aansluiting van achterlicht
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:57
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
aansluiting van achterlicht
Goedendag,
Na het uiteenvallen van mijn nieuw gekochte stuurschakelaar,(draden vallen spontaan uit de achterkant)
vroeg ik me af hoe dat mogelijk is. Op marktplaat koop ik twee gebruikte schakelaars. Een lijkt nieuw andere is goed.
Dit volgens verkoper. Tja, en wat ontvang je dan? Een binnenwerk kapot,(kogeltje weg en lipjes verbogen) andere mist de werking van de massa knopjes waarvan de stripjes verbogen waren. Zo... de voorgeschiedenis.
Ik heb mijn nieuw gekochte schakelaar ontdaan van de zwarte siliconekit en er nieuwe draden in gesoldeerd.
Zover zo goed. Ondanks dat de schakelaar zich niet goed laat bedienen (wakkel contact) werkt het licht.
Alleen is het achterlicht nog minder als een gloeiende spijker. 6v 3watt. Claxon is ook verkouden.
In afwachting van een bestelde, dure maar aannemelijk betere stuurschakelaar in DL, nu mijn vraag:
Kan ik beter de groene draad uit het blok gebruiken voor mijn achterlicht? Heb nu een grijze kabel getrokken naar
stuurschakelaar. Groen niet gebruikt, geen remlicht. Claxon zou ook via zwarte draad kunnen heb ik ergens gelezen.
Wat het voordeel daarvan is weet ik eigenlijk niet.
Hoe ervaren jullie de kwaliteit van de aangeboden plm 30.00 euro "Merit" schakelaars?
Persoonlijk vindt ik het rotzooi....
Grt.Hans
Na het uiteenvallen van mijn nieuw gekochte stuurschakelaar,(draden vallen spontaan uit de achterkant)
vroeg ik me af hoe dat mogelijk is. Op marktplaat koop ik twee gebruikte schakelaars. Een lijkt nieuw andere is goed.
Dit volgens verkoper. Tja, en wat ontvang je dan? Een binnenwerk kapot,(kogeltje weg en lipjes verbogen) andere mist de werking van de massa knopjes waarvan de stripjes verbogen waren. Zo... de voorgeschiedenis.
Ik heb mijn nieuw gekochte schakelaar ontdaan van de zwarte siliconekit en er nieuwe draden in gesoldeerd.
Zover zo goed. Ondanks dat de schakelaar zich niet goed laat bedienen (wakkel contact) werkt het licht.
Alleen is het achterlicht nog minder als een gloeiende spijker. 6v 3watt. Claxon is ook verkouden.
In afwachting van een bestelde, dure maar aannemelijk betere stuurschakelaar in DL, nu mijn vraag:
Kan ik beter de groene draad uit het blok gebruiken voor mijn achterlicht? Heb nu een grijze kabel getrokken naar
stuurschakelaar. Groen niet gebruikt, geen remlicht. Claxon zou ook via zwarte draad kunnen heb ik ergens gelezen.
Wat het voordeel daarvan is weet ik eigenlijk niet.
Hoe ervaren jullie de kwaliteit van de aangeboden plm 30.00 euro "Merit" schakelaars?
Persoonlijk vindt ik het rotzooi....
Grt.Hans
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10822
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: aansluiting van achterlicht
Dag Hans,
Jou Eitank 1961. K53/1M heeft af fabriek geen remlicht, dus ook geen remspoel op de grondplaat van de ontsteking.
Als de gehele "kerstboom" verlichting over één lichtspoel loopt houd je inderdaad een gloeide spijker over.
Jou Eitank 1961. K53/1M heeft af fabriek geen remlicht, dus ook geen remspoel op de grondplaat van de ontsteking.
Als de gehele "kerstboom" verlichting over één lichtspoel loopt houd je inderdaad een gloeide spijker over.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:57
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: aansluiting van achterlicht
Blijkbaar heb ik een jonger motorblok. Er komt ook een groene draad uit het blok. Ga morgen eens kijken of er spanning op staat als het licht aan is.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: aansluiting van achterlicht
ik lees nergens wat voor lamp je in de koplamp hebt.
Ook ben ik benieuwd naar het vermogen van de lichtspoel/vliegwiel-combinatie. Ik gok op 19W ?
Met een (6V!) 15W peer in de koplamp en een 4W peer in het achterlicht moet het goed werken . Mits je de juiste spoelen en vliegwiel te pakken hebt.
Graag meer info !
Claxon op de Zwarte draad? Dat is de kortsluitdraad om je ei uit te zetten , dat betekent dat je tijdens het claxoneren geen vonk hebt.
Je begrijpt dat een claxon teveel vraagt van je lichtspoel als je ook nog het licht aan hebt staan.
Een 35W claxon is sowieso te veel van het goede , een 15W claxon werkt bij uitgeschakelde verlichting wel.
Een wisselstroom claxon klinkt sowieso altijd als een schorre kikker.
de €30,- Merit schakelaars voldoen , maar niet meer dan dat. de kwaliteit is minder dan de oude nos exemplaren.
Solderen verslechterd de werking heb ik gemerkt , de boel wordt warm en vervormt een beetje.
