Kreidler tm 1978

Technische problemen en oplossingen. Ook voor verslagen van motorblokrevisies - Questions and answers on technical problems and engine overhaul
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Kreidler tm 1978

#1 Bericht door JIMMYS » 21 jun 2020, 22:24

Hello again my friends after a long time.
After these COVID19 days I decided to do a not small ride with my export model 1978 tm.
I push it too much as I reach to a 1604 meter mountain and there it started to happen this: with 1st gear it gets too hot and it get off..after 1 minute it starts again and to the next 2 km off again, wait 1 minute and starts again e. t. c.
It has all the standard parts and by now this didn't happen before.
Is the problem the coil?

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#2 Bericht door JIMMYS » 22 jun 2020, 06:05


Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60385
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Kreidler tm 1978

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 jun 2020, 06:17

Geen ori Bosch
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
JIMMYS (22 jun 2020, 14:08)
Waardering: 9.09%

Triodes
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2020, 13:40
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidler tm 1978

#4 Bericht door Triodes » 22 jun 2020, 08:12

JIMMYS schreef: 21 jun 2020, 22:24 It has all the standard parts and by now this didn't happen before.
You say this didn't happen before, but have you driven at such altitudes before without problems?
At high altitudes the air becomes thinner and has les oxygen.
If I remember correctly: thin air makes engines overheat more easily.

So couldn't it just be the thin air?

Aron

P.S.
NL vertaling
Je zegt dat dit nooit eerder is gebeurd, maar heb je eerder op zulke hoogtes gereden zonder problemen?
Op grootte hoogtes wordt de lucht ijler en bevat deze minder zuurstof.
Voor zover ik me herinner zorgt ijle lucht ervoor dat motoren makkelijker oververhit raken.

Dus zou het niet gewoon aan de ijle lucht kunnen liggen?
Deze gebruikers waarderen Triodes voor dit bericht:
JIMMYS (22 jun 2020, 14:08)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler tm 1978

#5 Bericht door nozems » 22 jun 2020, 10:21

It seems like a ignition problem. High attitude’s are no problem.
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
JIMMYS (22 jun 2020, 14:08)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60385
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Kreidler tm 1978

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 jun 2020, 10:45

nozems schreef: 22 jun 2020, 10:21 It seems like a ignition problem. High attitude’s are no problem.
Gaat hij alleen maar rijk van lopen.
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 2):
nozems (22 jun 2020, 11:19) • JIMMYS (22 jun 2020, 14:08)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#7 Bericht door JIMMYS » 22 jun 2020, 11:36

Enzo-tvdzijden schreef: 22 jun 2020, 06:17
Geen ori Bosch
Yes it is not the original Bosch but it will do his job.

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#8 Bericht door JIMMYS » 22 jun 2020, 11:38

Triodes schreef: 22 jun 2020, 08:12
JIMMYS schreef: 21 jun 2020, 22:24 It has all the standard parts and by now this didn't happen before.
You say this didn't happen before, but have you driven at such altitudes before without problems?
At high altitudes the air becomes thinner and has les oxygen.
If I remember correctly: thin air makes engines overheat more easily.
Yes maybe it was the air that was the cause of the problem, because after the mountain and near the sea I push it 70 for 3km and happened again

So couldn't it just be the thin air?

Aron

P.S.
NL vertaling
Je zegt dat dit nooit eerder is gebeurd, maar heb je eerder op zulke hoogtes gereden zonder problemen?
Op grootte hoogtes wordt de lucht ijler en bevat deze minder zuurstof.
Voor zover ik me herinner zorgt ijle lucht ervoor dat motoren makkelijker oververhit raken.

Dus zou het niet gewoon aan de ijle lucht kunnen liggen?
ore easily.
Yes maybe it was the air that was the cause of the problem, because after the mountain and near the sea I push it 70 for 3km and happened again, I mean happened once and now it happens all the time I push it.
Laatst gewijzigd door JIMMYS op 22 jun 2020, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#9 Bericht door JIMMYS » 22 jun 2020, 11:40

nozems schreef: 22 jun 2020, 10:21 It seems like a ignition problem. High attitude’s are no problem.
Is it wise to start with the ignition coil, or the contacts first?

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#10 Bericht door JIMMYS » 22 jun 2020, 11:47

I check the spark : good, the sparkplug brown, just fine
The ignition coil is outside, over the cylinder, so it is the coil or the consedator?

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Kreidler tm 1978

#11 Bericht door nozems » 22 jun 2020, 12:59

I think the condesator. Try to replace that en then try again.

It’s also possible to measure your ignition, but i dont know how to do that and what good values are.

Ask Tjerry (Enzo)
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
JIMMYS (22 jun 2020, 14:07)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3055
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 800 keren

Re: Kreidler tm 1978

#12 Bericht door Flocke » 22 jun 2020, 14:35

I think it is a problem of the ignition coil(s).

It is a typical behavior, if the engine is cold, no problems. If the engine is hot, your ignition does not work.
Because the coil expand, if the coil becomes hot. If there are problems within the winding, there will be contact problems within the coil, if the coil becomes hot and expand.

If the condenser is defect, there will be big sparks within your contact, so that the contact will be burned in a short time.

Please consider:
Your ignition has two ignition coils, the black coil above the cylinder and another coil within the ignition (see first pic, big coil with a blue cable).
The coil within the ignition delivers the energy for the black coil.

At first I would change the black ignition coil.

