail foto’s moeten komen en je gebruikte schema.

Zit er een origineel contactslot van Merit op met nummers of een afwijkend imi ding zonder nummers of andere aansluitpunten. Dan zal je ze eerst naast elkaar moeten vergelijken om de juiste punten te vinden.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 825 keren

Re: licht aan motor uit...

#6 Bericht door Caspar » 19 mei 2019, 09:16

En welk wattage aan lampen heb je op welke ontsteking ?

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: licht aan motor uit...

#7 Bericht door Flocke » 19 mei 2019, 12:28

Es kann auch sein, dass sich die Zündung in sehr schlechtem Zustand befindet und mit dem Einschalten des Lichtes, obwohl alles richtig angeschlossen ist, die Leistung für die Zündung nicht mehr ausreicht und deswegen der Motor sofort ausgeht.
In diesem Zusammenhang auch mal die Zündkerze kontrollieren, ob der Elektrodenabstand deutlich über 0,4mm ist bzw. mal eine andere Kerze probieren.

Ansonsten würde ich die Kabel unten direkt an der Zündung lösen. Die Belegung der Kabel ist ganz einfach, gelbes Kabel ist für das Licht vorn und meist auch hinten (ansonsten Rücklicht graues Kabel), grün, grün-rot ist für das Bremslicht, schwarz ist zum Abstellen des Motors, wenn man das schwarze Kabel an Masse hält (Rahmen/Motorblock), geht der Motor aus.

Also Kabel lösen unten an der Lüsterklemme am Motor, das schwarze Kabel von Masse fernhalten, und auch die anderen Kabel. Motor starten, Motor sollte normal laufen, jetzt eine Lampe für das Vorderlicht in die Hand nehmen und mit dem gelben Kabel und Masse verbinden. Lampe sollte brennen, geht der Motor jetzt noch aus ?

Wenn nicht, dann ist das Problem in der Tat in der Verkabelung (Zündschloß) zu suchen, wenn der Motor ausgeht, dann stimmt was mit der Zündung nicht.

Zum Abstellen des Motors nach dem Test einfach das schwarze Kabel an Masse halten.

Gruß

Carsten


Bildschirmfoto 2019-05-19 um 12.30.23.jpg
Bildschirmfoto 2019-05-19 um 12.30.23.jpg (129.96 KiB) 598 keer bekeken

afl
Berichten: 292
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:37
Gegeven waarderingen: 8 keren
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: licht aan motor uit...

#8 Bericht door afl » 19 mei 2019, 21:26

Probleem is opgelost, zat een fout in de kabelaansluitingen naar de lichtschakelaar op het koppelinghandvat. Alles werkt nu. Bedankt voor meedenken.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60429
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: licht aan motor uit...

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 mei 2019, 21:28

afl schreef: 19 mei 2019, 21:26 Probleem is opgelost, zat een fout in de kabelaansluitingen naar de lichtschakelaar op het koppelinghandvat. Alles werkt nu. Bedankt voor meedenken.
Gelukkig heb je hem nu wel goed aangesloten en werkt het weer.

Enzo

Plaats reactie