Motor niet meer in vrij.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Motor niet meer in vrij.
Dag Kreidlerliefhebbers,
Het blok dat onder mijn brommer zit is na een tijdje stil te hebben gestaan weer eens gestart.
Bij het stationair draaien moet ik het gas ietsje openhouden om te voorkomen dat ie uitvalt. Hier wordt nog aan gewerkt.
Nu liet ik 'm een tijdje in z'n vrij pruttelen omdat ik daarna de kleur van mijn bougie wilde checken.
Ik heb de brommer een aantal keer opnieuw gestart middels aanlopen en laten draaien (ik wilde zeker weten dat ie startte).
Toen de motor op temperatuur was kreeg ik de versnelling niet meer in z'n vrij.
Het maakt niet uit of ik 'm in zn 1e of 2e versnelling startte want bij de lichtste druk omhoog of omlaag schoot hij in een andere versnelling en sloeg hij z'n neutraal over.
Als ik vervolgens de brommer uit zet schiet hij moeiteloos weer in z'n vrij.
Is dit een bekend probleem? Ik kan er niks over vinden.
Groetjes,
Lars
- 4 bak voetversnelling
- 17mm bing
- sproeier 82
- 60mm luchtfilter
- nieuwe benzine in de tank (1:50)
Het blok dat onder mijn brommer zit is na een tijdje stil te hebben gestaan weer eens gestart.
Bij het stationair draaien moet ik het gas ietsje openhouden om te voorkomen dat ie uitvalt. Hier wordt nog aan gewerkt.
Nu liet ik 'm een tijdje in z'n vrij pruttelen omdat ik daarna de kleur van mijn bougie wilde checken.
Ik heb de brommer een aantal keer opnieuw gestart middels aanlopen en laten draaien (ik wilde zeker weten dat ie startte).
Toen de motor op temperatuur was kreeg ik de versnelling niet meer in z'n vrij.
Het maakt niet uit of ik 'm in zn 1e of 2e versnelling startte want bij de lichtste druk omhoog of omlaag schoot hij in een andere versnelling en sloeg hij z'n neutraal over.
Als ik vervolgens de brommer uit zet schiet hij moeiteloos weer in z'n vrij.
Is dit een bekend probleem? Ik kan er niks over vinden.
Groetjes,
Lars
- 4 bak voetversnelling
- 17mm bing
- sproeier 82
- 60mm luchtfilter
- nieuwe benzine in de tank (1:50)
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
Ik heb ook gemerkt dat hij een beetje trekt met ingetrokken koppeling.
Ook een teken van plakkende platen. Al had ik de link niet gelegd tussen deze 2 problemen.
Bedankt voor de informatie, jongens. Ik ga weer aan de slag.
Ook een teken van plakkende platen. Al had ik de link niet gelegd tussen deze 2 problemen.
Bedankt voor de informatie, jongens. Ik ga weer aan de slag.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Precies, simpel probleem, verse platen, Borgplaat en drukplaat, verse bakolie en goed afstellen.
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Oude platen zijn bros en breken snel. Vernieuwen.
Goede kwaliteit platen leg je er zo in zonder rommelen.
Enzo
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
[/quote]
Precies, simpel probleem, verse platen, Borgplaat en drukplaat, verse bakolie en goed afstellen.
Zou dit probleem ook te maken kunnen hebben met het niet vrijkomen van mijn koppeling? Ik heb zoiets elders gelezen op dit forum.
Zo ja... kan ik hier zelf iets aan doen?
Lars
Precies, simpel probleem, verse platen, Borgplaat en drukplaat, verse bakolie en goed afstellen.
Zou dit probleem ook te maken kunnen hebben met het niet vrijkomen van mijn koppeling? Ik heb zoiets elders gelezen op dit forum.
Zo ja... kan ik hier zelf iets aan doen?
Lars
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Precies, simpel probleem, verse platen, Borgplaat en drukplaat, verse bakolie en goed afstellen.
Zou dit probleem ook te maken kunnen hebben met het niet vrijkomen van mijn koppeling? Ik heb zoiets elders gelezen op dit forum.
Zo ja... kan ik hier zelf iets aan doen?
Lars
Ene is het gevolg van het andere. Daarom wijzen we naar koppeling controle.
Enzo
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
Ik heb tussenplaten 15.67.10 aangeschaft maar ze passen er met geen mogelijkheid op. Zodra de plaat aan de ene kant goed zit lijkt ie aan de andere kant net iets te kort.
