Ik heb een RMC-S Superstarr 50cc (2pk) met 12mm bing carb. Laatst nieuwe ontstekingspoel, contactpunten, condensator, bougiekabel, bougiedop en bougie geplaatst. Spullen bij KJ gehaald. Top vent. Alles gemonteerd. Brommer spint als een tevreden poesje. Echt perfect.
Vervolgens check ik mn bougie na een ritje, maar deze was wit. Nog niet miscchien een koffie kleur. Carburateur heeft sproeier 62 dus ik ben eerst een grotere sproeier gaan testen. Maat 64, 66 68 en 70 loopt alleen maar slechter en de bougie blijft steeds wit. Geen enkel verschil.
De vraag is nu; wat kan ik nog proberen om de bougie in een mooie koffiebruine kleur te krijgen? Daarbij de volgende opmerkingen:
- De ontsteking zou op het zicht nog een ietsje pietsje vroeger kunnen staan. Het gaat hier echt om slechts enkele graden. De grondplaat kan niet verder gedraaid worden die zou ik wat aan moeten passen. Het gaat hier nogmaals om echt een zeer minimale aanpassing. Ik vraag me af of een ontsteking die een heel klein beetje te laat staat de oorzaak kan zijn van een witte bougie.
- De sproeier naald staat op zijn één na hoogst.
- Smering is 1:50
- Ik heb mijn oude koffiebruine bougie teruggeplaatst. Die had maar een electrode afstand van 0.17mm. Die kleurt na een ritje iets minder wit. Dan zie ik al wel een iets meer bruine afzetting. Maar standaard staat er tussen de 0.3 en 0.4 voor een champion LC86 als ik me niet vergis.
- Ik heb in totaal met de brommer sinds de nieuwe ontsteking en bougie 20 a 30 km gereden. Ik heb in een ander topic op deze site gelezen dat er mogelijk langer gereden moet worden om de juiste kleur te laten ontstaan. Hoe lang zou dit moeten zijn voor ik kan bepalen of de bougie te wit zou blijven?
Bij voorbaat dank.