Regards

Carsten


Bildschirmfoto 2019-11-24 um 22.43.49 Kopie.jpg
Bildschirmfoto 2019-11-24 um 22.43.49 Kopie.jpg (264.94 KiB) 1445 keer bekeken
Bildschirmfoto 2019-12-11 um 00.34.40.jpg
Bildschirmfoto 2019-12-11 um 00.34.40.jpg (232.01 KiB) 1439 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Flocke voor dit bericht (totaal 2):
JIMMYS (22 jun 2020, 15:20) • Theove (25 jun 2020, 16:01)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#13 Bericht door JIMMYS » 22 jun 2020, 15:21

Flocke schreef: 22 jun 2020, 14:35 I think it is a problem of the ignition coil(s).

It is a typical behavior, if the engine is cold, no problems. If the engine is hot, your ignition does not work.
Because the coil expand, if the coil becomes hot. If there are problems within the winding, there will be contact problems within the coil, if the coil becomes hot and expand.

If the condenser is defect, there will be big sparks within your contact, so that the contact will be burned in a short time.

Please consider:
Your ignition has two ignition coils, the black coil above the cylinder and another coil within the ignition (see first pic, big coil with a blue cable).
The coil within the ignition delivers the energy for the black coil.

At first I would change the black ignition coil.

Regards

Carsten



Bildschirmfoto 2019-11-24 um 22.43.49 Kopie.jpg

Bildschirmfoto 2019-12-11 um 00.34.40.jpg
Thanks s lot, I will look at it and I ll tell you what is the problem.
Thanks again

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#14 Bericht door JIMMYS » 06 jul 2020, 15:10

Flocke schreef: 22 jun 2020, 14:35 I think it is a problem of the ignition coil(s).

It is a typical behavior, if the engine is cold, no problems. If the engine is hot, your ignition does not work.
Because the coil expand, if the coil becomes hot. If there are problems within the winding, there will be contact problems within the coil, if the coil becomes hot and expand.

If the condenser is defect, there will be big sparks within your contact, so that the contact will be burned in a short time.

Please consider:
Your ignition has two ignition coils, the black coil above the cylinder and another coil within the ignition (see first pic, big coil with a blue cable).
The coil within the ignition delivers the energy for the black coil.

At first I would change the black ignition coil.

Regards

Carsten



Bildschirmfoto 2019-11-24 um 22.43.49 Kopie.jpg

Bildschirmfoto 2019-12-11 um 00.34.40.jpg
At the second photo the contact with number 15 is for the connection with the inside coil and the number one if for graunted?

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#15 Bericht door JIMMYS » 06 jul 2020, 17:54

Is this the right connection?
Bijlagen
Screenshot_20200706_185310_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200706_185310_com.android.chrome.jpg (22.51 KiB) 1070 keer bekeken

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#16 Bericht door JIMMYS » 06 jul 2020, 18:02

OK I find it, but at my Kreidler the connection was opposite, is that a problem?
Bijlagen
Screenshot_20200706_190101_com.google.android.apps.docs.jpg
Screenshot_20200706_190101_com.google.android.apps.docs.jpg (28.55 KiB) 1067 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60385
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Kreidler tm 1978

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jul 2020, 18:44

why did you not look in the TM wire connection

you see 15 is massa
and 1 is the blue ignition coil

You create problems :(
Bijlagen
E6F92C77-8A63-42AF-9CAD-611F1CA0DCED.jpeg
E6F92C77-8A63-42AF-9CAD-611F1CA0DCED.jpeg (136.61 KiB) 1060 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
JIMMYS (07 jul 2020, 10:25)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60385
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Kreidler tm 1978

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 06 jul 2020, 19:11

JIMMYS schreef: 06 jul 2020, 19:09
Enzo-tvdzijden schreef: 06 jul 2020, 18:44 why did you not look in the TM wire connection

you see 25 is massa
and 1 is the blue ignition coil
Enzo I am confused
The 15 is for earth, as the TM wire connection. Right?
Why the Bosch and another mechanic here told me the opposite? It works and for the 2 ways but I don't understand why I see two different ways.
Look good i made a correction. faster than your quote. You can read and self see in the picture. With a little smartphone the 1 is next to the 2 button :!:

#-o
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
JIMMYS (07 jul 2020, 10:25)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#19 Bericht door JIMMYS » 06 jul 2020, 20:48

Thanks
Deze gebruikers waarderen JIMMYS voor dit bericht:
Enzo-tvdzijden (06 jul 2020, 20:51)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
JIMMYS
Berichten: 272
Lid geworden op: 02 jul 2013, 21:32
Locatie: Greece
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Kreidler tm 1978

#20 Bericht door JIMMYS » 06 jul 2020, 21:45

Enzo-tvdzijden schreef: 06 jul 2020, 19:11
JIMMYS schreef: 06 jul 2020, 19:09
Enzo-tvdzijden schreef: 06 jul 2020, 18:44 why did you not look in the TM wire connection

you see 25 is massa
and 1 is the blue ignition coil
Enzo I am confused
The 15 is for earth, as the TM wire connection. Right?
Why the Bosch and another mechanic here told me the opposite? It works and for the 2 ways but I don't understand why I see two different ways.
Look good i made a correction. faster than your quote. You can read and self see in the picture. With a little smartphone the 1 is next to the 2 button :!:

#-o
Enzo I notice your correction. I understand that.
My question is that as I observe the ignition coil works with 2 ways. I put the wires as the Bosch schedule and I didn't see any difference. But the TM wire diagram prefers another way, the way you say.
Finally the question is that it doesn't matter finally the connection?

Plaats reactie