De oude platen zijn de 15.07.10. Kan ik deze schoonmaken en hermonteren? Deze schuiven er in één keer op.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Geen nieuwtjeLars schreef: ↑11 apr 2020, 18:04 15866210247841031790483781011141.jpgIk ben en nu mee bezig en alles ging voorspoedig tot ik tegen het volgende probleem aanliep.
Ik heb tussenplaten 15.67.10 aangeschaft maar ze passen er met geen mogelijkheid op. Zodra de plaat aan de ene kant goed zit lijkt ie aan de andere kant net iets te kort.
De oude platen zijn de 15.07.10. Kan ik deze schoonmaken en hermonteren? Deze schuiven er in één keer op.
viewtopic.php?f=4&t=48598
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
Vandaag de passende tussenplaten binnen gekregen.
Het vervangen van de platen is appeltje eitje.
Daarna beide carter-randen schoongemaakt pakking ertussen, olie erin en alles weer aan het frame bevestigd.
Echter... het probleem lijkt nu nog heftiger dan eerst!
Met ingetrokken koppeling bokt de brommer meer dan voorheen. Bij het starten voel ik 'm ernstig duwen en ook krijg ik 'm nu bij een lopende motor vanaf moment één niet meer in z'n vrij.
Wat is hier aan de hand?
Het vervangen van de platen is appeltje eitje.
Daarna beide carter-randen schoongemaakt pakking ertussen, olie erin en alles weer aan het frame bevestigd.
Echter... het probleem lijkt nu nog heftiger dan eerst!
Met ingetrokken koppeling bokt de brommer meer dan voorheen. Bij het starten voel ik 'm ernstig duwen en ook krijg ik 'm nu bij een lopende motor vanaf moment één niet meer in z'n vrij.
Wat is hier aan de hand?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Platen in de olie gezet ?
hoe staat het merkteken van de as
Hoe heb je hem vrije slag gegeven (3 boutjes)
heb je de werking van de koppeling bekeken toen de deksel er nog af was
loopt je binnenkabel soepel
kan je buitenkabel vrij bewegen
hoe staat het merkteken van de as
Hoe heb je hem vrije slag gegeven (3 boutjes)
heb je de werking van de koppeling bekeken toen de deksel er nog af was
loopt je binnenkabel soepel
kan je buitenkabel vrij bewegen
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Kijk je arreteer plug eens na.
Dat is een holle schroef/bout met een plunjer en een veer er in .
Bij de indirecte blokken zit deze plug achter het blok, bij de directe blokken aan de onderkant.
Heb je ook gekeken of de koppeling wel vrij kwam toen je de deksel er af had ?
Dat is een holle schroef/bout met een plunjer en een veer er in .
Bij de indirecte blokken zit deze plug achter het blok, bij de directe blokken aan de onderkant.
Heb je ook gekeken of de koppeling wel vrij kwam toen je de deksel er af had ?
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
- De platen niet in de olie gezet. Ik ging ervanuit dat de olie eenmaal bij het draaien van de platen overal wel tussen zou komen en zo z'n werk deed.
- Ik zou het merkteken moeten controleren, ik heb er niet op gelet.
- De bouten zou ik ook even moeten controleren.
-Ik heb de werking gecontroleerd toen de deksel eraf was. Bij het intrekken van de koppelingshevel kwam de drukstift omhoog (althans, ik denk dat het de drukstift is). Met de nieuwe platen erop nogmaals gecontroleerd of de platen omhoog kwamen maar er leek weinig beweging in te zitten.
-De kabels lopen soepel.
-Ik moet ook even opzoeken waar de arreteer plug zit en wat het doet.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit mezelf probeer aan te leren en dat daarom niet alles zonder slag of stoot gaat.
Het is lastig als je niemand bij je hebt die laat zien hoe het moet en dat je overal maar van tekst of plaatjes uit moet gaan
- Ik zou het merkteken moeten controleren, ik heb er niet op gelet.
- De bouten zou ik ook even moeten controleren.
-Ik heb de werking gecontroleerd toen de deksel eraf was. Bij het intrekken van de koppelingshevel kwam de drukstift omhoog (althans, ik denk dat het de drukstift is). Met de nieuwe platen erop nogmaals gecontroleerd of de platen omhoog kwamen maar er leek weinig beweging in te zitten.
-De kabels lopen soepel.
-Ik moet ook even opzoeken waar de arreteer plug zit en wat het doet.
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dit mezelf probeer aan te leren en dat daarom niet alles zonder slag of stoot gaat.
