Loctite of ijzerdraad?

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9769
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Loctite of ijzerdraad?

#1 Bericht door Maarten » 16 jun 2019, 10:50

Loctite of ijzerdraad? (1971)


Afbeelding


BRIEVENBUS

Wat zien ik? Geen ijzerdraad!

Dit is het relaas van Tinus IJzerdraad,
die voor het eerste jaar eens racen gaat.
Het racen leek hem erg fijn
en hij had er genoeg van om toeschouwer te zijn.
Hij sleutelde en sleutelde al wat hij kon
en fabriekte zich 's winters een snelheidskanon.
Vooral het borgen kostte hem veel geld en tijd,
Tinus was een weekloon aan borgvloeistof kwijt,
om van zelfborgende moeren maar niet te spreken,
want die kosten het loon van bijna twee weken.
Maar na maanden lief en leed
was Tinus' motor toch gereed.
Daar kwam de dag voor de coureurs-cursisten
om te laten zien wat ze konden en wisten.
Tinus was dan ook vol vertrouwen
toen hij zijn motor ter keuring moest douwen.
Bij het zien van Tinus' race-apparaat
sprak de keurmeester: Hee! ik zie geen ijzerdraad!
Jawel, zei Tinus, ik ben toch hier.
Nee, zei de man, dat borgen, dät deugt voor geen zier.
Die borgvloeistof, die helpt geen fluit
want op de duur trilt alles er uit.
En van die zelfborgende moeren word je ook niet wijzer,
dus gooi die maar in het oude ijzer.
In ieder boutje en moertje een gaatje
en daar doorheen een ijzerdraadje.
Dat moderne spul is niet te vertrouwen,
dus laten we het maar bij ijzerdraad houwen.
Dat was de manier in mijn rennersjaren,
dus verder niets te „maren".
Tinus heeft toen, stomverwonderd,
acuut de Loctite weggedonderd
en is avonds plompverloren
alle bouten en moeren gaan doorboren.
Dit alles met dit resultaat,
dat er ook nu niets meer los gaat.
Weliswaar het zelfde als tevoren,
maar het kostte wel een weekloon aan boren.
Dus Heren Renners, als u racen gaat,
gebruik dan deze goede raad:
neem als borgmiddel slechts ijzerdraad.
Het is wel niet zo'n mooi gezicht,
maar niet meer dan een staaltje van uw plicht.

JIK VAN DER KLEIJ
manager Racing Team Randstad

Hoewel niet dol op brieven op rijm in deze rubriek plaatsen wij deze aan de recente praktijk ontleende ontboezeming wegens de belangrijkheid van dit onderwerp en in, de hoop op reacties, ter uitwisseling van ervaringen met de borgvloeistof Loctite.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9769
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: Loctite of ijzerdraad?

#2 Bericht door Maarten » 16 jun 2019, 11:06

Sinds 1971 is er natuurlijk veel veranderd. Ook de sterkte van de borgvloeistoffen (in meerdere sterktes en voor meerdere toepassingen beschikbaar, en wel of niet ooit nog los te draaien), en zelfborgende moeren zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Wie kan er wat zinnigs over zeggen bij het gebruik op een straat Kreidler en bij gebruik in de motorsport...

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Loctite of ijzerdraad?

#3 Bericht door Eifelyeti » 16 jun 2019, 11:33

Hallo Maarten,

ik denk dat bij de draad blijft bij de Motorsport, anders kan de technische Kontrolle het niet zien of het geborgd is of niet....

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9769
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: Loctite of ijzerdraad?

#4 Bericht door Maarten » 16 jun 2019, 11:51

Eifelyeti schreef: 16 jun 2019, 11:33Hallo Maarten,
ik denk dat bij de draad blijft bij de Motorsport, anders kan de technische Kontrolle het niet zien of het geborgd is of niet....
Ja, daar zit wat in... :thumbleft

Plaats reactie