Groot repect voor Luc Foekema https://www.facebook.com/media/set/?set ... 514&type=3
Hier heb ik een idee opgedaan met een gradenboogje, een meetlint en een vliegwiel van een Iskra ontsteking.
Omtrek van een vliegwiel is altijd 360°. Deze is 337mm omtrek. Iedere 1° is 0,937mm als je dit uitrekent. (Dit zal voor ieder vliegwiel anders zijn) (Met het gradenboogje dit gecheckt) Wil je het zuiverder doen knip je een stickerpapiertje op lengte van zeg 20° is in mijn geval 18,74mm en plak dit links van het merkje BDP om een merkje te kunnen zetten op 20°. Hierna gaat het iets verder..........
Als je het lineaire verloop (zeg 2,2 bij een Powerbox 20) van je curve weet maar je kunt maar tot een beperkt toerental flitsen (zeg 7000rpm) dan vermenigvuldig je beide en kom je voor dat toerental op 7 x 2,2 = 15,4° vanaf Bdp. Dit punt is te vinden met een stickerpapiertje van 15,4 x 0.937mm = 14.4mm.
Mijn gedachten zullen wel weer te simpel zijn want een krukas draait in een elliptisch??? figuur.
Een handigheidje dat je wel uit de tabel van Luc Foekema kunt opmaken is dat 1,3mm voorontsteking overeenkomt met 18,8° (zie 7000 rpm)
(en terug extrapolerend kom je voor 1,2mm op ca. 18°)
Zo, en nu een Bavaria.
Mvg,
Eric
Ps. SCHIET MAAR OP DEZE THEORIE ALS HET ERG AFWIJKT. ALS JE DENKT HET TE GEBRUIKEN WEET DAN DAT HET OP EIGEN RISICO IS. Ik heb hier wel vaker wat stoms geroepen op dit forum
Elektronische ontstekingen eenvoudig startpunt
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Elektronische ontstekingen eenvoudig startpunt
kwam deze tegen
- Bijlagen
-
- B7249DA2-95CA-4255-B7E6-D079127E6981.jpeg (252.11 KiB) 826 keer bekeken
-
- E723BD57-6EBD-4491-A874-6DC7DF02438C.jpeg (159.13 KiB) 826 keer bekeken
-
- 0F7F670A-8FEB-4227-A3F2-C6FBBCB0A545.jpeg (92.35 KiB) 826 keer bekeken
-
- 36BE4D35-DB70-4AA0-BD1B-8EF0F75A9809.jpeg (173.47 KiB) 826 keer bekeken
-
- C128EEA8-6F26-467A-9601-BD3F83A4A4D6.jpeg (109.42 KiB) 826 keer bekeken