De groen/rode draad uit de ontsteking is een 6V/5W remlichtspoeltje dat spanning levert als de motor loopt.
Daar kun je op een eitje het achterlicht op aansluiten , maar dat kun je dan niet uit zetten.
Ook ben ik benieuwd naar het vermogen van de lichtspoel/vliegwiel-combinatie. Ik gok op 19W ?
Met een (6V!) 15W peer in de koplamp en een 4W peer in het achterlicht moet het goed werken . Mits je de juiste spoelen en vliegwiel te pakken hebt.
Graag meer info !
Claxon op de Zwarte draad? Dat is de kortsluitdraad om je ei uit te zetten , dat betekent dat je tijdens het claxoneren geen vonk hebt.
Je begrijpt dat een claxon teveel vraagt van je lichtspoel als je ook nog het licht aan hebt staan.
Een 35W claxon is sowieso te veel van het goede , een 15W claxon werkt bij uitgeschakelde verlichting wel.
Een wisselstroom claxon klinkt sowieso altijd als een schorre kikker.
de €30,- Merit schakelaars voldoen , maar niet meer dan dat. de kwaliteit is minder dan de oude nos exemplaren.
Solderen verslechterd de werking heb ik gemerkt , de boel wordt warm en vervormt een beetje.
De groen/rode draad uit de ontsteking is een 6V/5W remlichtspoeltje dat spanning levert als de motor loopt.
Daar kun je op een eitje het achterlicht op aansluiten , maar dat kun je dan niet uit zetten.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:57
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: aansluiting van achterlicht
Hey Casper,
Verlichting voor: 6v 15/15 watt. Achter 6v 4watt. Spoelen 17/5 watt. Dus geen origineel 1961 blokje denk ik dan.
Vanmiddag nog eens goed gekeken en ik denk dat ik eruit ben. Ik had de draden van de schakelaar niet goed aangesloten.
Dat heb ik nu veranderd en ben in zekere zin tevreden met het licht. het is tenslotte een oud systeem.
In eerste instantie had ik het zo aangesloten dat de schakelaar uit kon, een stand op 1x15 watt en 3e stand op 2x15wat.
Achteraf bedenk ik me dan 2x15+4 watt, tja... iets teveel van het goede. Ach, beginners foutje. moet kunnen.
Dat met die groene draad (zonder rood) heb ik nu ook door. Stiekum laten zitten. Ik heb toch geen rem/achterlicht.
Claxon op zwarte draad zie ik in een kunden-dienst bericht staan.
Nu nog een goede schakelaar, die in de 3 standen blijft staan.
Dan denk ik dat het gaat lukken. Grt, Hans
Verlichting voor: 6v 15/15 watt. Achter 6v 4watt. Spoelen 17/5 watt. Dus geen origineel 1961 blokje denk ik dan.
Vanmiddag nog eens goed gekeken en ik denk dat ik eruit ben. Ik had de draden van de schakelaar niet goed aangesloten.
Dat heb ik nu veranderd en ben in zekere zin tevreden met het licht. het is tenslotte een oud systeem.
In eerste instantie had ik het zo aangesloten dat de schakelaar uit kon, een stand op 1x15 watt en 3e stand op 2x15wat.
Achteraf bedenk ik me dan 2x15+4 watt, tja... iets teveel van het goede. Ach, beginners foutje. moet kunnen.
Dat met die groene draad (zonder rood) heb ik nu ook door. Stiekum laten zitten. Ik heb toch geen rem/achterlicht.
Claxon op zwarte draad zie ik in een kunden-dienst bericht staan.
Nu nog een goede schakelaar, die in de 3 standen blijft staan.
Dan denk ik dat het gaat lukken. Grt, Hans
- Bijlagen
-
- kdmtl_60_3[1].jpg (66.76 KiB) 1699 keer bekeken
-
- IMG_20200506_130119.jpg (86.37 KiB) 1699 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: aansluiting van achterlicht
In de Kundendienst Mitteilung herhalen ze mijn opmerking dat er geen vonk is tijdens het claxonneren.
Dat is een keuze. Ik wil het niet
Hoeveel watt is je claxon.
Dat is een keuze. Ik wil het niet
Hoeveel watt is je claxon.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: aansluiting van achterlicht
Bij mijn gele 1974 nam de RDW keurmeester genoegen met een schorre kikker.
" Bouwjaar gerelateerde producteigenschap " noemde hij het met een knipoog.
Bij mijn 1981 RS hebben ze echt met een db meter het volume gecontroleerd
" Bouwjaar gerelateerde producteigenschap " noemde hij het met een knipoog.
Bij mijn 1981 RS hebben ze echt met een db meter het volume gecontroleerd
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 29 mar 2020, 15:57
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: aansluiting van achterlicht
Had ik al naar gekeken. Maar nee zit er niet op. Ik denk dat het zo hoort bij een wissel claxon.
Vind het eigenlijk wel lollig z'n schorre kikker. Het stoort me niet. Voldoende licht vind ik belangrijker.
Vind het eigenlijk wel lollig z'n schorre kikker. Het stoort me niet. Voldoende licht vind ik belangrijker.