Het is lastig als je niemand bij je hebt die laat zien hoe het moet en dat je overal maar van tekst of plaatjes uit moet gaan
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Wat maak ik hieruit op ,
de meest belangrijke zaken niet of half gecontroleerd
- merkteken as BOEK
- 3 m6 boutjes vast en 2 volle slagen terug BOEK
- werking zonder deksel. De platen MOETEN van elkaar gedrukt worden en de binnenkorf moet je zien draaien SNAPPEN HOE DE KOPPELING WERKT
Enzo
de meest belangrijke zaken niet of half gecontroleerd
- merkteken as BOEK
- 3 m6 boutjes vast en 2 volle slagen terug BOEK
- werking zonder deksel. De platen MOETEN van elkaar gedrukt worden en de binnenkorf moet je zien draaien SNAPPEN HOE DE KOPPELING WERKT
Enzo
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60431
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Hoeveel speling heeft de drukstift in rust. Misschien veel te weinig geharde ringetjes.
Enzo
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
het is echt de bedoeling dat de platen iets uit elkaar gedrukt kunnen worden.
heb het idee dat dit bij jou niet helemaal het geval is.
Merkteken controleren , eventueel de drukstift uitvullen met ringetjes.
En dan ga ik er voor nu vanuit dat de koppelings-as , de drukstiften én het tussenliggende kogeltje nog in orde zijn.
Het is geen raket techniek , maar wel vrij essentieel dat je de werkplaats handleiding volgt.
heb het idee dat dit bij jou niet helemaal het geval is.
Merkteken controleren , eventueel de drukstift uitvullen met ringetjes.
En dan ga ik er voor nu vanuit dat de koppelings-as , de drukstiften én het tussenliggende kogeltje nog in orde zijn.
Het is geen raket techniek , maar wel vrij essentieel dat je de werkplaats handleiding volgt.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
Vandaag weer verder gegaan aan het blok.
Voor zover ik kan zien heeft de drukstift 1 ringetje bovenaan zitten.
Voor zover ik kan zien heeft de drukstift 1 ringetje bovenaan zitten.
- Bijlagen
-
- Drukstift na intrekken hevel.
- IMG_20200420_152012.jpg (77.06 KiB) 1585 keer bekeken
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
Als ik het goed heb is dit het merkteken.
De foto is genomen toen de motor nog aan het frame zat met de veer gemonteerd.
Het lijkt erop dat het ingeslagen puntje van de as iets afwijkt van het streepje op de carter. Misschien 1 mm?
De foto is genomen toen de motor nog aan het frame zat met de veer gemonteerd.
Het lijkt erop dat het ingeslagen puntje van de as iets afwijkt van het streepje op de carter. Misschien 1 mm?
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
Koppeling in elkaar zetten , de 3 x M6 bouten van de binnenkort indraaien , vervolgens 2 hele slagen los draaien.
En dan meten hoeveel speling je hebt tussen de korte koppelingsstift en de stalen dekplaat.
Ik heb het vermoeden dat er bij jou veel speling op kan zitten.
Je kunt dan 1 of meerdere gehard stalen ringetjes erbij leggen om de speling uit te vullen .
Je koppeling zou dan vrij moeten komen.
Je korf heeft zo te zien al wat te lijden gehad, test even of alle platen vrij in de korf kunnen bewegen.
En dan meten hoeveel speling je hebt tussen de korte koppelingsstift en de stalen dekplaat.
Ik heb het vermoeden dat er bij jou veel speling op kan zitten.
Je kunt dan 1 of meerdere gehard stalen ringetjes erbij leggen om de speling uit te vullen .
Je koppeling zou dan vrij moeten komen.
Je korf heeft zo te zien al wat te lijden gehad, test even of alle platen vrij in de korf kunnen bewegen.
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 14 mei 2015, 12:49
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Motor niet meer in vrij.
Hoe vast moeten de 3 M6 bouten vóórdat ze 2 slagen losgedraaid worden?
Hebben we het over muurvast? Ik ben bang dat ik het schroefdraad van de korf dan doldraai.
En hoe is de speling het beste te meten tussen de korte koppelingsstift en de dekplaat? Hoeveel speling hoort er te zitten?
Hebben we het over muurvast? Ik ben bang dat ik het schroefdraad van de korf dan doldraai.
En hoe is de speling het beste te meten tussen de korte koppelingsstift en de dekplaat? Hoeveel speling hoort er te zitten?
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 591 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Motor niet meer in vrij.
De 3 x M6 boutjes gewoon met steeksleutel 10 aandraaien.
Niet muurvast , gewoon aan.
Let er ook op dat de 3 boutjes even lang zíjn
Niet muurvast , gewoon aan.
Let er ook op dat de 3 boutjes even lang zíjn